Oseriös avel igen då

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ge mig en vettig anledning till att det tagit en uppfödare 4 månader att få fram stamtavla till hundarna. Hanen är mycket känd och har absolut inga "strul" runt sig med papper. Ofattbart nog har samtliga valpköpare hämtat hem sina valpar utan att ha fått med stamtavla. Nu ska en av valparna omplaceras och "papper är på väg......"
 
Ge mig en vettig anledning till att det tagit en uppfödare 4 månader att få fram stamtavla till hundarna. Hanen är mycket känd och har absolut inga "strul" runt sig med papper. Ofattbart nog har samtliga valpköpare hämtat hem sina valpar utan att ha fått med stamtavla. Nu ska en av valparna omplaceras och "papper är på väg......"
Import valpar som väntar på export pedigree? Eller är dom svensk födda? inte betalat hanhundsägaren?
 
Jaha, nu hamnade jag bland Blocketannonser igen. Vad sägs om en blandning mellan amstaff, shar pei och border collie?

Eller en annons med rubriken "hundvalpar" och i texten finns upplysningen att mamman är blandras och pappan pudel...

:(
 
Import valpar som väntar på export pedigree? Eller är dom svensk födda? inte betalat hanhundsägaren?
De är svenskfödda. Hanhundsägaren är iaf både känd och ytterst seriös. Tikens ägare har en mindre kennel...nån kull ibland. Tiken är egen uppfödning.

Kan ju vara som du säger...inte betalat hanhunden. Otroligt klent isf efter 4 månader och alla valpar sålda!
Har svårt att hitta en ursäkt som inte känns oseriös.
 
Hm...min vana trogen googlar jag en del under nattjänstgöringen och snubblade över detta...Seriöst? Blev helt paff över priserna och anar en hel massa ugglor...:confused:
 
Hm...min vana trogen googlar jag en del under nattjänstgöringen och snubblade över detta...Seriöst? Blev helt paff över priserna och anar en hel massa ugglor...:confused:
Alla kostar väldigt lika, oavsett ras?
Det här har säkert @dobbis någon vettig förklaring till.
 
Oj! Bruten? Missbildad? Såg ju jättekonstigt ut.
Och generellt är det ju lite trist att trubbnosig används som ett försäljningsargument.

Ja, inte bara lite trist utan jättehemskt tycker jag. :(

Alltså visst ansiktsknövel brukar de väl ha i ung ålder, men jag tyckte det där såg rätt extremt ut. O_o
 
Stötte på mitt livs mardröm på fyra ben igår. Dem har asså blandat Irländsk varghund, Ovtjarka, Cane Corso och Pitbull (antar att det är amstaff eg) i en jycke. Den ser ut som om Varghunden har blivit getingstucken i hela fejset, tappat all päls på kroppen bortsett för huvudet där den hade lejonman och svansen där den såg ut som en varg. Den hade temperamentet från en hetsad pitbull (amstaff) och styrkan från Ovtjarkan. när vi gick förbi höll den på att dra omkull husse som säkert väger närmre 150 pannor.

* Ja jag frågade om raserna så jag är säker på vad det var
* Nej hunden var inte nerrakad den ser faktiskt ut så
* Ja han såg oss komma, så han var inte oförberedd utan hade redan kortat kopplet på hunden.

Jag bad han rätt ut att han skulle åka till veterinären och avliva hunden, för INGET gott kan komma ur det där. Ska han ha blandras så finns det så mycket bättre hundar han kan hitta än det där stora, gråa monstret ( no offence mot Monster @Monstermom :o ). Då tittar han bara på mig och säger; u är inte den första som säger det, jag fattar inte varför! :eek::eek::eek::eek::confused::confused::confused::confused: :meh::meh::meh:
 
Åter igen ser jag de där charcoal/silver labradorerna på blocket.... Alltså jag anser ju att det är oseriöst att bara sträva efter en viss färg (Benji är en brun "jaktlabbe". Han är nog enbart avlad på färg, för hela exteriören och mentaliteten är åt helskotta), men jag kan inte ogilla silver-färgen! Fasen vad den är fin. Jag älskar dilute-färgerna i allmänhet och tycker att om de är godkända i vissa raser, borde de vara godkända i andra. För om det fanns så mycket hälsoproblem med dilute skulle väl de avla bort den i ALLA raser?

Sen var ju brun inte en godkänd färg hos Labradorer för ett tag sedan (det finns fortfarande labbe-folk som tycker att brunt inte borde vara godkänt). Kanske silver och charcoal har en chans, vem vet.
 
Åter igen ser jag de där charcoal/silver labradorerna på blocket.... Alltså jag anser ju att det är oseriöst att bara sträva efter en viss färg (Benji är en brun "jaktlabbe". Han är nog enbart avlad på färg, för hela exteriören och mentaliteten är åt helskotta), men jag kan inte ogilla silver-färgen! Fasen vad den är fin. Jag älskar dilute-färgerna i allmänhet och tycker att om de är godkända i vissa raser, borde de vara godkända i andra. För om det fanns så mycket hälsoproblem med dilute skulle väl de avla bort den i ALLA raser?

Sen var ju brun inte en godkänd färg hos Labradorer för ett tag sedan (det finns fortfarande labbe-folk som tycker att brunt inte borde vara godkänt). Kanske silver och charcoal har en chans, vem vet.
Även om färgen inte är godkänd, så får man ändå registrera felfärgade valpar - men dessa har valt att stå utanför SKK, vilket troligt vis innebär att det inte finns några godkända hundar bakåt - troligtvis för att det blandats in andra raser (dom ser ju inte ens ut som labbar ?).

Det finns flerfärgade pudlar i Sverige t ex, vilka föds upp hos SKK reggade kennlar. Icke så populärt vad jag förstår hos pudelfolket, men dessa går ändå att registrera men får då felkod på färgen (eller om dom bara blir diskade om dom skulle ha ställts ut - osäker där).
 
Även om färgen inte är godkänd, så får man ändå registrera felfärgade valpar - men dessa har valt att stå utanför SKK, vilket troligt vis innebär att det inte finns några godkända hundar bakåt - troligtvis för att det blandats in andra raser (dom ser ju inte ens ut som labbar ?).

Det finns flerfärgade pudlar i Sverige t ex, vilka föds upp hos SKK reggade kennlar. Icke så populärt vad jag förstår hos pudelfolket, men dessa går ändå att registrera men får då felkod på färgen (eller om dom bara blir diskade om dom skulle ha ställts ut - osäker där).
Jo absolut tror jag att vissa helt enkelt är blandraser med Weimaraner, men jag tror även att de finns renrasiga, registrerade Labradorer med den genen lurande i linjerna. Det är väl inte helt omöjligt att man blandat in Weimaraner i några linjer för hundra + år sedan och att dessa gener ligger och lurar?
Nu är väl de med den här annonsen inte helt pålitliga om som du säger att de inte behöver stå utanför SKK om det bara handlar om att få felkod på färgen.
http://www.silverlabs.com/Brea_Anna.jpg Så fin :love: Tycker den ser helt renrasig ut.
http://www.dogbreedinfo.com/images14/SilverLabradorRetrieverRipley08202005001.jpg Denna ser dock mer ut som en blandras... Eller en väldigt awkward tonåring.
 
cc/ddb på blocket, marknadsförs som "kraftiga, trubbnosiga valpar"... :banghead: :arghh:

Men kolla bilderna på valparna. Vad i hela friden är det med deras nos!? :confused:

Jag tror jag vet vilken annons du menar och isåfall känner jag tyvärr "uppfödaren" tiken är socialt osäker och svarar då med aggression och hanen får inte gå i renrasavel för hans pappa har hjärtfel (upptäcktes efter parning). Tja, vad säger man :meh::banghead::wtf:

Tidigare valpar har blivit riktigt knepiga i huvudet också..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
56 846
Senast: Wingates
·
Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 590
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Jag hade tänkt starta en tråd för oss med chinese crested för längesen men tvekade lite om det är någon idé eller om det blir en helt...
Svar
0
· Visningar
266
Senast: Lillefrun
·
IT & mobiler Fick ett samtal i förrgår från en kvinna som utgav sig från att vara från Telia. Hon gav mig ett erbjudande där jag som gammal kund...
2
Svar
34
· Visningar
1 611
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp