Bukefalos 28 år!

Otrevliga stallägare

Fast självkostnad är inte vad någon menar, det är ett fast begrepp. Det är inte en tolkningsfråga.

Du kan inte bestämma vad självkostnad är, det är bestämt per definition.
Jag menar när jag skrev självkostnad utöver den självklara kallhyran. Jag trodde inte det behövdes läggas till något så självklart som att man alltid betalar en kallhyra. Men det är ju buke så det borde jag förstått att det är viktigt att nämna alla självklarheter.

Och i den kallhyran för mig är det ganska självklart att den ska täcka slitaget och vatten och elen. Utöver det så har jag alltid haft min häst till ett självkostnadspris i stallen jag stått i förutom ett.
 
Jag menar när jag skrev självkostnad utöver den självklara kallhyran. Jag trodde inte det behövdes läggas till något så självklart som att man alltid betalar en kallhyra. Men det är ju buke så det borde jag förstått att det är viktigt att nämna alla självklarheter.

Här visar sig okunskapen. Självkostnaden är stallägarens. Kallhyran är din kostnad. Du kan inte blanda ihop dessa.

Såvida du inte är involvera i stallägarens deklaration, kan du på inget sätt säga vad din kallhyra går till. Och vad den baseras på. Du kan bara gissa alt. gå på hörsägen.

Driver man företag MÅSTE man göra det i vinstdrivande syfte. Enligt lag. Det är inget man kan välja att gå jämt upp, man måste driva det affärsmässigt med syfte att gå med vinst.
 
Som sagt som jag skrev. Folk utan gård och inte har råd med eget hyr in sig och "utnyttjar" dom som har råd att ha gård. Man betalar för elen och vattnet och slitaget som hästen gör. Men inte en chans att jag hade gått med på att betala mera för att gårdsägaren har ett högt lån. Boxen kostar lika mycket tom som den gör med en häst i den. Och jag tar för givet att ingen köper en gård och tar lån den inte har råd att ha. Säkerligen gör flera det men det är inte mitt problem faktiskt. Jag tänker inte betala på det lånet.

Sen detta med fasta tider på allt och hit och dit tycker jag är löjligt att skriva om då alla stall är olika. Är det något jag lärt mig med så finns det alla sorters inackorderingar. Vill stallägaren inte ha fasta tider av någon anledning så behöver den inte ha det. Inackorderingarna ställer ju sig förhoppningsvis i stallen som har rutiner dom trivs med. Sen tror jag att stallägare även har full rätt att besluta om dom vill ha trevliga hästar eller tycker det är okej med farliga ouppfostrade.

Och grejen är att inget av stallen jag stått i och det har varit många, har haft inackorderingar för att dom vill att gården ska gå med plus. Förutom ett stall. Dom har inackorderingar för att dom tycker om människor, dom tycker om att ha flera hästar där, dom ser det inte som ett arbete som dom ska ha lön för. Dom tycker om hästlivet helt enkelt med allt som kommer därtill och tro det eller ej men det verkar faktiskt oftast vara så. Det är inte direkt så att dom sagt upp sig från sina jobb för att kunna ta hand om inackorderingarnas hästar. Det finns många människor som uppskattar mornarna i stallet och släppa ut osv. Det är inte en börda för alla.

En gång har jag stått i ett stall där stallägaren ville gå plus och det var inte alls trevlig stämning där då den inte tyckte det var roligt med folket och hästarna. Fungerade inte alls och det var sällan länge folk blev kvar av den anledningen.

Och jo, det är faktiskt en relativ välgörenhet att hyra ut boxar till dom som inte har råd med egna gårdar men som ändå vill ha häst. Vi fattigare hästägare lever på dom lite "rikares" vilja att ha fler än sina egna hästar på gården. Annars hade det inte gått. Min erfarenhet är att väldigt väldigt få stallägare tänker som du gör faktiskt vilket är tur. Många ser fördelarna med inackorderingar, men det krävs ju att man uppskattar och gillar människor också, tycker det är kul när det är folk på gården. En stallägare som ser det som ett jobb och inte tycker om den typen av liv ska inte ha inackorderingar, så enkelt är det med det.

Om jag hade råd att ha en gård, skulle jag ALDRIG vid min fot ta in en hyresgäst med den här synen på hästägare/stallägare och då var jag ändå fattig hästägare själv, under min tid som hästägare. Jag betalade min stallhyra, kunde jag inte betala hela en månad, så betalade jag halva och en och en halv månadshyra månaden därpå, slavade på i stallen så mycket jag kunde, för att ändå visa att trots handikapp och dåligt med pengar gjorde jag allt för min häst, andras hästar, hästägare och stallägare.

Stalluthyrning är INGEN välgörenhet, varenda siffra SKA bokföras och redovisas för att gå runt. Det finns tyvärr än idag "svart" stalluthyrning. Men vad händer då om saker stjäls, hästar skadas eller stall brinner ner, eller foder blir förstört av fuktskador. Ska stallägaren då rycka på axlarna "shit happens idag får ni hitta annat stall jag har inget stall kvar."

Jag tror du får tänka efter lite igen.


God fortsättning

Med vänliga hälsningar

IngelaH
 
Stalluthyrning är INGEN välgörenhet, varenda siffra SKA bokföras och redovisas för att gå runt. Det finns tyvärr än idag "svart" stalluthyrning. Men vad händer då om saker stjäls, hästar skadas eller stall brinner ner, eller foder blir förstört av fuktskador.

Fast igen, det beror väl på hur många hästar som finns, hur mycket pengar som kommer in osv. Men om det är så så har jag väl stått i en del svarta stall, men det har nog dom flesta gjort då nångång som inte står på stora anläggningar. Och igen, jag lägger mig inte i vad stallägaren gör med sina pengar eller hur dom bokför allting.
 
Driver man företag MÅSTE man göra det i vinstdrivande syfte. Enligt lag. Det är inget man kan välja att gå jämt upp, man måste driva det affärsmässigt med syfte att gå med vinst.
Om man driver en verksamhet och har företag ja, precis som jag skrivit hela tiden. Långt långt ifrån alla små stall driver verksamheter.
 
Fast igen, det beror väl på hur många hästar som finns, hur mycket pengar som kommer in osv. Men om det är så så har jag väl stått i en del svarta stall, men det har nog dom flesta gjort då nångång som inte står på stora anläggningar. Och igen, jag lägger mig inte i vad stallägaren gör med sina pengar eller hur dom bokför allting.

Nej, varför skulle det göra det?
 
Nej, varför skulle det göra det?
Inte vet jag. Vad jag läst så behövs tillstånd först när man har ett visst antal hästar på sin gård. Men visst, man kanske måste bokföra minsta lilla inackordering. Jag vet inte. Jag vet att man får tjäna ett antal kr per år utan att skatta för det, jag vet att man kan ha flera hästar på gården innan man måste ha tillstånd för det.

Måste man bokföra allt så måste man väl det då.
 
@Grazing Jag vet att det är svårt att få fram sitt i text men jag tror att de flesta reagerar på att du i ena sekunden inte vet vad du betalar för i din kallhyra och i andra sekunden aldrig skulle betala för ägarens lån eller betala så de tjänar något om de har hästarna hemma för nöjes skull.

Det känns som om du menar att de med pengar ska sponsra andra och förstå att de ju kommer att tjäna pengar på eventuell försäljning och det ska inte du behöva betala för. Eller att man inte förtjänat de pengar man har köpt gården för och ska ge andra privilegiet att utnyttja mina resurser för mindre än vad jag betalar för dem.

För mig blir det ett fult sätt att se det hela, då jag tagit en risk som inte mina inackorderingar tagit, jag har löpande kostnader som de inte har och visst klarar jag det själv men om någon vill utnyttja tjänsten så får man betala de kostnader som jag betalar.
 
Haha, va?? Har jag skrivit att alla som tjänar pengar på sitt stall är otrevliga? Vart skrev jag det? Vill man tjäna pengar på sitt stall får man väl göra det om man vill. Jag skriver bara att min erfarenhet av nästan alla stall jag stått i har varit att det gått jämt ut. Förutom då verksamheten jag stod på då dom hade företag och levde på det, självklart blir det dyrare då.

Det är bara att gå tillbaka och läsa dina egna inlägg. I ett inlägg har du skrivit såhär:

En sak har jag lärt mig genom åren och det är att aldrig ställa mig i stall där stallägaren har som mål att tjäna pengar på inackorderingarna. Det har alltid blivit lite tråkiga miner i såna stall då dom inte egentligen har inackorderingar för att det är kul utan för att dom ser det som en inkomst.
.

Du har även upprepat samma åsikt utöver detta citat.
 
Om man driver en verksamhet och har företag ja, precis som jag skrivit hela tiden. Långt långt ifrån alla små stall driver verksamheter.

Hyr man ut stallplats, bedriver man verksamhet. Det är därför man ska tänka sig för noga när man skaffar gård och drömmer om guld och gröna skogar genom att hyra ut stallplatser. Det blir varken eller med många hästägares syn på stallägare
 
Verksamheter och företag ska ju självklart gå plus. Det är ju självklart. Skillnad på verksamhet och att ha hästar hemma för skoj skull. Jag har stått hos dyra verksamheter också och betalat mängder. Men då lever dom ju på det till stor del också. Folk har ju hästar av olika anledningar och på olika sätt, inget konstigt med det.

Om vi ska vara petiga så är egentligen uthyrning av box en näringsverksamhet som borde redovisas som sådan till skatteverket. Jag tror inte, om skatteverket skulle bli tillfrågade, att man anser det som snällhet - så fort man börjar ta betalt för tjänsten även om det är 500kr/mån som s.k. kallhyra.

Om vi ska vara petiga och lagliga så finns inte "hyr ut för att det är roligt men vill inte gå i vinst".
I så fall skulle det vara "tillhandahåller anläggningen helt gratis för att vara snäll".
När vi lämnat den sfären och man börjar ta betalt och det är avsett med lite längre varaktighet, så faller verksamheten under ramen "näringsverksamhet" och ska redovisas.

Nu har du och många med dig turen att många stallägare inte gör så, därför kan du och många med dig få en väldigt billig kallhyra och den snålskjuts som ofta följer, eftersom många stallägare egentligen gör ett mindre skattefusk.

Att ha hästar hemma för skojs skull, det är så som jag har det. Mina egna hästar i mitt eget stall på mina egna (och med jämna mellanrum grannarnas)åkrar och hagar. Till min egen privata kostnad.
Jag har haft hästar inhyrda under kort period för tillridning. Efter diskussion med skatteverket och eftersom det endast handlade om fåtalet månader och ett par tillfällen, redovisade jag det hela som "inkomst av hobby". Det jag redovisade var alla pengar jag fick in, inklusive det jag fick in för foder och strö. De pengarna skattade jag dubbelt på så sätt att jag köpt foder och strö vitt, momsat. Och redovisade för "in" som inkomst av hobby.

Så kan man naturligtvis också göra, men man ska skatta för alla inkomster.
 
Det är bara att gå tillbaka och läsa dina egna inlägg. I ett inlägg har du skrivit såhär:
Nehe du, skriver du en sån sak så ska du faktiskt citera det. Jag har inte skrivit att alla som tjänar pengar är otrevliga!! Riktigt dåligt skrivet av dig.
Du har även upprepat samma åsikt utöver detta citat.
Nu tar du saker ur sammanhanget. Jag skrev det till en som påstod att den inte alls ville släppa ut andras hästar, inte alls var intresserad av att ha riktigt att göra med inackorderingar på det sättet och inte uppskattar och tycker det är roligt med folk på sin gård. Jag skrev att har man den attityden så ska man inte ha inackorderingar. I det stallet jag stod i där stallägaren mest såg inackorderingarna som jobbiga och den helst ville att stallet skulle sköta sig självt, det blev inte bra. Stallägaren ville egentligen inte ha inackorderingar utan hade dom för att det fanns boxar och hagplats för dom. Stallägare bör tycka om att ha folk i stallet och inte enbart se det som ett jobb. Har ingenting med att den tjänade pengar eller inte. I det andra stallet jag stod i där dom hade företag och verksamhet på gården och tjänade pengar var det hur trevligt som helst för den uppskatta alla människor som var där, den gillade inackorderingarna och jobbet med dom.
 
Men dom stallen jag stått i har inte varit företag eller verksamheter förutom ett av dom. Dom har råd att hålla hästar på det sättet, dom är inte beroende av att få in en extra hyra från inackorderingarna. Enligt dom. Dom har haft inackorderingar för att dom vill ha folk på gården. Och självklart ingår det i kallhyran vatten och el, vart har jag skrivit att det inte gör det?

De ställen där du varit inhyrd har med andra ord varit svart verksamhet.
 
Om vi ska vara petiga så är egentligen uthyrning av box en näringsverksamhet som borde redovisas som sådan till skatteverket. Jag tror inte, om skatteverket skulle bli tillfrågade, att man anser det som snällhet - så fort man börjar ta betalt för tjänsten även om det är 500kr/mån som s.k. kallhyra.

Om vi ska vara petiga och lagliga så finns inte "hyr ut för att det är roligt men vill inte gå i vinst".
I så fall skulle det vara "tillhandahåller anläggningen helt gratis för att vara snäll".
När vi lämnat den sfären och man börjar ta betalt och det är avsett med lite längre varaktighet, så faller verksamheten under ramen "näringsverksamhet" och ska redovisas.

Nu har du och många med dig turen att många stallägare inte gör så, därför kan du och många med dig få en väldigt billig kallhyra och den snålskjuts som ofta följer, eftersom många stallägare egentligen gör ett mindre skattefusk.

Att ha hästar hemma för skojs skull, det är så som jag har det. Mina egna hästar i mitt eget stall på mina egna (och med jämna mellanrum grannarnas)åkrar och hagar. Till min egen privata kostnad.
Jag har haft hästar inhyrda under kort period för tillridning. Efter diskussion med skatteverket och eftersom det endast handlade om fåtalet månader och ett par tillfällen, redovisade jag det hela som "inkomst av hobby". Det jag redovisade var alla pengar jag fick in, inklusive det jag fick in för foder och strö. De pengarna skattade jag dubbelt på så sätt att jag köpt foder och strö vitt, momsat. Och redovisade för "in" som inkomst av hobby.

Så kan man naturligtvis också göra, men man ska skatta för alla inkomster.
Så billig som 500kr i kallhyra har jag aldrig haft. Här ligger kallhyrorna på mellan 700-900kr. Är aldrig emot kallhyror.

Och igen, ta betalt för tjänster är ju inget konstigt med, jag har alltid betalat för tjänsterna jag vill ha.
 
Om man driver en verksamhet och har företag ja, precis som jag skrivit hela tiden. Långt långt ifrån alla små stall driver verksamheter.

Fast oavsett om du driver det som hobbyverksamhet eller i företagsform (t ex enskild firma som jordbruk) SKA det finnas redovisning på intäkterna. Blir det överskott ska det redovisas till SKV och skattas.

Du verkar ha rätt dunkla begrepp och blandar ihop företagsjuridiska detaljer med Jordbruksverkets krav för tillstånd.

SKV kräver skatt och uppbörd på inkomster över 1000 kr.
 
De ställen där du varit inhyrd har med andra ord varit svart verksamhet.
Inte vet jag, får väl ringa och fråga dom om det om det är så viktigt. Det har varit bra skötsamma stall med ridhus och andra bekvämligheter och stora hagar till hästen. Det är vad jag bryr mig om, jag har frågat hur dom vill ha betalat och det har inte spelat någon roll, ibland satt in direkt på kontot och ibland betalat kontant. Sen hur dom gör, det skiter jag lite i faktiskt sålänge allt fungerar som det ska.
 
Fast oavsett om du driver det som hobbyverksamhet eller i företagsform (t ex enskild firma som jordbruk) SKA det finnas redovisning på intäkterna. Blir det överskott ska det redovisas till SKV och skattas.

Du verkar ha rätt dunkla begrepp och blandar ihop företagsjuridiska detaljer med Jordbruksverkets definiteriner för tillstånd.

SKV kräver skatt och uppbörd på inkomster över 1000 kr.
Jaja, vad ska jag göra åt det? Ska jag ringa upp stallen jag stått i och berätta detta eller vad? Jag har fått en kallhyra av stallägaren och jag har betalat det den vill, liksom vad mer ska jag göra. Vad dom gör med dom pengarna, det rör inte mig, och jag har inte intresse nog att kolla upp stallägarnas privata ekonomi och allt. Tror jag väldigt få gör faktiskt.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 169
Senast: Smurfoff
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 894
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 561
Senast: WBanna
·
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
7 539
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp