Oseriös avel, ämnet som aldrig tar slut!

Status
Stängd för vidare inlägg.
OM föräldrarna är reggade och PL-kollade.. tja då tänker jag som @athena_arabians avelsförbud, kanske för ung mamma, för många kullar på mamma etc. Finns ju inte många anledningar annars.


Och 10 för en oreggad när det finns så många fina reggade chi på marknaden för runt 10-12.. (överskott av valpar) så kan jag bara inte fatta att nån lägger det.

Det där fattar jag inte heller. Nu skulle jag aldrig köpa en bakluckehund men om jag skulle köpa oreggat ska det ju vara MAX halva priset som en reggad och besiktad hund kostar.
 
Vad säger ni om blandningen rottweiler/belgisk vallhund? Finns en kull med sådana på blocket just nu.
Länkade till annonsen i inlägget lite högre upp  :yuck::wtf::banghead:
(smileysar för annonsen, inte för nåt annat.. Såg att det kanske kan missuppfattas:o)
 
Senast ändrad:
OM föräldrarna är reggade och PL-kollade.. tja då tänker jag som @athena_arabians avelsförbud, kanske för ung mamma, för många kullar på mamma etc. Finns ju inte många anledningar annars.


Och 10 för en oreggad när det finns så många fina reggade chi på marknaden för runt 10-12.. (överskott av valpar) så kan jag bara inte fatta att nån lägger det.
Det var det jag tänkte också, att priset lät väldigt saftigt för att vara oreggat :crazy: Har iof lite dålig koll på vart de brukar ligga som reggade.
 
Det är en hund av apporterande jaktras. Hunden diskar sig relativt omgående på proven pga ljudandet.

Sen är hennes exteriör i mina ögon inte önskvärd att avla på, men det är väl mer smak och tycke.

Det är en oerhört trevlig hund som jag tycker mycket om, men jag hade nog inte avlat på henne.

@Migo Och det är hon inte. Alltså hon är ju en trevlig hund som tränas aktivt, hon sätter av efter dummys och änder som skjuten ur en kanon och har fina avlämnanden.. Men det är bitarna emellan där det brister. Ljudandet är en del, och sedan kan hon knappt vara still.

Inte ens i en "tråkig och vardaglig" situation som att få på sig halsband och koppel kan hunden sätta sig ner och vara still.

Världens snällaste, jättego och mycket go i, men som sagt..

Njae, jag hade inte valt att avla på den.
Är den sportavlad eller jaktavlad?
Många sportavlade retrievrar får ju denna typen av problem.
Floyds uppfödare hade en utläggning om problemet med just sportavlade hundar som uppfödarna tror kommer duga till jakt - men de kan inte vara tysta och de kan inte slappna av under en jakt, vilket gör att de 1. förstör jakten genom att låta, 2. är helt slut i skallen när det är dags att börja apportera och därför blir odugliga, eftersom de suttit på helspänn under tiden det skjutits.
 
Njae, jag hade inte valt att avla på den.
Är den sportavlad eller jaktavlad?
Många sportavlade retrievrar får ju denna typen av problem.
Floyds uppfödare hade en utläggning om problemet med just sportavlade hundar som uppfödarna tror kommer duga till jakt - men de kan inte vara tysta och de kan inte slappna av under en jakt, vilket gör att de 1. förstör jakten genom att låta, 2. är helt slut i skallen när det är dags att börja apportera och därför blir odugliga, eftersom de suttit på helspänn under tiden det skjutits.
Det är faktiskt en jaktavlad retriever, inte sportavlad. Hon tävlas iallafall inte i något annat vad jag vet.
 
Vilka raser har krav på färg för registrering? Jag trodde att man alltid var tvungen att registrera alla valpar som föds i en kull, även om dom var felfärgade. Men det låter ju väldigt trist om man inte får registrera dom bara för att de har fel färg...
Iaf pudel får (och ska) man regga samtliga valpar, felfärgade får ett x för färg. Tyvärr förekommer det både att man skippar att regga alt reggar med felaktig färg om möjligt. Man vill ju inte att det ska synas att ens linjer innehåller fel färger... Det här problemet med "fel" färg på pudel gör att det finns en hel hög med pudlar som förblir oreggade och vill man fortsätta avla på dessa färger så blir det oftast utanför skk = att betrakta som blandras. Vilket är sjukt tråkigt.
 
Nu har jag funderat lite på det här med färger.
Jag förstår att för vissa raser så är färgen en stor del av rasens karaktär, men har man råd att var så kräsen? Inom de flesta raser har vi idag en väldigt snäv genestisk bas. På engelsk bulldog kontaterade man nyss att det inte är möjligt att gå mot en sundare hund utan att korsa in nytt blod. Borde vara liknande inom de flesta raser.
Borde vi inte vara lite mer inklunderande för att få friskare hundar? För med handen på hjärtat de flesta hundraser har idag sjukdomar som vi kan koppla till rasen.

Bara en tanke så här på förmiddagen. *duckar*
 
Det är faktiskt en jaktavlad retriever, inte sportavlad. Hon tävlas iallafall inte i något annat vad jag vet.

Nja, jag tänkte mest på om hon är avlad för praktisk jakt (dvs från en uppfödare som jagar aktivt med sina hundar och inte bara startar prov) eller om hon är avlad för jaktprov och sport. Där brukar den största skillnaden ligga :)
 
Nu har jag funderat lite på det här med färger.
Jag förstår att för vissa raser så är färgen en stor del av rasens karaktär, men har man råd att var så kräsen? Inom de flesta raser har vi idag en väldigt snäv genestisk bas. På engelsk bulldog kontaterade man nyss att det inte är möjligt att gå mot en sundare hund utan att korsa in nytt blod. Borde vara liknande inom de flesta raser.
Borde vi inte vara lite mer inklunderande för att få friskare hundar? För med handen på hjärtat de flesta hundraser har idag sjukdomar som vi kan koppla till rasen.

Bara en tanke så här på förmiddagen. *duckar*

Jag kan absolut tycka att man kan vara mer inkluderande för att få bort genetiska sjukdomar och fysiska defekter som t ex trubbnos.
 
Nja, jag tänkte mest på om hon är avlad för praktisk jakt (dvs från en uppfödare som jagar aktivt med sina hundar och inte bara startar prov) eller om hon är avlad för jaktprov och sport. Där brukar den största skillnaden ligga :)
Det vet jag faktiskt inte, men det låter ju som att hon är avlad för jaktprov och sport. Hon ser definitivt inte ut som den klassiska jaktlabben, som Floyd. Mera typ.. Labbe korsad med whippet.
(Hon är såklart renrasig men exteriören är lite vinthundig)
 
Nu har jag funderat lite på det här med färger.
Jag förstår att för vissa raser så är färgen en stor del av rasens karaktär, men har man råd att var så kräsen? Inom de flesta raser har vi idag en väldigt snäv genestisk bas. På engelsk bulldog kontaterade man nyss att det inte är möjligt att gå mot en sundare hund utan att korsa in nytt blod. Borde vara liknande inom de flesta raser.
Borde vi inte vara lite mer inklunderande för att få friskare hundar? För med handen på hjärtat de flesta hundraser har idag sjukdomar som vi kan koppla till rasen.

Bara en tanke så här på förmiddagen. *duckar*

Instämmer helt. Så länge färgen inte är dominant kopplad till någon sjukdom ser jag inte poängen med begränsning pga färg. Förr i tiden kan jag förstå det när man inte hade kunskap om ärftlighet och märkte att vissa färger hade problem = de förbjöds.
 
Det vet jag faktiskt inte, men det låter ju som att hon är avlad för jaktprov och sport. Hon ser definitivt inte ut som den klassiska jaktlabben, som Floyd. Mera typ.. Labbe korsad med whippet.
(Hon är såklart renrasig men exteriören är lite vinthundig)

Ja, lite så..
En del jaktlabbar har iofs blivit väldigt tunna och nätta i modellen, men min uppfödare gillar den mer klassiska jaktlabbemodellen :) Hennes hundar är inte särskilt könspräglade heller, både Floyds mamma och helsyster (som är ett år nu) hade kunnat tas för nättare hanar.

Det känns inte som en hund som jag hade låtit gå i avel i alla fall. Du får gärna PM:a kennel :)
 
Ja, lite så..
En del jaktlabbar har iofs blivit väldigt tunna och nätta i modellen, men min uppfödare gillar den mer klassiska jaktlabbemodellen :) Hennes hundar är inte särskilt könspräglade heller, både Floyds mamma och helsyster (som är ett år nu) hade kunnat tas för nättare hanar.

Det känns inte som en hund som jag hade låtit gå i avel i alla fall. Du får gärna PM:a kennel :)
Jo visst finns det nättare jaktlabbar, men hon är lite väl nätt och spindlig :rofl: Jag gillar Floyds typ mycket mer.

Vår förra labbetik var från sällskapslinjer. Bless her heart, hon skulle blivit 17 år den 11:e.
Hon blev nästan 15 år gammal och dök efter sjögräs ända in i det sista :love:
tumblr_oi7yt0lMek1s6orxfo2_1280.jpg

Enligt hennes uppfödare var hon på svältgränsen :rofl:
 
Jo visst finns det nättare jaktlabbar, men hon är lite väl nätt och spindlig :rofl: Jag gillar Floyds typ mycket mer.

Vår förra labbetik var från sällskapslinjer.
tumblr_oi7yt0lMek1s6orxfo2_1280.jpg

Enligt hennes uppfödare var hon på svältgränsen :rofl:

En del är ju det, ser ut som att de ska skäras i bitar om de går igenom en vass :D

Åh, så lik min kompis sällskapslabbe! Hennes är också på gränsen till vanvårdad pg a för smal, enligt uppfödaren :cautious:

Här är Floyds mamma (vänster) och helsyster (höger). Uppfödarens bild:
15056557_1861464744140571_4733139275422367744_n.jpg


Floyd är så lik sin mor så det finns inte :D Systern är ju mer feminin.
 
En del är ju det, ser ut som att de ska skäras i bitar om de går igenom en vass :D

Åh, så lik min kompis sällskapslabbe! Hennes är också på gränsen till vanvårdad pg a för smal, enligt uppfödaren :cautious:

Här är Floyds mamma (vänster) och helsyster (höger). Uppfödarens bild:
15056557_1861464744140571_4733139275422367744_n.jpg


Floyd är så lik sin mor så det finns inte :D Systern är ju mer feminin.
Jag saknar att se den äldre typen av sällskapslabbe. När Milla var ung var det minsann ingen som inte kunde se att hon var en Labbe, bara för att hon inte var fet. Det var inte lika normaliserat än. Milla kunde jobba som bara den. Tränades till räddning och apportering och hade hon inte ett jobb så gav hon sig själv ett :D

Åh vilka fina labbar! :love: Otroligt läckra! Älskar jaktlabbar.

Här var Milla som absolut tjockast. Och då var hon dräktig!
tumblr_oi7zg4astb1s6orxfo2_1280.jpg

Blev fina valpar :love:
tumblr_oi7zg4astb1s6orxfo1_1280.jpg
 
Jag är väldigt nyfiken på den, så du får gärna skriva sedan om hur den var! Jag kommer inte gå nu till våren utan hoppas på att det dyker upp fler tillfällen senare.

Då ska jag göra det :)
Gick som sagt Hundens Beteende-kursen, och den var i grunden smart upplagd. Man fick uppgifter baserade på kurslitteraturen, där man skulle reflektera över det man läst och gärna koppla ihop med egna erfarenheter. Sedan var där ju en diskussionsdel som jag tyckte var väldigt givande, men där var det inte riktigt alla kursdeltagare som hängde med. Så precis som med alla utbildningar så blir det väl lite vad man gör det till.

@Tonto http://www.skk.se/sv/uppfodning/utbildning-for-uppfodare/SKKs-nya-uppfodarutbildning-pa-distans/
Det verkar så. Bara tuta och kör, vore kul med bukesällskap!
Jag är med i gruppen som startar 26:e januari.
 
Alltså jag vet inte vart jag ska ta vägen :banghead:

En kollega har berättat att en gammal klasskamrat sysslar med American Bully. Tydligen importerar han en jäkla massa hundar som han påstår kosta typ 50.000:-, och min kollega som är bekant med honom fattar inte vart han får pengar från.

Igår mötte jag honom första gången på jobbet. Med sig har han en fet, öronkuperad, och högdräktig tik som haltar. Han skulle köpa liniment, det hade han läst på nätet. Att röntga hunden fanns inte på kartan, hon var ju redan röntgad för hon skulle användas i avel. Men vad man röntgade eller resultatet hade han "glömt bort" när jag frågade honom om detaljer...

När jag kom hem kollade jag hundannonser i stan. Och mycket riktigt ligger där en annons på American Bully XXL. Två feta hundar står och poserar tillsammans på bild. 20.000:- kostar valparna, om man inte vill ha "first pick", för då får man betala mer. Tiken han hade med i butiken var ju glad mot människor, men i annonsen skryter man om kamphundslinjer.
Antagligen kommer denna kull finansiera så han kan hämta hem fler hundar och ta fler kullar. Eftersom killen är ung, charmig, och verkar kunna snacka så lär han sälja dem som smör också. Snart har vi feta paddor i hela stan som ägarna inte kommer kunna hantera, och det skrämmer mig faktiskt lite grann... :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 453
Senast: Hazel
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
23 261
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 857
Senast: Praefatio
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 118
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Fototråd del II
  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp