Sv: panik

Jo men det tror jag nog, är väl inget som direkt är hemligt? Vet att jag ringt a*ria för att höra om försäkringen på hästar jag varit intresserad av att köpa stämmer. Och dom har svarat på mina frågor :)
Ring och säg att du är intresserad av att köpa hästen och fråga om försäkringen på 20 000 stämmer och om hästen har några reservationer. Min ponny var inte röntgad när jag köpte den, och inte heller innan försäkringen tecknades, men dom har ersatt röngen+ all vård för hälta pga hovbensförbroskning. Hon har bara varit försäkrad i ett år, så om din köpare hade en försäkring så borde den ha täckt kostnaderna. Och så hög självrisk tror jag inte att hon har:) Det verkar nästan som din köpare har kört med den här visan innan..
 
Sv: panik

jag hade if så självrisken ligger bara på 2500 och utan någon procent så jag tycker att det låter väldigt konstigt att det har kommit upp i så stora summor men jag har inga större erfarenheter av veterinärkostnader så jag ska inte säga så mycke då jag inte vet. kostar det så mycket med röntgen och behandling?

tycker det känns så konstigt att hästen i min ägo under det året inte visade någon hälta eller antydningar alls på ont i kroppen och sedan på fem månader hinner få kotledsinflamation på tre ben, spatt bb och ont i ryggen. känns ju helt absurt att det kan gå så fort! och att det dessutom springer iväg i dom summorna och då är inte ens det sista återbesöket inräknat antar jag med tanke på datumen.
 
Sv: panik

Har läst hela tråden och hunnit gå igenom hela känsloregistret under tiden. Är så otroligt ledsen för din och hästens skull och vill bara ge dig en stor eloge för din styrka. Kan bara ana hur tungt det måste ha varit och fortfarande är :cry:

Stöttar dig till max i det här. Går det till rätten tänker jag banne mig stå därutanför och demonstrera mot de här galenskaperna :devil:

Stå på dig nu, andas och försök vila i att du är stark och eftertänksam och inte låter dig gripas av panik. Vad du än ställs inför kommer du klara det.

Styrkekram :bump:
 
Sv: panik

Du är åtminstonne bra på att strö salt i såren. Ingen kan rädda alla hästar, tycker du synd om hästen så köp ut den. Om inte så är du inte ett dugg bättre än säljaren, snararare tvärt om. Det är j-vligt mycket lättare att säga åt någon annan att lägga ut tusenlapparna än att göra det själv.

DET tycker jag inte alls är mitt ansvar!

Har mina 3 hästar hemma i stallet, tar utmärkt hand om dom och här kommer dom att stanna! DOM har jag ansvar för.

Undrar hur det kommer sig att man får så förbannat otrevligt svar, mig vetrligen har jag inte skrivit något elakt, har endast reflekterat över hur jag själv skulle gjort i en sådan situation!

Till TS.. Jag förstår att du inte sover gott.. Hoppas det ordnar sig till det bästa.
 
Sv: panik

jag tog faktisk illa upp av vad du skrev även om din tanke inte va att va elak. jag tror att alla som hamnar i den här situationen vill ju givetvis göra det så smärtfritt för både sig själv och köparen och i detta fallet hade det varit supersmidigt om jag hade känt att jag hade 20 000 att kunna köpa tillbaka och avliva själv men tyvärr har jag inte alls den ekonomiska möjligheten att kunna göra det. klart jag önskar mer än något annat att det var så men verkligheten funkar inte så och det handlar inte ett dugg om att inte bry sig och låtsas som att det regnar som du skriver. och det tycker jag faktiskt är ganska onödigt sagt för jag tror att alla här har förstått att jag bryr mig
 
Sv: panik

det värmer verkligen att så många har engagerat sig i detta och puschat mig på vägen! är verkligen skönt att kunna ventilera och höra andras åsikter!:bow:
 
Sv: panik

DET tycker jag inte alls är mitt ansvar!

Har mina 3 hästar hemma i stallet, tar utmärkt hand om dom och här kommer dom att stanna! DOM har jag ansvar för.

Undrar hur det kommer sig att man får så förbannat otrevligt svar, mig vetrligen har jag inte skrivit något elakt, har endast reflekterat över hur jag själv skulle gjort i en sådan situation!

Till TS.. Jag förstår att du inte sover gott.. Hoppas det ordnar sig till det bästa.


Mitt svar till dig var ungefär på samma nivå som ditt. Varför var det jag skrev elakt och det du skrev det inte? Andemening var den samma. Jag skrev också bara mina reflektioner över situationen.
 
Sv: panik

tänkte bara uppdatera lite.
har inte fått någon mer info från köparen men jag funderade på att ringa till veterinären för i veterinärpapperna står det inte vad det är han blir utdömd för. om det är spatten eller kotledsinflamationerna för vad jag förstår så såg ju spatten bra ut på dom första plåtarna och sen verkar dom ju inte ha tagit fler plåtar så dom, vet ju egentligen inte hur den ser ut i dagsläget. jag har svårt för att släppa detta och har drömt flera nätter i rad om brev med hot och allt möjligt. jag håller tummarna för att tiden bara går nu
 
Sv: panik

Veterinären får inte svara om inte ägaren ger tillåtelse, men det kanske hon gjort.

Du kan nog utgå för att det är spatten, i och med att hästen försöker avlasta de onda hasorna så belasta den fel och kan få ont på andra ställen. En häst blir dessutom aldrig av med spatten, i bästa fall kan den bli symptomfri.

Jag tycker du ska försöka släppa hela historien och gå vidare.
 
Sv: panik

nu har jag fått papper ifrån veterinären att spatten har funnits i min ägo

"förändringen i höger hasled bedömer jag som en helt anchyloserande inaktiv process. På vänster bak anchyloserande men fortfarande tecken på aktiv process till del. Utveckling av förändring av denna grad vid denna lokalisation tar normalt lång tid och min bedömning är att förändringarna med största sanolikhet har funnits där mer än 6 månader och troligen betydligt längre."

jag är så trött på detta så¨jag både gråter och kräks snart
 
Sv: panik

hade hon kostat på sig en simpel veterinärbesiktning hade hon med största sannolikhet inte köpt hästen med skadan. Eftersom hon nu inte gjorde det köpte hon hästen och fick skadan på köpet!
 
Sv: panik

ja jag är så jäkla less på henne nu för kan hon inte bara inse fakta? jag mår verkligen illa på allt detta och jag kan verkligen inte slappna av 10 min känns de som.
 
Sv: panik

ja jag är så jäkla less på henne nu för kan hon inte bara inse fakta? jag mår verkligen illa på allt detta och jag kan verkligen inte slappna av 10 min känns de som.

Fy vad jag lider med dej:(
Men fakta kvarstår, om hon hade uppfyllt sin plikt som köpare så hade hon aldrig hamnat i den här situationen och inte du heller.
Svara henne att det är tråkigt att det är som det är men att du inte kan göra något åt det och att du hoppas att hon har lärt sig något så att hon veterinärbesiktigar nästa häst hon köper så hon slipper gå igenom det igen.

Avsluta med att du hädanefter inte vill ha något med henne att göra och att hon får respektera det, i annat fall polisanmäler du henne för trakasserier.

Du har sålt en häst och hon har köpt, affären är över och hästen är numera hennes bekymmer.
Att spatten var så gott som utläkt tyder ju visserligen på att den fanns redan hos dej men eftersom han inte var halt och du lät veterinär kolla igenom honom och de inte hittade något så är det ju inget du kan lastas för, du visste ju inget och undanhöll ju ingen information.

Massor av pepp och styrkekramar!!!
 
Sv: panik

jag är bara så less på att svara henne för hon lyssnar inte. jag får bara tillbaka något annat tråkigt svar
jag har sagt till henne innan att hon inte har besiktat med de örat lyssnar hon inte på.
jag vill helst gräva ner mig och byta namn och flytta så jag slipper henne
 
Sv: panik

Kan spatt som syns på röntgen anses vara ett dolt fel om köparen väljer att inte röntga hästen?? Ett dolt fel är ett fel som säljaren inte kände till och som köparen inte kunnat upptäcka ens vid en noggrann undersökning. Köparen har en ganska långtgående undersökningsplikt, som köparen i detta fall valt att avstå från att fullfölja.
 
Sv: panik

Kan spatt som syns på röntgen anses vara ett dolt fel om köparen väljer att inte röntga hästen?? Ett dolt fel är ett fel som säljaren inte kände till och som köparen inte kunnat upptäcka ens vid en noggrann undersökning. Köparen har en ganska långtgående undersökningsplikt, som köparen i detta fall valt att avstå från att fullfölja.

I det här fallet är det inget dolt fel, eftersom TS sålde hästen till ett reducerat pris pga problem med den. Då åligger det köparen en ännu större undersökningsplikt, annars är det som att köpa grisen i säcken och då får man också bita i det sura äpplet tyvärr. Köparen i detta fall kommer inte att kunna åberopa dolt fel, köparen i detta fall kommer med största sannolikhet att förlora en ev tvist.

Försäkringen följde med hästen intakt, och dessutom i ett belopp överstigande hästens pris. OM köparen har gjort sig av med försäkringen pga ekonomiska skäl, så är ju det oerhört korkat men också något som bara drabbar köparen och inte säljaren i detta läge.

Så det är faktiskt tyvärr oväsentligt att hästen hade spatt i säljarens ägo, eftersom hästen såldes till ett reducerat pris pga problem.
 
Sv: panik

hur ska man få köparen att fatta att det är såhär?
jag är så fruktansvärt osugen på att ens höra av mig till henne för jag orkar inte mer. jag är helt sjukt psykiskt slut känns de som och är helt spänd.
 
Sv: panik

Usch jag lider med dig..

Kanske bäst att inte svara henne alls även om hon skickat pappren. Hästen är såld och hon gjorde ingen noggrannare undersökning. Det är hennes problem, inte ditt. Förhoppningsvis lägger hon ner om hon inte får tag på dig alls. Det går ju inte att diskutera med människan.
 
Sv: panik

ja jag känner lite så med. vi kan ju uppenbarligen inte lösa det själva och jag har ju inte fått något ifrån hennes advokat heller så jag bara lägger ner. min advokat har ju rådat mig att inte svara alls innan med så det är väl bara att göra de.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 958
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 489
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 654
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 793

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp