Bukefalos 28 år!

Oseriös avel igen då

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är nog vanligt tyvärr. När jag gick på valpkurs med min första hund så var där ett par med en chihuahuavalp som inte var registrerad, men det var inga problem förstår ni, för uppfödaren hade sagt att de kan de göra själva sen bara :banghead:
:laugh:
 
Varför är jag inte förvånad :crazy: Är så trött på dem som till varje pris ska ha sin hane i avel, de tackar ja till alla förfrågningar utan urskiljning och vips är en hane pappa till ett flertal kullar i en ras utan att någon av avkommorna har utvärderats.

Jag skulle tycka det var oerhört jobbigt om jag lät min hane gå i avel och sen blir något knas. Men då kan man ju alltid skylla på något annat verkar det som :banghead:

Usch, ja, vi köpte vår schäferhane som hobbyhund så när en kula inte trillade ned var det ingen fara tyckte vi, då har vi en "ursäkt" till varför han absolut inte ska avlas på. Lite synd på ett sätt för han har bra på röntgen, super på MH, överlag härligt psyke och är väldigt vacker men vilket ansvar man skulle känna om något hände med en avkomma! Ångest.
 
Så gjorde jag också med min förra hund. :o Fast en stor del av tomten är inhängnad av hästhagar och stall, så långt ut på landet och hunden höll sig på gården.

Men han var 14 år gammal och väckte mig fem varje morgon då, så då blev det till att öppna dörren och gå och lägga mig igen. Jag tyckte det var vansinnigt bekvämt, men känner väl viss osäkerhet kring om det är nåt som kommer gå att göra med nästa hund. Å andra sidan kanske den inte väcker mig vid fem på morgonen heller. :D

Jag släpper också ut mina och lägger mig igen på morgonen men jag har en stor inhägnad trädgård bakom mitt hus långt från byn.
 
Är nog vanligt tyvärr. När jag gick på valpkurs med min första hund så var där ett par med en chihuahuavalp som inte var registrerad, men det var inga problem förstår ni, för uppfödaren hade sagt att de kan de göra själva sen bara :banghead:

Regga i jordbruksverket kan man väl göra själv? De är kanske den sortens reggning uppfödaren skyllde på? Då ljög han ju inte. (bara lite)
 
"Mamman är blandras golden/bc. Pappan är renrasig groenendael (belgisk vallhund)."
O_o

"en korsning mellan bordercollie och dansk-svensk gårdshund (mamman arbetande bc)."


Alltså... Ja.. Vad ska man säga.. :confused: Borde verkligen hålla mig borta från Blocket...
Träffade dessutom en lösspringande karelsk björnhund/BC/golden i skogen idag.. "Det är ingen fara, han vill bara leka." hörde jag ägaren ropa.. :banghead::banghead::banghead:
 
"Mamman är blandras golden/bc. Pappan är renrasig groenendael (belgisk vallhund)."
O_o

"en korsning mellan bordercollie och dansk-svensk gårdshund (mamman arbetande bc)."


Alltså... Ja.. Vad ska man säga.. :confused: Borde verkligen hålla mig borta från Blocket...
Träffade dessutom en lösspringande karelsk björnhund/BC/golden i skogen idag.. "Det är ingen fara, han vill bara leka." hörde jag ägaren ropa.. :banghead::banghead::banghead:

Är det nått jag bara HATAR så är det lösspringande hundar med en ägare som kommer en bit efter och ropar det där! Jag säger inte att det aldrig kan hända att ens hundar kan vara lösa och springa fram till folk, men personligen anser jag att det ALLTID ska följas av en ursäkt och förklaring från ägaren om hunden, hur den är säker att ha lös osv så personen i fråga kan få "lära känna" hunden. Men en ursäkt är ett måste.
 
Detta med att inte få med stamtavla vid köp råkade pappa ut för i slutet av 70talet, pappa tyckte det var helt ok att den skickades senare då uppfödaren sa att stamtsvlsn inte kommit tillbaka från SKK så pappa köpte och tog hem valpen, när stamtavlan kom med posten visade sig valpen vara 5 veckor och 4 dagar när han hämtade och inte 8 veckor som säljaren uppgett :cry:.
 
"Mamman är blandras golden/bc. Pappan är renrasig groenendael (belgisk vallhund)."
O_o

"en korsning mellan bordercollie och dansk-svensk gårdshund (mamman arbetande bc)."


Alltså... Ja.. Vad ska man säga.. :confused: Borde verkligen hålla mig borta från Blocket...
Träffade dessutom en lösspringande karelsk björnhund/BC/golden i skogen idag.. "Det är ingen fara, han vill bara leka." hörde jag ägaren ropa.. :banghead::banghead::banghead:
BC/DSG är inte helt ovanligt ute på gårdarna. Förvånansvärt många är väldigt trevliga en del kan tom göra lite nytta med djuren ;)
 
Vem är så dum att de tar med sig hunden hem från uppfödaren utan stamtavla? Ringer det ingen klocka då, när man inte får papperen vid betalning och överlämnande...ja då får man skylla sig själv.

Läser folk inte på alls innan de sprattlar iväg och köper hund :confused:

Jag hämtade Ales stamtavla en vecka efter att jag hämtat hunden :angel: Nu känner ju jag uppfödarna väl och vet precis varför den kom så sent, men det gjorde ju inte alla valpköparna.

Men stamtavlor fick de ju till slut, och generellt skulle jag inte rekommendera nån att hämta valp utan pappren medskickade...
 
Jag hämtade Ales stamtavla en vecka efter att jag hämtat hunden :angel: Nu känner ju jag uppfödarna väl och vet precis varför den kom så sent, men det gjorde ju inte alla valpköparna.

Men stamtavlor fick de ju till slut, och generellt skulle jag inte rekommendera nån att hämta valp utan pappren medskickade...
Men precis...jag skulle också kunna köpa med ett stamboksglapp från ett par tre uppfödare jag känner...beroende på varför det är en fördröjning vill säga.
 
En hanhund som annonseras ut till avel, har redan fem renrasiga, reggade kullar efter sig. Efter den senaste kullen för ett år sedan ögonlystes han och det visades att han har geografisk retinal dysplasi. Men varför sluta avla, om hunden inte längre är intressant i renrasavel kan den ju användas för att producera blandraser! Den har redan valpar med minst tre hundar av annan ras, en av dem är ras predisponerad för RD...

Att blanda raser trollar ju bort alla sjukdomar :idea:
Skämt åsido, hur tänker man?
 
Är det nått jag bara HATAR så är det lösspringande hundar med en ägare som kommer en bit efter och ropar det där! Jag säger inte att det aldrig kan hända att ens hundar kan vara lösa och springa fram till folk, men personligen anser jag att det ALLTID ska följas av en ursäkt och förklaring från ägaren om hunden, hur den är säker att ha lös osv så personen i fråga kan få "lära känna" hunden. Men en ursäkt är ett måste.
Apropå oseriös avel.. man borde se över människoaveln också helt klart...
 
"...född 2014-02-08 till dig/er som har massor av tid att ge henne, fullt med villkorslös kärlek och en stark längtan av en livskamrat i många år framöver. Vi kommer att omplacera henne hos er som fodervärdar då vi önskar att ta fyra kullar på henne senast uppnådd ålder av 5 år..."
 
"...född 2014-02-08 till dig/er som har massor av tid att ge henne, fullt med villkorslös kärlek och en stark längtan av en livskamrat i många år framöver. Vi kommer att omplacera henne hos er som fodervärdar då vi önskar att ta fyra kullar på henne senast uppnådd ålder av 5 år..."
Fyra....innan fem år ålder? Hur ska de få ihop det på laglig väg:confused:
 
"...född 2014-02-08 till dig/er som har massor av tid att ge henne, fullt med villkorslös kärlek och en stark längtan av en livskamrat i många år framöver. Vi kommer att omplacera henne hos er som fodervärdar då vi önskar att ta fyra kullar på henne senast uppnådd ålder av 5 år..."

Så... Fyra kullar på tre år?! Det låter sunt... :eek::banghead::rage:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
32 33 34
Svar
660
· Visningar
62 485
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
13 354
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Jag hade tänkt starta en tråd för oss med chinese crested för längesen men tvekade lite om det är någon idé eller om det blir en helt...
Svar
0
· Visningar
319
Senast: Lillefrun
·
Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
4 121
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp