Bukefalos 28 år!

Otrevliga stallägare

Jag vet vad dom jag har stått hos sagt. Dom har som sagt sagt att sålänge inackorderingarna betalar sej självt så är dom nöjda. Om det betalar slitaget det blir. Skulle hyran betala lånen utöver det, så hade dom ju gått plus.
Nå hur skall du ha det nu?
Vet du eller vet du inte vad hyran går till?
 
Jag skall hjälpa dig.
Klarar inte datatekniskt. Men i inlägg nummer 25, nedersta stycket, skriver du att det ska vara "självkostnadspris".
I det begreppet ingår inte att du betalar för tjänster. Som du ändå tycker ska finnas "för att uthyraren tycker att det är roligt" eller "de ser det inte som ett jobb att lägga på ett täcke".-

Det blir tydligare så.
Det gör att vi kan ha hästar till ett självkostnadspris förutom kallhyran då.
 
Klarar inte datatekniskt. Men i inlägg nummer 25, nedersta stycket, skriver du att det ska vara "självkostnadspris".
I det begreppet ingår inte att du betalar för tjänster. Som du ändå tycker ska finnas "för att uthyraren tycker att det är roligt" eller "de ser det inte som ett jobb att lägga på ett täcke".-
Om du brydde dig om att förstå vad jag skrev och inte tolkade inte saker och ting på det sättet du vill se det så hade jag kunnat svara att nej, jag begär inte att tjänster ska ingå i kallhyran, vad för tjänster som ingår i kallhyran är något som stallägaren får bestämma. Självkostnadspris pratar jag om i stall där det inte ingår nåt annat speciellt än utsläpp. Hästägaren betalar för maten och ströt och slitaget som hästen gör.

I alla stall jag stått i så har jag betalat det som min häst har använt utöver kallhyran. Dom flesta stall har haft kostnad för täckesbyten osv, dock i alla stall så har det i kallhyran ingått utsläpp och insläpp har oftast varit rullande schema.

Jag har inte skrivit någonstans att tjänster ska vara gratis. Är det någonting som man tycker är konstigt och undrar över så går det faktiskt att fråga att tolkade jag det där rätt, menar du att alla tjänster ska vara gratis. Inte svårare än så för att undvika missförstånd.
 
Jag vet vad dom jag har stått hos sagt. Dom har som sagt sagt att sålänge inackorderingarna betalar sej självt så är dom nöjda. Om det betalar slitaget det blir. Skulle hyran betala lånen utöver det, så hade dom ju gått plus.

OK, det är din ekonomiska okunskap som visar sig. På ett arrogant sätt.

I självkostnad ingår faktiskt ALLA kostnader, såsom slitage, förbrukning och avskrivningar, lånekostnader.
 
Och vad tror du kallhyra baseras på och går till? Kaffekalas för katter?
Exakt, där har vi nog den springande punkten.
Jag har fåtal inackorderingar, min sk kallhyra är baserad på vad jag betalar i underhåll av stallet (färg mm), ränta på lån för stallbyggnaden, underhåll ridbanan (diesel och ny sand då och då), gödselhantering samt lite "lön" till mig för in och utsläpp. Den kostnaden / antal boxar blir kallhyran. Sen tillkommer såklart hö och strö.
 
För att klargöra:

"En produkts/tjänsts självkostnad består av direkta och indirekta kostnader. En direkt kostnad är oftast en rörlig kostnad som är direkt förknippad med produkten, medan den indirekta kostnaden måste fördelas på kostnadsbärarna genom någon fördelningsnyckel."
Källa: wikipedia.

I självkostnaden ingår alltså alla kostnaderna för fastigheten och alla kostnader som är förknippade med tjänsten/produkten - t ex förbrukning (strö, foder, el, vatten, gödselhantering) och även kostnader som lån, avskrivning, hyra etc.

Jag misstänker att Grazings okunskap ställer till det i diskussionen, det verkar som Grazing avser någonting annat än självkostnad. Kanske egen del av förbrukning?
 
Som jag skrev, jag vet det stallägarna har sagt. Betalar inackorderingarna sej själva så har dom vart nöjda.
Jag tror att en stor del av konflikterna i stall beror på att hästägare, precis som du, inte förstår vad de betalar för.
Med bättre kunskap hos hästägarna och bättre kommunikation så skulle det nog bli trevligare i många stall.
 
Bara för att jag tycker att mitt stalljobb är ett trevligt jobb så betyder inte det att jag vill jobba gratis.
Jag tycker det är mysigt på mornarna att fodra och släppa ut, MEN det tar tid, och skulle jag känna att mina inhysta inte betalade något för min tid skulle jag också bli en grinig stallägare. Därför har jag räknat ut stallhyran så att jag får några kronor per dag för varje inackordering jag hanterar.
 
Som jag skrev, jag vet det stallägarna har sagt. Betalar inackorderingarna sej själva så har dom vart nöjda.

Ja och i min värld så betalar sig inackorderingarna om de betalar så det täcker det jag skrev om innan. Så självkostnadspris har vi nog olika betydelse för.
Självkostnadspris för mig är att hyresgästen betalar exakt vad jag betalat för tex hö och strö. Alltså noll till stallägaren.
Men du verkar mena att självkostnadspris är kostnadstäckning. Och då tycker vi ju ändå lika!
 
Jag skulle aldrig starta ett företag med mening att gå plus minus noll. Det betyder att alla kunder i ett företag som tjänar pengar betalar för ägarnas lån precis som med allt annat.
Att starta ett företag för att någon annans skull är det nog ingen som gör. Samma med inackorderingar i stall som vill ha betalt för allt de lägger ut.

Om du hyr en hyresrätt betalar du för ägarnas lån. Är det också konstigt?

I vilken fantasivärld bor man i om man tror att det är borträknat för att man eventuellt kan tjäna pengar vid försäljning?
Risken att förlora pengar är ändå större vid en försäljning. Det bör man vara medveten om.
 
OK, det är din ekonomiska okunskap som visar sig. På ett arrogant sätt.

I självkostnad ingår faktiskt ALLA kostnader, såsom slitage, förbrukning och avskrivningar, lånekostnader.
Nej jag är inte okunnig inom det. Och jag har skrivit vad jag menar med självkostnad men det är du såklart inte intresserad av att läsa.
 
Jag skulle aldrig starta ett företag med mening att gå plus minus noll. Det betyder att alla kunder i ett företag som tjänar pengar betalar för ägarnas lån precis som med allt annat.
Att starta ett företag för att någon annans skull är det nog ingen som gör. Samma med inackorderingar i stall som vill ha betalt för allt de lägger ut.
Verksamheter och företag ska ju självklart gå plus. Det är ju självklart. Skillnad på verksamhet och att ha hästar hemma för skoj skull. Jag har stått hos dyra verksamheter också och betalat mängder. Men då lever dom ju på det till stor del också. Folk har ju hästar av olika anledningar och på olika sätt, inget konstigt med det.
 
Nej jag är inte okunnig inom det. Och jag har skrivit vad jag menar med självkostnad men det är du såklart inte intresserad av att läsa.
Du har skrivit att kallhyran ingår i det.
Men samtidigt att du vägrar betala för stallägarens lån.
Men kapitalkostnaden ingår i kallhyran så det blir fel slutsats.
 
Du har skrivit att kallhyran ingår i det.
Men samtidigt att du vägrar betala för stallägarens lån.
Men kapitalkostnaden ingår i kallhyran så det blir fel slutsats.
Vad stallägaren tänker på i sin kallhyra vet bara den och jag vet bara vad dom sagt till mig. Svårare än så är det inte. Jag betalar den kallhyran som är i stallet oavsett om jag tycker det är värt det.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 134
Senast: Smurfoff
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 699
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 441
Senast: WBanna
·
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 277

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp