Bukefalos 28 år!

Ouppfostrade hästar...

Allt utan transporten stämmer in på min pålla. Iaf inte när den står "fritt", d¨vet hon att hon kan "komma undan" (gick med dom f.d ägarna) men om man backar upp går hon på direkt.
 
det har blivit värre sen vi flyttade och idag mailade jag en kille som håller på med sk "problemhästar".
Får se vad han säger....

Min häst funkade på alla punkter där ett tag *liite tveksamt med transporten*

Nu vet jag inte om han funkar på någon av punkterna. Vissa dagar är värre än andra.
Och jo, just nu är det inte roligt att vara tillsammans med min häst :crazy:
 
Min häst klarar alla dina punkter med glans. :love:

Jag vill även tillägga:
*Låter sig ledas utan att leda.
*Inte kliar sig på mig.

Jag avskyr när hästar försöker dra iväg med mig eller nästan knuffar omkull en för att de ska klia sig. :p
 
Oja, den punkten finns också med på min "lista". Blir snortokig när hästarna kör in huvudet i magen på en med träns och allt. (Givetvis gör inte MINA hästar det :angel:)
 
Låter jobbigt. Hoppas du hittar någon som kan hjälpa dej att "hitta tillbaka" till din häst, så att det blir roligt igen.

Jenny
 
Det är stor skillnad på en rädd häst/en häst som har ont och en ouppfostrad häst.

Jenny
 
Men ibland kan det vara svårt att upptäcka skillnanden på om hästen är rädd eller om den bara är envis.
Sen beror det ju på hur man behandlar problemet, en envis häst kan lätt bli rädd om man går "fel" tillväga :)
 
Jag har en så´n trevlig och välupfostrad häst så jag blir nästan rörd när jag tänker på det. Han har små olater genom att vara väldans "snuttig" med munnen och gärna drar ner massa grejer i golvet och drar av mej mössan och snurrar håret på hovslagaren och så. Bits aldrig när han gör detta. Annars är han helt okomplicerad och så lätt att ha att göra med. Står t o m och väntar med "nästa hov" upplyft när man går runt för att kratsa. Jag kan inte komma på nå´t tjaffs det är nästan så att han :love: är den som uppför sej de (3) gånger vi varit iväg på ATG-klin, jag hispar mer, och han är lugn för det. Ja det är klart att han är normal och blir rädd för brevlådor :eek:, skrittmaskiner :eek: :eek: (på håll) och sån´t farligt. Jobbar på att lägga ut en bild, men har ingen scanner, försöker att närma mej Chifens rum för att skicka en bild till min e-post för att se´n på nå´t sätt...... :confused:
 
jag får ju rätta till många (av dina) punkter på min häst som andra har gjort fel från början eller inte gjort någonting alls...

Men man undrar vad det är som händer när allt går toppen och sedan trillar tillbaka till ruta ett.
Har jag gjort fel då eller är det hästen? (jag menar inte att skylla på hästen men många hästar har ju trotsperioder, det är ju deras instinkt att försöka stiga i rang ju äldre de blir. min häst håller på att trycka ner mig, det känner jag. Han tillåter mig att sitta på hans rygg men på hans villkor just nu..)
 
Jag har shettisar, så att jag öht vågar mej på att lägga ut en sån här tråd tycker jag är ganska modigt... :D(eller dumt... :smirk:)

Jag har dessutom en treårig shettisdam, som är ohyggligt bortskämd med kärlek och omsorg. Hon testar ibland rätt bra om mina regler verkligen står fast, och då gäller det verkligen att stå för sina ord. Jag anser att hon borde inse vid det här laget att som jag har sagt, så blir det (givetvis med rimliga undantag, ingen kadaverdisciplin här inte). Men hon är ju som sagt unghäst och shettis, så nog kan man rasa ner till ouppfostrad nivån rätt lätt.

Jenny
 
Jag tycker inte det är svårt att se skillnad på mina egna hästar, och andras hästar uppfostrar jag inte, det får dom göra själva...

Jenny
 
min häst har levt som halvvild tills han var tre år då jag fick honom.
Det ligger ju i hästarnas natur att försöka överta ledarskapet eller iafl att stiga i rang under hela livet.

Det vi kallar "trotsperioder"
 
Nej det har du u iof rätt i.
Men om man inte kan se skillnaden på en ouppfostrad eller rädd häst som INTE är ens egen. Har man rätt att dömma den till en ouppfostrad häst?
 
Håller förvisso med, men känner att när man som jag jobbar med hästar och släpper ut och tar in 16 st varje dag och borstar upp till 10-11 st. och dessutom ska rida, fodra ja ni vet hela kittet... då finns det inte tid att uppfostra mer än det grundläggande. Unghästarna som är helt färska kan man ju pyssla med, men att bryta felaktiga beteenden som ändå går att undvika känns som otroligt avlägset.

Jag fokuserar på:
*leda utan att behöva kedja
*inte springa över mig
*inte sno hö ur påsar/äta gräs/gran etc under ridturen
*stå still vid uppsittning
*inte bitas/sparkas
*kunna gå förbi allt jag ber om under ridning/när de blir ledda.

Hovar lär vi dom som bäbisar, liksom att stå i gången och gå på transporten kopmmer lite allt eftersom..´.

Men som sagt är de redan "vuxna" och tidigare hästskötare har "klantat till det" så kan man göra avkall på vissa saker. Stå med öppen boxdörr är för tidsödande. Liksom att stå still i ridhuset. Gör de det inte så gör dom det inte. Och Vissa individer står helt enkelt inte still vid uppsittning hur konsekvent och ihärdig du än är...
 
min häst är väl både och, kan jag erkänna... :) oftast är hon väluppfostrad och lätthanterlig, men som det sto hon är hänger mycket på humör, och som någon annan skrev så har även min häst stor integritet.
boxen kan hon stå kvar i utan att smita ut, OFTAST. ibland glömmer sig hästskrället och traskar ut, av ren nyfikenhet över att det står något kul utanför.

i gången står hon uppbunden eller lös, spelar ingen roll.
hon är en ängel att leda, när jag köpte henne för ett år sen sprang hon ifrån en på väg in från hagen (eftersom maten väntade) men mycket träning har gjort att hon går i det tempo den som leder använder, startar när jag (om det är jag osm leder, annars någon annan) startar, stannar när jag stannar osv. oavsett om hon ser nåt farligt går hon inte på mig, utan reagerar på något annat sätt istället :D (hon är ganska tittig :))

veterinär och hovslagare är inga problem, ofta står hon och somnar. veterinären och hon är för övrigt gamla bekanta vid det här laget, jag tycker vi borde ha klippkort snart :D

sista punkten är väl den det brister mest i.. sur att sköta harh on alltid varit (f.d. ridskolehäst ju) och ibland åker det upp ett bakben eller så flyger det förbi ett par tänder. dock har hon aldrig under de 6 år jag känt henne, försökt bita mig, utan det är alltid på sådant avstånd att hon är säker på att inte träffa, eller så får tränskroken sig en rejäl avhyvling.. :D

brukar faktiskt få beröm förmin väluppfostrade och lätthanterliga häst.. *småstolt* :smirk:
 
Min häst var vildhäst på Island i 6 år innan hon kom till sverige och blev inriden. Det har snarare gjort henne lydigare än något annat, tycker inte om svenskfödda bortskämda hästar...
 
Ska kanske tillägga att trots att min häst tydligen är puppfostrad så brukar de flesta säga "vad lydig hon är"... Så vi måtte ha osedvanligt vilda hästar här :D
 
Min häst är väluppfostrad när det är jag som hanterar honom, men när andra gör det skulle han inte betecknas som en väluppfostrad häst. Vad ska man kalla honom då?
(Bara en fundering)
 
...finns det i mina ögon gott om. Vad anser ni? Jag anser det som en självklarhet att mina hästar:
*Väntar i med boxdörren öppen tills dom får tillåtelse att gå ut bägge mina väntar
*Kan stå uppbundna på gången
Japp,bägge två,och även lösa
*Oavsett hur rädda dom blir inte springer över mej
För det mesta ska jag väl ärligt svara,men visst har det hänt nångång att jag har "stptt i vägen"
*Kliver på transporten utan en massa tjafs
Japp.
*Går att ha med sej "överallt"
Japp,den ena har bl a varit på marknad och ponnyridning och den andra har bl a varit med i luciatåg osv i "Sumpan"
*Står stilla vid exempelvis veterinärundersökningar och skoningar Ja,det enda jag behöver göra är att "stödja" ponnyrumpan vid bakskoning,men numera inga problem alls i övrigt
*Är trevliga att ha att göra med dvs, inte hotar i box eller hage, inte bits eller sparkas, osv.
Skulle inte falla de in att göra nått dumt i hagen,däremot så kan bägge grina illa om man står utanför boxen,men om man sticker in handen eller öppnar dörren så åker öronen fram

Har ni uppfostrade hästar?
Så ja,jag anser att mina hästar är lätthanterade och väluppfostrade och att "alla" kan hantera de.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag kommer så småningom att lägga ut min häst på annons. Då han är min första egna häst så har jag av förklarliga skäl aldrig sålt häst...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 266
Senast: mollyphlox
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Funderar vidare kring min ridning på ridskolan, efter den katastrofala lektionen på Bukett. Varför gick det så dåligt, vad kan jag lära...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Jag har gått och blivt fjollig när det gäller ihopsläpp av hästar. Förut var det inte någon tvekan, min häst släpptes med alla andra...
Svar
12
· Visningar
5 406
Gnägg Jag har av personliga skäl lånat ut min prins på foder. Körde iväg honom torsdags förra veckan, jag ville verkligen inte låna ut honom...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 615
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp