Bukefalos 28 år!

Paddex, skötselråd.

Sv: Paddex, skötselråd.

Jo, men det kanske just är bara vissa marktyper som 'behöver' duk osv? (Håller helt med att HELA vitsen ju dock faller då, om maninte som ngn sa råkar bo granne med Merox)

Att de som har problem med duk, de skulle ha det utan duk med. Och de som inte har problem med duk skulle inte ha det utan heller, och vice versa?

Bara spekulerar, för jag tycker också det är konstigt. Både variationen, och att Merox ändrat sina rekommendationer. De är ju inne på utgrävning, dränering och bärlager av annat grus med på vissa marktyper om man läser på deras sida.
 
Sv: Paddex, skötselråd.

Var precis inne och kollade Merox hemsida igen och nu har dom alltså återigen ändrat/lagt till i sina rekommendationer. Tillägget om extrema förhållanden fanns inte för ngn månad sedan. Vågar man gissa på att dom har fått ett antal missnöjda kunder som hört av sig :angel:
Väldigt svårt att veta hur man ska göra när rekommendationerna ändras ideligen.
 
Sv: Paddex, skötselråd.

Ojdå, då blir jag faktiskt ännu mer skeptisk, om det är så nyligen det las till.

Nä, det blir ingen paddex oavsett, kan ju bli hur bra som helst och hur dåligt som helst tycks det.
 
Sv: Paddex, skötselråd.

Jag kom bara att tänka på att de få gånger jag ridit på paddex-underlag har det slagit mig hur mycket det låter om underlaget! Paddexen verkar vara så vass så det skrapar om hästhovarna som om hästen sprang på grovt sandpapper ungefär. Ingen annan som tänkt på det? Jag tyckte iallafall det var obehagligt, men jag kanske är överkänslig =) Vill ha ett så tyst underlag som möjligt.
 
Sv: Paddex, skötselråd.

jag rider ju på det typ varje dag så tänker inte alls på att det låter. men är väl som vanligt finkornigt grus skulle jag säga, en strandsandbana krasslar ju mindre.
 
Sv: Paddex, skötselråd.

Jag är övertygad om att det är slarv med grundarbetet som ligger bakom de paddexbanor som inte fungerar.Nu kan jag, vilket jag tidigare skrivit, redogöra för hur vår egen banan gjordes, men jag vet att det var många olika moment med de olika lagren. Och banan har fungerat perfekt från första stund.

Jag har idag fått reda på att jag har för lite bindemedel i min ridbana alltså för lite stenmjöl kort och gott *typ*.

Man har tagit prov på banan och det är där felet är för mig , så jag hävdar forfarande att du Immer kastar ur dig skit , när du hävdar att det är fel på grundarbetet , för de ridbanor som inte fungerar .

Tycker det är dåligt att sitta och yttra sig så när du inte har grund eller kunskap till ditt uttalande .



Mia
 
Sv: Paddex, skötselråd.

Detta var intressant, ska du kontakta Merox angående detta? Vem är det förrsten som gör sådana prov?
 
Sv: Paddex, skötselråd.

Kom förresten på en sak till idag, Centaur, har du ridit även din ponny på banan? Du och Immer är ju två utav dom som är väldigt nöjda med era banor. Men du har ju en jättehäst och Immer kallblod, kan tänka mig att just dessa hästtyper inte är så känsliga för om det är lite löst topplager.
 
Sv: Paddex, skötselråd.

ja det har jag, inga problem där. :) men min stora ÄR känslig för tungt underlag. tex stubbåkrar eller snö tycker han inte alls om att röra sig på. så det har nog inte med det att göra att jag och immer är nöjda.

kanske kan det som mia säger vara skillnad på paddex från leverans till leverans, eller så är det marken den ligger på som spelar in.
 
Senast ändrad:
Sv: Paddex, skötselråd.

Jag har stått i två olika stall båda med paddexunderlag. Båda var skit rent ut sagt. Den första banan blev konstant på tok för hård, trots harvande och rätt mängd underlag. Duken kom fram till som tätt på sina ställen, och banan satte sig inte på vissa utvalda ställen...blev liksom bara en enda gegga i vissa gropar som bildades. Duken togs bort och paddexen las på igen, ingen skilland. Samma skitunderlag. Stumt och hårt när det var torrt väder, grötigt och sladdrigt vid regn.

Andra stället hade anlagt en bana enligt konstens alla regler med exeperthjälp. Grävt ur, grävt diken, dränerat ordentligt, lagt på en massa olika lager med div material, duk och sedan paddexen ovanpå. Det dröjde inte längre innan duken kom fram på flera olika ställen eftersom paddexen aldrig fäste utan bara "gled runt" ovanpå. Precis som någon annan beskrivit kunde det se ut att vara perfekt underlag när det var nyplattat, men efter två varv var det samma grötiga skit igen. Det släppte på vissa ställen, var stenhårt på andra:grin: Under sommarperioden blev det stenhårt, trots harvningar, saltning och vattning. Dammade nått så in i bomben också!Min häst har klart och tydligt visat att paddex inte är något underlag hon gillar. Blev stum och kort i steget och visade en klar ovilja att arbeta.

Nu står jag i ett stall som tack och lov anlade en vanlig sandbana. Den satte sig efter bara 2 veckors ridning och alla är jättenöjda:laugh:

Vet även fler som djupt och innerligt ångrar att de valde paddex som material. Oerhört mycket slit och jobb för att ens få banan i ridmässigt skick, dyrare än att anlägga en sandbana, dammar i kopiösa mängder, blir stumt och hårt på sommaren och grötigt under höst/vår!


Jag måste hålla med Långnos. Mina erfarenheter av Paddex är inte bra. Har stått på stall med Paddexunderlag i ridhus och det är stumt, hårt och dammigt. Hästen slet sina hovar i bak så att det blev som ett hål mellan skon och hoven. Till slut tordes jag inte använda ridhuset, så det var bara att flytta. Tror nog att detta underlag är bra på en utebana då det verkar kunna ta hur mycket vatten som helst. Vet också stora ridanläggningar som haft Paddex men bytt ut det underlaget mot annat då det inte fungerat som det ska.
 
Sv: Paddex, skötselråd.

Kom förresten på en sak till idag, Centaur, har du ridit även din ponny på banan? Du och Immer är ju två utav dom som är väldigt nöjda med era banor. Men du har ju en jättehäst och Immer kallblod, kan tänka mig att just dessa hästtyper inte är så känsliga för om det är lite löst topplager.

Mina kallblod gillar inte för djupt/löst underlag. Ffa det äldre stoet, hon lyfter alltid benen högt och jobbar mycket av naturen, så ett tungt underlag är rena katastrofen för henne. De andra har jag inte ridit på andra banor än vår egen, så det är svårt att uttala sig om hur de är men jag tror det är samma sak med dem.
Så nej, vårt underlagt är INTE tungt att rida på.
 
Sv: Paddex, skötselråd.

Tänkte för rättvisans skull att jag skulle uppdatera lite ang. vår paddex paddock eftersom jag varit så negativ. Vi har under sensommaren dikat om samt grävt upp förstörda delar utav paddocken. Dessutom har vi fått köra på mera paddex. Nu verkar det faktiskt som att det kan fungera, även om det har grävt djupa hål i plånboken.

Något som är väldigt posetivt är att nu när det under några veckor varit ca
-10 och ingen snö, så funkar min paddock att rida i :banana: jag vet faktiskt
ingen annan häromkring som inte har en bottenfrusen ridbana.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
917
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
721
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 990
Senast: Solstig
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 560
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp