Bukefalos 28 år!

Oseriös när man vill veta så mycket som möjligt?

Mysaan

Trådstartare
Har en bekant/granne som svarat på en annons på en häst. Hästen har en senskada så den säljs om promenad/skogsmulle häst. Precis vad grannen söker.
När hon då mailar för att fråga hur allvarlig senskadan varit, vad veterinären rekommenderat för rehabilitering osv så får hon lite halvdana svar. Eller hon är inte nöjd med svaren i alla fall. Hon fick heller inte reda på om senan bara varit inflammerad eller om det varit något brottliknande. På en direkt fråga vilket ben skadan finns på får hon heller inget svar.
Hästen är rejält billig men hon är lite tveksam eftersom hon inte får de uttömmande svar hon vill ha.Så i sista mailet hon skickade så undrar hon om det finns möjlighet att få scannade kopior på journalerna för att diskutera med sin veterinär alternativt om hon kan få kontakta behandlande veterinär för att diskutera med denna.

Då får hon detta mailsvar:

Eftersom du är oseriös och inte tänker på hästen bästa så kan du se dig om efter annan häst för vi tänker inte sälja till dig.

Egentligen är det ju precis tvärt om hon tänker ju på hästen bästa och vill ju därför kontakta veterinären för att hon inte ska tro att hästen blir friskare än den blir så att säga.

Hon blev jätteledsen för att bli kallad oseriös och det förstår jag ju. Men hur tänker ägaren? Min första reaktion var att här är det något ägaren inte talat om eftersom den uppenbarligen inte vill att köparen ska kontakta behandlande veterinär.
Ville nog bara skriva av mig
 
Senast ändrad:
Sv: Oseriös när man vill veta så mycket som möjligt?

Kan ju vara så att de aldrig låtit veterinär behandla hästen, den var halt blev inte bättre, de tror att det var en senskada.

Letade efter ett avelssto i vintras och hittade ett med trevlig stam som hade någon sorts skadehistorik och därför inte skulle ridas. På direkta frågor så kunde de inte svara, en vän till dem hade ställt diagnosen och de hade ingen aning om det var rätt eller hur det eventuellt skulle utveckla sig annat än vad vännen sa. Vännen var inte veterinär utan bara en person med mycket erfarenhet.

Så jag tycker inte din vän ska känna sig dum för att hon velat veta mer om skadan, utan att säljaren beter sig lite mysko.
 
Sv: Oseriös när man vill veta så mycket som möjligt?

Där ligger en hund begraven, det var nog bara bra att din vän inte fick köpa hästen. Bättre att leta vidare då....
 
Sv: Oseriös när man vill veta så mycket som möjligt?

Fast ärligt talat, billiga hästar är det sällan något sådant snack om. Hästen säljs billigt eftersom ägarna vill ha en enkel försäljning. Att då i mail efter mail fråga massor med saker gör bara att det hela känns oseriöst då det känns som att din vän vill rehabilitera hästen och få den att fungera igen, vilket det säkerligen står i annonsen aldrig kommer att hända.

Ring till säljaren istället och prata med denne och se vad den säger.
 
Sv: Oseriös när man vill veta så mycket som möjligt?

Fast ärligt talat, billiga hästar är det sällan något sådant snack om. Hästen säljs billigt eftersom ägarna vill ha en enkel försäljning. Att då i mail efter mail fråga massor med saker gör bara att det hela känns oseriöst då det känns som att din vän vill rehabilitera hästen och få den att fungera igen, vilket det säkerligen står i annonsen aldrig kommer att hända.

Ring till säljaren istället och prata med denne och se vad den säger.

I annonsen stod det bara en mailadress och efter första mailet fick hon inget nummer trots att hon bad om det och efter andra mailet fick hon detta svaret som jag skrev där uppe så det handlar inte om massa mail.
I annonsen stod det att hästen kommer klara lättare träning men med en senskada eller vilken skada som helst skulle då jag vilja veta så mycket som möjligt.
 
Sv: Oseriös när man vill veta så mycket som möjligt?

Det är nog säljaren som är oseriös i det här fallet.
 
Sv: Oseriös när man vill veta så mycket som möjligt?

Håller med.

Även fast hästen är billig så tycker jag att man har rätt att veta om skador och sjukdomar så att man kan anpassa sin ridning/skötsel efter det, och om hästen visar symptom igen så kan man kanske härleda det till tidigare diagnoser. Det är ju för hästens bästa oavsett om den bara ska användas till promenadridning eller sällskap så har man ett ansvar att ta väl hand om hästen.

Tycker att säljaren verkar skum.
 
Sv: Oseriös när man vill veta så mycket som möjligt?

Min erfarenhet är att man säljer hästar åt folk som ringer.

De som mailar 10 mail och frågar och frågar, sen inte ens vill titta på hästen, för "de kom på att de ville ha en häst med längre pannlugg".

De hästar jag köpt billigt har jag bara åkt och köpt, helt enkelt.
 
Sv: Oseriös när man vill veta så mycket som möjligt?

Fast det kräver ju att det finns ett telefon-nummer att ringa...och så är faktiskt inte fallet (står ovan att köparen efterfrågaet ett nummer men bara fått mailaddress) jämt. Tycker jag ofta ser annonser där första kontakt ska tas via mail, förmodligen för att säljaren ska kunna gallra lite eller har svårt att vara anträffbar per telefon.

TS, säljaren är den som låter oseriös. Säg till kompisen att leta veta vidare.
Möjligen kan hon ha varit otydlig i sin kontakt om varför hon vill veta allt om skadehistoriken. Kan vara bra att tänka på till nästa gång att vara övertydlig om anledning till frågorna.
 
Sv: Oseriös när man vill veta så mycket som möjligt?

Jag tror att säljaren är rädd att köparen tror att de ska kunna rehabilitera hästen och få ett fynd!

Har själv ett avelssto ute på annons. I annonsen står det att hon EJ kan ridas pga skada. Hon har varit avställd i 3 år och fått föl. TROTS det är den första meilfrågan alltid "Går den att rida och hur är den att rida?" HUR den är att rida står i annonsen men den SKA INTE ridas.
Jag har fått miljoner förslag på "kan den inte gå med specialbeslag?" och "men LITE går den väl ändå att rida?"
Hästen har en fin meritlista och är inte gammal heller och skulle säkert göra sitt bästa med sin kroniska hälta om någon okunnig ändå skulle hoppa upp.
Jag tror folk helt enkelt inte förstår det där med skador, alterativt tror att något pulver eller juice mirakulöst skulle göra hästen skadefri.

Så jag förstår säljaren. Hon tror nog som jag och är rädd att köparen ska låta hästen fara illa och rida på den mer än den klarar.
 
Sv: Oseriös när man vill veta så mycket som möjligt?

*kl* Men att vilja veta så mkt som möjligt om hästen innan man köper, oavsett om den är dyr eller billig, är inte oseriöst. Som köpare borde man väl vilja veta vad för typ av skada hästen har och vad den har för möjlighet att bli frisk eller hur den förväntas hålla för ridning så att man kan göra ett val om det är värt att köpa hästen ändå och om den kan tänkas fungera på ett så bra sätt som möjligt till det man tänkt sig allt av omsorg om hästen.

Som säljare borde det ligga i deras intresse att informera om detta till ev. köpare för att försäkra sig om att hästen får det bra (i alla fall om man är seriös som säljare) och har man inget att dölja så borde det heller inte vara ngt problem att berätta allt, så enkelt är det i min värld i alla fall....
 
Sv: Oseriös när man vill veta så mycket som möjligt?

Självklart ska man berätta om skadan så mycket man kan. Det förstår jag inte riktigt varför säljaren motsätter sig egentligen. Men jag kan tänka mig att om det är det enda som är väsentligt för köparen att man som säljare börjar undra.
Hästen är uppenbart skadad, det blir en chanstagning för köparen om denne förväntar sig att kunna använda hästen oavsett. Vill man inte som köpare veta hästens alla faktiska kvaliteer förutom skadan? Dessa är ju viktiga om det visar sig att hästen inte går att rida. Och om det kanske inte går alls, är hästen ändå välkommen i det hemmet eller kommer de då sälja vidare illa kvickt?
 
Sv: Oseriös när man vill veta så mycket som möjligt?

Jag blev nekad att överta en omplaceringshund en gång och även jag kallad "oseriös" pga att jag ville veta om hunden var vaccinerad eller inte. :grin:
 
Sv: Oseriös när man vill veta så mycket som möjligt?

Skogstrollet; Haha, och jag har blivit kallad oseriös för att jag frågade hur hög araben jag bara sett bilder på var ^^ (Letade arab som var över ponnymått då jag är så lång att jag föredrar hästar runt 155cm)

TS; Jag tycker det känns som det är något mysko med den hästen, eller den säljaren. Hur man nu säger? Om jag var din bekanta hade jag svarat att jag ville veta för att veta vad jag har att förvänta mig och hur jag ska ta hand om hästen i fortsättningen, inte bara i ridning utan i övrigt också. Passar det sedan ändå inte så hade jag letat vidare. Lustiga säljare är inte mycket att göra åt :)
 
Sv: Oseriös när man vill veta så mycket som möjligt?

Självklart ska man berätta om skadan så mycket man kan. Det förstår jag inte riktigt varför säljaren motsätter sig egentligen. Men jag kan tänka mig att om det är det enda som är väsentligt för köparen att man som säljare börjar undra.
Hästen är uppenbart skadad, det blir en chanstagning för köparen om denne förväntar sig att kunna använda hästen oavsett. Vill man inte som köpare veta hästens alla faktiska kvaliteer förutom skadan? Dessa är ju viktiga om det visar sig att hästen inte går att rida. Och om det kanske inte går alls, är hästen ändå välkommen i det hemmet eller kommer de då sälja vidare illa kvickt?

Fast hon frågade massa mer. I första mailet hade hon skrivit ner de viktigaste frågorna inkl. frågor om skadan och även då bett om ett telefonnummer för att ringa istället. Lättare att diskutera via telefon och få fram lite mer om hur man känner.
Självklart blir det en chanstagning men om man vet mer om vad veterinärena säger om utvecklingen på skadan och hur de tror att det kommer fortsätta utvecklas så är det givetvis lättare att veta om man ens är intresserad.
Av alla frågor hon skrivit ner fick hon svar på typ 2 dvs mankhöjd och om hans skulle passa att gå på lösdrift.
 
Sv: Oseriös när man vill veta så mycket som möjligt?

Jag blev nekad att överta en omplaceringshund en gång och även jag kallad "oseriös" pga att jag ville veta om hunden var vaccinerad eller inte. :grin:

Men jösses ja idioter finns det tydligen gott om. Det är ju ganska viktigt att veta om de är vaccinerade
 
Sv: Oseriös när man vill veta så mycket som möjligt?

Skogstrollet; Haha, och jag har blivit kallad oseriös för att jag frågade hur hög araben jag bara sett bilder på var ^^ (Letade arab som var över ponnymått då jag är så lång att jag föredrar hästar runt 155cm)

TS; Jag tycker det känns som det är något mysko med den hästen, eller den säljaren. Hur man nu säger? Om jag var din bekanta hade jag svarat att jag ville veta för att veta vad jag har att förvänta mig och hur jag ska ta hand om hästen i fortsättningen, inte bara i ridning utan i övrigt också. Passar det sedan ändå inte så hade jag letat vidare. Lustiga säljare är inte mycket att göra åt :)

Hon har inte brytt sig om att svara något mer utan letar vidare istället. Jag har aldrig haft några problem med att se journaler om hästen varit skadad och prata med tidigare ägare när jag köpt häst så jag sa att hon skulle strunta i den människan och hästen.
 
Sv: Oseriös när man vill veta så mycket som möjligt?

Var det en travare? For da brukar det vara sa att m hasten inte ar en stjarna och far en bojsena sa liksom bara staller man av den sa fort man ser att det ar en bojsena. Sallan man kontaktar veterinar i sadana fall. Da ar det extremt irriterande med mail om bilder och veterinarutlatande for om man sager att man inte har nagra sadana sa kommer foljdfragor som burkar kannas otroligt meningslosa att besvara.
 
Sv: Oseriös när man vill veta så mycket som möjligt?

Var det en travare? For da brukar det vara sa att m hasten inte ar en stjarna och far en bojsena sa liksom bara staller man av den sa fort man ser att det ar en bojsena. Sallan man kontaktar veterinar i sadana fall. Da ar det extremt irriterande med mail om bilder och veterinarutlatande for om man sager att man inte har nagra sadana sa kommer foljdfragor som burkar kannas otroligt meningslosa att besvara.

Nej det var ingen travare! Och om man inte har kontaktat veterinär varför säger man då att man gjort det?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 326
Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 901
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 200
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 852
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Fästingmedel på innekatt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp