Bukefalos 28 år!

Otrevliga stallägare

För ser man det enbart som ett jobb så är det lätt att dom tröttnar. Det är endå någonting som är på deras gård 24 timmar per dygn. Mycket interaktion med människor. Att inte se det som ett nöje kan jag tänka mig göra att det blir jobbigt i längden.

Och du har ingenting att göra med vad jag jobbar med.

Ja, det är lätt att tröttna på att bedriva inackorderingsverksamhet dygnet runt - särskilt när man knappt får betalt för jobb och engagemang.
 
Ja, det är lätt att tröttna på att bedriva inackorderingsverksamhet dygnet runt - särskilt när man knappt får betalt för jobb och engagemang.
Det är det jag menar att om dom som har inackorderingar för att dom tycker om människor och andras hästar, dom som inte har något emot att släppa ut ett par till hästar på morgonen. Jag tror inte dom tröttnar på det sättet då dom tycker det är kul och inte ser det som ett extra jobb dom ska få betalt för. För att jobba gratis är väl klart folk tröttnar på om det är extra inkomst dom egentligen vill åt.
 
Precis!
Alla inackorderingsstall räknas som verksamhet oavsett storlek.
Och om du senare ska kunna slakta din häst (dvs avliva den för produktion av livsmedel) så måste vederbörande, som driver sin inackordering på sin jordbruksfastighet, registrera sig och låta kontrollera sig som foderföretagare.

Det fuskas mycket inom branschen, med både det ena och det andra. Jag tror att många avstått från att registrera sig som foderföretagare, jag tror att många fuskar och avstår från att redovisa sina intäkter från sin verksamhet.

Oftast går det bra men om det händer olyckor kan det bli väldigt snärjigt. Eftersom det nämligen handlar om svart verksamhet.

Det borde nor vara i de flestas intresse att faktiskt hyra in sig i "riktig" vit verksamhet.
Men då kostar det mer, för då "måste" företagaren ju ta så pass betalt att man har råd att skatta på intäkterna.
Ja men dåså, då är det första man ska kolla när man tittar på stallplats stallägarens ekonomi och hur dom gör. Sedan begära redovisning på vart varenda krona har gått så ingenting blir svart. Sätta sig in i det. För vad dom säger betyder ingenting.
 
@Grazing ett häst stall ligger på en jordbruksfastighet och den personen som äger fastigheten kan inte välja om fastigheten ska vara ett företag eller inte så även vid 0 taxering av fastigheten SKA en NE blankett in när det är dags att deklarera.
 
Och jag vet att det var en otroligt mycket högre kostnad på gårdar där dom hade företag. Där låg kallhyran på det dubbla.
Det beror antagligen på att dessa betalade skatt som de skall göra.
Bara momsen är på 25% och så har du egenavgifterna på det som blir kvar.
Det beror inte på att de fick mera pengar i egen ficka.

Om stallägaren får en 1000:- så går 200:- till moms och sedan 38% av arbetsinkomsten till egenavgift.
Om det sedan finns någon vinst kvar så är det 30% bolagsskatt på det.
 
Det är det jag menar att om dom som har inackorderingar för att dom tycker om människor och andras hästar, dom som inte har något emot att släppa ut ett par till hästar på morgonen. Jag tror inte dom tröttnar på det sättet då dom tycker det är kul och inte ser det som ett extra jobb dom ska få betalt för.
Man kan nog korta ner det till att de som gillas sina jobb de tröttnar inte på det.

Så, nå vad jobbar du med då?
Som ser sådant som man gör för pengar som något man tröttnar på.
Jag har inte tröttnat på mina jobb.
Det är andra faktorer som fått mig att byta yrkesbana då och då.
 
Ja men dåså, då är det första man ska kolla när man tittar på stallplats stallägarens ekonomi och hur dom gör.

Tvärtom. VI struntar i var pengarna läggs, DU vägrar att betala lån och det du anser vara otillbörlig vinst för stallägaren.

Jag tittar endast på om priset är rimligt för mig (och allt sköts lagligt), sedan vad stallägaren gör med pengarna är inte min business. Där du istället lägger dig i stallägarens verksamhet och meddelar att du minsann inte bidrar till någon vinstdrivande verksamhet där lån och dylika kostnader ska täckas.
 
Jag betalar för tjänsten inte för lånen. Lite skillnad där.
Och högklassig service vet jag knappast om man kan kalla ett in och utsläpp med ev ett täcke på eller av.(...)

Och ja, det var en stor anläggning med ridhus och rundbanor och hela kittet. Och ja, där fick man om man ville ha täckesservice betala för den servicen. Dock så ingick in och utsläpp och fodringar.
Senare skriver du att du betalar mellan 700-900 kr...

Detta ska täcka att få hästen utsläppt med täckesbyten, hästen fodrad, en harvad ridbana och ridhus att tillgå, underhållen med nytt underlag och vattning vid behov, bytta lampor vid behov, el och värme, varmvatten, stolp och tråd lagad vid behov, vattenbalja i hagen, strö och hö levererat(?), målade staket och fasader på sommaren, plogat och sandat på vintern (grus och salt kostar en hel del bara under vinterhalvåret), skottkärror, söndersparkade väggar, söndertuggade stolpar, trasiga grepar osv.
Sedan ska någon lägga sin tid på att göra allt detta och se efter att allt fungerar så gott som dagligen.

Låter det verkligen rimligt att du sen ska klaga på att en del av din hyra går till lån? Jisses.
 
Nehe du, skriver du en sån sak så ska du faktiskt citera det. Jag har inte skrivit att alla som tjänar pengar är otrevliga!! Riktigt dåligt skrivet av dig.

Nu tar du saker ur sammanhanget. Jag skrev det till en som påstod att den inte alls ville släppa ut andras hästar, inte alls var intresserad av att ha riktigt att göra med inackorderingar på det sättet och inte uppskattar och tycker det är roligt med folk på sin gård. Jag skrev att har man den attityden så ska man inte ha inackorderingar. I det stallet jag stod i där stallägaren mest såg inackorderingarna som jobbiga och den helst ville att stallet skulle sköta sig självt, det blev inte bra. Stallägaren ville egentligen inte ha inackorderingar utan hade dom för att det fanns boxar och hagplats för dom. Stallägare bör tycka om att ha folk i stallet och inte enbart se det som ett jobb. Har ingenting med att den tjänade pengar eller inte. I det andra stallet jag stod i där dom hade företag och verksamhet på gården och tjänade pengar var det hur trevligt som helst för den uppskatta alla människor som var där, den gillade inackorderingarna och jobbet med dom.

Nu börjar det kännas extremt ytterligare märkligt . Vad menar du med att jag inte citerat ? Det har jag ju gjort, exakt i det inlägg du nu klippt ut text att svara på , men klippt bort ditt eget citat jag redovisade .

Om du menat något helt annat med dina förkunnanden att stallägare som går med vinst på sin verksamhet ska man akta sig för för de vill bara sko sig och kamma in vinsten, egentligen inte ha några inackorderade i sig , så får du ju isåfall förklara hur du menat istället för svara något ytterligare absurt som nu när du påstår att jag inte citerat samtidigt som du klippt bort mitt citat i svaret ?

Du har lyckats dra igång ALLA i denna tråd med dina påståenden , och ALLA har isåfall, om du menar ngt helt annat, inte förstått det .
I det läget vore det väl isåfall önskvärt att du förklarar det , istället för att börja klippa bort saker, påstå att du aldrig skrivit så , osv ?

Jag blir rent utsagt förundrad över att du , som aldrig haft egen verksamhet eller inackorderade själv, nu sitter och upptar hela denna tråd med märkliga påståenden om att folk som har inackorderingar och har det som inkomst dvs går med vinst, är sura och vill bara tjäna pengar och att du istället förespråkar att stallägare som har hästverksamheten bara för att " det är roligt" är en helt annan kategori i fråga om inställning och service de erbjuder .

Jag blir så trött så jag knappt orkar svara, men eftersom jag blir tillräckligt rent utsagt förbannad på hur du uttrycker dig och hur du dessutom påstår att man när man svarar inte svarat trots att det finns klart och tydligt vad man svarat på med citat av dig själv , så orkar jag svara ändå !
 
Intressant tråd.

Förstår inte alls Grazings tankegångar. Men tror att de inte är helt ovanliga. Speciellt inte som det finns många stall som bedrivs svart. Att vara sur och vresig som stallägare har nog ingen som helst roll om det är ett stort eller litet stall. Svart eller vitt. Men däremot kan det vara lämpligt att se över sin livssituation om man går och är butter dagarna i ända.

Verksamheter (i regel alla stall, även om det bara står typ 2 hästar på gården) ska helst, som mål gå plus. Inte bara löpande kostnader.

I ett stall som går plus finns utvecklingsmöjligheter. Tex nytt underlag till ridbanan. Måla ladorna och stallet på sommaren. Ny eltråd då gamla är så eländigt lagad, skarvad med mossa på. Eller vad som nu än behövs prioriteras :-)
 
@karamelldrottningen precis . Klokt inlägg .
Det är ingen dans på rosa moln att ha inackorderingar alla dagar, hur bra förhållanden och villkor som än erbjuds . Och hur mycket inackorderingarna ändå trivs i stort . Det är oftast ändå att vara tillgänglig närsom och alltid alltid "vara på jobbet" i fråga om att vara tillgänglig för sina inhyrda .

Det ger samtidigt mycket glädje och utbyte på många sätt . Att ha inackorderade innebär att man har chefsansvar och måste måna om , underhålla och vara tillgänglig och mottaglig för sina inackorderingar hela tiden, och att man samtidigt vill måna om anläggningen man har att driva och underhålla och ffa : måna om sina inackorderingar för att ha dem kvar utifrån det .
 
Senast ändrad:
Nej det har jag inte sagt. Det var en jämförelse med de låga stallhyrorna som finns häromkring. Men visst, om någon går med på att du köper endel av deras gård=insats och betalar din del av underhållet på gården så har du ju rätt att få ut pengar vid försäljning. Jag har dock aldrig hört talas om någon som har gjort så.

Du betalar ju stallhyra och vad stallägaren gör med de pengarna, super upp, köper mat eller betalar av på sina lån har ju inte du med att göra.

Självklart, jag har aldrig lagt en tanke på vart just min stallhyra har gått, det är inte min ensak. Och kunde faktiskt inte bry mig så mycket mindre :p Men enligt din exempel-beräkning hade du räknat ut vad kallhyran för varje box skulle vara för att täcka lånet. Visst är det ju absolut optimalt om det gör det, men förhoppningsvis köper man ju en gård som man kan betala på egen hand. Vilket du ju uppenbarligen gjort eftersom du inte hyr ut, så det är inte på något sätt menat som någon slags pik eller så. För det är ytterligare en sak som inte är min ensak ;)

Jag har mestadels varit inackordering men även haft eget (lösdrift förvisso) Som inackordering har jag stått i superdyra stall där servicen varit urusel och inte ens trasiga staket har lagats. Jag har även stått i stall där jag konstant undrat hur i hela friden stallägaren går runt ens. Du vet, sådär att man nästan vill betala mer för att det känns inte rätt. Men den röda tråden jag märkt av är att stallägaren bestämmer rutinerna, priset och allt runtomkring. Intresserade inackorderingar kommer och kollar på stallet och väljer sedan att acceptera eller avböja. Självklart finns det ju alltid någon som ska ställa till det på nåt sätt, men överlag har det funkat på detta vis. Men så har jag bara haft häst i Göteborg och Borås, vilka är städer där både stallplatser och inackorderingar ofta finns i ett jämnt antal. Det verkar kort och gott som att vi har olika erfarenheter.
 
Ja men dåså, då är det första man ska kolla när man tittar på stallplats stallägarens ekonomi och hur dom gör. Sedan begära redovisning på vart varenda krona har gått så ingenting blir svart. Sätta sig in i det. För vad dom säger betyder ingenting.
Om du får en faktura och ett kvitto på varje inbetalning så behöver du inte fundera mer.

Jag erkänner att det stall där jag var inackorderad var så billigt att jag tog för givet att det var svart. Och blev sedan lite överraskad när jag insåg att det var vitt.
Han som drev stallet var pensionär och gjorde det mest för att han tyckte att det var roligt och ett skäl att gå upp på morgonen. Periodvis hade han anställt också, på deltid, för att det är mycket jobb med 38 hästar.

Du är i lagens mening lika skyldig som stallägaren om du köper en svart tjänst, vilket gör att det kan finnas skäl att välja "vitt".
Men som du själv skriver: görs det vitt så blir det dyrare.
 
Och förresten.

Mina inlägg visar ju tydligt att jag tycker att en inackordering lämpligen ska betala för sig, så att stallägaren går med vinst eller åtminstone får ersättning för sin arbetsinsats.

Då kan det ju vara på sin plats att jag påpekar att jag ALDRIG har suttit i uthyrarens roll (förutom de få månader som jag nämnt då jag tog in häst för tillridning respektive inridning till löjligt lågt pris, och då handlade det om att jag hjälpte en kompis respektive en kompis till en kompis så det handlade inte o att gå i plus utan att vara hjälpsam men inte gå minus; jag tog ut så pass att det efter skatt - redovisades som inkomst av hobby trots att jag har en jordbruksfastighet, eftersom jag inte har hästarna som företag utan hobby - gick jämnt ut och valde att inte ta betalt för jobbet).

Utan jag redovisar en allmän åsikt att man ska betala för sig och framför allt inte - så som Grazing upprepade gånger gjort - kritisera någon för att den faktiskt vill ha betalt för sin arbetsinsats.

Jag tycker att det är oförskämt att begära av någon annan att den ska jobba för min skull för sitt eget höga nöjes skull.
 
Extrainkomst, släppa ut några hästar extra på morgonen.....
Som stallägare och företagare (där skatteverket kräver att företaget på sikt ska gå med vinst) blir jag ledsen och förbannad @Grazing, skulle kunna skriva hur mycket som helst, men många andra har i tråden gjort det så bra. Ingen kommer någonsin se på hästföretagande och ridsport som något annat än en rolig liten hobby så länge det finns de som tänker som du.

Att äga häst är väldigt dyrt och allt för många som äger en häst skulle faktiskt enligt min mening inte göra det. Jag hoppas på i framtiden en helt annan form av hästägande där man kanske är flera om en häst och då kan betala det som det verkligen kostar, detta gäller både stallplats och allt annat runt hästen. Ser allför många trådar där jag förfasas över hur folk försöker undvika att ta hästen till klinik, köpa rätt utrustning m.m. för att jag ska tycka att det står rätt till med dagens hästägande. Det har mer eller mindre blivit så att alla ska ha egen häst, så var det definitivt inte när jag växte upp. Hästar och ridning är en sport för alla, men därmed inte sagt att hästägande är något för alla.
 
Det finns många som inte vill ha inakorderingar helt klart. Det finns också många som efter att ha blivit överkörd av hästfolk i flera år lärt sig att kalla handen är det enda som funkar. När man köper en gård vill man inte längre behöva anpassa sig, då vill man trivas själv.

Men jag har aldrig upplevt att hyresgäster är otacksamma eller krävande. Stallägaren kan inte beskylla hyresgästerna för sitt val av hyra eller mängd arbete, eller att man valt att tillhandahålla tjänsten. Hyresvärden har själv valt sin situation. Hyr man ut tillhandahåller man en tjänst och den får man stå för. Man kan inte erbjuda någon att komma på fika och sen tycka att personen är påflugen när han/hon tackar ja. Precis som man som hyresgäst väljer att stå i det stallet trots grinig hyresvärd. Eller så flyttar man.
 
Mycket bra inlägg, @Minstral

Först ylas det om att småtjejer överutnyttjas i stallarna, sedan kommer Grazing och meddelar att det är fult att ta betalt. Var ska pengarna komma ifrån? Jo, från slutkonsumenten - hästägaren. Vill de inte betala vad det kostar, då kommer kedjan att bli lidande. Svart pengar regelmässigt (löner, tjänster, förbrukning), oförsäkrade verksamheter och en naiv attityd till hästar som arbete. Vilket speglar sig i utbildningar, arbetsmiljö och även hästmaterial.

Det är högst oproffsigt att lalla på om att alla ska vara glada över att få ha min hobby som jobb. Vill man hålla på med något måste man vara beredd på att betala vad det kostar. Eller varför inte skaffa eget och se hur kul det är hela tiden?
 
Jag tror att anledningen till att jag blev kvar 17 år som inackordering hos mina underbara stallägare berodde på att jag hade haft eget stall med min syster i några år före det och att stallägarna var väldigt tydliga i vad som ingick och vad som var accepterat. Vi (jag och syster) hade också själva haft inackorderingar.

Det gjorde att jag hade stor förståelse för vilket jobb de gjorde och kunde inte rucka på regler som redan var satta. Jag flyttade in när stallet var fullt (13 platser) och de sista 10 åren hade alla droppat av och de vägrade ta in nya. De hade bara dåliga erfarenheter av de flesta. De orkade inte med personerna bakom hästarna.

Nu har jag eget stall på gården och eget igen, men nu själv och inga egna inackorderingar. Men tack vare egen erfarenhet med eget stall från förr var inte heller den flytten en chock, vilket den i annat fall ganska troligen hade blivit.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 134
Senast: Smurfoff
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 700
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 443
Senast: WBanna
·
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 370

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp