Pappans tio dagar

Tora

Trådstartare
Satt och läste i Föräldraledighetslagen i natt och hittade en lite lustig sak. Frågan är nu om jag har missuppfattat det hela (högst troligt). I så fall får gärna någon förklara hur det fungerar för mig.

($=paragraf)

I Föräldraledighetslagen $ 13 står det:
En arbetstagare som vill utnyttja sin rätt till ledighet enligt 8 § ska anmäla ledigheten till arbetsgivaren minst en vecka före ledighetens början. Om ledigheten beror på sjukdom eller smitta, gäller dock inte någon anmälningstid. Lag (2008:933).

I $ 8 står det:
8 § En arbetstagare har rätt till ledighet under den tid då han eller hon

  1. får tillfällig föräldrapenning enligt 13 kap. socialförsäkringsbalken,
  2. skulle ha haft rätt till tillfällig föräldrapenning enligt skulle ha haft rätt till tillfällig föräldrapenning enligt 13 kap. 10–31 §§ eller 31 e och 31 f §§ samma balk, om arbetstagaren inte omfattats av bestämmelserna i 37 kap. 3 § balken, eller
  3. skulle ha haft rätt till tillfällig föräldrapenning enligt 13 kap. 8 eller 9 §§ samma balk, om barnets förälder inte omfattats av bestämmelserna i 37 kap. 3 § balken.
Och så i Socialförsäkringsbalken kap 13 står det bl.a:

10 § Rätt till tillfällig föräldrapenning har en far som avstår från förvärvsarbete i samband med sitt barns födelse för att 1. närvara vid förlossningen, 2. sköta hemmet, eller 3. vårda barn.

Jag tolkar det som att om man vill ta ut pappas 10 dagar i samband med förlossning så måste detta anmälas en vecka i förväg till arbetsgivaren. Hur kan man göra det utom vid planerat kejsarsnitt? Så vitt jag vet så brukar det vara ganska svårt att veta en vecka innan när själva förlossningen startar.

Går det ens att ta ut pappas tio dagar innan själva förlossningen?

Jag är väldigt :confused::confused::confused:

Min första tanke är att jag måste ha missuppfattat det hela.

Eller finns det någon som har blivit nekad pappas tio dagar för att dom inte sagt till en vecka i förväg?
 
Du kanske inte måste ange exakt datum utan mer "min partner förväntas föda datum och efter födseln kommer jag ta ut 10 dagar" Alltså förvarna om att i nära framtid kommer han inte vara på jobbet.
 
@Tora Nu börjar det bli ett par år sedan... Tolv för att vara närmare exakt men enligt den FK handläggare som kom och pratade på föräldragruppen så skulle de där 10 pappa dagarna fungera ungefär som VAB, men att det är bra om man förvarna sin arbetsplats om att det kan komma inom den närmsta tiden. ;)
 
Det räknas som tillfällig föräldrapenning men inte som sjukdom (det behövs inte anmälas i förväg).

Kan det varit så att lagen skrivits av en man och denna inte tänkte riktigt hela vägen. :D

För tex vanlig föräldraledighet så är det två månader i förväg eller om det inte går så fort man kan.

Borde ju stå något liknande med pappas tio dagar.

Intressant i alla fall.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Har hamnat i diskussion med jobbet där vi helt enkelt inte är överens. Blir långt men ska försöka korta ihop. Bakgrunden är att jag har...
Svar
4
· Visningar
1 103
Senast: Kirre
·
Relationer I tisdags natt spårade det ur hemma, som det så ofta gör. Skillnaden var dock att min bror på 13 år även var hemma hos oss denna natt...
Svar
13
· Visningar
2 892
Senast: Lickety
·
Hästvård För att göra en lång och jobbig historia lite kortare.... Min isisvalack på 13 har sedan mitten av juli förra året brottats med sin...
Svar
5
· Visningar
1 175
Senast: Marlan
·
Övr. Barn Jag började jobba efter 1½ mån med ettan och 5 månader med tvåan. Sedan har jag de senaste 2½ åren jobbat någon slags deltid den tid...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 773
Senast: Björk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV
  • Roliga bilder och memes om katter!

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp