Bukefalos 28 år!

Oseriös avel, vintern 2016/17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Var på en föreläsning av Anders Hallgren igår där en av frågorna efteråt gällde en Australian Cobberdog. Det blev nästan lite smått komiskt (eller pinsamt) eftersom han inte alls förstod vad det skulle vara för "ras".

:D

Hur förhåller de sig till labradoodle? Är det hundar med hyfsat nära australiska gener eller vad? Eller räcker det att det är fler av de angivna raserna inkorsade?
 
4Årig shit she hane
En pigg o glad shit shue hane lite osäker. Bör ej komma till barnfamilj, men gärna till en familj där det finns en hundkompis. Han är inte kastrerad. Men värdens underbaraste . Han har ingen stamtavla. Men båda föräldrarna har stamtavla de är renrasiga. Priset är 5000kr . Det är rimligt pris för då har man råd att ha hunden Tillbehör ingår

För mig är ett rimligt pris 500 kr för så har jag råd att ha hunden. :banghead:

Vad skulle det vara en blandras mellan? Kommer inte på. Jag tänkte själv när jag såg annonsen att de bara inte kan stava till sin hundras shih tzu.
 
Jag har inga som helst belägg för det här och jag vet inte hur poppis de är i Sverige, men jag kan tänka mig att pomsky/klee kai och andra "minihuskies" kan kosta helt galet mycket :nailbiting:
Jag tror inte heller att de är här, när jag sett bilder dyka upp någonstans så har de alltid kommit från USA. (Klee kai har jag dock aldrig sett alls)
 
Den här typen av annonser stör mig allra mest tror jag. Jag inte låta bli att fundera på vad som egentligen hänt bakom kulisserna.

"Jag har med sorg i hjärtat få ta detta tuffa beslut att vi inte kan ha kvar vår helt underbara mira längre pga plötslig skilsmässa!

Mira är 10 veckor [...]

Mira är renrasig Pomeranian men ingen stamtavla. Hennes föräldrar har ett jätte bra psyke och även bild på mamman har jag, jag har träffat båda föräldrarna vid köp av mira och kan intyga att båda föräldrarna är mycket mycket fina.

Mira ska komma till ett hem där det finns mycket tid och mycket kärlek att ge henne, ett tryggt hem och ett hem föralltid. Så tänk noga igenom innan ni beslutar er för att köpa henne."
Pris: 17 000

Ironin i att sälja en 10v valp och kräva att köparen tänkt igenom det ordentligt och att det ska vara för alltid... :banghead:

I alla fall, här dyker då alla mina tankar upp. Är det en oerhört oseriös uppfödare som vägrar bry sig om vart valpen tar vägen så fort den är såld och därmed inte tar tillbaka den? Är det en mycket oseriös köpare som inte ens berättat att hen inte vill behålla hunden? Vill denna köpare bara tjäna pengar genom att köpa billig buskavlad "pomeranian" och sedan sälja dyrare?

Oavsett vad som ligger bakom är detta oseriöst deluxe, från allas håll. :yuck:
 
Uppfödare av aussie:

Begge foreldrene har gjennomført sine mentaltester- men de fikk begge en 5’er i ruten med skudd. Ikke det optimale, men ingen av de er skudd/lydberørte i det daglige, og begge har hørt skudd i etterkant av prøven uten å være berørt, så vi valgte å se bort i fra skuddresultatet på testene.
Men vi vil være ærlig, og OM du som kommende valpekjøper kun har som ønske å starte i brukskonkurranser der en 100 % skuddfast hund er påkrevet, så vil jeg anbefale å velge valp fra ett annet kull. Men om man har andre planer med valpen, så burde ikke skudd resultatet stå i veien for det.

VARFÖR vill man inte ge sina uppfödningar (och valpköpare) de bästa förutsättningarna i livet?! Varför riskera att avla fram mer skottberördhet? Så himla smidigt att man som uppfödare bara kan bortse från det som visar hundens brister på ett MH.....
 
Uppfödare av aussie:



VARFÖR vill man inte ge sina uppfödningar (och valpköpare) de bästa förutsättningarna i livet?! Varför riskera att avla fram mer skottberördhet? Så himla smidigt att man som uppfödare bara kan bortse från det som visar hundens brister på ett MH.....
Så extremt korkat.

Har faktiskt inte hittat en enda vettig kennel i Norge..
 
Så extremt korkat.

Har faktiskt inte hittat en enda vettig kennel i Norge..

Nej Norge är verkligen inget land att vända sig till om man vill ha en vettigt avlad bruksaussie. Nu har de ju uppenbarligen även röstat bort att det ska kräva arbetsmerit för utställningschampionat....
 
Den här typen av annonser stör mig allra mest tror jag. Jag inte låta bli att fundera på vad som egentligen hänt bakom kulisserna.

"Jag har med sorg i hjärtat få ta detta tuffa beslut att vi inte kan ha kvar vår helt underbara mira längre pga plötslig skilsmässa!

Mira är 10 veckor [...]

Mira är renrasig Pomeranian men ingen stamtavla. Hennes föräldrar har ett jätte bra psyke och även bild på mamman har jag, jag har träffat båda föräldrarna vid köp av mira och kan intyga att båda föräldrarna är mycket mycket fina.

Mira ska komma till ett hem där det finns mycket tid och mycket kärlek att ge henne, ett tryggt hem och ett hem föralltid. Så tänk noga igenom innan ni beslutar er för att köpa henne."
Pris: 17 000

Ironin i att sälja en 10v valp och kräva att köparen tänkt igenom det ordentligt och att det ska vara för alltid... :banghead:

I alla fall, här dyker då alla mina tankar upp. Är det en oerhört oseriös uppfödare som vägrar bry sig om vart valpen tar vägen så fort den är såld och därmed inte tar tillbaka den? Är det en mycket oseriös köpare som inte ens berättat att hen inte vill behålla hunden? Vill denna köpare bara tjäna pengar genom att köpa billig buskavlad "pomeranian" och sedan sälja dyrare?

Oavsett vad som ligger bakom är detta oseriöst deluxe, från allas håll. :yuck:
17000????!!!!
Kan det vara uppfödaren själv som annonserar med påhittad snyfthistoria?
 
17000????!!!!
Kan det vara uppfödaren själv som annonserar med påhittad snyfthistoria?
Åh, ja det var ju en av mina funderingar också, som jag visst missade att få med. En valp som inte blivit såld "i tid" och så tänker man att det ska gå lite bättre om man hittar på nån historia. :cautious:

Och heeeelt sinnessjukt pris.
 
Nej Norge är verkligen inget land att vända sig till om man vill ha en vettigt avlad bruksaussie. Nu har de ju uppenbarligen även röstat bort att det ska kräva arbetsmerit för utställningschampionat....

Det är ont om brukskennlar för Schäfer med. Norskarna åker till Sverige om de vill ha brukstypen. Exteriörkennlar finns det rätt gott om.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 208
Senast: Hedinn
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 558
Senast: Unafraid
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 232
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 901
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp