Bukefalos 28 år!

Otrevliga stallägare

Nej, just det. du har tvärt om, precis som jag skrev ovan, bestämt hävdat att det INTE handlat om verksamheter.
Och det är där du har fel.
Eftersom, precis som @Inte_Ung skriver, en jourdbruksfastighet ALLTID är en näringsverksamhet.
Inte verksamheter på det sättet att dom har det som företag. Men okej, alla inackorderingsstall räknas som verksamhet oavsett storlek.
 
Vad dom gör med dom pengarna, det rör inte mig, och jag har inte intresse nog att kolla upp stallägarnas privata ekonomi och allt.
Det bör du göra.
För om du betalar för en tjänst till någon som inte har f-skatt och deklarerar för inkomsten så kan du åka på att utöver det som du redan betalat även få betala arbetsgivaravgift och preliminär A-skatt för denna person.
Det kan bli mycket dyrt.
 
Varför skall just stall vara på det viset?
Eller skall alla jobb vara sådana?
Vad jobbar du med förresten och är det roligt?
För ser man det enbart som ett jobb så är det lätt att dom tröttnar. Det är endå någonting som är på deras gård 24 timmar per dygn. Mycket interaktion med människor. Att inte se det som ett nöje kan jag tänka mig göra att det blir jobbigt i längden.

Och du har ingenting att göra med vad jag jobbar med.
 
Men du tycker att du har att göra med hur alla stallägare skall vara?
Intressant.
Och förmätet.
Jag är nämligen stallägare.
Men va? Jag har aldrig skrivit att jag måste veta vad stallägaren jobbar med och vad den gör. Har snarare sagt att jag inte lägger mig i mina stallägares privatliv och ekonomi. Jag betalar vad dom vill ha och där slutar mitt intresse för vad dom sedan gör.
 
Jo du har sparkat på alla stallägare och talat om hur de skall vara för att få ditt nådiga tillstånd att ha inackorderingar.

Det är verkligen att lägga sig i andras verksamhet om du frågar mig.
Du bara hittar på, har inte skrivit någonting sådant. Har inte sparkat på någon stallägare, har skrivit att dom får göra som dom vill. Jag har alltid betalat det dom vill.
 
Snälla Grazing, sluta missförstå oss nu. Vi försöker bara delge de fakta som gäller för DIN skull, många nyblivna hästägare, samt många föräldrar som funderar på att skaffa häst åt sina barn som ridit på ridskola en termin och "redan kan ALLT"..

Man måste som hästägare ta ansvar över sitt hästägande och se till att där hästen står bedrivs vit verksamhet, med tjänligt foder för hästen, verksamhet där stall och omgivning sköts så att skaderisk för hästarna är så liten som möjligt och så vidare. Att hyra ut stallplatser är ingen välgörenhet där vilken vedbod eller vilket garage som helst utan fönster, belysning eller ventilation duger som uppställningsplats och där rasthage, bete och ridbana kan vara "allt i ett" på en LITEN del vid sidan av huset. Och att hyra ut stallplatser betyder heller inte att stallägaren bara behöver sitta på sin kammare, håva in pengar och bada i dem som Joakim Von Anka.

Snälla, vi hackar inte, vi är inte arroganta och inte dryga. Så snälla försök förstå oss, precis som vi försöker förstå dig.

Med vänlig hälsning

IngelaH
 
Senast ändrad:
Snälla Grazing, sluta missförstå oss nu. Vi försöker bara delge de fakta som gäller för DIN skull, många nyblivna hästägare, samt många föräldrar som funderar på att skaffa häst åt sina barn som ridit på ridskola en termin och "redan kan ALLT"..

Man måste som hästägare ta ansvar över sitt hästägande och se till att där hästen står bedrivs vit verksamhet, med tjänligt foder för hästen, verksamhet där stall och omgivning sköts så att skaderisk för hästarna är så liten som möjligt och så vidare. Att hyra ut stallplatser är ingen välgörenhet där vilken vedbod eller vilket garage som helst utan fönster, belysning eller ventilation duger som uppställningsplats.

Snälla, vi hackar inte, vi är inte arroganta och inte dryga. Så snälla försök förstå oss, precis som vi försöker förstå dig.

Med vänlig hälsning

IngelaH
Men snälla nån detta är ju löjligt. Nästan komiskt, jag säger ju inte emot ens. Jag går på mina erfarenheter av alla stall jag stått i och hur dom fungerat, företag eller inte. Jag vet dom som tjänade pengar på det och dom som inte gjorde det, om dom som nöjde sig med att inackorderingarna betalade sig själva gjorde rätt eller fel är ingenting jag bryr mig om. Jag betalar det dom ville ha och jag litar på att dom vet vad dom gör då dom hyr ut stallplatser. Så enkelt är det.

Jag har alltid stått i stall med bra foder, hagar och staket och stall med bra ventilation. Jag har aldrig slarvat med min hästs välbefinnande! Oavsett om stallägaren tog det svart eller vitt.

Och jo det är jäkligt snällt tycker jag av stallägare att hyra ut sina boxar och öppna gården för folk. Även om dom inte går plus på det.
 
Senast ändrad:
Vad dom gör med dom pengarna, det rör inte mig, och jag har inte intresse nog att kolla upp stallägarnas privata ekonomi och allt. Tror jag väldigt få gör faktiskt.
Det är ju precis det vi säger, som du argumenterar emot sida upp och sida ner.

Du kan mycket väl betala för lån, ränta och amortering när du betalar din kallhyra. Det är inget du vet något om. Du vet ju heller (uppenbarligen) inte vad självkostnaden för boxplatsen är.
 
m.
Det är ju precis det vi säger, som du argumenterar emot sida upp och sida ner.

Du kan mycket väl betala för lån, ränta och amortering när du betalar din kallhyra. Det är inget du vet något om. Du vet ju heller (uppenbarligen) inte vad självkostnaden för boxplatsen är.
Jag vet det som stallägarna har sagt till mig. Jag kan inte gå på annat än på vad dom har sagt. Och jag vet att det var en otroligt mycket högre kostnad på gårdar där dom hade företag. Där låg kallhyran på det dubbla. Vilket ju är självklart ifall man bedriver stall i vinstsyfte, då dom lever på det.
 
Snälla Grazing, sluta missförstå oss nu. Vi försöker bara delge de fakta som gäller för DIN skull, många nyblivna hästägare, samt många föräldrar som funderar på att skaffa häst åt sina barn som ridit på ridskola en termin och "redan kan ALLT"..

Man måste som hästägare ta ansvar över sitt hästägande och se till att där hästen står bedrivs vit verksamhet, med tjänligt foder för hästen, verksamhet där stall och omgivning sköts så att skaderisk för hästarna är så liten som möjligt och så vidare. Att hyra ut stallplatser är ingen välgörenhet där vilken vedbod eller vilket garage som helst utan fönster, belysning eller ventilation duger som uppställningsplats och där rasthage, bete och ridbana kan vara "allt i ett" på en LITEN del vid sidan av huset. Och att hyra ut stallplatser betyder heller inte att stallägaren bara behöver sitta på sin kammare, håva in pengar och bada i dem som Joakim Von Anka.

Snälla, vi hackar inte, vi är inte arroganta och inte dryga. Så snälla försök förstå oss, precis som vi försöker förstå dig.

Med vänlig hälsning

IngelaH

Jag tänker att även om stallägaren satt i kammaren och badade i pengar så har jag ingen rätt att ifrågasätta hur personen tar betalt om jag tycker det är rimligt och/eller värt det.
INte ens om jag misstänker att de pengar jag betalar går till förgyllning av trappräcke.

Tycker jag inte om det så byter jag stall.

Man hör ju mycket i stall där inackorderingar sagt (jag har stått i ett stort antal stall) att "Det är säkert våra pengar som går till deras nya, fina släp. Det är fördjävligt." eller "Min stallhyra betalar deras gård."

Jaha?! Det är liksom meningen.
 
Inte verksamheter på det sättet att dom har det som företag. Men okej, alla inackorderingsstall räknas som verksamhet oavsett storlek.

Precis!
Alla inackorderingsstall räknas som verksamhet oavsett storlek.
Och om du senare ska kunna slakta din häst (dvs avliva den för produktion av livsmedel) så måste vederbörande, som driver sin inackordering på sin jordbruksfastighet, registrera sig och låta kontrollera sig som foderföretagare.

Det fuskas mycket inom branschen, med både det ena och det andra. Jag tror att många avstått från att registrera sig som foderföretagare, jag tror att många fuskar och avstår från att redovisa sina intäkter från sin verksamhet.

Oftast går det bra men om det händer olyckor kan det bli väldigt snärjigt. Eftersom det nämligen handlar om svart verksamhet.

Det borde nor vara i de flestas intresse att faktiskt hyra in sig i "riktig" vit verksamhet.
Men då kostar det mer, för då "måste" företagaren ju ta så pass betalt att man har råd att skatta på intäkterna.
 
m.

Jag vet det som stallägarna har sagt till mig. Jag kan inte gå på annat än på vad dom har sagt. Och jag vet att det var en otroligt mycket högre kostnad på gårdar där dom hade företag. Där låg kallhyran på det dubbla. Vilket ju är självklart ifall man bedriver stall i vinstsyfte, då dom lever på det.

Ja, det är klart.
de som redovisar, får inte behålla hela summan själv.
De som kör sin verksamhet svart, får behålla hela summan. Eftersom det nämligen inte är fusk.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 134
Senast: Smurfoff
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 700
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 443
Senast: WBanna
·
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
5 445

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Hundlucka

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp