Oseriös avel, ämnet som aldrig tar slut!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Iaf pudel får (och ska) man regga samtliga valpar, felfärgade får ett x för färg. Tyvärr förekommer det både att man skippar att regga alt reggar med felaktig färg om möjligt. Man vill ju inte att det ska synas att ens linjer innehåller fel färger... Det här problemet med "fel" färg på pudel gör att det finns en hel hög med pudlar som förblir oreggade och vill man fortsätta avla på dessa färger så blir det oftast utanför skk = att betrakta som blandras. Vilket är sjukt tråkigt.

Men alltså, nu blir jag lite less på dig... hur engagerad är du i "pudelvärlden" i Sverige? Jag vet inte en enda uppfödare som har låtit bli att registrera hundar som har fötts med fel färg. Jag känns såklart inte alla uppfödare men har varit engagerad Pudelklubben och åkt runt på utställningar vilket innebär att jag känner rätt många pudeluppfödare. Jag tycker det är fult av dig att insinuera att det finns en hel hög pudlar som inte har reggats pga av att dom har fötts med en otillåten färg. Det är mycket möjligt att det har förekommit någon gång men det är trots allt inte särskilt vanligt att det föds flerfärgade pudlar i en kull från solida föräldrar.

Du har inte svarat på det förra svaret jag skrev till dig så det vore trevligt om du svarade på det här.
 
Nu har jag funderat lite på det här med färger.
Jag förstår att för vissa raser så är färgen en stor del av rasens karaktär, men har man råd att var så kräsen? Inom de flesta raser har vi idag en väldigt snäv genestisk bas. På engelsk bulldog kontaterade man nyss att det inte är möjligt att gå mot en sundare hund utan att korsa in nytt blod. Borde vara liknande inom de flesta raser.
Borde vi inte vara lite mer inklunderande för att få friskare hundar? För med handen på hjärtat de flesta hundraser har idag sjukdomar som vi kan koppla till rasen.

Bara en tanke så här på förmiddagen. *duckar*

Jag kan hålla med om att det kan vara bra att inkludera hundar med fel färg eller liknande i aveln om dom har andra kvaliteer som är viktiga för rasen. Eller att tillåta utavel med andra raser för att försök avla bort sjukdomar eller förebygga dom.

Jag tror att du menar hundraser i ammmänhet men eftersom vill förklara hur jag ser på att använda felfärgade inom pudelaveln.
Hos pudel kan jag inte se något behov av att avla på de felfärgade eftersom de flerfärgade inte är friskare eller bättre på något sätt (snyggare, bättre mentalt) i allmänhet än de solida. Avelsbasen hos pudel är dessutom så pass stor att man inte behöver använda dessa linjer (som ofta delvis uppstått från solida linjer) för att bredda den.
Om man pratar om aveln på vissa av pudels tillåtna färger har man däremot behövt para med hundar av annan färg gör att bredda linjerna. Inom de silverfärgade storpudlarna har det tillexempel varit svårt att hitta obesläktade individer att para med och eftersom en parningen med svart eller vit pudel innebär att en del av valparna som föds kommer ha "fel" färg (har inte varit tillåten på utställning) så har få uppfödare velat para med hundar av de färger vilket har gjort det svårt att avla överhuvudtaget. Nu har det tillkommit fler linjer här i Europa vilket är roligt och fler uppfödare har tagit kullar med svarta eller vita hannar.
 
Ja, lite så..
En del jaktlabbar har iofs blivit väldigt tunna och nätta i modellen, men min uppfödare gillar den mer klassiska jaktlabbemodellen :) Hennes hundar är inte särskilt könspräglade heller, både Floyds mamma och helsyster (som är ett år nu) hade kunnat tas för nättare hanar.

Det känns inte som en hund som jag hade låtit gå i avel i alla fall. Du får gärna PM:a kennel :)
Nu blir jag lite nyfiken! Vi gick kurs med några jaktlabbar i somras och dom var väldigt nätta, var iofs två tiksr som dessutom var halvsyskon, jag trodde som att det var så jaktlabbar typiskt sett ser ut :o. Har du nån bild på floyds föräldrar eller någon hund du förväntar dig att han kommer bli lik?

Edit: såg nu bilderna på på tikarna! Har du nån bild där man ser mer av kroppen? :)
 
Nu blir jag lite nyfiken! Vi gick kurs med några jaktlabbar i somras och dom var väldigt nätta, var iofs två tiksr som dessutom var halvsyskon, jag trodde som att det var så jaktlabbar typiskt sett ser ut :o. Har du nån bild på floyds föräldrar eller någon hund du förväntar dig att han kommer bli lik?

Edit: såg nu bilderna på på tikarna! Har du nån bild där man ser mer av kroppen? :)

Jag tycker inte att de ska vara tunga i modellen, men jag tycker de ska uppfattas som kraftfulla liksom. De ska ju orka jobba i kallt vatten och täta vassar en hel dag :)

Här är Floyds mamma:
DSC5365.jpg


Här är hans pappa, dock bara 6 månader gammal på denna bilden:
Falco_6_man.jpg

Nettlefields-Falco-p%C3%A5-spr%C3%A5ng.jpg

På denna bilden är han ca 2 år.

Hittar tyvärr inga bilder när de är uppställda, men man ser ju på ett ungefär :)ligger en bild på modern och en helsyster några inlägg tillbaka också.

Tillägg: Allt är ju relativt också, dessa hundarna är ju nätta om man jämför med utställningslinjerna :D
 
Senast ändrad:
Men alltså, nu blir jag lite less på dig... hur engagerad är du i "pudelvärlden" i Sverige? Jag vet inte en enda uppfödare som har låtit bli att registrera hundar som har fötts med fel färg. Jag känns såklart inte alla uppfödare men har varit engagerad Pudelklubben och åkt runt på utställningar vilket innebär att jag känner rätt många pudeluppfödare. Jag tycker det är fult av dig att insinuera att det finns en hel hög pudlar som inte har reggats pga av att dom har fötts med en otillåten färg. Det är mycket möjligt att det har förekommit någon gång men det är trots allt inte särskilt vanligt att det föds flerfärgade pudlar i en kull från solida föräldrar.

Du har inte svarat på det förra svaret jag skrev till dig så det vore trevligt om du svarade på det här.
Jag orkar inte tjafsa med dig för att du hakar upp dig på enstaka ord.
Jag har hört av flera uppfödare att det förekommit att delar av kullen inte reggats eller reggats med fel(godkänd) färg. Jag misstänker att det inte är något man skyltar med.
 
Jag kan hålla med om att det kan vara bra att inkludera hundar med fel färg eller liknande i aveln om dom har andra kvaliteer som är viktiga för rasen. Eller att tillåta utavel med andra raser för att försök avla bort sjukdomar eller förebygga dom.

Jag tror att du menar hundraser i ammmänhet men eftersom vill förklara hur jag ser på att använda felfärgade inom pudelaveln.
Hos pudel kan jag inte se något behov av att avla på de felfärgade eftersom de flerfärgade inte är friskare eller bättre på något sätt (snyggare, bättre mentalt) i allmänhet än de solida. Avelsbasen hos pudel är dessutom så pass stor att man inte behöver använda dessa linjer (som ofta delvis uppstått från solida linjer) för att bredda den.
Om man pratar om aveln på vissa av pudels tillåtna färger har man däremot behövt para med hundar av annan färg gör att bredda linjerna. Inom de silverfärgade storpudlarna har det tillexempel varit svårt att hitta obesläktade individer att para med och eftersom en parningen med svart eller vit pudel innebär att en del av valparna som föds kommer ha "fel" färg (har inte varit tillåten på utställning) så har få uppfödare velat para med hundar av de färger vilket har gjort det svårt att avla överhuvudtaget. Nu har det tillkommit fler linjer här i Europa vilket är roligt och fler uppfödare har tagit kullar med svarta eller vita hannar.
Genom att enbart avla "inom" färg så snävar man ju av genbasen ännu mer. Om man tillät de otillåtna färgerna så skulle kanske genbasen breddas.
Tror i och för sig att det är inte blir så stor skillnad då det ändå är så liten gentisk skillnad inom rasen. Det finns det kanske någon med mer kunskap som kan förklara bättre.
 
Genom att enbart avla "inom" färg så snävar man ju av genbasen ännu mer. Om man tillät de otillåtna färgerna så skulle kanske genbasen breddas.
Tror i och för sig att det är inte blir så stor skillnad då det ändå är så liten gentisk skillnad inom rasen. Det finns det kanske någon med mer kunskap som kan förklara bättre.

Ja alltså, jag tycker inte att man enbart ska avla inom färger utan att det är viktigt att även para mellan färgerna men det har det tyvärr varit lite dåligt med inom vissa färger... För de flerfärgade pudlarna är det i princip ett måste att para med solida hundar eftersom det finns så få men jag har svårt att tro att det skulle göra särskilt stor skillnad för den genbasen hos de solida pudlarna att blanda in de flerfärgade eftersom de är så få. Men visst, man skulle även kunna para mer mellan stor- och mellanpudel (vilket jag tror Har hänt i Finland bl.a.) och även avla på hundar från andra raser att öka genbasen.
 
Jag orkar inte tjafsa med dig för att du hakar upp dig på enstaka ord.
Jag har hört av flera uppfödare att det förekommit att delar av kullen inte reggats eller reggats med fel(godkänd) färg. Jag misstänker att det inte är något man skyltar med.

Tjafsa? Du kommer med påståenden som inte är sanna och snackar skit om en rasklubb när det är du som inte har någon koll och när jag påpekar det så tjafsar jag?? Det är ju trevligt att du står för det du skriver iaf. :up:

Du får gärna berätta vilka uppfödare det är, vore intressant att höra... Det är även intressant att du som inte verkar vara särkilt engagerad i pudelvärlden har hört det av flera uppfödare samtidigt som du skriver att det inte är något man skyltar med. Jag som känner flera pudeluppfödare ganska nära har inte hört det av nån.

Jag har väldigt svårt att tro att det är så vanligt som du får det att låta. Sen att det har hänt att felfärgade pudlar har registrerats med en godkänd färg vid enstaka tillfällen kan stämma men jag har svårt att tro att seriösa uppfödare gör så idag.
 
Tjafsa? Du kommer med påståenden som inte är sanna och snackar skit om en rasklubb när det är du som inte har någon koll och när jag påpekar det så tjafsar jag?? Det är ju trevligt att du står för det du skriver iaf. :up:

Du får gärna berätta vilka uppfödare det är, vore intressant att höra... Det är även intressant att du som inte verkar vara särkilt engagerad i pudelvärlden har hört det av flera uppfödare samtidigt som du skriver att det inte är något man skyltar med. Jag som känner flera pudeluppfödare ganska nära har inte hört det av nån.

Jag har väldigt svårt att tro att det är så vanligt som du får det att låta. Sen att det har hänt att felfärgade pudlar har registrerats med en godkänd färg vid enstaka tillfällen kan stämma men jag har svårt att tro att seriösa uppfödare gör så idag.

Du har fört fram din poäng flera gånger men @skuggi har rätt till sin åsikt. Förstår inte varför du hoppar på så där. Tröttnar du inte?
 
Vad håller blocket på med? Först tas annonsen om schäfer valparna bort efter anmälningar men nu ligger den uppe igen :confused::mad:
Anmälde annonsören till länsstyrelsen av någon?
Valparna ser inte alls välmående ut. Förstår inte hur de har kunnat blivit besiktade.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 453
Senast: Hazel
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
23 261
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 857
Senast: Praefatio
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 118
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Fototråd del II
  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp