Otrevliga stallägare

Det är inte direkt så att dom sagt upp sig från sina jobb för att kunna ta hand om inackorderingarnas hästar. Det finns många människor som uppskattar mornarna i stallet och släppa ut osv. Det är inte en börda för alla.

Skrämmande.

Du tycker verkligen att en stallägare gratis ska sköta din häst.

Jag tycker att du ska använda en kort stund till att fundera på vad det faktiskt kostar, om du tänker arbetstid.
Arbetstid för att beställa hem foder och strö, få hem eller hämta.
Arbetstid för att leda din häst ut och in, extra tidsåtgång för att ordna vatten och foder även till din häst.
Kanske en halvtimme om dagen, om det eventuellt ingår något slags visitation och liknande. Normal vit kostnad får nog räknas till 300kr i timmen, alltså 150 kr om dagen i arbetstid...

Så du kostar stallägaren ungefär 150krX30 dagar per månad i arbetstid.

Men gratis ska det vara :(
 
Oj, nu reste jag ragg!

Jag tycker att du uppvisar en väldigt arrogant inställning!

Du som hästägare vill inte betala för en tjänst utan du vill att någon ska stå för tjänsten till självkostnadspris!!!

Usch.
Jag betalar för tjänsten inte för lånen. Lite skillnad där.
 
Skrämmande.

Du tycker verkligen att en stallägare gratis ska sköta din häst.

Jag tycker att du ska använda en kort stund till att fundera på vad det faktiskt kostar, om du tänker arbetstid.
Arbetstid för att beställa hem foder och strö, få hem eller hämta.
Arbetstid för att leda din häst ut och in, extra tidsåtgång för att ordna vatten och foder även till din häst.
Kanske en halvtimme om dagen, om det eventuellt ingår något slags visitation och liknande. Normal vit kostnad får nog räknas till 300kr i timmen, alltså 150 kr om dagen i arbetstid...

Så du kostar stallägaren ungefär 150krX30 dagar per månad i arbetstid.

Men gratis ska det vara :(
Jag har för det första aldrig någonsin stått gratis i ett stall. Jag har för det andra köpt mitt eget strö och foder och hämtat hem. Sen har jag haft stallägare som konstigt nog tycker om livet på gården med hästarna. Dom har aldrig sett det som ett jobb, det har aldrig ingått någon visitation i mina stallhyror iallafall, jag kommer varje dag själv till min häst.

Förstår inte vad du läste in allt det där. Jag skulle aldrig låta någon annan sköta om min häst.

Men nej, jag betalar inte av gårdens lån, jag hyr en boxplats. Jag har inte köpt den.
 
Ingen häst = ingen nötning och inget spring.
Enklast så.
En tom box är billig i drift.
Hästar sliter något enormt på byggnader och mark.

Om man skall få använda en box "gratis" så måste man nog vara alldeles väldigt trevlig.
Självklart betalar hyresgästen för slitaget hästen gör, vart har jag skrivit att man inte ska göra det? Det är knappast gratis bara för att man inte betalar av lånen på gården.
 
Jag betalar för tjänsten inte för lånen. Lite skillnad där.
Du vill ju inte betala för tjänsten heller, utifrån hur du formulerat dig.
Du skriver att stallägarna ser det som ett nöje att gå ut med din häst på morgonen...

Det är möjligt att din verkliga åsikt inte är så galen, men så som du skriver så uppfattar jag dig som oerhört arrogant och att du i stort sett tar för givet att någon annan faktiskt ska sponsra ditt hästägande.
Usch, en gång till.
 
Men nej, jag betalar inte av gårdens lån, jag hyr en boxplats. Jag har inte köpt den.
Jag undrar om problemet egentligen är att du är ekonomiskt okunnig?
Det vore bra mycket mer sympatiskt än att du är så arrogant som du verkar.

I hyran så ingår ju naturligtvis kostnaderna för gården till den del som motsvarar en box.

Vad tror du ingår i boxhyran?
Och vad har du för egen bostad?
 
Jag har för det första aldrig någonsin stått gratis i ett stall. Jag har för det andra köpt mitt eget strö och foder och hämtat hem. Sen har jag haft stallägare som konstigt nog tycker om livet på gården med hästarna. Dom har aldrig sett det som ett jobb, det har aldrig ingått någon visitation i mina stallhyror iallafall, jag kommer varje dag själv till min häst.

Förstår inte vad du läste in allt det där. Jag skulle aldrig låta någon annan sköta om min häst.

Men nej, jag betalar inte av gårdens lån, jag hyr en boxplats. Jag har inte köpt den.

Och du läste inte mitt inlägg så noga, eller hur?
Jag skrev "om det eventuellt ingår...."

Jag tycker om att bo på landet, på gården med hästarna.
Men jag skulle inte tycka om en person med din inställning som du uppvisar här - även om det är mycket möjligt att du inte uttrycker dig så illa mot den du hyr boxplats av.
Det är mycket möjligt - till och med troligt - att du är en trevlig person som är lätt att tycka om.
Och att du bara uttrycker dig illa i den här tråden.
 
Jag måste säga att det var en av de mest lustiga teorier jag någonsin tagit del av i fråga om din åsikt att inga stallägare som vill gå på plus erbjuder högklassig service till sina hyresgäster utan att ta ockerpriser och utan att vara måna om sina inackorderingar utifrån priser de tar. Vilket otroligt märkligt påstående från din sida och jag undrar om du någonsin stått någonstans utom i små stall på landet , som hyr ut av andra anledningar men där det ändå inte funkar tydligen ofta enligt dig i fråga om fungerande upplägg och prisvärdhet
Jag har inte skrivit någonstans att det i stallen jag stått i inte har fungerat. Inte någonstans!

Och tänka sig, jag har stått i alla möjliga stall, jag har stått på stora anläggningar och små privatstall dock inte ute på landet. Och högklassig service vet jag knappast om man kan kalla ett in och utsläpp med ev ett täcke på eller av. Som för övrigt aldrig är någonting jag krävt utan någonting som stallägaren inte haft nåt emot att göra.
Hur tror du folk som erbjuder uppstallning på stora anläggningar har möjlighet (och vilja) att göra det om de inte går på plus?
Och hur tror du de skulle gå på plus om de samtidigt inte var intresserade nog att erbjuda service och kvalitet för priset tar för att ha inackorderade hästar och ägare där ?
Du får väl fråga dom? Jag vet inte anledningen till att dom är nöjda ifall hästarna och inackorderingarna betalar sig självt, men det var dom. Jag vet inte varför dom inte brydde sig om ifall dom gick plus. Och ja, det var en stor anläggning med ridhus och rundbanor och hela kittet. Och ja, där fick man om man ville ha täckesservice betala för den servicen. Dock så ingick in och utsläpp och fodringar.
 
Jag undrar om problemet egentligen är att du är ekonomiskt okunnig?
Det vore bra mycket mer sympatiskt än att du är så arrogant som du verkar.

I hyran så ingår ju naturligtvis kostnaderna för gården till den del som motsvarar en box.

Vad tror du ingår i boxhyran?
Och vad har du för egen bostad?
Vad stallägare lägger in i kallhyran eller varför dom har kallhyran dom har det har jag aldrig brytt mig om att fråga. Jag har alltid betalat kallhyra, jag har alltid betalat för stallplaster. Sluta låt som att jag har stått gratis för det har jag aldrig gjort.

Vad jag har för egen bostad? Skit du i det, har inte med detta att göra.
 
Du vill ju inte betala för tjänsten heller, utifrån hur du formulerat dig.
Du skriver att stallägarna ser det som ett nöje att gå ut med din häst på morgonen...

Det är möjligt att din verkliga åsikt inte är så galen, men så som du skriver så uppfattar jag dig som oerhört arrogant och att du i stort sett tar för givet att någon annan faktiskt ska sponsra ditt hästägande.
Usch, en gång till.
Citera vart jag skrivit att jag inte vill betala för tjänsterna! Hitta att jag skrivit att jag inte vill betala för tjänster.

Och tro det eller ej, många uppskattar mornarna med hästarna. Jag gör det själv, dock har jag haft en väldig bit att åka för att alltid hinna ta ut hästarna som jag dock ändå gjorde när jag hann för att jag tycker om det.
 
Men det är ju nyttigt att se hur hästägare resonerar.
För mig som stallägare så förklarar det en hel del måste jag medge.

Japp.
Och det får mig ännu mer bestämd i uppfattningen att aldrig ta emot inhyrningar, även om jag skulle göra av med egen häst så jag finge plats över.

Visst, jag är också en "översnäll" anläggningsägare på så sätt att jag låter grannarna nyttja ridbanan gratis mot att de håller den mockad även på mina gödselhögar.
Dock har de allihop erbjudit sig att hyra/frågat vad jag vill ha betalt och då är det lättare att vara generös.
Dessutom är det en fördel att ridbanan används - växer inte igen då.
Och underhållet är nästan noll för gubben som grävde visste vad han gjorde.
Och det vore mest bara krångligt att redovisa inkomsten, så då väljer jag att låna ut och inte få någon inkomst att redovisa.
 
Men då så har du ju ingen aning om vad du betalar för, eller hur?
Jag vet vad dom jag har stått hos sagt. Dom har som sagt sagt att sålänge inackorderingarna betalar sej självt så är dom nöjda. Om det betalar slitaget det blir. Skulle hyran betala lånen utöver det, så hade dom ju gått plus.
 
Citera vart jag skrivit att jag inte vill betala för tjänsterna! Hitta att jag skrivit att jag inte vill betala för tjänster.

Och tro det eller ej, många uppskattar mornarna med hästarna. Jag gör det själv, dock har jag haft en väldig bit att åka för att alltid hinna ta ut hästarna som jag dock ändå gjorde när jag hann för att jag tycker om det.
Klarar inte datatekniskt. Men i inlägg nummer 25, nedersta stycket, skriver du att det ska vara "självkostnadspris".
I det begreppet ingår inte att du betalar för tjänster. Som du ändå tycker ska finnas "för att uthyraren tycker att det är roligt" eller "de ser det inte som ett jobb att lägga på ett täcke".-
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 058
Senast: Smurfoff
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 493
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 265
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 479
Senast: Skye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp