Bukefalos 28 år!

Sv: parelli

Ehum.


Jag hade inte heller velat ha en kommunication med en sadan manniska. Och hade troligen gjort mitt basta for att ignorera personen i fraga med.

Hasten -har- sokt kontakt med henne = rep slangt i ansiktet. Han har forsokt vara Nara = rep i ansiktet, han har forsokt ga undan = rep i ansiktet.

Hasten hittar tillslut "ignorera bruset" knappen. En mental variant av skankeldovhet.

Det har inget med "dominans" att gora att han ignorerar henne, det handlar, som jag ser det pa hasten, snarare om att han gav upp att Forsoka forsta vad hon vill.

Och du,
uttala dig inte om att vara halvblind forran du gatt med en lapp over ditt ena oga i storstadstrafik och nya omraden. Sen kan du komma o tycka pa att det "inte har med saken att gora".
 
Sv: parelli

All min träning av häst går ut på "lugn och bestämd". Tjejen i filmklippet såg ut att rycka sönder hästens huvud, ingen metod som jag skulle utsätta min häst för även om han ofta tappar mycket fokus.

Jo jag tror att jag förstår ungefär vad hon pysslar med. Men jag tycker ändå inte att det är rätt väg. Spelar ingen roll att det är taget ur ett sammanhang, faktum kvarstår - hon slår hästen.

Jag håller med er.

Eftersom det efterfrågas hur vi själva skulle ha gjort så skulle jag nog börjat träna hästen någonstans där den inte blev så distraherad.
Skulle ALDRIG rycka på det viset som hon gör, det verkar bara som om hästen blockerar mer av det!
Slår inte heller hästarna med repet, det är inte det det är till för! :mad:
 
Sv: parelli

Blev om något ännu mer förvirrad av den första av dessa filmerna. En massa repviftande och en häst som inte verka fatta ett skit av vad som begärs av den.

Jag kommer nog fortsätta hantera min egen häst på ett alldeles vanligt sätt som inte har något speciellt namn. Det har ju funkat bra hittills.
 
Sv: parelli

kan dela en hemlighet..
Jag -ignorerar- sadana manniskor, mkt effektivt.. genom att vanda min blinda sida till dom. :devil:
 
Sv: parelli

tack!! För resten av filmen!

precis som jag sa... Vi visste inte ett skit, lyssnar du på filmen med förklaringen från Linda själv så hör man att han inte bryr sej ett skit och att man kan läsa ett brev från häst ägaren att det är en helt ny häst och fungerar perfekt.. Hon säger även att den måste se hemskt ut men att hon har en grund för vad hon gör..

Varför ska man dömma bara genom att se en sånn missuppfattande snutt av en film? Hemskt!

Nej hon vet vad hon gör och hästen skiter fullständigt i henne!
 
Sv: parelli

Ga och hamta lite tejp.
Tejpa for ditt vanstra oga.
Ga och festa.

Kom sen och rapportera for oss HUR manga manniskor du gick in i. Hur mkt du spillde - over dig sjalv och andra. Ta garna en danskurs med.



Hennes forklaring var inte ett dugg forklarande. Det var bara ordbajseri. Sant kan vem som helst med lite social skills lyckas med.
 
Sv: parelli

tack!! För resten av filmen!

precis som jag sa... Vi visste inte ett skit, lyssnar du på filmen med förklaringen från Linda själv så hör man att han inte bryr sej ett skit och att man kan läsa ett brev från häst ägaren att det är en helt ny häst och fungerar perfekt.. Hon säger även att den måste se hemskt ut men att hon har en grund för vad hon gör..

Varför ska man dömma bara genom att se en sånn missuppfattande snutt av en film? Hemskt!

Nej hon vet vad hon gör och hästen skiter fullständigt i henne!


Vilket skitsnack. Det är så jävla tragiskt när man måste ta till sådana här metoder. Hästriktigt? Ja eller hur.
 
Sv: parelli

Om det är så här vissa NH-människor håller på med sina hästar förstår jag bättre varför det skrivs så många negativa inlägg om NH (PNH).
 
Sv: parelli

Tycker du inte att hästens respons är nog för att byta strategi? Det fungerar ju uppenbarligen inte.

Annika
 
Sv: parelli

Då kommer min nästa fundering... sett
Är dålig behandling av hästar okej om de ger resultat?
Hur är det i så fall med barrering, grisfösare m m.
 
Sv: parelli

Varför ska man dömma bara genom att se en sånn missuppfattande snutt av en film? Hemskt!

Visa gärna en filmsnutt av en vettig hästhantering om det finns nån från Parelli. Det hade varit trevligt att se. Det som har visats hittills i den här tråden har inte varit nåt att eftertrakta som jag ser det.
 
Sv: parelli

Jag har själv ridit en halv blind häst som inte såg bilar mm i vissa vinklar hon gick aldrig in i mej. Hon var väldigt uppmärksam på mej och när vi var ute och red så lita hon blint på mej för jag var hennes syn..

Har även haft hand om shettis som var blind på ett öga han har aldrig heller gått in i saker eller i mej.. HAn sprang i skogen utan problem..

Så nej jag förstår inte varför folk över reagerar så..

JAg tränar aldrig med rep grimma och rep och har ingen som helst erfarenhet av sånt.. Därför dömmer jag inte! De som dömmer är de som slutar att lära sej saker och bara tror att de de gör är det enda rätt..

En del tycker jag är dumm i huvudet som aldrig tränar så mycket på marken, men ändå följer min häst mej helt lös ute utan problem mm.
Jag kan så mycket och tycker allt är intressant och kommer aldrig dömma någon annans sätt om ingen dömmer mej..
JAg kan titta på ex Linda eller ponnyakuten och tycka allt är jätte intressant och jag vill lära mej mer och mer...
Man blir aldrig full lärd. Där i mot skulle ag aldrig göra det hon gjorde utan att ta hjälp av någon som har det syn sättet.

Jag känner folk som jobbar efter Parelli och det är en mycket god häst syn..

Finns det någon här inne som jobbar efter Parelli som kan förklara vad som händer och vad hon gör??
Så kanske folk akn lägga ner det här och smuts kasta folk på detta viset..
 
Sv: parelli

Då kommer min nästa fundering...
Är dålig behandling av hästar okej om de ger resultat?
Hur är det i så fall med barrering, grisfösare m m.
 
Sv: parelli

Eh
Vad har Dina hastar o hur duktig du ar med det hela att gora?

Jag ar valdigt oppensinnig, faktiskt. Tro't eller ej

Men sager fortfarande att du ska tejpa for ditt oga och garna ha nagon skrikandes och gormandes och givandes dig orfilar till hgoer o vanster o se hur garna DU vill ha en kommunikation med den manniskan.


Fru Linda Parelli ska vara valdigt tacksam for att det dar inte var nagon av vara hastar. For de -hade- gatt rakt over henne, om de nu inte vant arslet till och slagit ist.

Man far anpassa sig.
En halvblind hast jobbar man inte pa det dar viset - du sager det sjalv.. du har varit runt halvblinda hastar.. men aldrig tranat dom sa har. Alltsa kan du inte referera till "repvifteriet" och darfor inte heller utesluta/bedomma - trial and error.

En halvblind hast som ar i balans med en hanterare den litar pa har inga bekymmer. Jag klipper inte till min make for att han petar pa min blinda sida.
Men en framling som gor det kan mkt val aka pa en lus.

En halvblidn hast i av hasten "kontrollerad" miljo ar inga bekymmer.
En halvblind hast mitt i commotion, men nagon som inte later honom scanna varlden utan att lusa till honom = problem.

Jag kan ocksa springa i skogen, fastan jag ar halvblind. Jag kan hoppa o rida volter, jag kan spela fotboll och innebandy. Heck jag kan till och med hjula. :p
Men det betyder Fortfarande inte att jag SER dig om du vevar som en idiot pa min blinda sida. Hur mkt du an orfilar mig.
 
Sv: parelli

Då kommer min nästa fundering...
Är dålig behandling av hästar okej om de ger resultat?
Hur är det i så fall med barrering, grisfösare m m.

Jag har aldrig sett någon som lyckats med en fel behandling av sina hästar. Min kompis köpte en barrerad häst. Den var livrädd för alla hinder mm..
De som annvänt grisfösare får inga hästar att gå bättre. De blir super nervösa mm. Galopperar om du menar trav..

Mitt halvblod jag hade han blev tvingad med inspärningstyglar mm när han hade ont i munnen. Ingen kunnde rida han. Han bara stack sen.. han reds på hackamor med bett när jag fick han. PÅ 1 månad red jag ut med han på vanligt bett han stack aldrig med mej..


En häst som ex rids med inspärnings tyglar blir sågad mm får ingen naturlig sammling och många börjar att sätta i mot. En häst blir bara harmonisk och kommer någon vart av rätt behadling!

det kan ni se på ex ponny akuten att de bästa häst ryttarna i Sverige säger ex inga skarpa bett, att det är 99% är människan som skapar probblem med sina hästar inte hästarna mm.. Även att amn ska vara still med handen även Nh med Tobbe Larsson, dressyr med Jan Brink... Deras hästar älskar sina ägare och gör allt för de...

http://svtplay.se/v/1841975/ponnyakuten/del_1_av_16?sb,p122052,2,f,-1
 
Sv: parelli

Jag har aldrig sett någon som lyckats med en fel behandling av sina hästar. Min kompis köpte en barrerad häst. Den var livrädd för alla hinder mm..
De som annvänt grisfösare får inga hästar att gå bättre. De blir super nervösa mm. Galopperar om du menar trav..

JAg tror du är lite naiv där, vad som händer i det fördolda har vi ingen aning om- Men t ex rollkur, som är i blåsväder nu, ger ju tydligen världsrekord iaf. Och grisfösare har nog gett en och annan seger...

Jag gillar inte heller klippet. Den stackars hästen har ju inte en chans. Står den stilla så rycker de. Börjar den gå så rycker de. Hur ska den göra för att göra rätt?
 
Sv: parelli

Jag har själv ridit en halv blind häst som inte såg bilar mm i vissa vinklar hon gick aldrig in i mej. Hon var väldigt uppmärksam på mej och när vi var ute och red så lita hon blint på mej för jag var hennes syn..

Har även haft hand om shettis som var blind på ett öga han har aldrig heller gått in i saker eller i mej.. HAn sprang i skogen utan problem..

Så nej jag förstår inte varför folk över reagerar så..

JAg tränar aldrig med rep grimma och rep och har ingen som helst erfarenhet av sånt.. Därför dömmer jag inte! De som dömmer är de som slutar att lära sej saker och bara tror att de de gör är det enda rätt..

En del tycker jag är dumm i huvudet som aldrig tränar så mycket på marken, men ändå följer min häst mej helt lös ute utan problem mm.
Jag kan så mycket och tycker allt är intressant och kommer aldrig dömma någon annans sätt om ingen dömmer mej..
JAg kan titta på ex Linda eller ponnyakuten och tycka allt är jätte intressant och jag vill lära mej mer och mer...
Man blir aldrig full lärd. Där i mot skulle ag aldrig göra det hon gjorde utan att ta hjälp av någon som har det syn sättet.

Jag känner folk som jobbar efter Parelli och det är en mycket god häst syn..

Finns det någon här inne som jobbar efter Parelli som kan förklara vad som händer och vad hon gör??
Så kanske folk akn lägga ner det här och smuts kasta folk på detta viset..

Det här är ju faktiskt ett diskussionsforum för hästhantering. Om Parelli väljer att ha denna filmsnutt med i utbildningsmaterial så får de väl stå ut med att bli diskuterade.
Om jag inte missminner mig är du den enda som har använt sig av ord som "hatar människor som inte förstår sig på djur". Det kallar jag för dömande.

Annika
 
Sv: parelli

Jag har själv ridit en halv blind häst som inte såg bilar mm i vissa vinklar hon gick aldrig in i mej. Hon var väldigt uppmärksam på mej och när vi var ute och red så lita hon blint på mej för jag var hennes syn..

Har även haft hand om shettis som var blind på ett öga han har aldrig heller gått in i saker eller i mej.. HAn sprang i skogen utan problem..

Så nej jag förstår inte varför folk över reagerar så..

JAg tränar aldrig med rep grimma och rep och har ingen som helst erfarenhet av sånt.. Därför dömmer jag inte! De som dömmer är de som slutar att lära sej saker och bara tror att de de gör är det enda rätt..

En del tycker jag är dumm i huvudet som aldrig tränar så mycket på marken, men ändå följer min häst mej helt lös ute utan problem mm.
Jag kan så mycket och tycker allt är intressant och kommer aldrig dömma någon annans sätt om ingen dömmer mej..
JAg kan titta på ex Linda eller ponnyakuten och tycka allt är jätte intressant och jag vill lära mej mer och mer...
Man blir aldrig full lärd. Där i mot skulle ag aldrig göra det hon gjorde utan att ta hjälp av någon som har det syn sättet.

Jag känner folk som jobbar efter Parelli och det är en mycket god häst syn..

Finns det någon här inne som jobbar efter Parelli som kan förklara vad som händer och vad hon gör??
Så kanske folk akn lägga ner det här och smuts kasta folk på detta viset..

Jag är fullkomligt övertygad om att folk som skriver här har mycket kunskap till och med så pass mycket kunskap så att man reagerar när man ser något som inte är okay. Du är nog inte heller den enda som vill lära sig mer och mer. Däremot går gränsen när man ser denna film som endast påvisar hur en människa vill ha makt över ett djur på ett så ohästaktigt sätt så att man blir mycket illa berörd. Hade jag inte fördomar mot Perelli förut så kan du ge dig på att jag har fått det nu. Kom nu inte dragande med att om jag hade haft en sådan här häst.... Det har jag och jag lovar dig att det går att komma till rätt med problemet på ett betydligt enklare sätt. Det naturliga ledarskapet behöver inte innehålla en hysteriskt med lina viftande kvinna som dessutom slår mot huvudet.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Hej! Efter uppdateringen på Apple Watch så har det försvunnit den där symbolen som man trycker på för att en telefon ska plinga till...
Svar
2
· Visningar
572
Kropp & Själ Det är ju en jäkla djungel med smartwatches! Har läst igenom gamla trådar men inte riktigt hittat var jag vill ha. Har aldrig haft en...
2
Svar
32
· Visningar
861
Senast: Cattis_E
·
IT & mobiler Jag har blivit med Apple Watch, en 8 på 45 mm. Trivs inte riktigt med silikonarmbandet som följde med och försöker därför hitta något...
Svar
8
· Visningar
971
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Den här kanalen livesänder hela CSC gratis: https://www.youtube.com/@K9SportStream CSC är motsvarande EM, minus Irland, Skotland, Wales...
Svar
12
· Visningar
1 001
Senast: Kildegrei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp