Bukefalos 28 år!

Pendlingsavstånd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Efter svaren i den här tråden så känner jag att jag kanske inte är så konstig som inte vill pendla 1 timme för ett deltidsjobb (2 timmar per dag då).

Det beror ju också lite på läget tänker jag. Är det en begränsad tid och ger dig en fot in, erfarenhet du kan lägga till i CV eller det finns möjlighet tll fler timmar så ja... jag hade provat. Att göra nånting är ofta bättre än inget. Ffa i en meritlista för fortsatt jobbsökande :)
 
Jag har 4 mil t jobbet och har haft det i 10 år. Tar runt 35-40 min. Kör bil (diesel). Åker jag buss tar det 2 timmar enkel väg. Ibland känns det långt men ibland skönt att inte bo på samma ort som man jobbar (beror nog på vilket jobb man har).
Apropå det så har jag ju valt att bo lite på landet. O vill jag det så kommer jag ju ha långt till jobb, oavsett var i landet jag bor.
 
Det beror ju också lite på läget tänker jag. Är det en begränsad tid och ger dig en fot in, erfarenhet du kan lägga till i CV eller det finns möjlighet tll fler timmar så ja... jag hade provat. Att göra nånting är ofta bättre än inget. Ffa i en meritlista för fortsatt jobbsökande :)
Det är en balansgång det där.

Får ju en bensinkostnad på typ 3000 då så en stor del av lönen försvinner.
 
Jag bor i storstad och har valmöjligheter. Långa resvägar är en anledning till att jag inte bosatt mig på landet. Skulle jag vara arbetslös och bo långt från allt skulle jag ju tagit vad jag kunde få tag i för att försörja mig. Har gjort så och letat nytt jobb samtidigt vilket jag fått p g a meriter från det som låg en bit bort.
 
Föe mig finns det inte ett enda svar på den frågan utan det beror helt och hållet på omständigheterna. När jag bodde i Stockholm pendlade jag periodvis 50 minuter enkel väg, det skulle jag aldrig göra nu.

Att jag gjorde det då berodde på

- att det var mina första jobb i respektive bransch, jag var jätteglad att jag fått jobben för de växte inte på träd

- det fanns inte den typen av jobb i förorten jag bodde

- jag ville inte flytta från Stockholm just då eftersom jag flyttat dit pga jobbmöjligheterna.

Skulle aldrig pendla så långt idag, i dagsläget är allt över cykelavstånd (typ 3-4 km ) inaktuellt. Det beror främst på att

- jag har en eftertraktad kompetens och är senior inom ett yrke där det råder en god arbetsmarknad. Jag har råd att vara kräsen.

- jag har valt att bosätta mig på en plats med många arbetstillfällen så skulle jag sluta min nuvarande tjänst finns flera alternativ inom en snäv radie.

Så, som ny inom yrket hade jag personligen förmodligen inte alls vägt in pendlingstiden. Hade jag tyckt att pendlingen blev för lång hade jag istället flyttat.
 
Efter svaren i den här tråden så känner jag att jag kanske inte är så konstig som inte vill pendla 1 timme för ett deltidsjobb (2 timmar per dag då).
Skulle jag vara arbetslös skulle jag inte tveka för att få in foten eller för att få en anställning på cvt.

Jag glömde nämna att jag har två extrajobb med nästan 2 h enkel väg. Det är dock valfritt och utöver min heltidstjänst.
 
Det är en balansgång det där.

Får ju en bensinkostnad på typ 3000 då så en stor del av lönen försvinner.
Haka inte upp dig på bensinkostnaden. Du kan kompensera det genom att dra av arbetsresorna i din deklaration.

Skatteverket skriver:

"Avdrag enligt schablon – egen bil
Avdrag för resor till och från arbetsplatsen med egen bil medges med 18,50 kr/körd mil (12 kap. 27 § tredje stycket IL)."
Instruktion

Det du behöver göra är hålla koll på hur långt du har till jobbet och redovisa hur långt du kör/månad.
 
Efter svaren i den här tråden så känner jag att jag kanske inte är så konstig som inte vill pendla 1 timme för ett deltidsjobb (2 timmar per dag då).

Det pendlade jag på ett urkasst betalt sommarjobb för 2 år sen. En deltidstjänst som gjorde att jag behövde plugga 50% på CSN samtidigt då jag körde upp typ halva lönen. Så inte mycket ledigt alls den sommaren, men i gengäld så har det gett mig en riktigt grym referens att använda vid jobbansökningar plus en bra merit på mitt CV :up:
 
Jag har haft minst 45 minuter till jobbet i stort sett hela mitt arbetsliv. Det får man stå ut med om an bor i närheten av Stockholm. Det vanliga har varit en timme eller mer enkel väg. Jag hade fortsatt pendla även vid halvtid, men försökt få upp tiden till 75% om jag kunde alternativt färskt få en tjänst där man jobbade hela dagar om det var möjligt.
 
Allt beror på vilket utgångsläge jag har. När jag arbetstränade så pendlade jag glatt 1 timme enkel väg för att få referenser. När jag var arbetslös tog jag ett jobb som jag hade mil enkel väg till.

I dagsläget hade jag gjort samma sak om det behövdes.
 
Går det att åka kollektivt en del av vägen, går det att samåka en del av vägen? Är det lång tid det handlar om? Kanske är det värt 3000 kr för att bättra på sina möjligheter tänker jag..?
Blir en massa byten om man ska åka kommunalt. Och vem skulle jag samåka med? Jag har inte räknat ut hur lång tid det skulle ta att åka med allmänna färdmedel till den aktuella arbetsplatsen då jag inte vet arbetstiderna, men räknade ut det för resor till och från skolan i samma stad och landade på restid 5 timmar om dagen. Så nej, allmänna kommunikationer är inte min kopp te.

Haka inte upp dig på bensinkostnaden. Du kan kompensera det genom att dra av arbetsresorna i din deklaration.

Skatteverket skriver:

"Avdrag enligt schablon – egen bil
Avdrag för resor till och från arbetsplatsen med egen bil medges med 18,50 kr/körd mil (12 kap. 27 § tredje stycket IL)."
Instruktion

Det du behöver göra är hålla koll på hur långt du har till jobbet och redovisa hur långt du kör/månad.
Jag vet det där. Har gjort avdrag tidigare. Men 18,50 är en piss i mississippi. Bilavdraget minskar bara den beskattningsbara inkomsten med så mycket.
 
Blir en massa byten om man ska åka kommunalt. Och vem skulle jag samåka med? Jag har inte räknat ut hur lång tid det skulle ta att åka med allmänna färdmedel till den aktuella arbetsplatsen då jag inte vet arbetstiderna, men räknade ut det för resor till och från skolan i samma stad och landade på restid 5 timmar om dagen. Så nej, allmänna kommunikationer är inte min kopp te.

Jag kan omöjligt veta vem du skulle kunna samåka med. Men om jobbet ligger i en ort dit fler pendlar kanske det finns någon med liknande arbetstider. Du lär få veta dina arbetstider om du tar tjänsten så då blir det nog lättare att kalkylera med.
 
För mig är det mer tid än sträcka. Så runt en timme åt varje håll max. Nu har jag ca 30 minuters pendling till jobbet och det är lagom. Men jag har pendlat både en och två timmar tidigare, men då var jag yngre och piggare ;). Ju kortare tid jag jobbar ju mer tid orkar jag lägga på pendling så för mig handlar det om tid/energi. Säg att jag har 10 timmar energi att göra av med då spelar det för min kropp och knopp inte så stor roll om jag arbetar eller reser den tiden, jag blir lika trött oavsett vad tiden spenderas på. Ekonomiskt blir det ju en annan fråga, kostnadsmässigt kan det ju bli billigare att resa en längre tid med kommunala färdmedel än en kortare tid med bil. Sen kan jag nog tänka mig att resa längre för ett roligt jobb än för ett som är mindre kul, om det nu finns en valmöjlighet.
 
Det beror på upplägg och omständigheter. För ett vanligt jobb på kontorstider skulle jag nog helst inte resa mer än 60 min enkel väg, men då jag bor bra till med kollektivtrafik så täcker jag in ett stort område med den smärtgränsen.

Nu jobbar jag i sjok där vi jobbar många timmar under några dagar och sen har lång ledighet emellan. Där har jag flera kollegor som bor 15 mil eller mer från jobbet. De kommer och jobbar, sover hos någon i närheten eller på jobbet under jobbperioden och åker sen hem och är lediga. Det verkar fungera bra och det enda tråkiga är väl när det är möten eller utbildningar som är förlagda så de inte hänger ihop med jobbperioden. Men det är ju bara att tugga i sig när man har en anställning, uppenbarligen överväger ju fördelarna då många har varit kvar länge. :)
 
Efter svaren i den här tråden så känner jag att jag kanske inte är så konstig som inte vill pendla 1 timme för ett deltidsjobb (2 timmar per dag då).
Å andra sidan beror det ju på i vilken situation man står i. Arbetslöshet? Tja, då är ATT HA ett jobb viktigare än tiden det tar att pendla. Med andra ord, jag skulle inte välja bort jobb pga pendlingen, om den inte är helt orimlig. 1 timmes pendling enkel resa för ett halvtidsjobb är inte orimligt om alternativet är arbetslöshet.

Inte för mig. Jag har varit arbetslös i mitt liv, det är oerhört nedbrytande för kropp och själ.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har fått nytt jobb. Något helt annat än innan och byter verkligen riktning i livet. Blev nästan head-huntad till tjänsten (som...
2
Svar
32
· Visningar
2 780
Senast: Elo
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
13 156
Senast: Ramona
·
Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
650
Fordon Många här bor antagligen lantligt och har långa pendlingsresor. Var går din gräns? När måste man vara beredd att flytta för jobb?
5 6 7
Svar
136
· Visningar
6 996
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp