Oseriös avel, vintern 2016/17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Utdrag ur en annons gällande border collies:
"Valparna är renrasiga efter två lugna snälla föräldrar med sällsynt färg
Mor är Red-ee Långhårig FCI stamtavlal Bild 5 Far är Brun/Vit Långhårig VDH Stamtavla.Bild 6
Vi har:
5 Blue merl tikar,1 Blue merl hane,1 Svart/vit/brun Hane,
2 Blå/Vit tikar( Unik)
Alla Valpar blir Långhårig"


Jag trodde att minst en förälder måste vara merle för att valparna ska bli merle, och blue merle har väl svart grundfärg? Eller hur ligger det till egentligen?
 
Utdrag ur en annons gällande border collies:
"Valparna är renrasiga efter två lugna snälla föräldrar med sällsynt färg
Mor är Red-ee Långhårig FCI stamtavlal Bild 5 Far är Brun/Vit Långhårig VDH Stamtavla.Bild 6
Vi har:
5 Blue merl tikar,1 Blue merl hane,1 Svart/vit/brun Hane,
2 Blå/Vit tikar( Unik)
Alla Valpar blir Långhårig"


Jag trodde att minst en förälder måste vara merle för att valparna ska bli merle, och blue merle har väl svart grundfärg? Eller hur ligger det till egentligen?
Åkallar färgnörden @Dentaku
Huruvida valparna är "renrasiga" eller inte är totalt ointressant om de inte är reggade i SKK eller ISDS.
 
Utdrag ur en annons gällande border collies:
"Valparna är renrasiga efter två lugna snälla föräldrar med sällsynt färg
Mor är Red-ee Långhårig FCI stamtavlal Bild 5 Far är Brun/Vit Långhårig VDH Stamtavla.Bild 6
Vi har:
5 Blue merl tikar,1 Blue merl hane,1 Svart/vit/brun Hane,
2 Blå/Vit tikar( Unik)
Alla Valpar blir Långhårig"


Jag trodde att minst en förälder måste vara merle för att valparna ska bli merle, och blue merle har väl svart grundfärg? Eller hur ligger det till egentligen?
Jag såg också den annonsen o funderade på hur det gick ihop.
 
Båda dom beskyllda föräldrarna verkar ju ha stamtavla så dom kan kanske reggas.
För reg i ISDS krävs att båda föräldrarna är stambokförda där samt att båda hundarnas ägare är medlemmar där. För att reggas i SKK krävs att båda föräldrarna har klarat VP eller att de är stambokförda i ISDS eller NKK (eller deras Amerikanska/Kanadensiska motsvarighet).
 
För reg i ISDS krävs att båda föräldrarna är stambokförda där samt att båda hundarnas ägare är medlemmar där. För att reggas i SKK krävs att båda föräldrarna har klarat VP eller att de är stambokförda i ISDS eller NKK (eller deras Amerikanska/Kanadensiska motsvarighet).
Så en border från annat land med FCI stamtavla kan inte reggas i skk?? Det ska gå,för skk är med i FCI,men något VP har dom nog inte när ägarna inte ens har koll på färgerna.
 
Så en border från annat land med FCI stamtavla kan inte reggas i skk?? Det ska gå,för skk är med i FCI,men något VP har dom nog inte när ägarna inte ens har koll på färgerna.
Jo är hunden reggad som BC i annat FCI anslutet land kan de reggas i SKK, men inte deras avkomma.
En del utställningsnördar importerar hundar från Finland, typ
pandasx.jpg

Vem vill ha ett sånt pälsmonster i sängen efter en heldag i stallet/ladugården?
:eek:
 
Jo är hunden reggad som BC i annat FCI anslutet land kan de reggas i SKK, men inte deras avkomma.
En del utställningsnördar importerar hundar från Finland, typ
pandasx.jpg

Vem vill ha ett sånt pälsmonster i sängen efter en heldag i stallet/ladugården?
:eek:
Spontant från fårägare utan egen vallhund, men med många bekanta med vallande BC:

Det ser ut som något slags "pälshund", jag får inget intryck av att se en BC alls...
 
Mycket versaler här ... Och intressant sätt att göra affärer. "Får jag dem inte sålda snart så HÖJS priset" (Sannolikt menar han 10 maj, annonsen är färsk)

Blandras "Plottstaff" vet besiktigade o avmaskade o vaccinerade . Om ni vill vara säkra på att få en riktig livsklamrat som kan göra allt, JAGA , LYDNAD,SPÅR, AGILITY mm förutom en riktig kamrat tinga valp!!
Vill du ha en ny familjemedlem Passa på dom är LEVERANSKLARA!! Några kvar!! Jag vill ENBART HA SERIÖSA SPEKULANTER!

OBS Valparna är LEVERANSKLARA OBS 13snart 14 veckor gamla!!
Från o med 10/3 höjs priset till 7500:- då valparna är av så hög kvalité, så om ni vill ha till det fördelaktiga priset av 6000 hör av er snabbt!
 
Mycket versaler här ... Och intressant sätt att göra affärer. "Får jag dem inte sålda snart så HÖJS priset" (Sannolikt menar han 10 maj, annonsen är färsk)

Blandras "Plottstaff" vet besiktigade o avmaskade o vaccinerade . Om ni vill vara säkra på att få en riktig livsklamrat som kan göra allt, JAGA , LYDNAD,SPÅR, AGILITY mm förutom en riktig kamrat tinga valp!!
Vill du ha en ny familjemedlem Passa på dom är LEVERANSKLARA!! Några kvar!! Jag vill ENBART HA SERIÖSA SPEKULANTER!

OBS Valparna är LEVERANSKLARA OBS 13snart 14 veckor gamla!!
Från o med 10/3 höjs priset till 7500:- då valparna är av så hög kvalité, så om ni vill ha till det fördelaktiga priset av 6000 hör av er snabbt!
:laugh:
 
Mycket versaler här ... Och intressant sätt att göra affärer. "Får jag dem inte sålda snart så HÖJS priset" (Sannolikt menar han 10 maj, annonsen är färsk)

Blandras "Plottstaff" vet besiktigade o avmaskade o vaccinerade . Om ni vill vara säkra på att få en riktig livsklamrat som kan göra allt, JAGA , LYDNAD,SPÅR, AGILITY mm förutom en riktig kamrat tinga valp!!
Vill du ha en ny familjemedlem Passa på dom är LEVERANSKLARA!! Några kvar!! Jag vill ENBART HA SERIÖSA SPEKULANTER!

OBS Valparna är LEVERANSKLARA OBS 13snart 14 veckor gamla!!
Från o med 10/3 höjs priset till 7500:- då valparna är av så hög kvalité, så om ni vill ha till det fördelaktiga priset av 6000 hör av er snabbt!

Om man nu bara vill ha seriösa spekulanter så är det väl bra läge att ägna sig åt seriös avel?
 
Mycket versaler här ... Och intressant sätt att göra affärer. "Får jag dem inte sålda snart så HÖJS priset" (Sannolikt menar han 10 maj, annonsen är färsk)

Blandras "Plottstaff" vet besiktigade o avmaskade o vaccinerade . Om ni vill vara säkra på att få en riktig livsklamrat som kan göra allt, JAGA , LYDNAD,SPÅR, AGILITY mm förutom en riktig kamrat tinga valp!!
Vill du ha en ny familjemedlem Passa på dom är LEVERANSKLARA!! Några kvar!! Jag vill ENBART HA SERIÖSA SPEKULANTER!

OBS Valparna är LEVERANSKLARA OBS 13snart 14 veckor gamla!!
Från o med 10/3 höjs priset till 7500:- då valparna är av så hög kvalité, så om ni vill ha till det fördelaktiga priset av 6000 hör av er snabbt!
Plott -Amstaff ??
Varför?? Jag menar.. asså bara varför?? :confused:
 
Utdrag ur en annons gällande border collies:
"Valparna är renrasiga efter två lugna snälla föräldrar med sällsynt färg
Mor är Red-ee Långhårig FCI stamtavlal Bild 5 Far är Brun/Vit Långhårig VDH Stamtavla.Bild 6
Vi har:
5 Blue merl tikar,1 Blue merl hane,1 Svart/vit/brun Hane,
2 Blå/Vit tikar( Unik)
Alla Valpar blir Långhårig"


Jag trodde att minst en förälder måste vara merle för att valparna ska bli merle, och blue merle har väl svart grundfärg? Eller hur ligger det till egentligen?
Merle syns inte på recessivt röda hundar, det är därför man måste vara extremt försiktig i de raser där både merle och recessivt röd finns
 
Merle syns inte på recessivt röda hundar, det är därför man måste vara extremt försiktig i de raser där både merle och recessivt röd finns

Men hade inte valparna då varit red merle istället för blue merle? Eller kan blue merle även födas om man avlar en "red merle" (eller ja, red merle är ju egentligen brunbaserad så det är det ju inte riktigt men merle dold av röd färg) med en brun? Eller kanske beror på om det finns svart bakom, eller? Många frågor här.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 844
Senast: Hedinn
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 516
Senast: Unafraid
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 199
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 880
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp