Oseriös avel igen då

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vågar man göra inlägg 1990? :cool:

"Lunaliahunden är en aktiv och sällskaplig typ av hund som föds upp oberoende av SKK. Den största delen av släktskapet finns i grupp 1, vall- och herdehundar (Border Collie, Bearded collie mfl)
och en mindre men nämnvärd del av släktskapet finn i grupp 5, Spets och urhundar (Isländsk fårhund mfl).
Om man jämför med en Border Collie så kan man med stor sannolikhet säja att medelvalpen kommer att bli betydligt mindre intresserad av att valla än medelvalpen bland Border Collies.
Den kommer också att bli mer miljöstark och social än de flesta Border Collies.
Den är framtagen med höga krav på följsamhet, träningsvillighet och samarbetsvillighet och bör komma till dig som verkligen är sugen på att ta vara på det.
Läs mer om Lunaliahunden här:
(länk till en hemsida)

Storleken på valparna som vuxna blir i klass med en ganska lätt Border Collie.
Kullen föddes den 1-2 Juli och är leveransklara fr.o.m andra veckan i September.
De levereras vaccinerade, veterinärbesiktiga, registrerade i SJV.
De har blivit avmaskade 3 gånger.

Valparna bor inomhus och har fått bekanta sig med de mesta och de flesta som ingår i vår vardag. De är vana vid och mycket förtjusta i barn. De har fått utevistelse i tätbebyggt område dagligen från 5 veckors ålder och är därmed inte helt nya inför ex cyklar, människor och andra hundar.
Både tikar och hanar finns att tinga.
Bilder på alla valpar och deras föräldrar finns på hemsidan

Valparna (samt deras mor och mormor) finns att träffa i Farsta.

Valparna säljs med en bilaga till köpeavtalet som innefattar att jag som uppfödare får utvärdera hunden när hen växer upp samt eventuellt köpa tillbaka en kull (använda hunden i avel vid ett tillfälle).
"

7000 kr och bibehållen avelsrätt kostar alltså denna unika ras.
Alltså, jag fattar inte. Varför ens använda border collie när det finns andra raser med egenskaperna som verkar vilja avlas fram? :confused:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
55 631
Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 277
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Jag hade tänkt starta en tråd för oss med chinese crested för längesen men tvekade lite om det är någon idé eller om det blir en helt...
Svar
0
· Visningar
239
Senast: Lillefrun
·
IT & mobiler Fick ett samtal i förrgår från en kvinna som utgav sig från att vara från Telia. Hon gav mig ett erbjudande där jag som gammal kund...
2
Svar
34
· Visningar
1 557
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp