Bukefalos 28 år!

Sv: Os 2008

KL

Jag satt verkligen och bet på naglarna när omhoppningen var :D stort grattis till Roffe, han om någon förtjänade en OS-medalj! :bow:
 
Sv: Os 2008

Nu är det hoppning som får dra fram den svenska ridsporten. FT och dressyr är ute. Det är hoppningen vi kommer att minnas från detta OS då det gäller hästsport.

Men Roffe är ju stålmannen himself. Först drar han fram laget till medaljläge. Sedan blir det pankaka av alltihop. Dagen därpå blir det dopingskadal. Starlistan gör om. Man befarar att en tyfon ska dra in under tävlingarna. När Roffe sedan ska rida så börjar vattenhindret att läcka vatten o Roffe tvingas avvakta och tom rida ut. Den mannen har nerver av stål och hur kan man bara ladda om efter allt detta.

Kommer tillbaka och gör en perfekt runda men av alla djävligheter så trillar han dit på sista. Tar sitt silver och räddar ansiktet på Svensk Ridsport. Det är bara att gratulera o lyfta på hatten :bow: Jag rös hela tiden och njöt av att det var iordningställt så som det måste vara för att gå ut i ett OS och mer eller mindre sopa rent.

Rolf-Göran Bengtsson borde anställas som mental coach för många idrottare i svenska landslag, för om någon kan hantera att prestera under press är det ju uppenbarligen han.
 
Sv: Os 2008

KL

Jag gjorde ett par reflektioner i kväll; först av allt vilken skicklig ryttare RGB verkligen är ( fast det är ju uppenbart ) och vilken kanonhäst han har lyckats få tag i!
Nr 2; Kan ingen lära karln att prata svenska?! Han gör ju nästan en Anita Ekberg eller Dolph Lundgren. Men, men han e förlåten, tar man medalj i OS så får det väl gå...:grin:

Heh, jag gjorde exakt samma observationer. Han är verkligen en helt otrolig ryttare; vilket OS han har gjort. Helt fantastiskt.

Och ja, hans svenska var nästan lite charmig, de jag satt och kollade på TV:n med fällde kommentaren att "men han kan ju nästan inte prata svenska".

Angående kommentatorena: Jag undrar om inte hoppningen vore i behov av en riktig sådan översvallande kommentator, som finns i så många andra sporter. Som verkligen lever sig in i varje moment och får en att haja till om man går förbi tvn. Sitter nämligen precis och tittar på Jörgen Persson - matchen, där kommentatorn verkligen lyfter hela sändningen med hur mycket han lever sig in i det hela.

Annars får någon sitta och gå igenom lite saker med Svanlund iaf. Jag tycker det är synd att han gör missar, för jag tycker att han låter rätt sympatisk som kommentator i övrigt (även om jag gärna skulle se lite mer översvallande kommentarer från honom, lite mer jublande känslor).
 
Sv: Os 2008

Och ja, hans svenska var nästan lite charmig, de jag satt och kollade på TV:n med fällde kommentaren att "men han kan ju nästan inte prata svenska".

Det tänkte jag också på! :D Först tyckte jag bara att han hade en väldigt märklig skånsk dialekt, till jag insåg: karln bryter ju på tyska! :crazy:

Hur gick det till? Jag menar, han har bott i Sverige större delen av livet, han har svensk flickvän, han träffar väl svenskar nån gång ibland - så dåligt språkminne kan man väl inte ha?
 
Sv: Os 2008

*kl*
Sitter just nu och läser på aftonbladets forum och diskussionsida. :p Där får man bland annat göra att ridning för det första inte är en sport, att det bara är fjollor, rika och fjortonåriga tjejer som håller på med det, att det inte är något mer än hästar som underkuvas och i dressyren tvingas till bisarra rörelser, att både ridning och konstsim borde uteslutas ur OS-sammanhang osv. Har man hört det förut eller? :crazy: Inte konstigt att det knappt visas någon hästsport, verkar finnas en hel "ner-med-ridning"-sekt. :cool:

Visst, tryck ner ridningen bara. Sveriges näst största sport, sett till antalet utövare. Visste inte att det fanns så många fjollor och fjortonåriga tjejer i Sverige! :eek::grin:
 
Sv: Os 2008

*kl*
Sitter just nu och läser på aftonbladets forum och diskussionsida. :p Där får man bland annat göra att ridning för det första inte är en sport, att det bara är fjollor, rika och fjortonåriga tjejer som håller på med det, att det inte är något mer än hästar som underkuvas och i dressyren tvingas till bisarra rörelser, att både ridning och konstsim borde uteslutas ur OS-sammanhang osv. Har man hört det förut eller? :crazy: Inte konstigt att det knappt visas någon hästsport, verkar finnas en hel "ner-med-ridning"-sekt. :cool:

Visst, tryck ner ridningen bara. Sveriges näst största sport, sett till antalet utövare. Visste inte att det fanns så många fjollor och fjortonåriga tjejer i Sverige! :eek::grin:

Var tvungen att traska in på AB forum och läsa lite när du skrev sådär, och jäklar vilka pålästa snubbar det finns här i vårt avlånga land. :rofl:
Den som lyckas kuva sin häst och få den att hoppa banor på 160 cm, lyda ryttarens minsta vink osv är nästan värd ett OS-silver den också. haha my god :D Tror inte det handlar om så många procent tvång på den här nivån.
 
Sv: Os 2008

Läste något liknande på svts hemsida... Just att ridsport borde uteslutas ur os, "det är ju en tävling för människor och inte för djur"...

Suck!
 
Sv: Os 2008

*KL*
Och jag satt och storbölade glädjetårar (vaddå extrem :angel::D) under prisutdelningen! Detta är stort!
Grattis Roffe!!!
 
Sv: Os 2008

Han bor ju i Tyskland? Då pratar han ju inte svenska.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Os 2008

Har kollat upp det, och enligt expressen är det såhär:

"Inför OS i Sydney fastnade Eric Lamaze på nytt i ett dopingtest, den här gången för efedrin.
Straffet, livstids avstängning, omvandlades till en varning efter att det kommit fram att tillverkaren använt feltryckta etiketter på de kosttillskott Lamaze använde. ... Under samma period åkte kanadensaren på nytt dit för kokain - stängdes av på livstid igen och missade ännu ett OS.
...
Dock lyckades han återigen överklaga avstängningen - med hänvisning till att han redan var avstängd på livstid när han tog kokain. Den avstängningen som senare upphävdes."

Gud! :grin:


Som sagt så är ju inte kokain det mest lämpliga att proppa kroppen full av när man skall rida direkt...

Det finns ju en hel del Svenska ryttare som är/var rätt så bra på flaskan så att sitta här och göra sig besserwisser över en kille som faktiskt lyckats att ta sig ur ett missbruk tycker jag är pinsamt :mad:
 
Sv: Os 2008

KL
Det var oerhört bra av ROFFE men tyckte även han fegade lite! Tänk om han också varit felfritt men förlorat guldet pga att han red för långsamt! Men det är liksom typiskt Sverige ibland att de fegar när det verkligen gäller! De gjorde samma sak i ett ponny EM för många år sedan har jag hört från en kamrat som var där och såg det. De gick miste om guldet i lag och hamnade istället på brons plats. Visserligen bra gjort det, men det är väl dumt också att fega och rida för långsamt! Det gäller att satsa! VINNA eller försvinna, speciellt i omhoppningar! :p :cool::angel:

:grin:

Roffe red nog så fort han kunde och han hade exakt samma tid som Lamaze så hade han varit felfri så hade de delat på guldet
 
Sv: Os 2008

Nästan alla dopar, hela tiden. Bara att det inte alltid märks.
Tyskland har sedan några år tillbaka själv infört kontroller för att kunna undvika det som just skett.

Fast det är ju en överdrift.

Det tas dopingprover på alla typer tävlingar i Sverige tex.


Internationellt är det betydligt hårdare där tas det flera prover på samma tävling och där är man aldrig säker eftersom man lottar blande de startande och för det mesta även tar den som vinner
 
Sv: Os 2008

Nej, men att kalla det stolpe ut när han tar silver tycker jag är lite magstarkt.

Ja det kan jag absolut hålla med om, men även om man i Sverige inte trodde på medalj för Roffe som var det många som hade honom som favorit som vet vad han är kapabel till.
 
Sv: Os 2008

Kokain räknas som prestationshöjande substans inom ex. friidrotten, så jag skulle bli väldigt förvånande om det inte räknas som det inom ridsporten också.

Bland annat Sotomayor (höjdhopp) är fälld för att ha dopat sig med kokain.

Men i ärlighetens namn så är inte kokain någon man dopar sig med där är det ju faktiskt ett missbruk som ligger bakom.
 
Sv: Os 2008

Och, hade Roffe varit felfri hade nog Lamaze haft en liten växel till att lägga in. Kanske hade han rivit istället då, men jag tvivlar på det.

Roffe gjorde så gott han kunde, och denna gången räckte det ända till ett silver, vilket är otroligt bra! Roffe var skitbra, men just denna tävlingen var Lamaze lite bättre.
Visst hade Roffe nackdel av att starta först, men Lamaze hade förtjänat sitt slagläge genom att ha ridit bättre i de föregående omgångarna, Thats it!
 
Sv: Os 2008

Och, hade Roffe varit felfri hade nog Lamaze haft en liten växel till att lägga in. Kanske hade han rivit istället då, men jag tvivlar på det.

Roffe gjorde så gott han kunde, och denna gången räckte det ända till ett silver, vilket är otroligt bra! Roffe var skitbra, men just denna tävlingen var Lamaze lite bättre.
Visst hade Roffe nackdel av att starta först, men Lamaze hade förtjänat sitt slagläge genom att ha ridit bättre i de föregående omgångarna, Thats it!

Jag håller med om det Lamazes häst hoppade helt otroligt men det såg faktiskt ut som om att han red fort i omhoppningen och inte säkrade någonstans
 
Sv: Os 2008

:grin:

Roffe red nog så fort han kunde och han hade exakt samma tid som Lamaze så hade han varit felfri så hade de delat på guldet

Enligt Göterborgs-Posten så sa Roffe såhär om sin ritt:

Snabbt, men inte tokigt snabbt.
Jag visste att Lamaze hade en supersnabb häst i superform. Min tanke var att försöka rida snabbt och inte göra några misstag. Att försöka vinna på ren speed var för riskfyllt och ett par galoppsprång innan sista hindret förstod han att guldet var kört.
Ninja blev för vild och stark och jag fick inte ordning på honom.
 
Sv: Os 2008

Enligt Göterborgs-Posten så sa Roffe såhär om sin ritt:

Snabbt, men inte tokigt snabbt.
Jag visste att Lamaze hade en supersnabb häst i superform. Min tanke var att försöka rida snabbt och inte göra några misstag. Att försöka vinna på ren speed var för riskfyllt och ett par galoppsprång innan sista hindret förstod han att guldet var kört.
Ninja blev för vild och stark och jag fick inte ordning på honom.

Just det han red så fort han kunde för dagen ;)
 
Sv: Os 2008

Ja fast inte sjutton behöver man glömma svenskan för att man bor utomlands?? Jag har själv bott i Spanien i många år förut, varit sambo med en spanjor och har spanska kusiner - man kanske skule börja bryta på spanska, de har så snygga sje-ljud o lässp-ljud:angel:

Min moster har f ö bott i Spanien i över 40 år och pratar perfekt svenska.

Men som sagt, om man har tagit OS-MEDALJ så är man förlåten det mesta!:) ( Förutom dopade hästar förstås - de medaljörerna borde ha en spark i häcken och stängas av på livstid:mad:
 

Liknande trådar

Fälttävlan I övermorgon börjar VM och jag tycker att det därför är dags för en tråd. Dressyren är 15 och 16 september, på lördag 17/9 är det...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
14 301
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 401
Hästvård Börjar med att skriva att jag undanber påhopp, samt råd att åka till veterinär, för det kommer jag givetvis att göra. Detta är endast en...
Svar
12
· Visningar
1 771
Senast: Freazer
·
Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 645
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hur få stilla händer?
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp