Ovillig och istadig

akaeve

Trådstartare
Har ett sto född 2007 e. For feeling som ena dagen/sekunden är hur fin, lyhörd och reglerbar som helst och nästa dag/sekund är hon en riktig åsna och kan vägra ta ett steg, pipa,knorra, kicka, bocka, resa sig och allt hon kommer på när man ber henne gå framåt. Är främst inne på ridbanan såklart, för det är ju "tråkigt" är inget fel på henne utan är hennes inställning, vad kan man göra för att få beteendet att försvinna?
 
Jag har haft många hästar, både egna och tillridningshästar, och utan undantag har hästarna haft ont när de pysslar med tokigheter. Mina tränare har inte hållit med, som en uttryckte det om ett sto "Hon kan ju inte ha ont varje varv vid E och B" men jodå, det var bara att just där fick hon eftertryck i sina sparkar eftersom hon träffade väggen. Den hästen lever inte idag, byte av veterinär hittade problemet i ryggen. Vi tävlade och gick bra framåt i dressyren men emellanåt blev hon bockig, kort i steget och "stoig" som flera kallade det. Hästar vill göra rätt och vara tillags.

Det kan också vara läge att fundera på sig själv. Ger du dubbla signaler just på ridbanan? Både håller och driver exempelvis? Eller något annat mer subtilt som du inte ens tänker på.
 
Är du 100% säker på att:
-hon inte har ont någonstans?
-inte är brunstig?
-inte sätter päls/fäller?
-utrustningen passar?
-du inte rider annorlunda?
 
Jag har haft många hästar, både egna och tillridningshästar, och utan undantag har hästarna haft ont när de pysslar med tokigheter. Mina tränare har inte hållit med, som en uttryckte det om ett sto "Hon kan ju inte ha ont varje varv vid E och B" men jodå, det var bara att just där fick hon eftertryck i sina sparkar eftersom hon träffade väggen. Den hästen lever inte idag, byte av veterinär hittade problemet i ryggen. Vi tävlade och gick bra framåt i dressyren men emellanåt blev hon bockig, kort i steget och "stoig" som flera kallade det. Hästar vill göra rätt och vara tillags.

Det kan också vara läge att fundera på sig själv. Ger du dubbla signaler just på ridbanan? Både håller och driver exempelvis? Eller något annat mer subtilt som du inte ens tänker på.
Kan rida ut innan och då kan hon jobba på superbra och använda kroppen perfekt sen välja att ta några språng på banan när jag kommer tillbaka och hon hoppar som en Gud. Nästa dag kan jag göra exakt samma sak men hon då stannar hon i mitten av ridbanan och vägrar ta ett steg. Det är alltså inte varje gång jag rider på ridbanan.
 
Är du 100% säker på att:
-hon inte har ont någonstans?
-inte är brunstig?
-inte sätter päls/fäller?
-utrustningen passar?
-du inte rider annorlunda?
Det är ju inte så att hon från en minut till en annan skulle börja brunsta, ömma i pälsen, ha ont eller liknande när hon precis innan gått som en klocka, det handlar om tristess och ovillighet. Jag bad om konkreta tips för att ändra ett beteende och få hästen tycka det är kul inte om hoppyexperter som tror hästen är sjuk och jag är dålig och korkad.
 
Det är ju inte så att hon från en minut till en annan skulle börja brunsta, ömma i pälsen, ha ont eller liknande när hon precis innan gått som en klocka, det handlar om tristess och ovillighet. Jag bad om konkreta tips för att ändra ett beteende och få hästen tycka det är kul inte om hoppyexperter som tror hästen är sjuk och jag är dålig och korkad.
Du fick min erfarenhet från 30 år med hästar + vänners hästar. Och jo, det beteende du beskriver är för mig en häst som har ont eller inte trivs av någon anledning. Jag säger inte att du är dålig eller korkad, i så fall skulle ju även mina tränare och veterinärer vara det. Däremot är det lätt att skylla på olika saker när man inte hittar felet.

Ovillighet, absolut, hitta orsaken till ovilligheten. Tristess mindre sannolikt.

Jag upprepar, 100%, dvs ALLA hästar som inte varit samarbetsvilliga och glada har haft något som stört dem, ont någonstans eller utrustning som inte passat trots att experter sagt så, även där jag varit en del av problemet, som en häst som när jag bara lärde mig slappna av i vaden (vilket INGEN tränare sagt innan den här specifika) gick som en klocka efter att ha farit runt som ett yrväder.

Det finns en lösning på din hästs problem men första steget är att förstå att hästen pratar med dig och talar om att något är fel. Ta det på allvar och nedvärdera det inte till tristess och olydighet för att den bara vill vara olydig. Du har ju börjat genom att ställa frågan! Kom igen, det här löser ni.
 
Ha som grundtanke att alla hästar är snälla och vill vara ryttaren till lags. Vill hästen inte så är det något som stör, som man som ryttare inte utrönat än. Hade en ponny som först bara var istadig där vägen grenade sig ute. visade sig ha aktiv spatt och därmed svinont i bakbenen och varje vägskäl blev "ett nytt kapitel" när han egentligen bara ville hem.

Om det nu är så att hästen är 100% fräsch överallt och har en välanpassad sadel behöver man som ryttare vänja sig vid tanken på att det är man själv som stör hästen. Kanske kommer man i obalans, låser hästen med tygeln, råkar komma åt med sporren eller spöet. Eller så har man bara fruktansvärt tråkiga övningar så hästen kräks efter tre varv. Jobba "lätt" (låga krav, renodla hjälperna), undvik situationerna där hästen blir istadig och beröm massor. MASSOR. även om det bara är att den går fram för skänkeln eller böjer sig, allt den gör som du gett hjälp för, beröm. Kvarstår problemen -> åk tillbaka till veterinären för en ny kontroll, hästen verkar ha ont och bli störd.

Det finns ju även åkommor som gör att hästen har bra och dåliga dagar. Dvs den står ut för att det är kul ena dagen men andra dagen har den tagit ut sig lite för mycket, det gör ont, den vill inte. Att smärta kommer upp i alla såna här trådar är ju för att det är så komplext. "hästjävlar" finns inte. De pekar inte finger för att det är kul, det beror alltid på något. Antingen smärta eller diffus/störande ryttare eller något annat, miljö, ensamhet osv.
 
Om hästen känner tristess måste du ju som ryttare ändå tvåla på dig ansvaret, träning ska inte vara tråkigt. Det ska vara motiverande och roligt. Hitta det hästen tycker är roligt, få träningen att bli rolig. Du kommer aldrig att prestera något vettigt på en häst som har tråkigt.

Nu är jag rätt övertygad om att hästen har något fysiskt problem, det är min absoluta erfarenhet genom åren. I efterhand är det lätt att konstatera varför mönstret såg så konstigt ut, och det är lätta att sparka sig själv när man inte förstått att hästen faktiskt haft ont.

Men nr ett är att inte tråka ut hästen utan få den att jobba med dig, och om den fortfarande protesterar - då hade jag valt utredning hos veterinär. Och lämnat bort till riktigt duktig ryttare för att lösa ev. ridrelaterade problem.
 
Det här med att det går från en sekund till en annan. Hur har du själv när du får ont? Mensvärk, huvudvärk, skoskav? Den som har ryggproblem kan känna igen sekundsnabb smärta som sen släpper och kan komma tillbaka närsom. När min rygg var bäng kunde jag inte gå på vissa underlag eftersom jag då spände mig, vissa dar gick det inte ens på slät mark och bra dagar hade jag inga problem oavsett. Smärtan kom explosionsartat.

Frågan är istället varför skulle hon en sekund till en annan bli sur och uttråkad? Var ligger rimligheten i det?
 
Det är ju inte så att hon från en minut till en annan skulle börja brunsta, ömma i pälsen, ha ont eller liknande när hon precis innan gått som en klocka, det handlar om tristess och ovillighet. Jag bad om konkreta tips för att ändra ett beteende och få hästen tycka det är kul inte om hoppyexperter som tror hästen är sjuk och jag är dålig och korkad.
Fast min fd häst (avlivad pga detta) var precis så. Kunde bli ovillig etc från ena minuten till andra. I hennes fall var det kissinge spines som när hon spände till och sänkte ryggen för nåt ögonblick, gjorde de ont i ryggen, hon protesterade. Sen jobbade hon korrekt igen o ryggen gjorde inte ont. Du förstår. Så visst kan de svänga o ändå vara smärta. Har fö Aldrig heller träffat hästar med ett sånt beteende utan smärta som orsak.
 
Det är ju inte så att hon från en minut till en annan skulle börja brunsta, ömma i pälsen, ha ont eller liknande när hon precis innan gått som en klocka, det handlar om tristess och ovillighet. Jag bad om konkreta tips för att ändra ett beteende och få hästen tycka det är kul inte om hoppyexperter som tror hästen är sjuk och jag är dålig och korkad.

Men jo, det är ju precis det som de kan. Din häst försöker ju uppenbarligen berätta nåt för dig.
Om hästen är fräsch o inte har ont nånstans så försöker den ju fortfarande berätta att någonting är fel, hästen är ju ovillig av en anledning och det är helt omöjligt att sitta på ett forum och veta var felet är. Om hästen "bara" är uttråkad av att gå på banan så rid inte på banan, men eftersom det bara är ibland så är det ju nåt annat, vilket du själv har noterat eftersom du startade tråden.
Det är jättevanligt att folk säger "min häst kan inte ha ont därför den gör bara så på tävling/bara hemma/bara i skogen/bara vid en viss rörelse" och det kan absolut bara så, men få av dessa har kollat och vet, de bara antar och det brukar visa sig just det, hästen hade ont. Alltså är det inte konstigt att folk undrar om du verkligen vet att hästen är fräsch. Det spelar stor roll på vilka råd man kan ge - ingen vill ge ett råd som riskerar att någonting blir värre för hästen.
Det enda råd som funkar är ju att ta reda på vad det är hästen vill säga dig. Vad säger din tränare?
 
Så trist när ryttare tror att hästen är dum och ovillig när den bara försöker berätta att något är fel på det enda sätt den kan. :(

Beteendet du beskriver är ett textbook example på tex kissing spines eller cystor. Har du aldrig haft ont? Smärta kommer och går, plötsligt hugger det till.
 
Ett exempel till. Min egenuppfödda ponny var på prov hos köpare nr 2. De upplevde honom som stel och oriden. Jag tog hem och åkte till veterinär. Patella i två delar... han var inte ens halt på rakt spår.
 
Har ett sto född 2007 e. For feeling som ena dagen/sekunden är hur fin, lyhörd och reglerbar som helst och nästa dag/sekund är hon en riktig åsna och kan vägra ta ett steg, pipa,knorra, kicka, bocka, resa sig och allt hon kommer på när man ber henne gå framåt. Är främst inne på ridbanan såklart, för det är ju "tråkigt" är inget fel på henne utan är hennes inställning, vad kan man göra för att få beteendet att försvinna?

Det är verkligen svårt när en häst beter sig på det sätt du beskriver. Jag kan inte tro att alla hästar ALLTID verkligen har ont när de beter sig så. Vi har ett sto som är precis på samma sätt. Vi har kommit fram till att hon är otroligt stresskänslig. Det behöver inte vara ryttaren som är stressad eller nervös, det kan vara andra människor eller hästar runt henne. Ibland vet vi inte vad det är som triggar henne. Det vi vet är att i de lägena kan man inte pressa henne. Hårda hjälper etc blir katastrof. Lugnt men bestämt ber man henne "gå rakt fram" inget mer. Ibland funkar det, ibland inte. Då är det bara att gå hem.
 
Jag tar ett annat exempel. Cystor. Hade en unghäst så här kan vi utesluta tristess osv. Han var inte ens inriden. Han kunde busa i hagen och se fin ut. Sen PANG blev han tossig. Samma inne, kunde stå lugnt och äta och PANG börja sparka bakut, snurra runt och försöka hugga sig själv i knäna. Sen försvann det lika fort som det kom.

Samma när man höll på med honom, han kunde stå lugnt och mysa av att bli borstad och så PANG högg han med full kraft mot (eller på) mig.

Han var inte dum. Han var inte elak. Han bara visste inte var han skulle ta väggen när smärtan kom.

Inte ens veterinärerna förstod, de såg ju en glad häst som glatt travade och galopperade och var pigg och solsken. Jag förklarade men de kunde ändå inte ta till sig det. Så jag filmade en attack i boxen. Min veterinär fick tårar i ögonen av att titta på filmen. Hästen dömdes ut kort därefter (tack gode Gud för det, annars hade jag skitit i allt vad livvärde hette och gjort det ändå.)

Så smärta kan i alla högsta grad komma och gå, och komma från ingenstans.

En annan var helt ua enligt två vet. Fullkomligt hältutredd. Problemet var att han - normalt världens raraste - attackerade ur det blå. Ingen förvarning, öron fram och solsken och så PANG anföll han. Han kunde även helt plötsligt sticka iväg under ridning, poff skena iväg. Det pratades om att jag skulle uppfostra hårdare, att han testade mig, att det var för han blivit äldre och kaxig. Det talades om lynnesfel osv. JAG kom dock aldrig ifrån känslan att han dels inte menade det, inte fattade vad han gjorde, dels att han MÅSTE ha en anledning. En dumsnäll, gosig ponny börjar inte anfalla för att testa, kaxa eller annat. Oavsett. Två veterinärer konstaterade att det fanns inget fysiskt fel. Den ena rekommenderade rakt ut avlivning, att om det så var smärta så det finns hästar som inte anfaller när de har ont och att han gjorde sig bäst som korv. En annan sa det mer taktfullt men rek också avlivning "innan han allvarligt skadar dig, eller värre... Har de flippat ur sådär mentalt är det inte värt det"

Fick tag i vet öppen för att det kunde vara smärta. Hästen sattes på smärtstillande och blev lite bättre. Remiss klinik. Där det först blev "inga fysiska fel". Men jag bytte vet och Den veterinären hittade efter öppet sinne och detektivarbete en inflammation i ena bakknäet. Trodde väl eg inte det var det som gav beteendet - beteendet hade vid det laget funnits över 6 mån och eskalerat.

Det är 1.5 år sen, ponnyn är solig och rar, har aldrig anfallit eller stuckit iväg sådär under ridning sen han behandlades. Utan det var smärtan från knäet som gjorde det. Ännu en "plötslig oförklarlig" reaktion som försvann lika fort som den kom och man aldrig visste när den skulle komma.

Inte heller JAG har mött en häst som beter sig så som i TS utan FYSISK anledning.
 
TS : det finns hästar med högre och lägre arbetsmotivation oavsett vad anledningarna till den lägre motivationen må vara ( tex ryttaren/dålig utbildning /välj själv xxx anledning osv) .
Däremot så när det svänger drastiskt och samma häst ena passet/stunden har en arbetsvillig positiv och glad inställning, för att sedan nästa stund svänga totalt . Då är det något annat i bilden som Jag definitivt hade tolkat i första hand som anledning att vilja kolla upp hästen .

Är din häst genomgången av veterinär nyligen ?
Ibland på sociala media kan även jag bli lite trött på att det blivit norm att folk såfort någon skriver att hästen skakat på ett öra 3 gånger blixtsnabbt förkunnar att då har den kanske ont och du bör kolla upp hästen osv.
Däremot i ett fall som du beskriver måste jag säga detsamma enligt ovan. Det är inte troligt att det är dumhet/istadighet/dålig inställning osv när det svänger så .

Hur länge har du haft din häst ? Hur länge har den haft detta beteende ? Och är hästen som sagt genomgången veterinärt när , senaste tillfälle ?
 
Senast ändrad:
Har ett sto född 2007 e. For feeling som ena dagen/sekunden är hur fin, lyhörd och reglerbar som helst och nästa dag/sekund är hon en riktig åsna och kan vägra ta ett steg, pipa,knorra, kicka, bocka, resa sig och allt hon kommer på när man ber henne gå framåt. Är främst inne på ridbanan såklart, för det är ju "tråkigt" är inget fel på henne utan är hennes inställning, vad kan man göra för att få beteendet att försvinna?

Har ridit två For feeling med helt olika möderne, båda är väldigt tittiga och lättskrämda för sånt de inte är bekanta med. Kan det vara det som är problemet med din häst? Är hon rädd hjälper det ju inte att gå på henne.

Den ena for feeling ogillar dessutom på stons vis att känna sig instängd mellan han och skänklar och blir då istadig. På henne hjälper det då att när man känner att hon börjar stå emot, t ex inför att böja sig på en volt, släppa yttertygeln så att hon känner sig fri där. Då går hon. Sen kan man ta kontakt på båda tyglarna igen.
 
Den ena for feeling ogillar dessutom på stons vis att känna sig instängd mellan han och skänklar och blir då istadig. På henne hjälper det då att när man känner att hon börjar stå emot, t ex inför att böja sig på en volt, släppa yttertygeln så att hon känner sig fri där. Då går hon. Sen kan man ta kontakt på båda tyglarna igen.

Fast det beteendet är dock en olat. Hon har ju kommit på att om hon protesterar tillräckligt mycket mot att vara i ramen så slipper hon....och är det inte så så har hon ju nån slags smärta som kommer fram när hon ska arbeta korrekt. Vilket som är ju en typ av fel iaf.
 

Liknande trådar

Ridning ...ja, blev riktigt less idag, behöver pepp, tips och idéer. Min häst har jag redan skrivit så mycket om, många vet säkert mycket om...
2
Svar
20
· Visningar
2 062
Senast: lady_vip
·
B
Hästvård Ja det finns en hel historia.. *långt* Hästen är en körhäst imp ungern, kraftig viktbärande modell född 1995. Han har gått på...
2
Svar
24
· Visningar
3 212
Senast: BeastieBabe
·
Träning Måste bara höra om någon varit med om liknande även om detta inte är något problem jag har idag... För ca 2 år sedan (hösten 03) hade...
Svar
18
· Visningar
1 948
Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 221
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp