Bukefalos 28 år!

Ouppfostrade hästar...

...finns det i mina ögon gott om. Vad anser ni? Jag anser det som en självklarhet att mina hästar:
*Väntar i med boxdörren öppen tills dom får tillåtelse att gå ut
*Kan stå uppbundna på gången
*Oavsett hur rädda dom blir inte springer över mej
*Kliver på transporten utan en massa tjafs
*Går att ha med sej "överallt"
*Står stilla vid exempelvis veterinärundersökningar och skoningar
*Är trevliga att ha att göra med dvs, inte hotar i box eller hage, inte bits eller sparkas, osv.

Har ni uppfostrade hästar?

Jenny

Han kan stå uppbunden men skrapar ibland med hovarna.
Springer inte över mig, men nån gång förbi mig om han blir väldigt överraskad/rädd

Transporterat honom har inte varit ngt problem men det har jag bara gjort en gång.

Han kan inte lämnas ensam utan att vara bunden utan att gå iväg och leta mat/roliga saker. Det ska jag fixa ngn gång men det känns inte som så akut. Han står still så länge jag är i närheten iaf, det får räcka för nu.

Han går att ha med sig överallt men är vääääldigt social och vill gärna hälsa på alla människor och hästar runt omkring men det får han inte. Problemet är alla välmenande människor som tycker han är så söt och gärna ger honom en godbit när han är framfusig och tränger sig på.
Av samma anledning är han lite besvärlig att sko eftersom han vill vara med och titta på vad hovis gör och hälsa på honom och nosa osv Men det brukar bli bättre efter en liten stund när han inser att det inte händer ngt kul.

Självklart bits han inte eller sparkas, om man inte räknar små busnyp ibland för att han vill leka och glömmer sig att han inte får använda tänderna.

Jag tycker att han är godtagbart uppfostrad men lite för busigt odisciplinerad. Sen fick han gärna sluta helt med att skrapa med hovarna i marken.
 
*Väntar i med boxdörren öppen tills dom får tillåtelse att gå ut
Bara om dom är tillsagda att stå kvar.

*Kan stå uppbundna på gången
Javisst (eller lös), eller någon annanstans.

*Oavsett hur rädda dom blir inte springer över mej
Aldrig.

*Kliver på transporten utan en massa tjafs
Ja, men just nu är det tramsigt, av någon anledning. :(

*Går att ha med sej "överallt"
Javisst.

*Står stilla vid exempelvis veterinärundersökningar och skoningar
Javisst.

*Är trevliga att ha att göra med dvs, inte hotar i box eller hage, inte bits eller sparkas, osv.
Trevliga javisst, hotar etc aldrig.


Tillägger att dom är allmänt lugna, lyhörda för tecken under hantering, lyder tillsägelser, går att leda av vem som helst med ett snöre runt halsen, backar undan när käket serveras, bryr sig inte om andra hästar osv.

Dessutom har dom varit duktiga på att uppfostra mig. :)
Jag lyder exemplariskt när dom vill ha något, t ex käk/vatten eller äpple genom köksfönstret, bli kliade på rumpan, byta hage, kela, ut på promenad/körtur mm.

LIA
 
Lastningen är väl inte helt 100 men jag har inte kört min häst så mycket då jag inte haft bil så det är nog mest orutin.
Hon sköter sig bra i alla andra hänseenden. Kan dock vara lite jassig med andra ryttare som hon inte känner respekt för, hon är ganska känslig vid ridning. Men hon är bebis, 5 år.
 
jag tycker att jag har en ganska uppfostrad häst, men inte enligt din lista... :crazy: Håller med om allt som står på den!
*Väntar i med boxdörren öppen tills dom får tillåtelse att gå ut
Pållen MÅSTE undersöka de tomma kraftfoderhinkarna utanför boxen... vi "jobbar" aldrig i boxen, så det bryr jag mig inte så mycket om :o
*Kan stå uppbundna på gången
japp! en punkt avklarad! :D
*Oavsett hur rädda dom blir inte springer över mej
Oj, en punkt till vi klarar!!! :bump:
*Kliver på transporten utan en massa tjafs
och en tredje punkt! :banana:
*Går att ha med sej "överallt"
jaa, han kan bli lite upprörd men det funkar!
*Står stilla vid exempelvis veterinärundersökningar och skoningar
hehe, är snäll att sko (fast tycker att han kan ju stå och vila då & tex när hovslagaren skor en framhov så vilar han en bakhov... hovslagaren är inte så glad då... :o) men hatar sprutor! hela han skakar så fort dom närmar sig med vaccinationssprutan! :smirk:
*Är trevliga att ha att göra med dvs, inte hotar i box eller hage, inte bits eller sparkas, osv.
finns inte ens i hans tankebanor!
ok, då har vi lite att träna på :D Eftersom jag vill utbilda mig till vet. så kan jag ju träna på min pålle så vänjer han sig med! :idea: eller kanske inte...
 
Har inga sådanna krav som du räknar upp på min häst. Jag vill att han visar om han inte vill göra det jag ber honom om. Men jag skulle nog säga att jag tycker att en uppfostrad häst är en välhanterad häst. Dvs. en häst som ger än positiv uppmärksamhet.
Skulle nog säga att min häst är den mest uppfostrade jag någonsin träffat på. Och ändå är jag den enda jag känner som låter hästen göra som den vill. :smirk:

Men det som jag gör dagligen med min häst ser jag mer eller mindre som en självklarhet - alltså om han inte lyssnar eller liknande så tar jag det genast som en signal på att något inte står rätt till.
*Att han går med mig när jag ber honom utan att jag använder grimskaftet.
*Att han står still och väntar om jag ställer honom någonstanns lös.
*Att han bemöter mig och andra med en positiv inställning.
 
håller med dig helt och fullt.

Jodå dom e väluppfostrade.
Går lugnt och fint närm an leder, väntar med att gå in tills
man säger varsågod, står still tills grimman är av och matte gått undan, står still i gången vid upp och avsittning och selning. Moses går rakt in i släpet, inga problem. Herman har ajg adlrig lastat själv än så länge, så jag vet inte riktigt. Men vad jag hört så gåtr han och kommer ut lika fort igen. Men hans förra äg tycker det e jättehemskt och lasta så. Tror inte det är så stora problem :love:
 
*Väntar i med boxdörren öppen tills dom får tillåtelse att gå ut
jopp Moses kan va lite framfusig ibland men säger man bara till honom då så

*Kan stå uppbundna på gången
japp, eller lös, har alltid herman lös

*Oavsett hur rädda dom blir inte springer över mej
Skulle dom aldrig göra (tack och lov, moses stooor ;))

*Kliver på transporten utan en massa tjafs
Moses ja Herman vet inte än

*Går att ha med sej "överallt"
Japp, moses har vart lite överallt, aldrig nå problem.
Herman har jag bara haft ett tag så vi har inte hunnit med så mycket. Men har ridit i rif´dhus med andra hästar och löshoppat och så på ridskolan, bland massa andra pållar.
Har inte vart nå problem.

*Står stilla vid exempelvis veterinärundersökningar och skoningar
Japp, fast bara matte och möjligen hovisen som får lyfta hovarna. kan hota med bakbenen ibland :o *tränar på*

*Är trevliga att ha att göra med dvs, inte hotar i box eller hage, inte bits eller sparkas, osv.
Trevliga och lugna ja, går in med hö i hagen utan att dom gör nåt. Följer efter visst, men väntar alltid tills höet ligger på backen. herman kan som sagt hota med bak vid kratsning/skoning men har blivit mycket mycket bättre :love:
 
Jag har glömt en av dom viktigaste punkterna... :o Såg dock att någon här ovan tagit upp den. Ett av dom absolut viktigaste saker jag lär mina hästar är att dom SKA stå STILL vid uppsittning/utselning/avselning.

Jag blir skogstokig om dom börjar steppa iväg då jag håller på. Är man så jäkla ovig som jag är så behöver man TID på sej att ta sej upp i sadeln/få på vagnen/få av vagnen.

Och som jag tidigare sa, hur andras hästar beter sej rör mej inte i ryggen så länge jag slipper handskas med dom, men om jag mot förmodan måste handskas med andras hästar så ser jag till att dom inte springer över mej, det är nog den viktigaste punkten.

Jenny
 
Apselut, pållan står blickstilla oavsett om jag ställer henne i gången, bredvis bilen eller utanför stallet. Spelar ingen roll om hon är sadlad eller selad, där jag ställer henne står hon tills jag kommer tillbaka om jag måste hämta något såvida hon inte blir skrämd. :love:

Nya pållan och åringen har inte kommit lika långt ännu men vi jobbar på det. :D De är inte de första hästarna jag uppfostrat till att bli bortskämda* och förhoppningsvis inte de sista.

*Bortskämd. En lydig häst får lika stort förtroende som en lydig hund. Den har större frihet och tar sig även större friheter, eftersom jag vet att den lyssnar om jag säger till. :o
 
*Väntar i med boxdörren öppen tills dom får tillåtelse att gå ut

Nej det gör hon inte, men hon står nog inte inne mer än två veckor på ett år, så problemet är inte stort.
*Kan stå uppbundna på gången
ja, det kan hon
*Oavsett hur rädda dom blir inte springer över mej
Blir hon superrädd så försöker hon snarare att springa bort inte över mig
*Kliver på transporten utan en massa tjafs
Direkt, är superduktig
*Går att ha med sej "överallt"
japp, hade henne med typ 25 vetrinärstuderade runt omkring sig på ultuna när hon var 7 mån, utan mamman
*Står stilla vid exempelvis veterinärundersökningar och skoningar
Ja hon är snäll, dock rejält kittlig och kan bli trött i benen
*Är trevliga att ha att göra med dvs, inte hotar i box eller hage, inte bits eller sparkas, osv.

Här brister det nog för hon är en aggresiv typ, och hon vill inte ha en i boxen, ser alltid sur ut i hagen, men skenet bedrar nog lite, för hon varken bits lr sparkas, bara surar :devil:
 
:bow: :bow:

japp,min e exemplarisk dock har han lite svårt att stå still nån längre tid,men han e lite "stirrig" i sin läggning,så sånt får jag ha överseende med..men ha ska uppföra sig även när han e stirrig..
 
Självklart ska hästen vara uppfostrad enligt dina kriterier. Min häst är en ängel. Skönt när man köper ny häst att man slipper börja med att bråka. Tack Lina som uppfostrade honom så bra!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag kommer så småningom att lägga ut min häst på annons. Då han är min första egna häst så har jag av förklarliga skäl aldrig sålt häst...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 267
Senast: mollyphlox
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Funderar vidare kring min ridning på ridskolan, efter den katastrofala lektionen på Bukett. Varför gick det så dåligt, vad kan jag lära...
Svar
0
· Visningar
287
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Jag har gått och blivt fjollig när det gäller ihopsläpp av hästar. Förut var det inte någon tvekan, min häst släpptes med alla andra...
Svar
12
· Visningar
5 406
Gnägg Jag har av personliga skäl lånat ut min prins på foder. Körde iväg honom torsdags förra veckan, jag ville verkligen inte låna ut honom...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 616
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp