Bukefalos 28 år!

Paddex, skötselråd.

NilaD

Trådstartare
Nu är vi klara med vår nya paddexpaddock :) Men den funkar inte riktigt att rida i just nu. När man går på underlaget så känns det helt okej, men när man börjar rida så känner man att det blir för tungt och att materialet släpper. Men ena häst tycker att detta är så obehagligt att han vägrar att galoppera.

Ni som har paddex, hur lång tid tog det för materialet att sätta sig och hur gjorde ni för att få till det?
 
Sv: Paddex, skötselråd.

Vår Paddexbana har varit perfekt från första stund.
Vi anlitade den lokala maskinstationen för hela arbetet, så jag kan inte riktigt redogöra för hur de gjorde. Men en del matjord kördes bort och sen lade de på flera olika lager innan Paddexen kom på plats.
 
Sv: Paddex, skötselråd.

min var nog lite djup helt i början kanske, men inte mer än vad väldigt många sandbanor är. efter lite regn plus sladdning var den perfekt.

mitt tips är att ta bilen och köra omkring där, helst en stor och tung bil med breda däck så att du packar underlaget lite.
 
Sv: Paddex, skötselråd.

Har inget säkert svar då jag tyckte precis som någon annan att den var perfekt från början, men om man vill ha den hårdare så är det nog "plattning" som gäller med däck, men om du bara avvaktar så kommer den att bli hård. Paddex används ju även till småvägar och liknande då den blir väldigt hård om den inte harvas och trampas i!
Lycka Till! Hela vår hästfamilj har trivts kanonbra med vår bana!:)
 
Sv: Paddex, skötselråd.

Ja den här banan är ju just nu en bit ifrån perfekt. Ena långsidan känns rätt okej, ungerfär som en traditionell nyanlagd sandbana, men den andra långsidan är nästan oridbar. På paddex hemsida står det att men ska vattna rikligt samt sladda banan frekvent i början. Trodde inte att det skulle vara så viktigt att vattna så här års eftersom det är så fuktigt ute ändå, men nu åker vattenspridarna fram. Vi testade att sladda med stora traktorn och det funkade inte alls, det ända som hände var att det blev djupa fåror utav traktorns däck. Ska pröva med den lite mindre grållen idag och se om det funkar bättre. Bilen vet jag inte om jag vågar testa, jag är lite rädd för att den kommer att fastna :crazy:
 
Sv: Paddex, skötselråd.

Vi har precis samma problem med vår bana.. Den lades för några månader sen först tog dom bort en hel del matjord men dom skrapade inte plant... Utan det var ojämt, sen la dom markduk och sen på med paddex men dom har inte dragit ut paddexen jämt utan det ser ut som en berg o dal bana..:crazy: Jag har suttit och sladdad med en fyrhjuling och en lastpall men det händer inget mer än att den ser bra ut för stunden. Så fort man rider på den så blir den jätte djup och nu har markduken kommit upp på vissa ställen..

Det är inte min ridbana jag står bara inhyrd.. Men det är tråkigt att den inte fungerar .. Nån som har något tips?
 
Sv: Paddex, skötselråd.

*KL*

Jag gjorde en Paddexridbana för något år sedan och eftersom vi körde själva så tog det lite tid innan all paddex låg på ridbanan .
Det jag faktiskt upplevde var att paddexen var olika på vissa ställen stenhård i lassat och på andra ställen så var paddexen fortfarande mjuk när den legat där ett tag .

Så jag tror att det är olika kvaliter (storlek.bindning)på paddexen. Ring till dom och fråga varför inte banan sätter sig samtidigt som dom går ut med att den kan användas som förstärkare i hagen och det ska bli som cement .....

Stämmer inte på min ridbana eller det jag lagt i hagen vid ingången som stabilisering på marken .

Mia
 
Sv: Paddex, skötselråd.

ni har inte lagt för mkt på då?? eller att marken under är för mjuk?

det var frost när vi la på det, gick nämligen inte att köra ut med det innan det frusit annars skulle ju grunden förstöras... om ni har lera och jord under så kanske det kan vara orsaken.
 
Sv: Paddex, skötselråd.

paddex ska INTE ha markduk, då kan den inte binda sig till leran! dvs du får inget sviktlager och underlaget ligger löst. inte ett dugg konstigt att den inte funkar....
 
Sv: Paddex, skötselråd.

Precis som Miaa skrev så är Merox råd numera att man ska ha markduk. Vi gjorde precis som rouge, bort med matjorden sedan markduk och sedan paddex, ingen dränering bara diken, allt enligt merox anvisningar. Vi har inte lagt för tjockt lager, snarare ngt sparsamt. Upplever också precis som Miaa att den sätter sig ojämnt, för på vissa ställen är banan helt okej på andra funkar den inte alls. Känner också igen detta med att banan ser jättebra ut precis när man har sladdat den men så fort man börjar rida i den så "fluffas" den upp och efter några varv så är den tung och lös. Känns ju väldigt oroväckande att höra att rouges bana är lika dan efter flera månader :eek:

Vi bor väldigt långt från merox, så banan har blivit :devil:-ligt dyr. Men detta var ngt som vi beslutade oss för att satsa på för att vi verkligen ville ha ett bra underlag....:grin:
 
Sv: Paddex, skötselråd.

Tack för att det är fler som upplevt den ojämn ska nog slå en signal tiill Merox när jag har tid .

Även om jag bor nära så känns det inte okey det är många tusenlappar och det är obehgligt att mattan kommer upp som man hela tiden får göra iordning och jag använder inte gärna paddocken :o och vill inte låna ut den och låta andra rida på den eftersom den inte fungerar optimalt ....

Mia
 
Sv: Paddex, skötselråd.

Jag fattar inte varför Merox fortfarande insisterar på att man kan lägga Paddex direkt på matjord eller lera. Har sett flera banor där folk gjort så och gjorden/leran kommer förr eller senare upp. Har de nu börjat säga att man ska använda markduk kan jag säga direkt att det inte fungerar. De borde sluta annonsera Paddex som ett underlag där man inte behöver göra bra förarbete för som med alla andra banor är det ett måste och det finns inga genvägar.

Jag gjorde min Paddexbana för 6 år sedan. All matgjord kördes bort, 600 ton bärlager las på och vi dränerade förstås. Lade inte på en massa grussorter utan Paddexen las direkt på bärlagret (0-40) som hade packats hårt med en STOR vält med vibrator. När Paddexen var utjämnad så körde jag med den STORA välten (en sådan stor sak de använder när de asfalterar) med full vibrations effekt på och Paddexen var sedan perfekt att rida på. Aldrig haft några problem men då gjorde vi också ett ordentligt förarbete.
 
Sv: Paddex, skötselråd.

Hmm, intressant. Hur fick du denna informationen. Vi gjorde ju precis som Merox rekommenderade, vi hade flera samtal kring anläggandet och enligt dom så skulle man ju varken dränera eller ha ngt annat en lera under för annars skulle det bli för torrt hette det och bindningen skulle inte fungera som den ska. Lite underligt är det ändå när man tänker efter att dom rekommenderar markduk numera eftersom jag tidigare hört att paddexen behöver leran för att bindas och det måste ju vara svårt med markduk emellan :confused:.

Riktigt konstigt är det iaf. att vi här ett ett antal personer som verkar ha fått totalt olika instruktioner från Merox :crazy:
 
Sv: Paddex, skötselråd.

och vi blev tillsagda att absolut inte ha markduk. min bana är som sagt perfekt och ni har stora problem med era. då säger det sig nästan själv varför ni fått problem.... jättekonstigt att dom plötsligt säger att man ska ha markduk, min bana är drygt två år gammal och då var som sagt instruktionen att man absolut inte skulle ha det. min bana ligger på lerjord (gammal havbotten) med berg under.

dräneringen funkar perfekt också. har diken på alla hål men inga rör. kan komma hur mkt regn som helst på den och efter en timme är det borta.

hur underlaget skulle komma upp igenom paddexen kan jag inte förstå, det blir ju en hård binding mellan leran och paddexen. skulle vara om man harvar djupt (och det ska man ju inte göra...)
 
Sv: Paddex, skötselråd.

Kanske man skulle ringa Merox och fr¨åga varför dom har ändrat sina rekommendationer, antar att det skulle kunna ha med att göra vilken typ av underlag man har. Läste några gamla trådar där det fanns folk som hade haft problem med att paddexen försvann ner i leran efter en tid.

Jag har däremot troligen precis samma underlag som du, lergjord på gammal havsbotten, det vore alltså rimmligt att tro att din metod borde ha funkat hos mig. Nu är ju bara min paddock några veckor gammal så man ska väl inte måla :devil: på väggen ännu, det finns ju fortfarande möjligheter att den rättar till sig, fast det verkar ju som att om den funkar så gjör den det från början.

Immers padock verkar ju funka trots att men lagt flera lager av ngt, grus??
Använde ni markduk?
 
Sv: Paddex, skötselråd.

mm det tycker jag du ska göra, det måste ju finnas en anledning till att dom plötsligt går ut med en rek som är totalt motsatt av tidigare.
 
Sv: Paddex, skötselråd.

KL. Jag har en paddexbana som är gjord med dränering (sten), markduk och sedan ca 10 cm paddex. Den är som bäst att rida på under höst och vår när det är blött ute. Jag måste säga att paddex är outstanding under hösten när man ser andras blöta sandbanor som är oridbara.
Men min bana fick problem i början av denna höst. Då var det väldigt torrt ute, regnade knappt på en månad. Då blev halva banan stenhård, som cement. Vi fick vattna och djupharva för att få den ridbar igen.
Det bästa med paddexen tycker jag är att den inte blir hal. Men börjar den bli hård så har man problem.
 
Sv: Paddex, skötselråd.

Hmm, intressant. Hur fick du denna informationen. :

Jag pratade med folk som är kunniga inom området, bl.a. min pappa som har arbetat inom markbearbetnings området i över 40 år. De vet hur olika material, jord, lera, grus, bärlager etc. påverkas. Ska man lägga Paddex ovanpå lera så måste man ha ett otroligt tjockt lager Paddex, vilket i de flesta fall blir mycket dyrare än ett ordentligt lager bergbärlager underst. Samma med markduk, du måste ha ett riktigt tjockt lager Paddex ovanpå det. Tänk när en häst hoppar ett 1,40 hinder, eller brallar och bockar när du longerar eller tvärnitar. Då räcker inte 10 cm Paddex långt. Det kvittar om du har lera eller markduk underst. En häst som gör en rivstart river mycket djupare än 10 cm.

Det här tramset som Merox tjatar om att lägger du Paddexen direkt på lera så binder det fukt bättre. Vilket skitsnack! För att det ska hända så måste du ha ett så tunnt lager Paddex, i vilket fall hästarna trampar igenom och leran blandas med paddexen. Är det riktigt torrt så blir alla underlag torra. Paddexen dammar på sommaren när det är riktigt torrt så är det bara. Men som någon annan skrev så är det helt outstanding höst och vår när alla andras banor är kladdiga.
 
Sv: Paddex, skötselråd.

det är INTE för att det ska hålla på fukten utan att det ska danna ett sviktande lager. då paddex i sig inte har någon vidare svikt. det är ju detta lager som ska se till att hästens leder inte går sönder.... så sa dom till oss, så du kanske missuppfattat varför man ska lägga det på lera.

min bana har bra svikt även om den blir helt stelfrusen. det märktes oerhört tydligt på min gammla häst som var väldigt känslig för stumma underlag.

10 cm låter väldigt lite. var har du det talet från? klart att det inte blir bra om man lägger på så lite, det gäller nog samma vilken sorts underlag man har. först har du ett lager som blandas med leran och utgör en sviktande sula, sen ett lager som är hårdpackad och sen topplagret som är lösare. tror jag har ca 20 cm på min bana. har iaf aldrig kommit ner till leran. viktigt att sladda banan ofta, och använda den. en paddex bana som bara står blir stenhård.

det dammar litegran på sommaren om det är en längre torka (dvs sällan..) men mkt mindre än en sandbana. vilket jag tror har med själva materialet att göra, dvs att det är mer grovkornigt, och inte förmågan att hålla på fukten.

det enda negativa som jag kan se efter två och ett halvt års regelbunden ridning på min bana är att det sliter mkt på hästarnas hovar.

ska man börjar hålla på med en massa andra lager och mattor och rör innan man lägger paddex så försvinner ju hela poängen med att ha den! nämligen att det är enkelt och att lerbindingen ger ett sviktande lager längst ner. då finns ingen anledning att toppa med paddex öht, utan då kan man lika gärna lägga vanlig sand, terratex ed längst upp. paddex är svindyrt om man inte bor granne med merox så om man inte tänker utnyttja dom egenskaper som materialet har utan lägger en traditionell sandbana med lite paddex på toppen så fattar jag inte varför man ens väljer det... :confused:
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
917
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
721
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 990
Senast: Solstig
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 560
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp