P1 dokumentär hästgården

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så jag är den ende som ser förbindelsen Arbetsgivare-underåriga som blir känslomässigt bundna....
Den här typen av övergrepp fodrar två saker.
1 en individ med vilja och förmåga samt med de resurser som krävs
2 En individ i ett sårbart utsatt läge, En beroendeställning om man så vill, med, i det här fallet, hästar som katalysator.

Jaha, så det är usla arbetsförhållanden du med dina otroligt förvirrande inlägg vill diskutera alltså.

Jag tror att väldigt få människor inom ridsporten inte håller med om att det finns usla arbetsförhållanden inom hästnäringen och att det är en fråga som bör lyftas igen och igen - jag är gärna med och diskuterar om du startar en sån tråd! Däremot är du helt ute och reser i majonnäsen om du tror att usla arbetsförhållanden är anledningen till att MÄN inte kan hålla tassarna borta från utsatta BARN.

Det är den frågan - och frågorna hur vi 1. Ska få dessa män att genast sluta med sånt och 2. Om de nu har gjort något, hur ska vi inom idrottsförbunden (för detta är inget unikt inom ridsport som @MJLee visade här ovan) ska utforma lagar och regler som omöjliggör att dessa brottslingar någonsin får möjlighet att befinna sig i situationer där de interagerar med barn eller ens befinner sig i närheten av barn igen. Detta måste det vara nolltolerans på.

Tycker jag då.
 
Har killen inte begått våldtäkt eller direkta övergrepp under hot om misshandel o våld, så har han ju haft ngt att erbjuda som tjejerna ville ha. Att unga tjejer under grupptryck och gromning kan dubbas till dylikt är förståeligt. Men som jag ställde frågan, när blir dessa unga tjejer ansvariga för sina egna val. När kan man fodra av en vuxen kvinna att säga - nej ,jag vill inte detta , under förutsättning att inte våld o hot är inblandat.

I det aktuella fallet var våld och hot inblandat exakt hela tiden. Både subtilt och uttalat. Fysiskt och psykiskt. Hela jävla tiden.

Kan du bara en gång för alla lägga ner att skuldbelägga offren och kalla det att de hade ett val.
 
Någon flicka berättar att hon håller på att leda undervisning och arbeta och är helt slut och sedan kommer ridläraren och tar undan henne och ska dra ned byxor och hålla på. Varför jobbar hon så hon blir helt slut. Det är väl arbetsmiljön? 7 dagars veckan dygnet runt låter det som. De rider på natten och är tvungna att umgås och festa.

@NookNook hästsporten är speciell eftersom det faktiskt är frågan om mycket arbete som inte har med någon sport att göra men med kunskap. Dvs du behöver mycket, mycket mer kunskap för att kunna bli diåuktig på häst Ich ha en fungerande verksamhet med friska hästar än om du ska bli duktig på hockey. Allt du behöver för att bli duktig på hockey eller fotboll är en bra kropp och speluppfattning.
 
Å du igen och " vad var det jag sa" igen..då är allt som det brukar ;) Och som vanligt exponerar du ett behov att uttrycka vad jag har för behov..Kunde du inte uttrycka lite egna åsikter för en gångs skull...
Varför svarar du inte på den jätte enkla ja eller nej frågan om du har lyssnat på dokumentären eller inte?

Vågar du inte erkänna att du inte lyssnat på den eller? Det är liksom så det ser ut när du undviker svara på frågan
 
Någon flicka berättar att hon håller på att leda undervisning och arbeta och är helt slut och sedan kommer ridläraren och tar undan henne och ska dra ned byxor och hålla på. Varför jobbar hon så hon blir helt slut. Det är väl arbetsmiljön? 7 dagars veckan dygnet runt låter det som. De rider på natten och är tvungna att umgås och festa.

@NookNook hästsporten är speciell eftersom det faktiskt är frågan om mycket arbete som inte har med någon sport att göra men med kunskap. Dvs du behöver mycket, mycket mer kunskap för att kunna bli diåuktig på häst Ich ha en fungerande verksamhet med friska hästar än om du ska bli duktig på hockey. Allt du behöver för att bli duktig på hockey eller fotboll är en bra kropp och speluppfattning.

Men läs igen vad jag skriver - usla arbetsförhållanden inom ridsporten har fortfarande ingenting med mäns oförmåga inom alla möjliga sporter att låta bli att begå övergrepp mot BARN.

Ingenting. Noll. Zero. Nada.

Det blir liksom helt goddag yxskaft när tråden handlar om övergrepp mot barn och våldsgärningar och ni vill ta upp arbetsförhållanden och eget ansvar och jag vet inte vad. Alltså problemet med dålig arbetsmiljö i det här specifika fallet är ju helt sekundärt och irrelevant för diskussionen i fråga - hur kan du och @landsbygdsbo inte se det?

Och för att vara övertydlig - nej jag anser inte att arbetsmiljöfrågan inte är viktig och inte bör diskuteras.
 
Men läs igen vad jag skriver - usla arbetsförhållanden inom ridsporten har fortfarande ingenting med mäns oförmåga inom alla möjliga sporter att låta bli att begå övergrepp mot BARN.

Ingenting. Noll. Zero. Nada.

Det blir liksom helt goddag yxskaft när tråden handlar om övergrepp mot barn och våldsgärningar och ni vill ta upp arbetsförhållanden och eget ansvar och jag vet inte vad. Alltså problemet med dålig arbetsmiljö i det här specifika fallet är ju helt sekundärt och irrelevant för diskussionen i fråga - hur kan du och @landsbygdsbo inte se det?

Och för att vara övertydlig - nej jag anser inte att arbetsmiljöfrågan inte är viktig och inte bör diskuteras.
Tråden heter "P1 dokumentären hästgården" en hästgård där sexuella övergrepp har skett och arbetsmiljön är dålig. En hästgård har En arbetsmiljö. Ungdomarna arbetar och bor på hästgården nämns ett flertal gånger. De är i ridhuset flera timmar på natten är så vanligt att de utser en vakt för att slippa rida. Ridning är som jag förstod det del i arbetsuppgifterna för att få bo på gården. Hästar köps, utbildas, går i verksamheten och säljs.

Jag skulle vilja se det hockeylag i övre tonåren som arbetar och bor hos sin tränare? Andra sporter har sina strukturella problem ridsporten har sina strukturella problem.

Arbetsmiljön ingår i hästsport i Sverige. Den är en del av den miljön hästungdomar utsätts för. Ungdomar inom hästsport har nämligen ansvar för sin häst till skillnad från hockeyspelare som möjligen har ansvar för sina skydd. Kanske?

Alla påståenden om att jag skulle göra skuldbeläggande på individnivå kan du lägga på någon Annan än mig, t ex @landsbygdsbo . Snälla rara @NookNook Jag förstår inte hur du kan skuldbelägga mig för någon annans inlägg. Är det strukturellt? Någon gör som du inte vill ? Är det ett kvinnligt nick? Är det jobbigt?
 
Senast ändrad:
Tråden heter "P1 dokumentären hästgården" en hästgård där sexuella övergrepp har skett och arbetsmiljön är dålig. En hästgård har En arbetsmiljö. Ungdomarna arbetar och bor på hästgården nämns ett flertal gånger. De är i ridhuset flera timmar på natten är så vanligt att de utser en vakt för att slippa rida. Ridning är som jag förstod det del i arbetsuppgifterna för att få bo på gården. Hästar köps, utbildas, går i verksamheten och säljs.

Jag skulle vilja se det hockeylag i övre tonåren som arbetar och bor hos sin tränare? Andra sporter har sina strukturella problem ridsporten har sina strukturella problem.

Arbetsmiljön ingår i hästsport i Sverige. Den är en del av den miljön hästungdomar utsätts för. Ungdomar inom hästsport har nämligen ansvar för sin häst till skillnad från hockeyspelare som möjligen har ansvar för sina skydd. Kanske?

Alla påståenden om att jag skulle göra skuldbeläggande på individnivå kan du lägga på någon Annan än mig, t ex @landsbygdsbo . Snälla rara @NookNook Jag förstår inte hur du kan skuldbelägga mig för någon annans inlägg. Är det strukturellt? Någon gör som du inte vill ? Är det ett kvinnligt nick? Är det jobbigt?
Det handlar nog bara om en argumenteringsteknik. I stil med frågan, varför slår du din hund? Det går knappast att svara på frågan utan att misstanken kommer upp att man verkligen slår sin hund. Att tekniken används istället för normal argumentering beror oftast på två saker eller en kombination av dessa. Man är för känslomässigt engagerad i ämnet, man har dåliga argument för sin sak.
 
Och för att inte kapa tråden ännu mer med orelevanta frågeställningar.
Kan vi inte prata om faran i att ha män som ledare för barn och ungdomar inom idrotten?

Hur ska vi försäkra oss om att män inte använder sin maktställning till att begå dessa övergrepp som sker om och om igen.
Information som kommer från all ungdomsverksam skulle kunna leda till det. Fan hör ju om övergrepp och utnyttjande lite var stans.Men skadan av att exkludera män ur ungdomars utveckling skulle på sikt kunna leda till ännu större skador..för om jag inte har fel så kommer många ungdomar på glid ur familjer där mannen inte är närvarande.
 
Någon flicka berättar att hon håller på att leda undervisning och arbeta och är helt slut och sedan kommer ridläraren och tar undan henne och ska dra ned byxor och hålla på. Varför jobbar hon så hon blir helt slut. Det är väl arbetsmiljön? 7 dagars veckan dygnet runt låter det som. De rider på natten och är tvungna att umgås och festa.

@NookNook hästsporten är speciell eftersom det faktiskt är frågan om mycket arbete som inte har med någon sport att göra men med kunskap. Dvs du behöver mycket, mycket mer kunskap för att kunna bli diåuktig på häst Ich ha en fungerande verksamhet med friska hästar än om du ska bli duktig på hockey. Allt du behöver för att bli duktig på hockey eller fotboll är en bra kropp och speluppfattning.
Och för att kunna bli bra inom hästsporten gäller väl samma sak som exempelvis bilsporten. Bra uppfattning, att fysiskt kunna samarbeta med sitt redskap och sist men inte minst goda, ja mycket goda kontakter till dem med resurserna dvs redskapen. Allt detta krävs för att lyckas.
 
Har killen inte begått våldtäkt eller direkta övergrepp under hot om misshandel o våld, så har han ju haft ngt att erbjuda som tjejerna ville ha. Att unga tjejer under grupptryck och gromning kan dubbas till dylikt är förståeligt. Men som jag ställde frågan, när blir dessa unga tjejer ansvariga för sina egna val. När kan man fodra av en vuxen kvinna att säga - nej ,jag vill inte detta , under förutsättning att inte våld o hot är inblandat.
Du saknar helt enkelt grundläggande kunskaper inom psykologi.
 
Varför svarar du inte på den jätte enkla ja eller nej frågan om du har lyssnat på dokumentären eller inte?

Vågar du inte erkänna att du inte lyssnat på den eller? Det är liksom så det ser ut när du undviker svara på frågan

Mr @landsbygdsbo behöver inte ta till sig någon information alls. Varför skulle han? Han vet redan allt innan monologen börjat. Världen är redan 100% analyserad, varför läsa andras analyser. Det vore slöseri med tid. Och att läsa på eller lyssna om ämnet vore ju trist? Då kan man inte gå på som en ångvält med sina egna budskap utan då måste man ju reflektera det i vad som faktiskt diskuteras.

Nå, Mr @landsbygdsbo , har du lyssnat på dokumentären eller inte? Enkel fråga med endast enkla svar tillgängliga.
 
Mr @landsbygdsbo behöver inte ta till sig någon information alls. Varför skulle han? Han vet redan allt innan monologen börjat. Världen är redan 100% analyserad, varför läsa andras analyser. Det vore slöseri med tid. Och att läsa på eller lyssna om ämnet vore ju trist? Då kan man inte gå på som en ångvält med sina egna budskap utan då måste man ju reflektera det i vad som faktiskt diskuteras.

Nå, Mr @landsbygdsbo , har du lyssnat på dokumentären eller inte? Enkel fråga med endast enkla svar tillgängliga.
Hur många minderåriga har du som hjälper till i stallet?:sneaky:
 
Har du lyssnat på dokumentären?
Nej jag har inte lyssnat på hela dramadokumentären. Men såvitt jag förstått så blev killen dömd, domen vann laga kraft och sedan visar det sig att det hela inte skötts så snyggt från förbund och andra.
Dramadokumentären är lite för ensidig i mina ögon, man får inte höra så mycket från den andra sidan. Vilket det gör det i praktiken omöjligt att skapa sig en objektiv bild av skeendet. Man får en ingående bild av hur den ena sidan uppfattar det hela., Om hur vissa individer ändrar uppfattning men orsaken till (den anklagade mannen)det hela har jag inte hört så mycket av.
Rent principiellt är det väl dock så, att efter avtjänat straff så ska han ha full frihet att pyssla med vilken verksamhet som helst. Att det sedan kan diskuteras en lämplighet i att han ska få branschorganisationers stöd att fortsätta jobba med unga tjejer är naturligtvis klart.
 
Och för att kunna bli bra inom hästsporten gäller väl samma sak som exempelvis bilsporten. Bra uppfattning, att fysiskt kunna samarbeta med sitt redskap och sist men inte minst goda, ja mycket goda kontakter till dem med resurserna dvs redskapen. Allt detta krävs för att lyckas.

Om den som då har resurserna och redskapen utnyttjar de som kommer för att lära sig? Är det ok?
Är det offret som ska klandras då eller den som drar nytta av folk som vill komma och lära sig?
Du menar att det aldrig händer män - att de blir utnyttjade för att de vill åt resurser som andra har?
Ska vi omyndigförklara även alla män då enligt din argumentation (som kuriosa kan jag nämna att jag vet en man som då var yngling runt 18-19 som också snurrades in av den här individen i dokumentären - mot löften om att bli något stort...)?
 
Nej jag har inte lyssnat på hela dramadokumentären. Men såvitt jag förstått så blev killen dömd, domen vann laga kraft och sedan visar det sig att det hela inte skötts så snyggt från förbund och andra.
Dramadokumentären är lite för ensidig i mina ögon, man får inte höra så mycket från den andra sidan. Vilket det gör det i praktiken omöjligt att skapa sig en objektiv bild av skeendet. Man får en ingående bild av hur den ena sidan uppfattar det hela., Om hur vissa individer ändrar uppfattning men orsaken till (den anklagade mannen)det hela har jag inte hört så mycket av.
Då är det en ganska bra idé att lyssna på dokumentären innan du börjar diskutera den i en tråd som handlar om just dokumentären. Länk finns på första sidan. Återkom sedan.
 
Då är det en ganska bra idé att lyssna på dokumentären innan du börjar diskutera den i en tråd som handlar om just dokumentären. Länk finns på första sidan. Återkom sedan.
Gå tillbaka och kolla hur många trådinlägg som handlar om själva principfrågan och hur många som diskuterar dramadokumentären. Jag är långt ifrån ensam om att ha en åsikt rent principiellt..
Och för den som ser objektivt på det hela så är just involverande av unga tjejer som stallskötare utan vettig ersättning porten in till det som många utsätts för. Jag har inte levererat varor till ngt stall med fler än 5 hästar där inte småflickor varit stalldrängar...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Omröstning
Samhälle När jag körde till jobbet idag hörde jag delar av "Människor och tro" på P1 och jag började fundera lite. Om du får välja, vad vill du...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 661
Senast: iNHALE
·
Samhälle Visst inte riktigt var jag skulle lägga tråden så om den ligger fel kan en mod flytta den...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
3 416
Senast: MJLee
·
Tjatter Det här är en chansning, men jag har sett andra få svar på liknande chansningar. I engelskundervisningen under högstadiet eller...
Svar
3
· Visningar
640
Senast: Takire
·
  • Låst
Relationer Jag har på senare år reflekterat över att det fanns en tjej jag inte var så snäll mot i grundskolan. Jag kommer inte ihåg så mycket...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
13 857

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp