Bukefalos 28 år!

Otrevliga stallägare

Fast igen, det beror väl på hur många hästar som finns, hur mycket pengar som kommer in osv. Men om det är så så har jag väl stått i en del svarta stall, men det har nog dom flesta gjort då nångång som inte står på stora anläggningar. Och igen, jag lägger mig inte i vad stallägaren gör med sina pengar eller hur dom bokför allting.

Det korta svaret:
Nej.

Det långa svaret: näringsverksamhet blir det när det finns ett syfte om varaktighet.

Jag har inte stått i något "svart" stall.
Först hade jag ponny när jag växte upp, på en bondgård. Då bodde ponnyn, som pappa förstås var formell ägare till eftersom jag var barn, i pappas ladugård. Väldigt korrekt.
Därefter stod jag till självkostnadspris hos en kompis. Vi delade på jobbet, vi delade på kostnaderna för foder, strö och så vidare. Vi köpte tillsammans. Ingen hyra betalades.
Därefter stod jag i en anläggning med 38 boxar, löjligt billig hyra för helinackordering. Visserligen begärde jag inga kvitton men eftersom jag med jämna mellanrum hjälpte till att posta momsredovisningen så vet jag ju att det var vitt.
Därefter har jag köpt egen gård.

Men jo, det är väldigt vanligt att bedriva inackorderingsverksamhet svart.
 
Inte vet jag. Vad jag läst så behövs tillstånd först när man har ett visst antal hästar på sin gård. Men visst, man kanske måste bokföra minsta lilla inackordering. Jag vet inte. Jag vet att man får tjäna ett antal kr per år utan att skatta för det, jag vet att man kan ha flera hästar på gården innan man måste ha tillstånd för det.

Måste man bokföra allt så måste man väl det då.

Ja men tillstånd från länsstyrelsen har inget med skatteverkets syn på vad som är verksamhet att göra.
Det blir lite förvirrat när de använder "verksamhet" men menar olika saker.
 
Det korta svaret:
Nej.

Det långa svaret: näringsverksamhet blir det när det finns ett syfte om varaktighet.

Jag har inte stått i något "svart" stall.
Först hade jag ponny när jag växte upp, på en bondgård. Då bodde ponnyn, som pappa förstås var formell ägare till eftersom jag var barn, i pappas ladugård. Väldigt korrekt.
Därefter stod jag till självkostnadspris hos en kompis. Vi delade på jobbet, vi delade på kostnaderna för foder, strö och så vidare. Vi köpte tillsammans. Ingen hyra betalades.
Därefter stod jag i en anläggning med 38 boxar, löjligt billig hyra för helinackordering. Visserligen begärde jag inga kvitton men eftersom jag med jämna mellanrum hjälpte till att posta momsredovisningen så vet jag ju att det var vitt.
Därefter har jag köpt egen gård.

Men jo, det är väldigt vanligt att bedriva inackorderingsverksamhet svart.
Jag har stått i stall jag bara betalat faktura på också, stora och små. Liksom jag säger inte emot. Men det är faktiskt inget som intresserar mig då jag inte är ute efter att ha egen gård med verksamheter att sköta. Det upplåter jag till stallägaren.
 
Så billig som 500kr i kallhyra har jag aldrig haft. Här ligger kallhyrorna på mellan 700-900kr. Är aldrig emot kallhyror.

Och igen, ta betalt för tjänster är ju inget konstigt med, jag har alltid betalat för tjänsterna jag vill ha.
Om vi ska vara petiga så är det inte summan som är det intressanta i mitt resonemang ovan.
siffran var ett exempel, för att illustrera att även om det är en låg summa så ska den redovisas när man de facto bedriver verksamhet.
Att du betalt högre kallhyra än det exempel jag valde, förändrar ingenting i sak.
 
Jaja, vad ska jag göra åt det? Ska jag ringa upp stallen jag stått i och berätta detta eller vad? Jag har fått en kallhyra av stallägaren och jag har betalat det den vill, liksom vad mer ska jag göra. Vad dom gör med dom pengarna, det rör inte mig, och jag har inte intresse nog att kolla upp stallägarnas privata ekonomi och allt. Tror jag väldigt få gör faktiskt.
Poängen är att personerna egentligen bedriver näringsverksamhet som de egentligen ska redovisa via deklaration.
Därmed är det inte rimligt att förvänta sig att de ska gå plus/minus noll, som ju är vad du uttryckt att de ska få göra.
 
Om vi ska vara petiga så är det inte summan som är det intressanta i mitt resonemang ovan.
siffran var ett exempel, för att illustrera att även om det är en låg summa så ska den redovisas när man de facto bedriver verksamhet.
Att du betalt högre kallhyra än det exempel jag valde, förändrar ingenting i sak.
Nehe, eller jaha, eller vad är det som ska förändras? Jag säger liksom inte emot då jag inte är insatt hur företag och verksamheter. Det enda jag vet är att vad stallägare har sagt till mig på dom gårdarna jag stått. Sen om dom säger som det är eller inte kan inte jag avgöra.
 
Något annat som jag i största allmänhet kan reagera på är de som vill betala lite, inte betala lån, inte vill dela risk (för det är ju vad det handlar om) inte heller vill skaffa eget eller ha verksamhet.
I de flesta fallen, när man frågar varför, kommer svaret snabbt och konkret "Nä, det är så jobbigt" eller "Det skulle jag aldrig orka eller ha råd med".

Precis!!

Har en liten anekdot.
Min far har ett eget företag där man syr teknisk sömnad. En person kom och ville ha kostnadsförslag på ett utbyte av dragkedja på en väska.
Min far gav det varpå personen fick ett utbrott och skällde ut honom.

Lugnt svarar min far; "Men, du....vi gör så här. Du får hyra symaskinen för en himla billig peng så kan du byta ut dragkedjan själv"

Varpå personen svarar; "MEN..........jag kan inte sy på maskin."

Far: "Nä.........och det är det som kostar, tid, kunskap och material."
 
Nehe, eller jaha, eller vad är det som ska förändras? Jag säger liksom inte emot då jag inte är insatt hur företag och verksamheter. Det enda jag vet är att vad stallägare har sagt till mig på dom gårdarna jag stått. Sen om dom säger som det är eller inte kan inte jag avgöra.

Nej det kan inte du veta om du inte satt dig in i det.
Och då hade det ju varit ganska klokt att inte komma med påståenden så som du flertalet gånger gjort.

Du hävdade bestämt att man inte bedriver verksamhet i de stall där du varit uppstallad, det jag gjort är att visa på hur du egentligen hade fel. Även om det är troligt att man bedrivit sin verksamhet svart.

Du har lika bestämt hävdat att det är antalet hästar som avgör om det är "verksamhet" eller inte och därmed drar med sig redovisningsskyldighet, detta var också fel.

Jag säger inte att du ska ringa till de där stallen och krångla. Det har jag inte föreslagit.

Mitt syfte med att beskriva hur reglerna egentligen ser ut är att försöka öka din förståelse för varför en del av oss tycker att det är rätt arrogant att uttrycka sid så som du gjort redan tidigt i tråden: så som du utryckt dig, har det sett ut som om du anser att stallägare "ska" upplåta sina utrymmen till hästägare för att det är roligt.
Du har också kritiserat dem som gör det "som jobb" och uttryckt att det bästa är när stallägare gör det för sitt nöjes skull och inte sett dina hästar som belastning.
Där har jag försökt påvisa att det faktiskt handlar om en icke föraktlig arbetsinsats där det - i mina ögon - är orimligt att förvänta sig att någon annan ska sponsra din hobby.

Du har skrivit att du inte vill sponsra någon stallägare med mer än "självkostnad" (jo, det har du skrivit) men du verkar inte ha tagit till dig om att det egentligen - om vi ska vara petiga - handlar om att du köper en tjänst av någon. En tjänst som borde redovisas som ekonomisk verksamhet men där många fuskar - för att personer i likhet med dig ska kunna ha häst billigt.
 
Nehe, eller jaha, eller vad är det som ska förändras? Jag säger liksom inte emot då jag inte är insatt hur företag och verksamheter. Det enda jag vet är att vad stallägare har sagt till mig på dom gårdarna jag stått. Sen om dom säger som det är eller inte kan inte jag avgöra.
Förresten, om vi ska komplicera läget lite till.

En person som "förvarar" häst åt annan är egentligen skyldig att anmäla sig till jordbruksverket som foderföretagare och uppvisa hur man hanterar foder skilt från exempelvis dynga, med olika skottkärror och så vidare.
Om man inte gjort det och/eller inte följer reglerna, får hästen egentligen inte användas i köttproduktion efter att ha stått installad i sådan anläggning och det ska markeras i hästens pass...
 
Läs resten av det inlägg som du citerar så ser du exempel på påståenden från din sida.
Jag har inte påstått någonstans i ett enda inlägg att det bedrivits verksamhet i stallen jag stått i. Förutom 2 av dom. Ett som var väldigt trevligt och ett mindre trevligt. Dom stallen har varit betydligt dyrare än dom andra jag stått i.

Och jag har skrivit att jag betalar den kallhyran stallägaren vill ha, utöver det så har jag haft hästen för självkostnad. Jag betalar höt, foder strö osv, det som min häst använder och förbrukar. Jag har aldrig ifrågasatt en stallägares kallhyra nånsin.
 
Vad jag läst så behövs tillstånd först när man har ett visst antal hästar på sin gård.
Det är Kommunens tillstånd enligt §16 du menar här. Vid 4 eller fler inackorderingar.

Men visst, man kanske måste bokföra minsta lilla inackordering.
Man måste bokföra från första kronan.
En Jordbruksfastighet är ALLTID en näringsverksamhet.
 
Jag har inte påstått någonstans i ett enda inlägg att det bedrivits verksamhet i stallen jag stått i. .

Nej, just det. du har tvärt om, precis som jag skrev ovan, bestämt hävdat att det INTE handlat om verksamheter.
Och det är där du har fel.
Eftersom, precis som @Inte_Ung skriver, en jourdbruksfastighet ALLTID är en näringsverksamhet.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 197
Senast: Smurfoff
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 099
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 640
Senast: WBanna
·
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
7 671
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp