Bukefalos 28 år!

Ouppfostrade hästar...

Jamtland

Trådstartare
...finns det i mina ögon gott om. Vad anser ni? Jag anser det som en självklarhet att mina hästar:
*Väntar i med boxdörren öppen tills dom får tillåtelse att gå ut
*Kan stå uppbundna på gången
*Oavsett hur rädda dom blir inte springer över mej
*Kliver på transporten utan en massa tjafs
*Går att ha med sej "överallt"
*Står stilla vid exempelvis veterinärundersökningar och skoningar
*Är trevliga att ha att göra med dvs, inte hotar i box eller hage, inte bits eller sparkas, osv.

Har ni uppfostrade hästar?

Jenny
 
Håller med dig!

Allt det där borde vara en självklarhet för alla hästägare, men tyvärr brister det ofta. För mig innehåller din lista grundläggande saker som gör livet bättre för både mig, hästen och andra i hans närhet!

~Sidney~
 
Min ena häst är en ängel, den andra ett jäkla monster!
Monstret är INTE lätt att uppfostra men vi ska jobba på det när hon kommer hem från tillridningen!
 
Min häst är nästan uppfostrad, transporten går hon på om hon har lust och hovslagaren har det inte alltid så lätt men HAN tycker inte att hon är ouppfostrad eller att jag ska skämmas.

Men annars så är Patsy en pärla från marken, jag kan ha med henne överallt och så. Men hon tillåter inte att vem som helst pillar på henne hur som helst, hon har mkt integritet.
 
Håller helt och hållet med dig. Det är grundläggande saker som gör livet lättare för både oss och hästarna. Det är däremot inte gjort på nolltid med alla hästar att komma dit. Min häst klarar av de flesta punkterna, men inte riktigt alla. Jag har haft honom sedan april förra året och vi har tränat sedan dess. Han dominerade sin förra ägare totalt så det har varit endel jobb.
Problemet är nog att många har en häst som inte accepterar ägaren som sin ledare och tar hand om ledarskapet själv. Tyvärr vill ägarna ha kvar sina hästar ändå trots att de inte passar ihop och hästen blir mer dominant och ouppfostrad ju längre tiden går.
 
Mina hästar är också uppfostrade enligt de kriterier du räknar upp.
Ser sådant som SJÄLVKLART! :smirk:
Får dessutom ofta beröm att jag har väluppfostrade hästar. Det av hästfolk. Men många "självutnämnda experter" som ska göra på sitt egna sätt när de hanterar mina hästar, DE kan ha små problem när det ska "krånglas" och "fixas".

Dock så skulle jag ibland kunna göra nacksving på min gammelpålle som VET vad man får och inte får göra.
Till vad man INTE får göra räknas två saker:
* Sticka med grimskaft och allt när man ska släppas i hagen.
* Slita ner huvudet och äta ur en höpåse på gången när man
går förbi så den som leder håller på att flyga i golvet.

Så VARFÖR gör hästskrället det med stallägaren då?! :mad:
Stallägaren är en mkt duktig hästmänniska, som ALLTID har väluppfostrade hästar.
Grrrr!! Tror gammelpålle blivit "gubbsjuk" eller ngt... :o
 
Min häst är ouppfostrad :o

* Hon står förvisso lös i boxen, på gången, ute på gården, i paddocken osv. ända tills någon går förbi med mat. Hon har ätstörningar...
* Uppbunden kan hon stå, dock spänner hon sig om repen sitter väldigt högt och är korta så att hon med sina 159 cm blir hängande. Hon vill helst kunna ha huvudet i mankhöjd.
* Springer inte över mig, eller någon annan, kan däremot springa förbi om man tokdrar i henne.
* Åker transport gör hon helst inte. Har blivit halvt mosad av en annan häst en gång och kan sedan dess inte stå riktigt stilla.
* Mjo, går att ha med sig överallt gör hon nog, men på "konstiga" platser (småbåtshamnar, soptippar osv - ja vi rider på konstiga ställen!) så kan hon trippa runt.
* En punkt jag kan glädjas åt: hon älskar veterinärer och hovslagare. Det värsta hon gör är att hon brukar behöva kisspaus när hon skos, men det talar hon om.
* Hon ser sur ut när man fodrar (ätstörningar!) men gör ingenting. Kan även grina upp sig en smula när man drar sadelgjorden. Folk som kommer fram till henne i hagen ska undersökas på jakt efter godis, hon gör visserligen ingenting farligt men alla tycker kanske inte om att hon försöker stoppa ner mulen i deras fickor :crazy:

Men frågan är, vad gör jag åt mitt lilla monster... Transporteringen vet jag går att lösa, det är bara en ekonomisk fråga för mig, jag skulle behöva en egen transport och en bil jag vågar dra med och åka varje dag. Skulle nog inte ta många veckor innan hon stod lika snällt som innan hon blev mosad.
Men i övrigt... Det mesta handlar om att hon är så besatt av mat. Mera mat hjälper inte, hästen kan gå på bra bete och ändå få frispel om någon äter äpple i hennes närhet.
Sedan så tycker hon inte om att bli dragen i, vare sig det är en människa som leder henne eller om hon blir upphängd på stallgången (varför förutsätts det att alla hästar som ska stå i en stallgång är 1.70?). Jag har faktiskt aldrig tänkt på det här som problem förut, utan bara accepterat att "hon är sån", men i jämförelse så...
Jag ahr nog bara jämfört med de andra hästarna i stallet förut, och undantaget lastningen så är hon och hennes hagkompis (som är snäll att transportera också men lite stirrig på nya platser) i särklass mest lätthanterliga. stallet rä visst fullt med vildhästar :crazy:
 
Håller med om att dom ska vara uppfostrade.

Hatar att hästar äter av tex ett träd när man rider förbi.

Har 4 änglar som bara kliver på transporten.

Lastade 3 åringarna igår (är inte lastade på ca 2 år). Båda klampade direkt in som om det är ngt dom gör varje dag :rofl:
 
Ja, jag har väluppfostrade hästar. Jag har fruktansvärt svårt för hästar som bara kliver rätt på en, kliar sig på en, naffsar, går förbi när man leder, sparkar och lever i boxen vid matdags, kastar sig över en när man går ut med hö, kraffsar med hovarna när de står uppbundna, inte står still när man ska sitta upp m.m m.m. :crazy:
 
Ja och nä :) 3 av 4, den fjärde är så hingstig, han klarar alla stegen (utom sista för han nafsar) när vi är själv eller inte för många ston i närheten men med ston/nya hästar runt sig så är det en annan visa. Inget jag kan göra något åt mer än att kastrera för det hänger definitivt ihop med hans kön och testestoron halt, inte brist på uppfostran.
 
min är förvånansvärt väluppfostrad.. :) han står still i gången ouppbunden.. går aldrig ur boxen utan tillåtelse (jag msåte hämta ut honom), står still vid uppstigning.. Men sen kan han småvifta med ett bakben vid sadling och täckning.. som han alltid gjort.. :) Lastningen går OK, han funderar en stund sen går han på.. toppen med veterinär.. utdrag ut vet. besiktning: "en förövrigt mycket trevlig häst att handskas med" :)
 
Jag håller med dig.

Livet blir så mycket lättare när man har en uppfostrad häst! :D

När jag köpte mitt sto, en kallblodstravare, för tre år sedan var hon "färdiguppfostrad". Det enda jag har behövt göra är att underhålla denna uppfostran.
Att umgås med min häst är ett sant nöje.
Tyvärr är det flera jag känner som inte kan säga detsamma om sina hästar. :(

Immer
 
Konsekvent hantering från dag '0' gör att mina hästar inte behöver någon speciell uppfostran, allt blir för dem fullkomligt naturligt och tillhör därmed vardagen.. det enda störande ibland är vissa föl/unghästar/nya hästar.. som prompt vill gräva i boxen vid fodring (=för dem naturligt ute på bete), men med 'mattes list' så slutar de snart med sådant beteende inomhus.. ute får de gärna gräva bäst de vill :D
 
att en häst inte kliver på transporten eller tycker om att skos behöver ju knappt betyda att den är ouppfostrad?? den kanske rent av är rädd. Har du tänk på det?
Hästar är individer, inte kallar jag någon som är rädd för spindlar ouppfostrad? och inte heller en häst som är rädd för transporten.
 
Mitt islandssto är ganska väluppfostrad. Jag kan leda henne vart jag vill utan grima med enbart ett lätt grepp i hakskägget, i princip bara ha kontakt. Hon kan bli lämnad ensam lös i stallgången utan att röra sig medan jag går in i sadelkammaren, det spelar ingen roll om det står höpåsar i gången hon rör sig inte. Vem som helst kan hantera henne och det är absolut inga problem att lasta henne även om jag hittills inte försökt lasta henne utan grimma, blir kanske nästa gång det är dags att åka någonstans.
 
Min häst är väldigt lätthanterlig, men tyvärr tjurar hon vid sadling, täckning och fodring. Eftersom vi köpte henne som 13-åring så är det rätt svårt att få bort ett såpass invant beteende.
Annars kan vem som helst leda henne, hon är lättlastad, lättskodd osv. Man kan släppa en 5-åring med henne i enbart grimman till hagen och samma unge kan rida i paddocken utan problem.
 
Och hur trivs du med det? Är det inte jobbigt? Förlorar man inte mycket av glädjen med att ha häst då?

Jenny
 
ja, min häst är väluppfostrad.
utom när hon försöker sno åt sig mat från de andras hinkar och hökassar när hon tror att jag inte ser.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag kommer så småningom att lägga ut min häst på annons. Då han är min första egna häst så har jag av förklarliga skäl aldrig sålt häst...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 266
Senast: mollyphlox
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Funderar vidare kring min ridning på ridskolan, efter den katastrofala lektionen på Bukett. Varför gick det så dåligt, vad kan jag lära...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Jag har gått och blivt fjollig när det gäller ihopsläpp av hästar. Förut var det inte någon tvekan, min häst släpptes med alla andra...
Svar
12
· Visningar
5 406
Gnägg Jag har av personliga skäl lånat ut min prins på foder. Körde iväg honom torsdags förra veckan, jag ville verkligen inte låna ut honom...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 615
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp