Bukefalos 28 år!

Paddex, skötselråd.

Sv: Paddex, skötselråd.

Immers padock verkar ju funka trots att men lagt flera lager av ngt, grus??
Använde ni markduk?

Som jag skrev tidigare, maskinstationen fixade hela ridbanan, jag jobbade och hade inte möjlighet att följa arbetets gång. Det jag vet är att man körde bort matjord och sten och sedan lade på olika lager. Dränering ligger längs ena kortsidan och ena långsidan.
PM:a om du vill ha telefonnumret till entreprenören, de berättar gärna hur de gjorde!

Vi har inte så himla tjockt lager av Paddex, tror det är runt 10 centimeter. Våra hästar är samtliga i 700-kilosklassen och ridbanan är perfekt för dem - inte för stum och inte för tung.
Vi har även haft heldagsträningar här, vilket innebär 8 timmars ridning, och man kan inte märka någon som helst påverkan på ridbanan efter det.

Slutligen vill jag betona att redan när vi anlade vår ridbana - våren 2007 - fanns det rekommendationer om markduk. Entreprenören pratade med den lokale Paddexrepresentanten som dock menade att vi inte skulle ha någon, och så blev det.
 
Sv: Paddex, skötselråd.

Kl. Vi har också bara ca 10 cm paddex högst upp och under det markduk. Det sviktar och funkar bra. Vi har hoppat banor på ca 140 cm med jättestor häst där utan problem med att komma ned till markduken.
Jag tycker det är bra svikt i banan när man sköter den, min stora häst visar direkt om han inte gillar underlaget (dvs när det är stumt).
Stum har banan blivit en gång, och då var paddexen jättehård i ena änden.
Skillnaden med paddex gentemot sand är ju att det ligger mer stilla, man kommer ju aldrig ned så djupt och gräver där. Därför tror jag också det är bättre för hästens leder, det blir aldrig djupt och tungt underlag.
 
Sv: Paddex, skötselråd.

Kl.Skillnaden med paddex gentemot sand är ju att det ligger mer stilla, man kommer ju aldrig ned så djupt och gräver där. Därför tror jag också det är bättre för hästens leder, det blir aldrig djupt och tungt underlag.

Fast djup och tung är precis det min bana är just nu , inte ligger det stilla heller. När man galopperar så ser man mkt tydligt att det "släpper" för bakbenen. På ett ställe kommer det upp vatten underifrån, dvs att på ytan ser det torrt och fint ut, men när man rider där så blir det djupa hålor som fyller sig med vatten.
 
Sv: Paddex, skötselråd.

Vi har haft en del bekymmer med våran paddex bana oxå.:(
Först och främst så tog det väldigt lång tid för den att sätta sig (har nu haft den i ca 1 ½ år och den är fortfarande inte riktigt bra). Har gjort efter alla konstens regler med att slätdra ofta, vattna på sommaren, tom hyrt en "padda" och gått med för att få den mer kompakt. Problemet har helatiden varit att den är så lös.
Sen så sliter det enormt på hovarna. Så det har vi oxå fått en del problem med att hovväggarna speciellt på bak hovarna blir nedslitna trots skor på.

Och det är ju synd att man helatiden försöker tänka att man vill vara så lite på banan som möjligt för att den sliter så...har man en bana vill man ju utnyttja den!

Så nu i efterhand så önskade man ju att man valt att anlägga en "vanlig" ridbana...
 
Sv: Paddex, skötselråd.

Detta var ju interssant info...Hur gjorde ni när ni anlade banan? Har ni varit i kontakt med Merox för råd? Verkar ju helt sjukt att den inte är o.k efter 1 1/2 år :eek:. Speciellt som dom flesta andra tycker att deras banor snarare tenderar att bli lite för hårda.
 
Sv: Paddex, skötselråd.

Jag är övertygad om att det är slarv med grundarbetet som ligger bakom de paddexbanor som inte fungerar.
Nu kan jag, vilket jag tidigare skrivit, redogöra för hur vår egen banan gjordes, men jag vet att det var många olika moment med de olika lagren. Och banan har fungerat perfekt från första stund.
 
Sv: Paddex, skötselråd.

Sen så sliter det enormt på hovarna. Så det har vi oxå fått en del problem med att hovväggarna speciellt på bak hovarna blir nedslitna trots skor på.

De problemen har inte vi. Av våra fyra hästar är det en som är helskodd, en är skodd bara fram och de andra två är oskodda.
 
Sv: Paddex, skötselråd.

det har med hästens hovkvalitet att göra. har den lite mjuka hovar så slits dom.
 
Sv: Paddex, skötselråd.

Mina har inte särskilt hårda hovar.
De går i lera 16 timmar/dygn, och det om något borde väl mjuka upp hovarna?
 
Sv: Paddex, skötselråd.

men om dom går barfota så måste dom ju ha bra hovar?? annars funkar det ju inte.
 
Sv: Paddex, skötselråd.

Ja, visst har de bra hovar.
Men särskilt hårda kan de knappast vara med tanke på att de går så mycket i lera.
 
Sv: Paddex, skötselråd.

Jag är övertygad om att det är slarv med grundarbetet som ligger bakom de paddexbanor som inte fungerar.
Nu kan jag, vilket jag tidigare skrivit, redogöra för hur vår egen banan gjordes, men jag vet att det var många olika moment med de olika lagren. Och banan har fungerat perfekt från första stund.

Och du tror inte att det kan ha med hur man har malt/ paddexen dvs hur mycket mjöl det är i paddexen som binder ridbanan ?!

Mia som tycker man kastar ur sig saker man inte har grund till ...
 
Sv: Paddex, skötselråd.

Jag tycker nog att jag har grund till vad jag "kastar ur mig", då den entreprenör vi anlitade har gjort många paddexridbanor här i trakten innan de gjorde vår.
Vi gjorde noggrann research innan vi anlitade entreprenören, och samtliga ridbaneägare vi pratade med (5-6 st) var nöjda med sina ridbanor.

Så ja, jag tror inte det bara råkar vara så att vi här i nordvästra Skåne samtliga råkat få "lagom mald paddex".
 
Sv: Paddex, skötselråd.

När jag anlade min Paddexbana så var det olika kvalite på paddexen och eftersom vi hämtade den själva så tog det väldigt lång tid innan allt var hemma och vissa av lassen som kom var hårdare när de legat ett tag på banan . Har även samtalat med Paddex om detta och de säger själva att det kan ha med just _mjölet_ att göra att den inte binder .

Så jag jag tycker att du kastar ur dig saker du inte har tillräckligt grund till ...

Mia
 
Sv: Paddex, skötselråd.

*KL*

Nu har jag verkligen lusläst alla svaren och det underliga är att det inte verkar finnas ngn som helst röd tråd, vad gäller vilka banor som fungerar och vilka som inte gör det. Är det ett lotteri? Vissa har använt markduk, andra inte, vissa har grusat upp i lager andra lagt direkt på leran, några dränerar, andra ej. För vissa har det funkat för andra inte. Det måste ju finnas ngn faktor som påverkar resultatet, frågan är bara vilken?

En positiv sak kan jag ju iaf. säga om materialet: Det kan verkligen vräka ner regn och banan blir ändå inte vattensjuk.
 
Sv: Paddex, skötselråd.

Det håller jag fortfarande inte med om, eftersom jag talar utifrån mina egna erfarenheter av Paddexridbanor.
 
Sv: Paddex, skötselråd.

en sak som säkert spelar in är var och hur ridbanan ligger. vad är det för jordsmånn, ligger den på en höjd eller i en grop etc.

min ligger på blålera i bohuslän, upphöjt på dryga 90% (av befintliga massor, dvs matjord+lera) av arealet, djupa diken runtom men ingen övrig dränering. paddexen lades på frusen lera, det var så vått så gick inte att köra ut med den innan det frusit, annars skulle det blivit djupa spår. på grund av detta så har den ena långsidans spår blivit något lägre, sulan sjönk ner tjälen släppte. men det är ju inte paddexen sitt fel och inte svårt att fixa till om man vill.
 
Sv: Paddex, skötselråd.

Du talar från dina egna erfarenheter och ändå satt du och menade på att de som har problem inte har anlagt sina paddexbanor rätt ?!?

Enligt Merox vill de se ridbanan så jag INTE anlagt den på mark med sand i för det kan ge problem med att paddexen inte sätter sig eftersom den behöver fukt .... Min ligger på lerjord , som ska vara det bästa .

Mia
 
Sv: Paddex, skötselråd.

Ja, jag skrev om mina egna erfarenheter av de ridbanor som anlagts av samma entreprenör som vi anlitade. Alla fungerar perfekt.
Vår egen ridbana är inte lagd på sand, och inte heller på lerjord utan uppbyggd med flera olika lager.
 
Sv: Paddex, skötselråd.

Är det inte paddex som är gjort av gummi, typ av gamla bildäck osv?
Ronneby kommun har redan infört förbud mot sådana ridbanor då de förstör naturen och utsöndrar hemska gifter som går ner i marken och in i hästarnas ben, väldigt giftigt.

Troligen kommer fler kommuner kräva förbud mot detta och då måste ägarna till paddocken gräva upp precis hela paddocken så allt paddex försvinner och frakta bort det på något sätt och ja, sanera ordentligt.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
917
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
721
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 988
Senast: Solstig
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 560
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp