Bukefalos 28 år!

På tygeln och i form

elisabethgrund

Trådstartare
Jag håller på att lära mig den ädla ridkonsten.
Jag har förstått teorin bakom hur hästen arbetar bakifrån och fram.

Två olika tränare som jag har ridit för har ställt sig bredvid mig och hästen och böjt in huvudet på den genom att dra i tyglarna. Sedan skall vi börja skritta. Jag får verkligen inte ihop detta, för då börjar man ju verkligen inte bakifrån!
En annan säger att jag skall pumpa med innertygeln, men då kommer det ju också framifrån?

Dessutom gapar hästen när de gör så och det kan vill jag definitivt inte. När jag tar tid på mig och rider in i form mjukt tar det kanske en halvtimme att komma dit, men öronen är framåt och munnen stängd. Då håller jag kontakt och tar mer och mer tygel ju mer hästen ger efter. Dock är jag inte speciellt duktig, så det tar som sagt ett tag, och vi tappar ofta formen p.g.a mig.

Är jag mesig och borde ta hårdare tag? Förklara please. ;)
 
Själv försöker jag renodla hjälperna och lösgöra hästen innan jag ens kan tänka på att få den i form.
För mig och min häst, så funkar det med ett stöd på tyglarna, halvhalter, samtidigt som man driver med benen. Detta i kombination med lösgörande arbete, till slut "lossnar" hästen och får upp ryggen och formen kommer. Självklart hänger det ihop med min sits också, sist satt jag som om jag satt på en boll och red med innerlår och säte.

Min tränare säger också att det ska börja bakifrån, man ska känna hur bakbenen trampar under hästen och det ska kännas som om man sitter i en uppförsbacke typ. Fast när det handlar om att få hästen att gå i form, vill man få upp ryggen och bukmuskulaturen på hästen, så de kan trampa under sig ordentligt. Men det är klart att alla hjälper hänger ihop för att få hästen dit man vill.
 
Jag skulle fråga tränaren, VARFÖR ska jag göra detta?!? Är det verkligen rätt väg att gå?
Tränaren ska kunna förklara varför och förklara vidare i kedjan. Blir tränaren sur för det så vet du ju att det inte är någon att träna för.
Du är inte mesig utan en ödmjuk ryttare som lyssnar på din häst. Fortsätt med det!
 
Två olika tränare som jag har ridit för har ställt sig bredvid mig och hästen och böjt in huvudet på den genom att dra i tyglarna. Sedan skall vi börja skritta. Jag får verkligen inte ihop detta, för då börjar man ju verkligen inte bakifrån!

Nej, man gör ju inte det så att du inte får ihop det kan jag förstå. Jag brukar hävda att vi ryttare egentligen borde sitta baklänges på hästen för då kanske vi skulle fokusera på rätt saker. ;)
 
Jag håller på att lära mig den ädla ridkonsten.
Jag har förstått teorin bakom hur hästen arbetar bakifrån och fram.

Två olika tränare som jag har ridit för har ställt sig bredvid mig och hästen och böjt in huvudet på den genom att dra i tyglarna. Sedan skall vi börja skritta. Jag får verkligen inte ihop detta, för då börjar man ju verkligen inte bakifrån!
En annan säger att jag skall pumpa med innertygeln, men då kommer det ju också framifrån?

Dessutom gapar hästen när de gör så och det kan vill jag definitivt inte. När jag tar tid på mig och rider in i form mjukt tar det kanske en halvtimme att komma dit, men öronen är framåt och munnen stängd. Då håller jag kontakt och tar mer och mer tygel ju mer hästen ger efter. Dock är jag inte speciellt duktig, så det tar som sagt ett tag, och vi tappar ofta formen p.g.a mig.

Är jag mesig och borde ta hårdare tag? Förklara please. ;)

Det finns metoder där man genom att lossa hals och nacke snabbare får effekt av att rida hästen bakifrån just iom att inget stoppar/bryter den energin på vägen genom kroppen. Hästen måste kunna röra sig genom kroppen. Om de har spänningar eller går emot i en väldigt osund form i fronten kan man med olika tekniker lossa de muskulära spänningarna och lära hästen att inaktivera vissa muskler och aktivera de rätta musklerna.
Dock kräver det en hel del av ryttaren och de tränare som lär ut sånt är rätt få. Det handlar inte bara om att dra i någon tygel. Utan man lär in ett annat signalsystem och det kräver mycket mer timeing och exakthet i vilken vinkel man gör handrörelserna.
De tränare som lär ut det här lite mer avancerade signalsystemet bör förklara vad det är man gör och varför.

Det är inget man ska försöka lära sig utan instruktör på plats. Gör man det fel kan det lätt bli att hästen drar sig undan från bettet. Då kan de inte komma till korrekt arbete bakifrån.

Jag använder mig själv av ovanstående system. Jag tycker alltså givetvis att det är det som funkar bäst, jag tror ju på det jag valt att arbeta med.
Däremot är jag rätt restriktiv till att rekommendera det via nätet. För det handlar så mycket om timeing och hur man gör det om det ska fungera korrekt. Den timeingen och exaktheten i rörelserna kan man inte lära in via nätet. Och jag vill inte att diverse folk ska testa och laborera med det här själva hemma utan tränare på plats som kan guida dem.
Jag använder bla det här systemet till att rehaba hästar(givetvis i samrådan med vet) som inte hållit i framben, har kissing spines etc. Jag har hittills inte misslyckats med någon häst. Så visst går det att få dem att arbeta korrekt genom att sas börja framifrån.
Det känns helavigt för folk, det gjorde det för mig med då jag först kom i kontakt med systemet. Men även de som haft negativa åsikter brukar få erkänna att det verkar funka, trots att det går emot mycket de fått lära sig.

Dock kan det ju vara så att tränaren inte har någon större plan bakom det de gjort. Eller inte kan mer än att de tror man utbildar hästar genom att bara dra hårt nog i tygeln. Det är något helt annat och inget jag skulle vilja syssla med.

Fråga tränarna tycker jag!
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 526
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 245
Senast: __sofia__
·
Hundträning Min valp är nu 9 veckor gammal. Flyttade till mig direkt vid 8 veckor så vi har bekantat oss med varann under en ungefär en veckas tid...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 100
Senast: mackan
·
Träning Hej! Jag rider på en ridskola i Linköping. På ridskolan rider man ju så klart olika hästar ;) men jag har ett problem när jag ska rida...
2
Svar
27
· Visningar
3 121
Senast: Whirlie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp