P1 dokumentär hästgården

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om han utnyttjar dom han tränar sexuellt och försöker få dom göra saker dom inte vill så ska han stängas av på livstid

PUNKT

Fattar du? :)
Att utnyttja någon är väl ofta en situation där en starkare drar nytta av en svagare. Men om en vuxen ung kvinna blir så fixerad vid ngr hästar att hon går med på saker som hon annars inte skulle gå med på...är hon då att betrakta som tillräknelig enlingt sättet att se: den som gör val som skadar en själv är egentligen inte att betrakta som tillräknelig.
Att han inte har i en verksamhet att göra som engagerar ungdomar är väl rätt självklart
 
Varje år blir tusentals vuxna kvinnor misshandlade, våldtagna och utnyttjade i relationer. De är vuxna, de kan bara gå därifrån men de gör det inte. Jmf med en kult som Knutbypastorn där både vuxna och minderåriga blev mer eller mindre hjärntvättade. Som ung (även om de är över 18) är man extra sårbar, särskilt när det gäller en person i maktställning. Att personer som han är experter på att manipulera är det väl ingen tvekan om. Han har visat sig direkt olämplig för att vara i kontakt med ungdomar, oavsett kön. Ja han har avtjänat sitt straff, men att han återgår till sin tidigare verksamhet är ungefär lika lämpligt som att en dömt pedofil bosätter sig eller arbetar bredvid en skola med barn i samma ålder som de han tidigare förgripit sig på.
Exakt och kultmedlemmarna var inte att betrakta som tillräkneliga. liksom tjejen som utförde pastorns befallningar..eller? Så det var ett bra exempel
 
Exakt och kultmedlemmarna var inte att betrakta som tillräkneliga. liksom tjejen som utförde pastorns befallningar..eller? Så det var ett bra exempel
Alltså. Det finns trådar man kanske inte ska gå in i om man inte kan ha fel och har den människosynen som du ger sken av i tråd efter tråd. Det här är en sådan eftersom det med all säkerhet kan sitta folk här som varit utsatta eller haft barn som varit det.

Nej. Det är inte bara att gå från en person som är så manipulativ som denna man. Jag kommer väl ihåg både diskussionerna och dokumentären där han kom till tals själv även om jag aldrig träffat honom. Jag känner också igen personligheten i fråga. Det är inte bara att lägga ansvaret på den svage och tro att det bara är att gå. Långt ifrån.
 
Sedan kan man ju fråga sig, i vilken ålder är det den enskilde som själv är ansvarig för sina beslut. Med andra ord , när är en människa att betrakta som vuxen. Att någon under 15 inte är det står väl tämligen klart. Men är det vid 16, 18 20 år? För ett visst ansvar måste man ju lägga på människa för dess val. Är jag beredd att ge upp självrespekt, kontroll bara för att få umgås med en häst? Är man som vuxen då att betrakta som fullt tillräknelig?

Men vad är det för dumheter du sitter och häver ur dig? Har du ens lyssnat på dokumentären?
Här snackar vi om ett äckel som är dömd för sexuella övergrepp vilket i sig är skäl nog för att överhuvudtaget inte vara lämplig som tränare i någon form och dessutom dömd för sexuella övergrepp mot BARN vilket är ännu värre. Det handlar dessutom om utsatta barn med jobbiga hemförhållanden som blivit systematiskt avskurna från omvärlden och utsatta för hot om våld och du tycker att det är lämpligt att han skulle kunna träna unga tjejer i 19-20-årsåldern för att de har ett eget ansvar, alltså jag baxnar! Tror du på fullt allvar att det här är något de har gjort bara för att ”få tillgång till nån häst”? Alltså – mannen är förutom domen om sexuella övergrepp även dömd för olaga hot mot sin egen familj, tycker du på riktigt att en sådan person hör hemma i idrottsvärlden som tränare överhuvudtaget oavsett åldern på de han tränar? Vad har ens diskussionen om egna val med det här fallet att göra – den är helt och fullkomligt orelevant och ointressant i den här frågan.
 
Men vad är det för dumheter du sitter och häver ur dig? Har du ens lyssnat på dokumentären?
Här snackar vi om ett äckel som är dömd för sexuella övergrepp vilket i sig är skäl nog för att överhuvudtaget inte vara lämplig som tränare i någon form och dessutom dömd för sexuella övergrepp mot BARN vilket är ännu värre. Det handlar dessutom om utsatta barn med jobbiga hemförhållanden som blivit systematiskt avskurna från omvärlden och utsatta för hot om våld och du tycker att det är lämpligt att han skulle kunna träna unga tjejer i 19-20-årsåldern för att de har ett eget ansvar, alltså jag baxnar! Tror du på fullt allvar att det här är något de har gjort bara för att ”få tillgång till nån häst”? Alltså – mannen är förutom domen om sexuella övergrepp även dömd för olaga hot mot sin egen familj, tycker du på riktigt att en sådan person hör hemma i idrottsvärlden som tränare överhuvudtaget oavsett åldern på de han tränar? Vad har ens diskussionen om egna val med det här fallet att göra – den är helt och fullkomligt orelevant och ointressant i den här frågan.
:bow::bow::bow:

Läs det där tio gånger eller mer @landsbygdsbo
 
Att utnyttja någon är väl ofta en situation där en starkare drar nytta av en svagare. Men om en vuxen ung kvinna blir så fixerad vid ngr hästar att hon går med på saker som hon annars inte skulle gå med på...är hon då att betrakta som tillräknelig enlingt sättet att se: den som gör val som skadar en själv är egentligen inte att betrakta som tillräknelig.
Att han inte har i en verksamhet att göra som engagerar ungdomar är väl rätt självklart
Varför vill du att någon som är dömd för övergrepp ska få träna unga kvinnor?

Han ska stängas av på livstid
 
Att utnyttja någon är väl ofta en situation där en starkare drar nytta av en svagare. Men om en vuxen ung kvinna blir så fixerad vid ngr hästar att hon går med på saker som hon annars inte skulle gå med på...är hon då att betrakta som tillräknelig enlingt sättet att se: den som gör val som skadar en själv är egentligen inte att betrakta som tillräknelig.
Att han inte har i en verksamhet att göra som engagerar ungdomar är väl rätt självklart

Jag har rapporterat dina inlägg. Du kan ju inte öht ha tagit del av dokumentären som, på ett i mina ögon utmärkt sätt, beskrivit de svårigheter offren satts i genom att de manipulerats sedan mycket unga tonår. Du menar alltså att på dagen en fyller 18 så ser man sin verklighet helt klart trots detta? Du missade biten om att Anna inte förrän typ 20 år efter att hon lyckats bryta sig loss och gått i massiv terapi ens börjar FÖRSTÅ vad som egentligen hände? Hon som hatade tjejerna och trodde de försökte ta hennes man trots att hon rent fysiskt kände till hans extrema övergrepp och hur han misshandlade henne och familjen? Och du pratar om att offren säljer sig för att få klappa hästar? Jag finner inga ord.
 
Har killen inte begått våldtäkt eller direkta övergrepp under hot om misshandel o våld, så har han ju haft ngt att erbjuda som tjejerna ville ha. Att unga tjejer under grupptryck och gromning kan dubbas till dylikt är förståeligt. Men som jag ställde frågan, när blir dessa unga tjejer ansvariga för sina egna val. När kan man fodra av en vuxen kvinna att säga - nej ,jag vill inte detta , under förutsättning att inte våld o hot är inblandat.

Det är förbjudet att köpa sexuella tjänster i Sverige.
 
Att utnyttja någon är väl ofta en situation där en starkare drar nytta av en svagare. Men om en vuxen ung kvinna blir så fixerad vid ngr hästar att hon går med på saker som hon annars inte skulle gå med på...är hon då att betrakta som tillräknelig enlingt sättet att se: den som gör val som skadar en själv är egentligen inte att betrakta som tillräknelig.
Att han inte har i en verksamhet att göra som engagerar ungdomar är väl rätt självklart

Fattar du inte att hästarna inte har någon större betydelse i det här? Det är inte så att man får ett val helt plötsligt att rida en häst om man ligger med mannen.
Han bryter ned dem och får dem att inte ha relationer med andra människor som ev kan motsäga den världsbild han målar upp för dem. Han tar först ifrån dem resten av världen, utom den del av världen kan själv styr och som ser ut på det sätt han vill.
Det är en process som tar tid. Där han kalkylerat spelar på deras känslor och väljer noga sina offer och tidpunkt för agerande..

Hade jag idag fått frågan av någon, dvs om jag ligger med dem får jag rida en häst hade jag ju blivit förbannad alt garvat åt det absurda. Men det är ju inte så det gått till i de här fallen. Det har ju varit ett rejält förarbete. Och det handlar egentligen inte om hästarna.
 
Läs på om utnyttjande och såna brott så behöver du inte skämma ut dig såhär och verka creepy bara för att du inte fattat vad som är övergrepp


Övergrepp är väl beskrivet i juridiska termer och det var väl vad som gjorde att killen åkte in.
Och det råder inga som helst tveksamheter i det olagliga i att utnyttja minderåriga.
Så klistra inte på mig åsikter jag inte har.
Vad jag frågar, är när blir en människa själv ansvarig för sina egna val? under förutsättning att hon inte utsätts för våld och hot?
Om jag kräver saker av dig, och hotar att döda din häst om jag inte får som jag vill, ja då är det ett solklart fall av hot. och ska naturligtvis lagföras

Men om jag säger att jag ska döda min häst.....då är vi ute i ngn form av moras. För hästen är mitt lösöre och jag har rätten att avliva den om jag vill. alltså inget hot eller hur. Då handlar det om du är en vuxen, myndig individ eller om du är att betrakta som otillräknelig för att det ska kunna betraktas som övergrepp.
 
Att utnyttja någon är väl ofta en situation där en starkare drar nytta av en svagare. Men om en vuxen ung kvinna blir så fixerad vid ngr hästar att hon går med på saker som hon annars inte skulle gå med på...är hon då att betrakta som tillräknelig enlingt sättet att se: den som gör val som skadar en själv är egentligen inte att betrakta som tillräknelig.
Att han inte har i en verksamhet att göra som engagerar ungdomar är väl rätt självklart

Jag vet inte hur mkt du vet om hästar och ridträning.

Men få tjejer, myndiga som inte, vill delta i att man i flera h jagar runt oinridna hästar på fyllan, slänger upp omyndiga ungar på dem och tvingar dem hoppa de oinridna hästarna genom att jaga dem med långpisken mitt i natten.

Och att slänga upp omyndiga med kvastskaft bakom armarna/längs med ryggen och jaga dem över hinder på för svåra hästar så de ramlar av och får permanenta ryggskador tex som följd. Igen på fyllan mitt i natten.

Sånt gör inte unga flickor frivilligt bara för att få "klappa hästar/rida någon häst" som du säger.

Det är frågan om ett skräckvälde. Man gör sånt för att man inte vågar annat och inte vet annat.
Och det ska bara mannen som tvingat fram allt det här ha skit för. Tyvärr går det ju inte att bevisa allt.
Men jag har tränat en av de tjejerna. Fantastiskt duktigt ung tjej som aldrig gnällde om något. Jättefin feeling och fint utbildad. Men en övning vi hade på en sitskurs kunde hon inte göra pga smärta. Det kom fram sen varför. Och det var pga exemplen ovan bla.
 
Jag har rapporterat dina inlägg. Du kan ju inte öht ha tagit del av dokumentären som, på ett i mina ögon utmärkt sätt, beskrivit de svårigheter offren satts i genom att de manipulerats sedan mycket unga tonår. Du menar alltså att på dagen en fyller 18 så ser man sin verklighet helt klart trots detta? Du missade biten om att Anna inte förrän typ 20 år efter att hon lyckats bryta sig loss och gått i massiv terapi ens börjar FÖRSTÅ vad som egentligen hände? Hon som hatade tjejerna och trodde de försökte ta hennes man trots att hon rent fysiskt kände till hans extrema övergrepp och hur han misshandlade henne och familjen? Och du pratar om att offren säljer sig för att få klappa hästar? Jag finner inga ord.
Om en människa utsatts för sk gromning sedan unga år då är hon/han egentligen knappast att betrakta som tillräknelig eftersom individen i fråga kan dubbas att göra saker han/hon egentlig inte vill göra efter som det skadar personen som individ.
Jag pekar bara på svårigheterna.
Och jag har här på forumet tidigare pekat på faran av just dylika scenarion.
 
Om en människa utsatts för sk gromning sedan unga år då är hon/han egentligen knappast att betrakta som tillräknelig eftersom individen i fråga kan dubbas att göra saker han/hon egentlig inte vill göra efter som det skadar personen som individ.
Jag pekar bara på svårigheterna.
Och jag har här på forumet tidigare pekat på faran av just dylika scenarion.
Men du - lägg av. Bara lägg av. Gör inte bort dig, det är ok att inte få sista ordet hela tiden. Peka inte på svårigheterna, håll tyst istället. Det sitter troligen offer här och läser. Det är inte rätt tråd för att föra OT bara för att få sista ordet.
 
Jag tänker egentligen inte ge mig in i diskussionen här. Men jag måste bara påtala att den innebörd som du lägger i ordet otillräknelig avviker markant från den gängse betydelsen.
egentligen knappast att betrakta som tillräknelig eftersom individen i fråga kan dubbas att göra saker han/hon egentlig inte vill göra efter som det skadar personen som individ.

Lite snabbt lånat från wiki: "Tillräknelighet är i straffrätt ett tillstånd hos en person som av rätten anses ha straffansvar. Den som beläggs ha en allvarlig psykisk störning kan räknas som otillräknelig."
Som alla vet krävs det väldigt mycket för att nå den nivån.
 
Det här är inte ett isolerat fenomen utan har hänt i princip alla sporter, särskilt de där yngre kvinnor/flickor deltar. Konståkning, gymnastik, friidrott. När #Metoo spred sig var det flera som klev fram tex inom friidrotten och berättade om sin upplevelser. Patrik Sjöström gick ut för flera år sedan med de övergrepp hans tränare/styvfar begick mot honom.

Larry Nassar, gymnastikcoach på elitnivå utnyttjade och våldtog minderåriga gymnaster i nästan 20 år utan att någon gjorde något eller trodde på flickorna även när det vågade berätta. https://www.vox.com/identities/2018/1/25/16928994/larry-nassar-mckayla-maroney-gymnastics-me-too Hans övergrepp var kända i många år innan han slutligen dömdes.

https://www.washingtonpost.com/spor...d3fa950f2fd_story.html?utm_term=.98bbd2c322f7

Mönstret är i princip identiskt. Äldre man, yngre kvinna där maktförhållandet är ojämnt och mannen är en auktoritär figur som till viss del ersätter en pappa. Unga kvinnor från ofta trasiga hemförhållanden. En man som ömsom berömmer, ömsom bryter ner genom kritik och förvägran av det flickorna/kvinnorna har vänt sig till honom för, hästar, gymnastiktävling, specialcoaching, extra lektioner. Till slut är han deras värld, de har hjärntvättats till att han är deras 'gud' och de försvarar honom gentemot andra som vill hjälpa och berättar aldrig vad som pågått. Och det här är inte bara flickor.

http://www.cbc.ca/news/canada/montr...broncos-theo-fleury-sheldon-kennedy-1.3418223 är ett ökänt fall där en kanadensisk hockey coach sexuellt utnyttjade sina spelare, exakt samma mönster igen. Mycket istid när det var scouter på plats, chans att visa upp sig för att få ett kontrakt i en högre liga och till slut nå NHL. Ömsom nedbrytning mentalt, ömsom beröm, social isolering och tron att de var det enda det hände vilket var både skam och en slags stolthet att just jag är utvald, jag är speciell.
 
Övergrepp är väl beskrivet i juridiska termer och det var väl vad som gjorde att killen åkte in.
Och det råder inga som helst tveksamheter i det olagliga i att utnyttja minderåriga.
Så klistra inte på mig åsikter jag inte har.
Vad jag frågar, är när blir en människa själv ansvarig för sina egna val? under förutsättning att hon inte utsätts för våld och hot?
Om jag kräver saker av dig, och hotar att döda din häst om jag inte får som jag vill, ja då är det ett solklart fall av hot. och ska naturligtvis lagföras

Men om jag säger att jag ska döda min häst.....då är vi ute i ngn form av moras. För hästen är mitt lösöre och jag har rätten att avliva den om jag vill. alltså inget hot eller hur. Då handlar det om du är en vuxen, myndig individ eller om du är att betrakta som otillräknelig för att det ska kunna betraktas som övergrepp.

Fortfarande - hur är dina extremt konstiga frågeställningar ens relevanta för den här situationen? Kan du inte bara svara på det?

Vad har detta babbel om vuxna myndiga individer och hot om att döda dina egna hästar, frågan om eget ansvar osv överhuvudtaget att göra i en tråd som handlar om övergrepp på barn? Jag fattar verkligen inte vad du är ute efter helt ärligt?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Omröstning
Samhälle När jag körde till jobbet idag hörde jag delar av "Människor och tro" på P1 och jag började fundera lite. Om du får välja, vad vill du...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 665
Senast: iNHALE
·
Samhälle Visst inte riktigt var jag skulle lägga tråden så om den ligger fel kan en mod flytta den...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
3 421
Senast: MJLee
·
Tjatter Det här är en chansning, men jag har sett andra få svar på liknande chansningar. I engelskundervisningen under högstadiet eller...
Svar
3
· Visningar
641
Senast: Takire
·
  • Låst
Relationer Jag har på senare år reflekterat över att det fanns en tjej jag inte var så snäll mot i grundskolan. Jag kommer inte ihåg så mycket...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
13 870

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp