Oseriös avel igen då

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu måste jag fråga eftersom jag inte kan något om hundar och är nyfiken.
När man börjar komma upp i sex-åtta olika raser är det fortfarande vits med att komma ihåg allt som ingår i soppan? Det går väl inte att veta vad som slår igenom ändå eller underlättar det på något sätt?
Nej det är omöjligt redan vid två raser att veta vad som slår igenom. Den enda vitsen av att veta om alla dessa raser är att man kan förvänta sig att alla egenskaper och drifter de representerar kan dyka upp i ett saligt kaos :crazy:

Har själv haft en mix av fyra raser och den hunden var lika krävande som att äga 4 hundar...en av varje ras i den :turd:
 
Nej det är omöjligt redan vid två raser att veta vad som slår igenom. Den enda vitsen av att veta om alla dessa raser är att man kan förvänta sig att alla egenskaper och drifter de representerar kan dyka upp i ett saligt kaos :crazy:

Har själv haft en mix av fyra raser och den hunden var lika krävande som att äga 4 hundar...en av varje ras i den :turd:

Men man kan iaf roa sig med att räkna procent på förstagångskorsning, det riktigt roliga blir när folk ska räkna ut vad dessa sextondelshundar blir för ras i procent.. Ser jag en till "87% chihuahua 10% pomeranian 15% pudel" får jag slag :wtf:
 
Min lilla är i teorin 50% pudel och 50% chihuahua då båda hennes föräldrar var 50% av varje (första generationens korsning på båda). När folk frågar så säger jag bara pudel och chihuahua och om någon frågar mer så säger jag som ovan, att i teorin är hon 50% av varje men att hon kan vara mer pudel än chihuahua eller tvärtom för det går inte att veta i andra generationen.

Hon visar också vad som borde vara ett rätt stort problem inom labradoodle och andra pudelkorsningar och det är att det är endast i första generationen man kan räkna med "allergivänlig" och icke fällande päls, i nästa generation så kan det komma alla varianter. Poppy har syskon som har "pudelpäls" (det syns att det inte är renraspäls. Som min stora, man ser tydligt på pälsen att hon är blandras), vanlig päls som Poppy har och en syster som såg pudelpälsad ut som valp men som sedan tappade lockarna och blev korthårig (ser ut som en minimalle men med hängande öron).

Den stora är pudel och papillon. Förstagenerationskorsning om jag fattade rätt vid köpet (omplacering).
13062470_1079871702076071_2263135552098526559_n.jpg

10264827_1000155696714339_1734760789562701067_n.jpg
 
Hon visar också vad som borde vara ett rätt stort problem inom labradoodle och andra pudelkorsningar och det är att det är endast i första generationen man kan räkna med "allergivänlig" och icke fällande päls, i nästa generation så kan det komma alla varianter. Poppy har syskon som har "pudelpäls" (det syns att det inte är renraspäls. Som min stora, man ser tydligt på pälsen att hon är blandras), vanlig päls som Poppy har och en syster som såg pudelpälsad ut som valp men som sedan tappade lockarna och blev korthårig (ser ut som en minimalle men med hängande öron).
Man kan inte räkna med "pudelpäls" i nån generation. Det kan komma alla varianter från början. Det var därför han som "uppfann" Labradoodles slutade. Han ville ha ickefällande ledarhundar, men det var så få i kullarna som tåldes av de tilltänkta kunderna och sen skulle de få som tåldes dessutom vara "tillräckligt med labrador" för att klara utbildningen. Det var ju för att pudlarna inte klarade den som han testade att korsa. Men det blev alldeles för få bra hundar för att det skulle funka.

Det "glömmer" förstås doodleuppfödarna bort när de ska prata om doodlarnas aaaanrika historia.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
55 641
Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 279
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Jag hade tänkt starta en tråd för oss med chinese crested för längesen men tvekade lite om det är någon idé eller om det blir en helt...
Svar
0
· Visningar
241
Senast: Lillefrun
·
IT & mobiler Fick ett samtal i förrgår från en kvinna som utgav sig från att vara från Telia. Hon gav mig ett erbjudande där jag som gammal kund...
2
Svar
34
· Visningar
1 557
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Omplacera problemhund?
  • Shop to you drop, del 4

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp