Bukefalos 28 år!

Sv: parelli

Man ser klart och tydligt att hästen inte backar undan utan vill gå på henne.

Ja, men att därifrån dra det till att hästen vill trampa ihjäl henne? Kom igen...

Jag har aldrig träffat en häst som velat döda mig och jag tror ärligt talat inte att du har gjort det heller. Det är ovanligt och ett starkt tecken på att något är fel hos hästen. Det finns ingen anledning att behålla en sådan häst i livet.

Och nej, hästen i filmen ser på intet sätt ut att ha mord på sin agenda.
 
Sv: parelli

Nej, han ville knappast mörda henne. Men han ville heller inte göra det han ombads, och eftersom de var där på kurs för att lära sig att reda ut sånt här så vart det väl naturligt att Linda fick ta tag i det.
Kasta sig undan var just vad förra ägaren gjort hela tiden, och inte gav det nått bra resultat som synes.. :grin:
 
Sv: parelli

kl

Ingen som kan länka/lägga upp mer av den där filmen?

Det som visas nu gör mig verkligen inte imponerad. Ser ingen anledning till att hon behöver slå hästen, speciellt inte på huvudet om det också är så att hästen är blind på ena ögat.
Förstår inte heller varför dom inte bara tog bort hästen från den miljön, gav ägaren pengarna tillbaka och en ny tid för en privatlektion under mer schyssta former.

MEN, jag har ju inte sett allt av filmen och sammanhanget...
 
Sv: parelli

Nej kanske inte mord, men den har ingen respekt.. Men skulle hon bara gå undan och låta hästen vinna det där. HAde den blivit farligare! Den hade kommit på att jaha så kan man göra och sen så gör de så. Den hästen lär aldrig gå över en människa som har samma kroppsspråk som Linda har och det är bara en översättning från människa till häst. Här är min gräns nu lyssnar du, annars driver jag bort dej, men du ska aldrig släppa uppmärksammheten på mej. Titta på mej och flytta när jag säger till, när hästen flyttar lägger hon ju av. Ett språk som hästen förstår för det är denns egna språk.. Så gör de i en flock och genom att med kroppsspräk berätta vad hon vill så lyssnar hästen till slut. Men hästen är lite chockad att hon gör det den förstår för det är den inte van vid.
Man ser att de är i kamp med varann och Linda är så erfaren att hon vet exakt vad hon gör...

Samma som min shettis, det enda jag begärde va ett vanligt fram åt hade hon gått fram åt hade hon fått beröm. Men eftersom hon i stället försökte hugga efter mej och sparaka mej kan jag inte bara sluta med henne och gå in. Då hade hon blivit värre nästa gång. Utan då måste man visa henne att så gör man inte genom då att jag drev henne och drev tills hon sluta och då sluta jag driva och gav beröm. Sen gav jag kommandot skritt och hon gjorde samma sak. Tredje gången gick hon som ingentin och jar aldrig gjort om det igen.. Skritt, trav och galopp utan problem.

Jo jag har varit med om hästar som har varit livsfarliga, vi hade en häst på min skola som bara helt plötsligt högg folk i ryggen med öronen bakåt och blottande tänder. Utan att du gjort något. När han gjorde så gav jag mej in i en slaks kamp med honom... Det var livsfarligt kan jag säga och jag trodde aldrig jag skulle reda ut han och det gjorde jag knappt. Men på något konstigt sätt så gav vi upp båda sammtidigt och vi utmana inte varann något mer.
Vi hade alltid stor respekt för varann efter det..
HAde han bara flyttat där i från hade han slutat med det han var en typisk häst som vantrivdes enormt på ett sånt ställe.
Men hade jag ex köpt han hade det tagit 4 v så hade han aldrig bitit en människa igen.
Men som de männsikorna resonera va att de skulle ta bort han... Han fick inte ens en chans att få ett nytt liv som han skulle trivas med.
Nej sånt hatar jag!!!!!


Jo många livsfarliga hästar som ex hugger efter folk, stegrar sej, bockar av folk är 99% människans fel, att de van trivs eller annat. Eller att man inte bara har en tydlig gräns att här är min gräns och du går inte över den. I en flock skulle aldrig hästarna fått göra som de vill utan att lyssna på ledaren som har tydliga gränser. Annars är det farligt för flockens över levnad och denns egna everlevnad.

Därför funkar hästar så bra av natur och instinkter att visar du bara att du är ledaren med tydliga gränser och smarthet så förstår de dej och allt funkar. Men hästar som aldrig fått veta att männsikan bestämmer tar farliga beslut med ex ryttaren på ryggen och då blir de farliga.. Och då är de ju bäst att avliva de!!!!
 
Sv: parelli

Man kan inte sitta och dömma ett sånt klipp utan att vara där och se det hela med egna ögon. Hon har en fajt med en häst och så kan det blir med hästar som misst förtroendet för männiksor pga av människor.

Skulle hon i stället låta hästen gå över henne och trampa ihjäl henne?

Jag tycker det är bra att de visar hur de hanterar farliga hästar också.. Jag håller inte på med Parelli men principen är det samma. Går någon häst över mej visar jag tydligt att den ska backa av och visar tills den gör det. På ett eller annat sätt. MAn jag annvänder mycket röst och kropsspråk i stället. Men man är liten mot en häst i det sammanhanget.

Som sagt ska hon dö i stället för att ta hästen där och nu... Nej! Hon gjorde rätt...

Dö??? Ursäkta men vilket sk*tsnack. Min första tanke när jag såg videon var, vilken stissig men ändå godmodig och snäll häst. Som hon höll på med sina ryck och slag och viftande, en riktigt farlig eller "bara" väldigt dominant häst hade dängt henne in i ett träd efter 5 sekunder av den där behandlingen. Det värsta man kan säga om hästen är att han var totalt ointresserad av henne.

Hästen har dessutom bara ett öga och det gör att den blir rent instinktivt mer skärrad av ljud och rörelse i sin omgivning. Det fanns inte en gnutta förståelse för hästens handikapp hos henne.

Där gjorde fru Parelli bort sig rejält. :cool:
 
Sv: parelli

Nej, han ville knappast mörda henne. Men han ville heller inte göra det han ombads, och eftersom de var där på kurs för att lära sig att reda ut sånt här så vart det väl naturligt att Linda fick ta tag i det.
Kasta sig undan var just vad förra ägaren gjort hela tiden, och inte gav det nått bra resultat som synes.. :grin:

Exakt varför kan inte jag bara förklara så snabbt som du???
Långt och krångligt som vanligt Suck!
 
Sv: parelli

Dö??? Ursäkta men vilket sk*tsnack. Min första tanke när jag såg videon var, vilken stissig men ändå godmodig och snäll häst. Som hon höll på med sina ryck och slag och viftande, en riktigt farlig eller "bara" väldigt dominant häst hade dängt henne in i ett träd efter 5 sekunder av den där behandlingen. Det värsta man kan säga om hästen är att han var totalt ointresserad av henne.

Hästen har dessutom bara ett öga och det gör att den blir rent instinktivt mer skärrad av ljud och rörelse i sin omgivning. Det fanns inte en gnutta förståelse för hästens handikapp hos henne.

Där gjorde fru Parelli bort sig rejält. :cool:

Håller med! Bra skrivet.
 
Sv: parelli

Samma som min shettis, det enda jag begärde va ett vanligt fram åt hade hon gått fram åt hade hon fått beröm. Men eftersom hon i stället försökte hugga efter mej och sparaka mej kan jag inte bara sluta med henne och gå in. Då hade hon blivit värre nästa gång. Utan då måste man visa henne att så gör man inte genom då att jag drev henne och drev tills hon sluta och då sluta jag driva och gav beröm. Sen gav jag kommandot skritt och hon gjorde samma sak. Tredje gången gick hon som ingentin och jar aldrig gjort om det igen.. Skritt, trav och galopp utan problem.

Hur drev du?

/Hanna som är nyfiken, ej dömande.(Hoppas jag:o)
 
Sv: parelli

Jo han försöker bara gå in i hennes space. Hon visar i rörlsen med repet så han skulle förstå och gå bort.. Han ska inte gå över henne vare sej han har ett eller två ögon. Han ser mycket väl vad hon står och är.

Som sagt bara för att han har ett öga fungerar han inte annorlunda än andra hästar. Då är det ännu viktigare att han inte går över folk utan måste ha respekt... Han måste lyssna på människan för männsikan är hans andra öga..

Den som klippt den snutten har gjort allt för att förstöra för henne och man får inte se allt.
Som sagt finns inte hela sammandraget någon stanns?
 
Sv: parelli

*KL*

Oj, det var inte så trevligt....
Men det är nog en effektiv metod och så farligt känns det inte heller. Som många NH-tränare håller på med i Sverige.

Däremot är det ingen metod som passar mig eller min häst, tur att det finns flera grenar av hästhatering.
 
Sv: parelli

Jo jag tror att jag förstår ungefär vad hon pysslar med. Men jag tycker ändå inte att det är rätt väg. Spelar ingen roll att det är taget ur ett sammanhang, faktum kvarstår - hon slår hästen.
 
Sv: parelli

Det har ar -ingen- "tuffare metod".

Det dar ar -idioti-!


En tuffare metod hade varit att dra till hasten, en gang.
Det hon gor nu ar a) forvirrande b) stressande c) bara pantat och nagot man ser fran "Repviftare" som inget fattat.

Det ar -bara- pinsamt att det har kan klassas som "hasttraning" taget ur sitt sammanhang eller ej.



Jag ar sjalv blind pa ena ogot, har ridit hastar som varit det med for den delen, en hast som ar blind pa ena ogat - ett flockdjur coh FLYKTdjur- har ett behov av att konstans scanna naturen runt den -TILL DEN HAR FORTROENDE for sin hanterare.

En normalt seende hast kan halla koll pa omgivningen samtidigt som den haller koll pa dig, en halvblind hast ar inte som en "normal hast".


Nu pissar jag sakert i ett blatt skap, men so be it.
"The worst thing that ever happened to the horse was P. Parelli" end of quote.


Alla ar vi saliga i var egen tro, men att forsvara den har videon for att den ar "Tagen ur sitt sammanhang" o yaddayadda. Nej.

I arlighetens namn, hade nagon uppfort sig sa bakvant mot nagon av mina hastar sa hade det inte spelat nagon roll VEM det var - de hade fatt ett rapp av repet o jag hade kravt mina pengar tillbaka.
 
Sv: parelli

Kan hålla med att det ser lite väl häftigt ut, men som sagt vi var inte där och hon jag försvarar henne lite för att man blir trött att folk bara dömmer utan att veta hela grunden. KAnske har hon sånna problem med den hästen att hon har sagt att hon tycker den är farlig och är rädd för den.

Vi vet inte vad som tyst försigår mellan Linda och hästen. Hon kan garanterat mer om hästar och situtioner än någon av oss andra kan.. Hon vet vad hon gör, men det vet inte vi...

Vi ser filmen och tänker men herregud vad hon är häftig och "slår hästen", men jag tror hon vet exakt vad hon gör och jag hade velat se slutet på filmen och inte bara en snutt... Det finns en annledning varför hon är så känd mm. Och varför de har ett sätt som nu mera är känt i hela världen..

Vi vet inte vad som hände innan klippet heller för den delen.. Kanske hästen sprang rätt över sin ägare totalt... VAd vet vi???
 
Sv: parelli

Tillagg:

Det ser ut som om det ar hastens vanstra oga som inte funkar.

Star ni pa min vanstra sida och grejjar o har er sa jag hor det Kommer jag vanda mig om hastigt mot er for att se VAD ni gor. Och jag ar inget flyktdjur, vager inte heller en hel himla massa, men jag Kommer vanda mig MOT er for att SE vad ni gor.

Hasten hor ljud, och far rapp av repet pa sin blinda sida = han vander upp. For att SE vad som PAGAR. o da far han mer "rapp o vift o grejs".

I arlighetens namn, for att JAG ska veta VAR ni ar pa min vanstra sida -maste- ni antingen RORA mig, eller tala till mig. En hast forstar inte ljudet av flaxande armar utan kommer titta pa er - precis som jag. Lika sa, forvantas jag att rora mig at vanster - tro inte att jag har en ANING om var NI ar. Aktar ni er inte KOMMER jag ga in i er. Det har hant manga ganger.


Sa sitt for tusan inte har o tyck att en halvblind hast ska man kunna longera som vilken annan hast som helst - o Tro for f'n inte att ni med "kroppssprak" ska kunna flytta pa nagon som INTE SER ER.

Bah.
Ja jag blev upprord.
 
Sv: parelli

kl

Ingen som kan länka/lägga upp mer av den där filmen?


Förstår inte heller varför dom inte bara tog bort hästen från den miljön, gav ägaren pengarna tillbaka och en ny tid för en privatlektion under mer schyssta former.

:bow:

MEN, jag har ju inte sett allt av filmen och sammanhanget...

Jag har sett både före och efter. Ska leta fram det.
 
Sv: parelli

Nu har jag kollat filmen igen..

Mina hästar hade aldrig varit så o uppmärksamma som den hästen. Den skiter ju fullständigt i henne och ignonerar henne och kollar på allt annat.. Bryr sej inte ett skit till och med i slutet så tittar han åt ett annat håll. HAn bryr sej inte ett skit! hon gör allt för att han ska uppmärksamma henne. Men han bara kollar på allt annat och bryr sej inte.
Då går hon fram och försöker till och med att få han att bry sej när hon viftar vid det friska ögat...

Men även här skiter han i henne och tittar bort.

Hur fungera en sånn häst? Inte alls!

kan tänka mej om man rider den och han vill hem så går han ex rätt hem eller vill han ut i hagen så kan han nog till och med mosa än på köpet bara han får gå dit han vill.. han skiter ju fullständigt i henne!! Fast hon håller på en bra stund. Hon gör verkligen allt..

Det har inte med att han är blind att göra..
 

Liknande trådar

IT & mobiler Hej! Efter uppdateringen på Apple Watch så har det försvunnit den där symbolen som man trycker på för att en telefon ska plinga till...
Svar
2
· Visningar
572
Kropp & Själ Det är ju en jäkla djungel med smartwatches! Har läst igenom gamla trådar men inte riktigt hittat var jag vill ha. Har aldrig haft en...
2
Svar
32
· Visningar
861
Senast: Cattis_E
·
IT & mobiler Jag har blivit med Apple Watch, en 8 på 45 mm. Trivs inte riktigt med silikonarmbandet som följde med och försöker därför hitta något...
Svar
8
· Visningar
971
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Den här kanalen livesänder hela CSC gratis: https://www.youtube.com/@K9SportStream CSC är motsvarande EM, minus Irland, Skotland, Wales...
Svar
12
· Visningar
1 001
Senast: Kildegrei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp