Bukefalos 28 år!

Passa varandras barn istället för dagis

Jag förstår absolut din önskan att vara hemma länge med ert barn. Men jag tror, liksom flera i tråden, att det upplägg ni tänker er kan vara svårt att genomföra. Under småbarnsåren dras man ofta med mängder av förkylningar och sjukdomar som kan ställa till det, man kanske har olika syn på uppfostran och dylikt, vilket kan skapa konflikter.

Vi har valt att vara hemma med våra tre barn tills de fyllt fyra år (äldsta 4,5 år) och sedan har de börjat på förskola 15 timmar/vecka. Vår äldsta fyller snart 7 och går i förskoleklass nu, mellantösen är 5 och går sista året i förskola (dvs hennes andra år) och yngsta är 2 och fortfarande hemma.

Vi jobbar båda två, jag mindre än mannen (jag 50-60% och maken 90-100%), och det fungerar tack vare att han jobbar skift.

Vi är jätteglada över att barnen har kunnat vara hemma så mycket och att de aldrig gått mer än 15 timmar på fsk. De mår bra och vi mår bra, och det har inte inneburit några problem alls.

Vad kul att höra att ni fått det att funka så bra!! Ungefär så som du beskriver är så jag och sambon tänker att vi vill göra, våra vänner har dock inte riktigt samma möjligheter så därav funderingar kring alternativa lösningar :)
 
Rapporten säger alltså att förskola in mer än ett år innan skola är bra för studieresultaten. Men den säger absolut ingenting om att barn som börjar förskola som 1-åring presterar bättre än de som börjar som 3-åringar. :)

Nej, men det kan man kanske inte förvänta sig av studien heller. Det var ett sammanfattande uttalande av forskaren som låg bakom rapporten: ju fler år i förskola, desto bättre.

Och det kan ju vara till tröst för de föräldrar som lämnar sina barn på förskola tidigt, att de barnen trots alla larm ändå får viktiga fördelar senare i livet.
 
Så underförstått föräldrar är inte kapabla att ta hand om sina barn efter ett års ålder utan förskola som komplement?

Jag skrev att de gärna jämställer sin uppgift med ett betalt yrke som förskolepedagog. Och helt ärligt, hur mycket jag än gillar mina vänner så hade jag inte förväntat mig den kompetensen av någon som inte är utbildad. Inte av mig själv heller.
 
Bowlby kom fram till att det som barn under tre år först och främst behöver är en nära relation med någon som tycker om att vara tillsammans med dem. Att separeras från denna person påverkar barn negativt, menade Bowlby som bland annat studerat barns reaktioner efter att de lämnats ensamma på sjukhus eller barnhem.

Men jag förstår inte hur en så trubbig modell kan överföras på ett så komplext samhälle som det vi lever i. Jag har all förståelse för att barn som lämnas ensamma på barnhem eller sjukhus lider alla helvetes kval, men har svårt översätta den situationen till att lämna barnen 5-6 timmar på förskolan. Och även individuella avvikelser måste ju ha mycket stor betydelse för hur barnen reagerar. Jag skulle inte dra höga växlar på den, av det lilla jag har läst.
 
Nej, men det kan man kanske inte förvänta sig av studien heller. Det var ett sammanfattande uttalande av forskaren som låg bakom rapporten: ju fler år i förskola, desto bättre.

Och det kan ju vara till tröst för de föräldrar som lämnar sina barn på förskola tidigt, att de barnen trots alla larm ändå får viktiga fördelar senare i livet.

Det menar jag inte att man kunde förvänta sig. Det enda jag ville veta var att rapporten inte kunde användas som källa till påståendet att det är bättre för studieresultaten att börja förskola vid ett år än vid tre år.

Något sammanfattande uttalande om "ju fler år desto bättre" fanns inte i rapporten men det kanske var i ett annat sammanhang. Men inget av statistiken som redovisades handlade om det.
 
Jag skrev att de gärna jämställer sin uppgift med ett betalt yrke som förskolepedagog. Och helt ärligt, hur mycket jag än gillar mina vänner så hade jag inte förväntat mig den kompetensen av någon som inte är utbildad. Inte av mig själv heller.

Aha. Jag har aldrig hört någon lekman påstå att de skulle ha bättre pedagogiska kunskaper än en utbildad pedagog. Det är en annan diskussion tycker jag än om huruvida ettåring har det bättre på förskola än hos sina föräldrar.
 
Det enda jag ville veta var att rapporten inte kunde användas som källa till påståendet att det är bättre för studieresultaten att börja förskola vid ett år än vid tre år.

Något sammanfattande uttalande om "ju fler år desto bättre" fanns inte i rapporten men det kanske var i ett annat sammanhang. Men inget av statistiken som redovisades handlade om det.

Det var ett uttalande till TT eller någon liknande källa, jag minns att jag såg det eftersom vi skrev om nyheten på jobbet. Och även om man inte kan belägga exakt vid vilken tidpunkt barn bör börja förskolan, så kan man ju konstatera efter alla de år som vi har haft det här systemet, att det inte är någon nackdel för barnens resultat i skolan att ha börjat tidigt. Snarare tvärtom. Och skulle inskolning vid 1,5 års ålder vara traumatiskt eller skadligt hade vi sett det i statistiken för länge sedan. Men det finns inga sådana uppgifter.
 
Men jag förstår inte hur en så trubbig modell kan överföras på ett så komplext samhälle som det vi lever i. Jag har all förståelse för att barn som lämnas ensamma på barnhem eller sjukhus lider alla helvetes kval, men har svårt översätta den situationen till att lämna barnen 5-6 timmar på förskolan. Och även individuella avvikelser måste ju ha mycket stor betydelse för hur barnen reagerar. Jag skulle inte dra höga växlar på den, av det lilla jag har läst.

Det krävs nog att man är lite påläst för att förstå tankegångarna inom teorin bättre. Men jag kan rekommendera att läsa mer, det är onekligen intressant och idag det "moderna" (hittar inget bättre ord) sättet att se på barns utveckling.
 
Aha. Jag har aldrig hört någon lekman påstå att de skulle ha bättre pedagogiska kunskaper än en utbildad pedagog. Det är en annan diskussion tycker jag än om huruvida ettåring har det bättre på förskola än hos sina föräldrar.

Jag vet inte om någon ens har sammanfattat det så, att förskola skulle vara bättre än att vara hemma med föräldrarna. Däremot har TS hävdat motsatsen.
 
Jag vet inte om någon ens har sammanfattat det så, att förskola skulle vara bättre än att vara hemma med föräldrarna. Däremot har TS hävdat motsatsen.

Jodå men det har väl varit flera som har hävdat att förskola från 1,5 år, eller åtminstone från tidig ålder är för barnets bästa?
 
Jodå men det har väl varit flera som har hävdat att förskola från 1,5 år, eller åtminstone från tidig ålder är för barnets bästa?

Jag personligen anser att det finns både för- och nackdelar med förskolan, och i mitt fall har fördelarna klart övervägt. Den har tillfört kunskaper och färdigheter hos mina barn som de inte hade fått annars. I andra fall kanske det är tvärtom. I vissa familjer med otrygg hemmiljö borde kanske barnen gå mer i förskolan. Vissa individer trivs där bättre än andra, osv.
 
Hiddeous sista inlägg tycker jag är klockrent. Visst har de flesta barn det bra hemma men förskolan är för de flesta ett väldigt bra komplement. Just för att föräldrarna inte är pedagoger och för att pedagogerna inte är föräldrar.

Det är väldigt vanligt att barn plötsligt kan en massa saker själva när de börjar pp dagis. Det är lätt att bli hemmablind och hindra sitt barns utveckling för att man vill det väl och är lite för rädd om sitt barn.

Anknytning tycker de flesta är viktigt men teorin går rätt långt och det finns det många som säger emot.
 
@Melisen
Vilket trevligt upplägg tycker jag! Jag hade gärna gjort något liknande!

Jag har några tips för att underlätta vardagen:
- inskaffa en syskonvagn så att båda barnen kan åka vagnen. Då har ni lättare att ta er iväg till parken och liknande.
- ha en bil som "barnbil" med dubbla bilbarnstolar som inte behöver monteras om. Alternativt köp varsin bilstol som ni sätter i varandras bilar.
- ha schema på att göra matlådor till barn och vuxna så ni slipper laga mat med två hungriga ettåringar runt benen.
- kom överens om tider. Att ena familjen nyttjar upplägget mer än den andra är upplagt för osämja.

Sen behöver ni prata igenom vad som händer vid:
-sjukdom
-byte av jobb
-om någon familj blir gravid
-om en av familjerna inte trivs med upplägget (hur lång "uppsägningstid" gente mot varandra har ni för att hitta alternativa lösningar)
-om barnen står i förskolekö bör de ha samma startdatum samt att ni inte kan justera startdatum utan att tala med den andra familjen.

Lycka till!

Mvh Miks
 
Min man var hemma med sin mamma och yngre syskon till dess att han var sju år. De besökte förstås öppna förskolan och kyrkans barntimmar och liknande, men han säger själv att han tror att han haft en lättare skolstart om han fått börja i verksamhet tidigare. Jag gick på dagis med montessoripedagogik och stormtrivdes tydligen (det här var i mitten på 90-talet). Egentligen tror jag att det är svårt att generalisera om vilken form av barnomsorg som är den definitivt bästa.

Vår tvååring har en dagmamma. Jag älskar konceptet och jag är verkligen jätteglad för att allt har fungerat så väl sedan han började i augusti. Vår dagmamma är dels hemma i sitt eget hem, dels i en lokal (förskolelokal) tillsammans med de två andra dagmammorna som finns i närområdet. Alla tre dagmammor är utbildade förskollärare och de har en läroplan att följa, precis som vanliga förskolan. Skulle dagmamman vara sjuk eller ledig har mitt barn en bestämd "extradagmamma" som han får gå hem till. De får alltså vara i både större (=15 barn som mest, då 3 vuxna) och mindre grupper, i hemmiljö, ute och i lokal byggd för förskola. För oss och vår familj är det här upplägget det bästa möjliga (just nu).

Sedan, kanske en töntig parentes men det finns inte dagis (daghem) längre. Det som finns är olika former av förskoleverksamhet.
Nu är min sons dagis (ja jag är vidrig jag vet) riktigt bra med uppdelning och hur det flyter på men om det hade funnits en sådan dagmamma du beskriver här hade jag hellre valt hen (kanske dagperson är en bättre betäckning? :p )
Men vår kommun valde att lägga ner alla dagmammor istället (lustigt nog hamnade en del i äldrevården, jag har jobbat med några jag bara kände
Blir väldigt ledsen av att läsa att du anser det vara skadligt för ditt barn att vara hemma. Nu vet jag inte hur gammal han är men små barns hjärnor är mkt känsliga och med den stress som finns på de flesta förskolor så är en lugn hemmamiljö att föredra ur ett hjärnans utveckling och tillväxt. Små barn har inte behov av mängder av intryck, många olika kontakter och svårighet att få kunna i lugn o ro fokusera och koncentrera sig på det som för dagen är intressant. Pedagoger i förskoleklass (6-årsverksamheten) menar att de ser en ökning av okoncenterade barn, de har svårt att landa nånstans, har ett ökat behov att ha kontroll på vad alla andra gör.

Ledsen om jag verkar negativ, det vill jag inte men jag ser en stor risk med att föräldrar, som faktiskt är de viktigaste i barnens liv, inte tror sig räcka till, inte tror sig kunde ge sitt barn det den behöver, utan förlitar sig på överbelastade förskolor som tyvärr inte ges möjlighet och förutsättning att ge barnen det de behöver.
Jo det hade varit negativ för mitt barn att bara gå hemma med mig.
Jag har en snart fyraåring som är mer som en femåring och alltid legat långt fram motoriskt.

Dessutom vill jag att han ska slippa de sociala problemen hans pappa har haft.
Sen så har vi ett ytterst välfungerande dagis med ovanligt lågt antal vikarier (och om det behövs vikarie är det samma som kommer)
Det är alltid bra ljudnivå och det finns många olika alternativ för barnen på lek, men inne är det lugn lek som gäller.

Jag kanske skulle ha haft en annan syn om vi inte hade en mönster förskola.

Sonen gick högst 20 tim/vecka fram tills i höstas (3,5 år)
Det hade varit mycket skadligare för honom att bara gå hemma med mig fram tills nu än att gå på dagis. Men vi har också ungefär 1 mil enkel väg till alla vänner och de vännerna han leker med har han träffat via dagis.

Öppna förskolan (som är bra mycket värre än dagis enligt mig,en gång och aldrig igen!) ligger två mil bort.
Dagis en halv mil då vi bor väldigt centralt på orten.
Om jag skulle försöka ge honom ett bra umgänge utan dagis hade jag fått köra ihjäl mig. Dessutom är alla barn på dagis från två år här.
 
Nu är min sons dagis (ja jag är vidrig jag vet) riktigt bra med uppdelning och hur det flyter på men om det hade funnits en sådan dagmamma du beskriver här hade jag hellre valt hen (kanske dagperson är en bättre betäckning? :p )
Men vår kommun valde att lägga ner alla dagmammor istället (lustigt nog hamnade en del i äldrevården, jag har jobbat med några jag bara kände

Jo det hade varit negativ för mitt barn att bara gå hemma med mig.
Jag har en snart fyraåring som är mer som en femåring och alltid legat långt fram motoriskt.

Dessutom vill jag att han ska slippa de sociala problemen hans pappa har haft.
Sen så har vi ett ytterst välfungerande dagis med ovanligt lågt antal vikarier (och om det behövs vikarie är det samma som kommer)
Det är alltid bra ljudnivå och det finns många olika alternativ för barnen på lek, men inne är det lugn lek som gäller.

Jag kanske skulle ha haft en annan syn om vi inte hade en mönster förskola.

Sonen gick högst 20 tim/vecka fram tills i höstas (3,5 år)
Det hade varit mycket skadligare för honom att bara gå hemma med mig fram tills nu än att gå på dagis. Men vi har också ungefär 1 mil enkel väg till alla vänner och de vännerna han leker med har han träffat via dagis.

Öppna förskolan (som är bra mycket värre än dagis enligt mig,en gång och aldrig igen!) ligger två mil bort.
Dagis en halv mil då vi bor väldigt centralt på orten.
Om jag skulle försöka ge honom ett bra umgänge utan dagis hade jag fått köra ihjäl mig. Dessutom är alla barn på dagis från två år här.

Låter son att ni har möjlighet att låta ert barn gå i en väldigt välfungerande verksamhet :)
 
Vad tråkigt att du verkar ha varit på en väldigt dåligt fungerande förskola. Jag känner nämligen inte igen mig alls i det du beskriver. På vår förskola är småbarnsgrupperna små och personaltäta. De är 12 st barn uppdelade i 2 grupper med 6 pedagoger. Personaltätheten trappas sedan ner ju äldre barnen blir. I den äldsta gruppen som min son går i nu är de totalt 18 barn på 3 pedagoger. Många är dock 15-timmars barn så jag har aldrig upplevt att sonen inte får den hjälp eller uppmärksamhet han behöver.

Finns det lediga jobb där?
 
Låter son att ni har möjlighet att låta ert barn gå i en väldigt välfungerande verksamhet :)
Min uppfattning när jag läser det du skriver är att du drar alla skräckexempel som en slags standard. Mitt tips till dig är att besöka förskolor med öppna ögon så att säga och se om ni inte har några bra runt er. Det skulle om inte annat kunna lugna dig inför att ni kanske behöver stoppa in barnet i förskoleverksamhet så småningom. Jag minns att jag själv fick en aha-upplevelse första förskolan jag besökte (som jag f.ö inte lyckades norpa en plats på, tyvärr).
 
Min uppfattning när jag läser det du skriver är att du drar alla skräckexempel som en slags standard. Mitt tips till dig är att besöka förskolor med öppna ögon så att säga och se om ni inte har några bra runt er. Det skulle om inte annat kunna lugna dig inför att ni kanske behöver stoppa in barnet i förskoleverksamhet så småningom. Jag minns att jag själv fick en aha-upplevelse första förskolan jag besökte (som jag f.ö inte lyckades norpa en plats på, tyvärr).

Fast jag har ju inte skrivit något negativt om förskolor förutom att det är många barn per pedagog. Så ser det ut i vår stad oavsett vilken verksamhet man väljer tror jag, kan givetvis finnas verksamheter jag inte har kännedom om. Vi är mycket nöjda med storasysters förskola som är ett kooperativ och lilltjejen kommer troligtvis gå där senare.
 
Fast jag har ju inte skrivit något negativt om förskolor förutom att det är många barn per pedagog. Så ser det ut i vår stad oavsett vilken verksamhet man väljer tror jag, kan givetvis finnas verksamheter jag inte har kännedom om. Vi är mycket nöjda med storasysters förskola som är ett kooperativ och lilltjejen kommer troligtvis gå där senare.

Jag är förskollärare och ibland är det skrämmande. Vi är många som varit nära väggen och en del kommer aldrig tillbaks, för vi vill så mycket! Vi vill att alla barn ska få höras och synas. Man vill ha en bra pedagogisk verksamhet, men så kommer alla andra kringuppgifter. Så mitt råd till föräldrar är att kanske faktiskt verkligen gå på de där drop in fiken som anordnas, gå på föräldramöte, fråga hur det är och ställ krav dock inte på pedagogerna utan politikerna!

Jag har själv valt att pussla med min dotter inte ska behöva gå för långa dagar för det är intensivt på många av dagens förskolor. Det är inte ofta man är tre personal samtidigt i en barngrupp på 18 eller kanske fler barn. Det är nätverk, möten, planeringar och raster. Ibland får man inte ta en vikarie pga ekonomin och då får man göra en pedagogs arbete utöver sitt egna.

Jag var på intervju i måndags. Och t o m under intervjun kände jag "Nej vilka taskiga förutsättningar för personal som verkade göra allt för barnen" och jag tackade nej direkt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 934
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 685
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Som rubriken lyder. Går ni som har bar som inte längre sitter i vagn promenader med dem? Gör folk det mera idag? Blev en diskussion...
2
Svar
36
· Visningar
3 298
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 856
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp