Bukefalos 28 år!

Otrevliga stallägare

Jag svarar inte på frågor om mitt privata liv om hur jag bor.
De erfarenheter som man har med sig i sitt liv påverkar hur man uppfattar omvärlden och hur man behandlar andra.
Därför så ÄR det intressant att veta om du hyr eller äger ditt boende.
Eftersom att bostadsuthyrning ligger så oerhört nära lokaluthyrning både juridiskt och ekonomiskt.
 
Dina påståenden går inte ihop.
De är inkonsistenta.
Dessutom så är du otrevlig i tråden.

Då så blir det svårt att diskutera på ett bra sätt.
Bara för att jag sagt att jag inte vill betala gårdsägarens lån men betalar kallhyran vad den nu är på? Jag tycker inte det är otrevligt. Jag tycker dock att om det är så att man betalar lånen och slitagekostnaderna i kallhyran så bör ju stallägaren gå med visst plus. Då borde dom inte gå plus minus noll om dom inte gjort en dålig uträkning på vad slitagekostnaderna är på.

Och otrevlighet är något du tolkar in, jag anser inte att jag är otrevlig bara för att jag är tydlig och rak. Skillnad.
 
Verksamheter och företag ska ju självklart gå plus. Det är ju självklart. Skillnad på verksamhet och att ha hästar hemma för skoj skull. Jag har stått hos dyra verksamheter också och betalat mängder. Men då lever dom ju på det till stor del också. Folk har ju hästar av olika anledningar och på olika sätt, inget konstigt med det.

Varför är det skillnad på att ha hästarna hemma för skojs skull?

Jag har mina hästar hemma, två stycken. Om jag, mot all förmodan, skulle ta mig två inackorderingar (jag har två tomma boxar) skulle det i kallhyran ingå både lån, el, vatten och slit på mark och boxar.

Bara för att jag betalar för mitt eget nöje med lån e.t.c skulle jag inte betala för någon annans. De får, precis som med annat, betala vad boxen kostar mig....plus lite till. Hur tänker man annars liksom?
Jag är ju där för deras nöjes skull.
 
De erfarenheter som man har med sig i sitt liv påverkar hur man uppfattar omvärlden och hur man behandlar andra.
Därför så ÄR det intressant att veta om du hyr eller äger ditt boende.
Eftersom att bostadsuthyrning ligger så oerhört nära lokaluthyrning både juridiskt och ekonomiskt.
Jag är inte intresserad av att diskutera mitt boende med dig. Eller mina kunskaper i ämnet överhuvudtaget. Jag skriver hur det varit i stallen jag stått i och min erfarenhet därifrån och dom stallägarna.

Vill folk betala en jättehög hyra så visst, folk tar betalat och folk betalar precis vad dom vill. Det är inga inackorderingar som bestämmer hyran på boxen.

Jag kan garantera att hur jag bor inte påverkar på något sätt hur jag är mot andra eller hur jag uppfattar omvärlden.
 
Varför är det skillnad på att ha hästarna hemma för skojs skull?

Jag har mina hästar hemma, två stycken. Om jag, mot all förmodan, skulle ta mig två inackorderingar (jag har två tomma boxar) skulle det i kallhyran ingå både lån, el, vatten och slit på mark och boxar.

Bara för att jag betalar för mitt eget nöje med lån e.t.c skulle jag inte betala för någon annans. De får, precis som med annat, betala vad boxen kostar mig. Hur tänker man annars liksom?
Men dom stallen jag stått i har inte varit företag eller verksamheter förutom ett av dom. Dom har råd att hålla hästar på det sättet, dom är inte beroende av att få in en extra hyra från inackorderingarna. Enligt dom. Dom har haft inackorderingar för att dom vill ha folk på gården. Och självklart ingår det i kallhyran vatten och el, vart har jag skrivit att det inte gör det?
 
Jag kan garantera att hur jag bor inte påverkar på något sätt hur jag är mot andra eller hur jag uppfattar omvärlden.
Jag kan garantera precis tvärt om.
Med fullständig säkerhet.
Jag är inte intresserad av att diskutera mitt boende med dig.
Jag tycker att du verkar oerhört intresserad av att diskutera både med mig och andra.
Och det är ju så med en diskussion att man inte kan styra vare sig ämnet och vad andra är intresserade av och hur de värderar kunskaper som man uppvisar, eller inte uppvisar.
 
Du är inte tydlig och rak.
Dina påståenden går i både labyrinter och cirklar.
Men du svarar otrevligt på frågor.
Inget av detta har något samband.
Din uppfattning och vad du tycker ja. Jag anser inte att jag är otrevlig, många har dock svårt att se skillnad på rakhet och otrevlighet. Om du lägger in en otrevlig ton i texten är ju det ditt val.

Och nej, jag anser inte att jag svarar i labyrinter. Jag betalar kallhyra i stall, jag betalar för övriga tjänster om så stallägaren vill det. Sen som jag skrivit vad som ingår i den kallhyran, det vet bara stallägaren som satt den.
 
Men dom stallen jag stått i har inte varit företag eller verksamheter förutom ett av dom. Dom har råd att hålla hästar på det sättet, dom är inte beroende av att få in en extra hyra från inackorderingarna. Enligt dom. Dom har haft inackorderingar för att dom vill ha folk på gården. Och självklart ingår det i kallhyran vatten och el, vart har jag skrivit att det inte gör det?
Jag har råd att hålla hästar på det sätter, jag är inte beroende av att få in hyra från inackorderingarna.
Jag har inackorderingar precis för att jag vill ha folk på gården, men skulle aldrig någonsin inte värdera min arbetstid ändå.
Vi tänker helt enkelt olika. Jag tänker inte sponsra någon annans hästar med min tid.
 
Jag kan garantera precis tvärt om.
Med fullständig säkerhet.
Då har du väldigt fel kan jag säga. Tyvärr då får du omvärdera den åsikten för det stämmer inte.
Jag tycker att du verkar oerhört intresserad av att diskutera både med mig och andra.
Och det är ju så med en diskussion att man inte kan styra vare sig ämnet och vad andra är intresserade av och hur de värderar kunskaper som man uppvisar, eller inte uppvisar.
När det handlar om att diskutera mig och min bostad så nej, jag är inte intresserad.
 
Så du har betalat svarta pengar då?
Beror väl på hur mycket hästar som finns på gården om jag minns rätt. Är ju inte en verksamhet bara för att det är ett fåtal inackorderingar. Och jag har betalat både faktura och kontant. Sen tror jag väldigt många som har inackorderingar tar betalt i handen direkt, är inte direkt ovanligt. Har säkerligen stått i något stall som har haft det svart eller fuskat på nåt vis.
 
En sak har jag lärt mig genom åren och det är att aldrig ställa mig i stall där stallägaren har som mål att tjäna pengar på inackorderingarna. Det har alltid blivit lite tråkiga miner i såna stall då dom inte egentligen har inackorderingar för att det är kul utan för att dom ser det som en inkomst.
.

Otrevligt är att ha åsikten och påstå att alla som tjänar pengar och inte bara går +-0 på sin inackorderingsverksamhet, är otrevliga. Det är ren och skär bullshit dessutom och att förkunna att det skulle förhålla sig så generellt är värst av allt.
 
Otrevligt är att ha åsikten och påstå att alla som tjänar pengar och inte bara går +-0 på sin inackorderingsverksamhet, är otrevliga. Det är ren och skär bullshit dessutom och att förkunna att det skulle förhålla sig så generellt är värst av allt.
Haha, va?? Har jag skrivit att alla som tjänar pengar på sitt stall är otrevliga? Vart skrev jag det? Vill man tjäna pengar på sitt stall får man väl göra det om man vill. Jag skriver bara att min erfarenhet av nästan alla stall jag stått i har varit att det gått jämt ut. Förutom då verksamheten jag stod på då dom hade företag och levde på det, självklart blir det dyrare då.
 
Jo.
Det blir svarta pengar vid första inackorderingen om det inte redovisas i företag.
Jaha, då är väl dom flesta stall runt omkring Göteborg mer eller mindre svarta då. Eftersom dom flesta tar kontantbetalning. Sen hur dom gör med sin privatekonomi är faktiskt ingenting jag bryr mig så mycket om. Långt ifrån alla små stall har det som företag ens.
 
Men dom stallen jag stått i har inte varit företag eller verksamheter förutom ett av dom. Dom har råd att hålla hästar på det sättet, dom är inte beroende av att få in en extra hyra från inackorderingarna. Enligt dom. Dom har haft inackorderingar för att dom vill ha folk på gården. Och självklart ingår det i kallhyran vatten och el, vart har jag skrivit att det inte gör det?

Fast jag har aldrig påstått att det inte ingått vatten och el i din kallhyra......var har jag skrivit det, blir min fråga då?
Jag redovisade vad som skulle ingå i MIN kallhyra, det var allt.

Om jag tog in inackorderingar så skulle det vara för min egen skull, för att jag vill ha det. Jag har t.o.m nästan råd att ha andras hästar på gården utan att de behöver betala. Men, självklart skulle det aldrig ske.

Trots att det i så fall skulle var för min skull får de betala OCH betala det det kostar. Samt att jag ska få lite över.

Om andra vill ha det är det deras sak givetvis. Det är ju upp till dem, varje gång. Däremot har jag svårt för de som har en definitiv inställning där "man aldrig" skulle betala för lånen eller lägger en egen värdering där man gör gällande att man inte vill betala för att de ju har det billigt.

Jag stod i ett stall där jag som enda inackordering troligen betalade i stallhyra samma summa som deras två hästar kostade per månad. D.v.s, de stod gratis medan jag betalade. Tyckte inte alls det var konstigt och bad dem aldrig redovisa vad mina kostnader var eller hur de var fördelade.

Ville jag stå där på de premisserna så gjorde jag det. Stod för övrigt där i 17 år och ifrågasatte aldrig varför eller om jag betalade så de kunde stå gratis. Det har jag fanimej inte med att göra.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 134
Senast: Smurfoff
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 700
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 443
Senast: WBanna
·
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
5 489

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp