Bukefalos 28 år!

Oseriös avel, vintern 2016/17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Menar väl 87,5 som blir sju åtttondelar (att det omöjligt stämmer är en hel annan femma men siffran är inte "konstig" i blandrasräkningssammanhang)
Aha. För mig lät det skitkonstigt. Och som du säger, om det stämmer är nog en annan femma.
Fin kombo för övrigt, labbe och rottweiler. Och lite dalmatiner.
 
Menar väl 87,5 som blir sju åtttondelar (att det omöjligt stämmer är en hel annan femma men siffran är inte "konstig" i blandrasräkningssammanhang)
Men då skulle tex mamman vara renrasig labbe och pappan då vara ?? 37 procent labbe ... Förstår liksom inte hur det är uträknad .. Blandraser brukar väl sällan ha släktträd.. Iaf de blandraser jag haft har man inte vetat mer än mamma och pappa till valparna ..
 
Blä. Snabbkoll på blocket - 1 oregistrerad aussie, 2 oregistrerade aussiekullar, 1 oregistrerad kull med dobermannvalpar, 2 oreg Schäfervalpar + 3 kullar oreg Schäfervalpar plus en halv miljard olika blandraser med schäfer, plus en parningsannons på en blandrashane med schäfer som "älskar alla". :meh:

Blir så himla trött på oseriös avel. Men speciellt oregistrerad brukshundsavel tycker jag är helt jäkla värdelöst! :banghead:
 
Blä. Snabbkoll på blocket - 1 oregistrerad aussie, 2 oregistrerade aussiekullar, 1 oregistrerad kull med dobermannvalpar, 2 oreg Schäfervalpar + 3 kullar oreg Schäfervalpar plus en halv miljard olika blandraser med schäfer, plus en parningsannons på en blandrashane med schäfer som "älskar alla". :meh:

Blir så himla trött på oseriös avel. Men speciellt oregistrerad brukshundsavel tycker jag är helt jäkla värdelöst! :banghead:
Jag blir så ledsen över oreggade dobbisar, för det reggas bara kring 100-150st om året inkl importer. Tänk om de där hundarna kunde vara med i avelsbasen istället för att vara "familjehundar". Åh blir så provocerad av det. Tror den där kvinnan tagit fler kullar med.
 
Men då skulle tex mamman vara renrasig labbe och pappan då vara ?? 37 procent labbe ... Förstår liksom inte hur det är uträknad .. Blandraser brukar väl sällan ha släktträd.. Iaf de blandraser jag haft har man inte vetat mer än mamma och pappa till valparna ..
Vad man faktiskt vet är en sak, vad man påstår kan vara nåt helt annat. Vad de påstår är att tre led bakom vovven finns en renrasig dalmatiner. Vem vet, alla hundar kanske är deras egna familjevovvar i rakt nedstigande led?
På detta vis är det i alla fall tänkt:
sqGblPl.png


Detta är förstås inte hur det funkar med nedärvning i verkligheten och allt procenträknande är bara bullshit rakt av. Men det är en förklaring till hur dessa människor räknar.
 
Jag blir så ledsen över oreggade dobbisar, för det reggas bara kring 100-150st om året inkl importer. Tänk om de där hundarna kunde vara med i avelsbasen istället för att vara "familjehundar". Åh blir så provocerad av det. Tror den där kvinnan tagit fler kullar med.
Jag förstår det :(
 
Vad man faktiskt vet är en sak, vad man påstår kan vara nåt helt annat. Vad de påstår är att tre led bakom vovven finns en renrasig dalmatiner. Vem vet, alla hundar kanske är deras egna familjevovvar i rakt nedstigande led?
På detta vis är det i alla fall tänkt:
sqGblPl.png


Detta är förstås inte hur det funkar med nedärvning i verkligheten och allt procenträknande är bara bullshit rakt av. Men det är en förklaring till hur dessa människor räknar.
Okej tack :)
Då förstår jag lite. Sen håller jag med som.du säger. Det blir ju aldrig så att hunden är 87 procent som.en labbe och lite som en dalmatiner o rottis :D
 
Den mixen finns redan och kallas shihpoo . om man ser sig om lite i världen så är dessa pudelmixar mycket populära. Dollar tecken för vad ? Varför ska man sälja en hund för femhundra ?
Ja alltså, jag skojade, det var ju en shit she som utannonserades.;)
Den vuxna shit shen såldes ju för 5000, så då borde ju valparna kunna krängas för minst det dubbla, men Iom det blir en unik mix räknar jag med åtminstone trippla eller till och med fyrdubbla :D
 
Blandade skumma/tragiska/unkna/roliga formuleringar från Blocket:

En vavvablandiskull med denna beskrivning av föräldrarna:
"Texas älskar barn och katter och att springa i skogen. Stella är otroligt lugn, omvårdande och älskar att springa i sand."
Ganska unik beskrivning av mammahund men vet inte om jag tycker att det känns så relevant...

"Mamma är en renrasig Alaskan malamute och pappan är en blandras från bergen i Sarajevo. Han ser ut som och har ett sätt som en canaan dog.
Båda föräldrarna har ett extremt bra psyke, de är intelligenta och självgående och värnar om sin familj/flock och är naturligt friska!"
...intelligenta och självgående. Till skillnad från alla andra hundar, eller? :grin: Naturligt friska också. Värsta dunderhundarna!

"Nikita som är en långhårig, svart schäfer har nu fått sin sista kull valpar. Pappa till valparna är Qilaq, en Leonberger/Husky-mix. Denna kull på nio valpar är deras 4:e kull."
Oseriös avel var det ja.

"Contrasts Hungarian Ridgebacks är sex ljuvliga, oplanerade, valpar med vår tik Daisy, Rhodesian Ridgeback, som mamma och våra vänners Ferenc, Ungersk Vizsla, som pappa."
"oplanerade" my ass. "Hungarian Ridgeback" :yuck:

En kull frallor som på bilderna ser riktigt trevliga ut. Näsborrarna ser helt okej ut osv (vad jag kan se). Annonsen börjar med att beskriva hur friska och atletiska föräldradjuren är och upprepar till leda att det handlar om renrasiga hundar. Men så är de inte reggade så jag kan ju inte själv kolla upp detta. Inga bilder på föräldrarna heller. Suck.
Men sen avslutas annonsen dessutom med:
"Valparna säljes enbart som sällskapsdjur och inte till utställning eller tävling, dels då de inte har stamtavla men framförallt då vi önskar våra valpar samma uppväxt och liv som våra egna hundar."
Va...? :confused: Behåll dem då. :banghead:
 
Funderar på det där med labradoodle. Finns det fler blandraser som är lika hajpade och lika dyra?

Jag har inga som helst belägg för det här och jag vet inte hur poppis de är i Sverige, men jag kan tänka mig att pomsky/klee kai och andra "minihuskies" kan kosta helt galet mycket :nailbiting:
 
Funderar lite på om renrashundarna kommer hamna riktigt på utelistan snart ?
Känns som folk mer och mer medvetet vill ha blandis /designerraser ?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 530
Senast: Hedinn
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 648
Senast: Unafraid
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 250
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 973
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp