Bukefalos 28 år!

Pendlingsavstånd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag pendlar idag ca 1h 15 min, enkel väg. Åker kollektivtrafik, och det drygaste med det är bytena.

Beroende på lön hade jag nog kunnat tänka mig den restiden även med arbete halvtid.

Med bil hade jag inte velat ha den restiden oavsett.
 
Senast ändrad:
Har alltid bott så jag måste pendla. Men 60 min känns Max. 50 min är långt och även dyrt men ok.
Har idag ca 4mil och 32 min. Är ungefär där man hamnar där jag bor så jag är nöjd!

Förut hade jag 1,5 mil och 17 minuter, rena guldtiden 😁


För halvtid hade jag knappt åkt dom där fyra milen om jag inte var väldigt tvungen 🙈
 
Har som mest pendlat 1.45 enkel väg. Då var det ett korttidsjobb av det slaget man får en gång i livet, klart värt tiden. Kunde åka kollektivt, skulle inte vilja köra så långt.

Till vardags skulle jag inte vilja köra mer än 3-4 mil för en halvtid. Om jag kunde åka kollektivt och det var en bra fot in i en bransch skulle jag kunna tänka mig att pendla rätt långt under något halvår åtminstone.
 
Tidigare hade jag 5,5 mil till jobbet och åkte tåg och promenerade för att ta mig dit, samt buss här där jag bor till och från stationen. Gick hemifrån 07.00, bussen gick 07.06, tåget 07.24 och var framme 08.10 sedan promenad till jobbet. Var framme ca 8.40-8.45.
Eftersom jag pendlar kollektivt är det tider jag får passa och det innebär väntetider. Så 2 timmar innan jag var hemma efteråt. Jobbade 4 timmar bara.

I dag har jag 3,5 mil till jobbet, tror jag, åker tåg och buss, går hemifrån klockan 7 på morgonen för att ta bussen och är på plats och stämplar in 7.55. Slutar 12, men är hemma antingen 12.55 om jag flexat ut 10 minuter tidigare eller 13.50 om jag slutade 12. Då alltså med 46 minuters väntetid på tåget först och sedan ytterligare ca 30 minuters väntetid på bussen där jag bor.

Jag kan pendla typ 2 timmar på morgonen och samma när jag slutat utan några problem, trots att jag bara jobbar 4 timmar, men det ska vara ett jobb jag VERKLIGEN trivs på, så att det är värt det och så inte även det blir en belastning. Allra bäst är ju ett jobb med delvis distansarbete då också.
 
Tillägg - när jag åkte tåg 1h30 så var förutsättningen att jag kunde sitta på samma tåg hela vägen.
Hade jag varit tvungen att byt tåg eller bus hae jag nog inte stått ut. En arbetskamrat hade ungefär samma restid men behövde byta färdmedel flera gånger. Det hade jag aldrig stått ut med.

Det är en av fördelarna med bil, man sitter i sin egen bubbla och kan fundera och planera. Ett obb som datalärare hade lektioner mellan 08-16. Då gjorde jag större delen av lektionsplaneringen i bilen under den timme det tog att åka.

Jag har jobbat med 10 minuters promenad till jobbet. Det var hemskt. Jag kunde inte släppa jobbet på vägen hem och hemmet på vägen dit.
 
Till min ena arbetsplats har jag 7 mil. 36 minuter med tåget om det går som det ska plus 15 minuter cykel till stationen.
Eller 50 min med bil från dörr till dörr.
Enkel väg då.

Till min andra arbetsplats har jag ganska precis 400m.

Båda funkar bra för mig. Åker jag tåg passar jag på att vila.
 
Jag har ca 25 min med bil, 2 mil, om trafiken flyter på. Ganska lyxigt tycker jag då jag verkligen kommer bort från stan på den tiden. Kollektivt tar det drygt en timme. Innan pandemin försökte jag variera lite och tycker om båda transportvarianterna. Det är lagom, som fler nämnt, för att varva ner från jobb och ffa komma bort från jobb. Jag skulle inte vilja bo för nära.
 
Runt 45 minuter, beror lite på om jag kan köra eller behöver åka kollektivt med flera byten. Som mest har jag haft en timme och tjugo minuter kollektivt och det var så olidligt att jag köpte bil.
Idag har jag 20 minuter från dörr till dörr om jag kör, och det känns lyxigt.
 
Har under ett år pendlat antingen 16 mil om dagen eller 60 mil veckovis och det fungerade men det var inte kul. Idag skulle jag inte ha råd med min dieselbil och enda anledningen att det var värt det var att jobbet erbjöd internutbildning som jag inte kunde få på annat sätt. Med det i bagaget går min smärtgräns nu vid max 30 minuters restid till jobbet, har i dagsläget 15-20 min beroende på trafik och det är helt ok, då är det strax över 2 mil. Om det är halvtid och innebär längre pass och inte fler resor skulle det kännas ok.
 
Har pendlat med kollektivtrafik som tog 1 och 1/2 timme.
Men det orkar jag inte idag
Nu har jag 5 minuter att gå
Alldeles lagom
 
Om jobbet är rätt, det finns flex och allt annat verkligen är perfekt - då kan jag tänka mig en timme i pendlingstid, även för ett deltidsjobb.

Men, har idag tre minuter med cykel och är därmed jäkligt bortskämd, så jag tror inte att jag hade bytt det mot två timmars pendling per dag i första taget.
 
Jag hade 40 min enkel väg under 6 år, lite i längsta laget och blev dyrt men funkade ändå. Hade inte gjort det på deltidsjobb.

Har strax under 25 min enkel väg idag och det känns superkort :D
 
Jag har 4 mil t jobbet och har haft det i 10 år. Tar runt 35-40 min. Kör bil (diesel). Åker jag buss tar det 2 timmar enkel väg. Ibland känns det långt men ibland skönt att inte bo på samma ort som man jobbar (beror nog på vilket jobb man har).
 
För min del beror det mycket på arbetstider. Jag har inte lust att pendla i 1 h enkel resa om jag ska börja jobba 06:45. Mycket beroende på att jag, tidigare, kunde sluta 21:30 -22:00. Jag måste hinna sova.

Som det är nu har jag haft mellan 25 minuter med bil- helt ok. Till nuvarande 7 minuters gångväg enkel väg.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har fått nytt jobb. Något helt annat än innan och byter verkligen riktning i livet. Blev nästan head-huntad till tjänsten (som...
2
Svar
32
· Visningar
2 780
Senast: Elo
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
13 154
Senast: Ramona
·
Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
650
Fordon Många här bor antagligen lantligt och har långa pendlingsresor. Var går din gräns? När måste man vara beredd att flytta för jobb?
5 6 7
Svar
136
· Visningar
6 996
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp