Bukefalos 28 år!

Paddex, skötselråd.

Sv: Paddex, skötselråd.

Är det inte paddex som är gjort av gummi, typ av gamla bildäck osv?

Nej, det är inte gjort av gummi. Nedanstående har jag kopierat från www.paddex.se:

Paddex framställs i en smältprocess där gråberg förenas med kalksten. Utseendet liknar lavasten. Paddex innehåller ca 32% CaO och 33% SiO2, både kalken, Ca och kiseln, Si utvecklar cementliknande bindningar med varandra och med leran. S.k leraggregat bildas och ger en något luftigare konsistens än vad leran har i sig själv.

Paddex och Hyttsten har samma kemiska egenskaper som M-kalk, godkänd av KRAV. Se även produktspecifikation Paddex .

Vad gör man den dagen man vill bli av med Paddex?
Förbrukad Paddex kan spridas som lantbrukskalk på åkrarna. Ger kalkeffekt och sund odlingsmark!
 
Sv: Paddex, skötselråd.

Är det inte paddex som är gjort av gummi, typ av gamla bildäck osv?
Ronneby kommun har redan infört förbud mot sådana ridbanor då de förstör naturen och utsöndrar hemska gifter som går ner i marken och in i hästarnas ben, väldigt giftigt.

Troligen kommer fler kommuner kräva förbud mot detta och då måste ägarna till paddocken gräva upp precis hela paddocken så allt paddex försvinner och frakta bort det på något sätt och ja, sanera ordentligt.

Nej du Gullan, här får du allt läsa på lite bättre. Paddex är tom ett utav få underlag som är KRAV godkänt. Min man arbetar på miljökontoret i vår kommun och tro mig vi måste vara extremt noga med att sas "sopa rent för vår egen dörr".
 
Sv: Paddex, skötselråd.

okej gummiflis menade ja, det ska de ju förbjuda tydligen men det är kanske inte så vanligt som underlag då?
 
Sv: Paddex, skötselråd.

nej det är det inte, dessutom är det ett dåligt underlag som är känd för att ge ledinflammationer pga det är för strävt (blir inget glidmoment).
 
Sv: Paddex, skötselråd.

Jag har stått i två olika stall båda med paddexunderlag. Båda var skit rent ut sagt. Den första banan blev konstant på tok för hård, trots harvande och rätt mängd underlag. Duken kom fram till som tätt på sina ställen, och banan satte sig inte på vissa utvalda ställen...blev liksom bara en enda gegga i vissa gropar som bildades. Duken togs bort och paddexen las på igen, ingen skilland. Samma skitunderlag. Stumt och hårt när det var torrt väder, grötigt och sladdrigt vid regn.

Andra stället hade anlagt en bana enligt konstens alla regler med exeperthjälp. Grävt ur, grävt diken, dränerat ordentligt, lagt på en massa olika lager med div material, duk och sedan paddexen ovanpå. Det dröjde inte längre innan duken kom fram på flera olika ställen eftersom paddexen aldrig fäste utan bara "gled runt" ovanpå. Precis som någon annan beskrivit kunde det se ut att vara perfekt underlag när det var nyplattat, men efter två varv var det samma grötiga skit igen. Det släppte på vissa ställen, var stenhårt på andra:grin: Under sommarperioden blev det stenhårt, trots harvningar, saltning och vattning. Dammade nått så in i bomben också!Min häst har klart och tydligt visat att paddex inte är något underlag hon gillar. Blev stum och kort i steget och visade en klar ovilja att arbeta.

Nu står jag i ett stall som tack och lov anlade en vanlig sandbana. Den satte sig efter bara 2 veckors ridning och alla är jättenöjda:laugh:

Vet även fler som djupt och innerligt ångrar att de valde paddex som material. Oerhört mycket slit och jobb för att ens få banan i ridmässigt skick, dyrare än att anlägga en sandbana, dammar i kopiösa mängder, blir stumt och hårt på sommaren och grötigt under höst/vår!
 
Sv: Paddex, skötselråd.

Det låter oroväckande likt hur min bana funkar :crazy:

Det enda riktigt tråkiga är att jag kollade verkligen runt innan vi bestämde oss för paddex och innan jag startade den här tråden så hade jag inte läst om EN ENDA person som var missnöjd, tvärtom så verkade alla lovprisa detta material. Jag tror att jag lusläste varenda tråd där paddex nämdes. Nu däremot så viasar det sig vara ganska många som som har samma erfarenheter som jag :cry:.
 
Sv: Paddex, skötselråd.

*KL*

Läst tråden med intresse och lånar tråden lite om det är okej?

Jag var i kontakt med Merox förra året ang att använda paddex som markförstärkare i hagar/korridorer. Det sas då kunnas lägga på lera, rakt av. Tyvärr bor jag så långt därifrån så frakten blev för dyr. Har för mig det var just 10 cm paddex som rek.

Nu i år har jag funderat på det igen, lite beroende på hur mkt pengar av mitt lån till fbl sjukdom som blev över eller ej. Men nu när jag läser här blir jag ju tveksam.

Att det kan bli hårt vet jag ju, men hur hårt är hårt?
Och ni som haft lösa banor, hur lösa har de blivit?

Kan man anta det är lika lönt att betala en bråkdel av priset och vräka på grus (minns inte sort, pratade med grusfirman och de rek ditt och datt) och bara få göra om det oftare?
 
Sv: Paddex, skötselråd.

Ja jag kan ju nämna att bredvid paddocken så har vi anlagt en grusad rasthage, visserligen betydligt mer lutning, men den är perfekt!! Det kostade en bråkdel utav priset för paddex. Markduk och några lass grus så var det klart!

Min bana är ju inte hård utan tvärt om väldigt lös, på ngt ställe är det precis som ngn anan beskrev, det blir hålor där både markduk och lera kommer upp :crazy:. Vi har grusat upp rätt mkt runt stallet (där det rimligtvis är liknande underlag) och där är det fast och fint, men där vi har paddex är det rent ut sagt skit!!! Iadg är det fruset en utav dom första dagarna med ett par minus. Paddexen är total fruset, mens grushagen känns betydligt mjukare :grin: Detta var ju ytterligare ett skäl till att vi valde paddex, att det skulle vara mer frosttåligt pga att det var så dränerande. Ja, tjena säger jag :cool:

Det märks också väldigt tydligt att ingen utav mina hästar vill gå där :cry:
En vill överhuvudtaget inte röra sig framåt, en annan rusar som att elden vore lös.
 
Sv: Paddex, skötselråd.

*KL*

Läst tråden med intresse och lånar tråden lite om det är okej?

Jag var i kontakt med Merox förra året ang att använda paddex som markförstärkare i hagar/korridorer. Det sas då kunnas lägga på lera, rakt av. Tyvärr bor jag så långt därifrån så frakten blev för dyr. Har för mig det var just 10 cm paddex som rek.

Nu i år har jag funderat på det igen, lite beroende på hur mkt pengar av mitt lån till fbl sjukdom som blev över eller ej. Men nu när jag läser här blir jag ju tveksam.

Att det kan bli hårt vet jag ju, men hur hårt är hårt?
Och ni som haft lösa banor, hur lösa har de blivit?

Kan man anta det är lika lönt att betala en bråkdel av priset och vräka på grus (minns inte sort, pratade med grusfirman och de rek ditt och datt) och bara få göra om det oftare?

Jag skulle aldrig lägga paddex i hagarna (om jag inte typ bodde brevid de som gör det). Anledningen är att man då måste harva hagarna - vem vill göra det?
Vi lade ut vanlig sand i vår hage tillsammans med dikning, det blev bra. Men det beror förstås på hur det ser ut i hagen.
 
Sv: Paddex, skötselråd.

Anledningen till just paddex var ju dels att kunna lägga direkt på lera, men faktiskt OCKSÅ att paddexen om man inte harvar sätter sig. Jag vill inte ha ridbaneunderlag i hagen. Därav min fråga 'hur hårt är hårt' när paddexen sätter sig?
 
Sv: Paddex, skötselråd.

På deras hemsida står det att det blir hårt som cement. Min ridbana fick ett cementliknande lager i somras, så det stämmer nog. Så du kan typ asfaltera så blir det samma sak.
 
Sv: Paddex, skötselråd.

Mmm, och var ju just det jag var ute efter. Att lägga på stallplan, i korridorer och första biten in i hagarna. Det är liksom perfekt med 'cement' där.

Därför den här tråden var oroväckande, när folk har motsatta problemet, att det inte blir cement utan löst, eller cement här och löst där.
 
Sv: Paddex, skötselråd.

Men de har något annat material också som man ska kunna använda till stallgolv istället för cement, som sätter sig. Jag vet inget om det, men det är merox som har det också.
 
Sv: Paddex, skötselråd.

Jag har haft paddexen rakt på leran i hagen innan det blivit upptrampat och paddexen ligger numer nertrampad i lervällingen .....

Har för mig att det funnits en tråd förut om detta ?

Skulle rekomendera matta med 0-16 eller 0-32 i botten .Har själv matta och 0-32 däruppe vid min lösdrift och det håller jättebra .

Kan tycka att det kanske är lite stora stenar men de kommer upp galloppernade på gruset utanproblem genom grindhål och in i lösdriften ;)

Mia
 
Sv: Paddex, skötselråd.

Måste man gräva ut och sånt innan då?

Ska jag göra något nu kommer jag ju göra 'en hel hage' dock (stor som en paddock) för att ha en gräsfri hage åt ponnyn, förutom korridorerna.

Grävde ju ur och la dräneringsrörd (med duk runt) samt grus (vet ej dimension) på stallplanen förra hösten. Syns inte ett spår av nu dock, utan just tryckts ner i leran =/ Därför paddex var så intressant just om det funkade 'som sagt'. Men det verkar det ju inte göra så då kan man ju spara de pengarna verkar det som?
 
Sv: Paddex, skötselråd.

fattar inte hur det kan vara så stor skillnad på samma underlag. hur kan det bli perfekt för vissa och eländigt för andra?? :confused:
 
Sv: Paddex, skötselråd.

Kan det ändå bero på olika mark? Hur den är lerig, hur dess naturliga dränering är osv? Alltså om man har lera ½ meter ner och sen sten, eller har lera 1 m ner? Och hur väl leran dränerar/inte dränerar kanske?
 
Sv: Paddex, skötselråd.

jo det kan ju vara så. men om man har markduk (vilket jag inte har) så borde väl inte bärlagret spela så stor roll?

om man ska gräva dräneringsrör, lägga markduk och x antal lager så faller ju hela principen med paddex bort. då finns det ju ingen anledning att välja det. jag valde paddex för att det var enkelt och snabbt att lägga, hade bra dränering och inte frös på samma sätt som en sandbana. annars faller ju alla fördelar bort.

enda jag har att utsätta på min är att den sliter på hästens bakhovar. och paddex är nog inte så skönt att ramla av på. när det blir dags att toppa banan så funderar jag på att lägga topplager av sand+terratex av dessa orsakar.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
917
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
721
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 990
Senast: Solstig
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 560
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp