Oseriös avel igen då

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vet inte om detta platsar riktigt här, ryckte bara det var så tragiskt.
Var inne på en uppfödares hemsida igår. Pekingeser, där det först står att målet med deras uppfödning är friska och sunda hundar.
När man läser vidare står det att de inte är hundar för promenader, max 1 km i deras takt och absolut inte i skogen eftersom benen är för korta.
Ett under att Ruben överlevt i åtta år nu som hoppar hinder, går milslånga promenader och springer i skogen.
Som när en person startade en tråd på Vetbase för att förklara att mopsar inte är en osund ras men att folk måste förstå att det inte är en hund man kan ta med på en joggingtur. Jag är kanske naiv men jag tycker att en frisk sund hund oavsett mindre storlek ska kunna hänga med på en lättare joggingtur.
Det charmiga med labbe är inte bara deras viftande svans. Hela kroppen gungar när vår labbe viftar (nej, inte fett som dallrar ;)). Det gulligaste tycker jag är när man ser honom rakt framifrån och inte ser svansen, men ser att han viftar ändå för snoppen rör sig i samma takt som svansen :o :D
Var det inte någon självutnämnd expert som påstod det, att när hunden är glad viftar hela kroppen. Om den bara viftar på svansen är den arg eller liknande? Så nu hade du tur. ;)
 
Vet inte om detta platsar riktigt här, ryckte bara det var så tragiskt.
Var inne på en uppfödares hemsida igår. Pekingeser, där det först står att målet med deras uppfödning är friska och sunda hundar.
När man läser vidare står det att de inte är hundar för promenader, max 1 km i deras takt och absolut inte i skogen eftersom benen är för korta.
Ett under att Ruben överlevt i åtta år nu som hoppar hinder, går milslånga promenader och springer i skogen.

Herregud. Pinsamt. Påminner om en cardigan-uppfödare som tydligen är anti all form av aktivitet. "Agility är onaturligt!! Att dra en pulka är onaturligt!!!!", ja för jag ser ju verkligen att dina vallar kossor ständigt på korten du lägger ut... :meh:

Blir helt mållös! :eek: De kanske borde ägna sig åt mjukishundar istället... :meh:
 
Efterlysning i en grupp för schäfer:
"Svart, långhårig, rakryggad hane sökes för parning"

Det var allt. Inga önskemål/krav på HD, ED, MH eller ens att den är reggad. All form av hälsa och härkomst var tydligen helt oviktig bara han var svart och långhårig.

Ingen presentation om tiken man vill att någon ska upplåta sin hane till heller. Hade jag haft en avelshane hade jag aldrig släppt på honom på vilken tik som helst. De valparna hamnar ju även på hans statistik!
 
Vad kostar reggade BC? Har för mig att de tom kostade mindre...
Men det kanske ses som en merit att de kommer från icke vallningsdugliga föräldrar om det är orsaken till oreggat.
Rasföreningens rek pris är från 8000:- och uppåt. De flesta kostar ca 10.000:-
 
Vet inte om detta platsar riktigt här, ryckte bara det var så tragiskt.
Var inne på en uppfödares hemsida igår. Pekingeser, där det först står att målet med deras uppfödning är friska och sunda hundar.
När man läser vidare står det att de inte är hundar för promenader, max 1 km i deras takt och absolut inte i skogen eftersom benen är för korta.
Ett under att Ruben överlevt i åtta år nu som hoppar hinder, går milslånga promenader och springer i skogen.

:o
 
På två ställen på FB (rasklubbens sida och en uppfödarsida) lägger en kvinna ut sin aussiehane till avel. När flera påpekar lite diskret att hon kanske borde titta på rasklubbens offentliga EP-lista innan hon anser honom vara "klar för avel", och när hon ignorerar det skrivs det direkt i tråden att hennes hunds pappa lämnat flera EP-avkommor, och det finns EP nära på hennes hunds mammas sida också.

Vad gör kvinnan då? Tackar för infon så hon slapp göra ett avelsmisstag? Nä, blir först skitsur på de som skriver om EPn i släkten, sen raderar tråden på bägge ställena.

Jag önskar att det innebar att hon slutade tänka på att använda sin hane i avel, men tyvärr tror jag att det bara är så att hon inte vill att fler (som kanske inte "orkar"/har kunskapen att leta) ska se svart på vitt om EPn i hundens släkt... :(

Skönt att många "protesterar" ändå. Såg bara annonsen i början.
 
Alltså... om en hund KONSTANT utan uppehåll viftade på svansen skulle jag nog blir lite orolig och ta den till veterinären :cautious:

Nope. Har tre sådana. En av dem viftar även i sömnen. Trean har stubbsvans som hon darrar med i stället.

Har ni sett en med stubb som vifftar uppåt och neråt i stället för åt sidorna? För det gör hon. Jag har aldrig sett det förr.
 
cc/ddb på blocket, marknadsförs som "kraftiga, trubbnosiga valpar"... :banghead: :arghh:

Men kolla bilderna på valparna. Vad i hela friden är det med deras nos!? :confused:
 
Gamla grannen hemma joggar med sin chihuahua och sin andra pyttelilla hund.
Runt 5-6 km utan problem. Skulle aldrig godta nån ras som inte orkade ens promenader på den sträckan

Det gjorde jag med tidigare, inga problem alls. Att jag inte springer längre beror på mig och inte hunden :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
56 812
Senast: Wingates
·
Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 583
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Jag hade tänkt starta en tråd för oss med chinese crested för längesen men tvekade lite om det är någon idé eller om det blir en helt...
Svar
0
· Visningar
266
Senast: Lillefrun
·
IT & mobiler Fick ett samtal i förrgår från en kvinna som utgav sig från att vara från Telia. Hon gav mig ett erbjudande där jag som gammal kund...
2
Svar
34
· Visningar
1 611
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp