Bukefalos 28 år!

Pendlingsavstånd

Status
Stängd för vidare inlägg.

Wille

Trådstartare
Hur långt kan du tänka dig att pendla per dag för ett jobb? Om det är ett halvtidsjobb, är du beredd att pendla samma sträcka?
 
Med bil för 100% jobb kanske 40 minuter ungefär.
Kan hända att jag kunde pendlat längre med tåg eller likande
 
Jag har haft ca 45 minuter enkel väg. Lite drygt och bytte så småningom om till ett närmare. Det blev också rätt dyrt att köra 8,5 mil varje dag, min bil drog runt en liter på den tiden. Med tanke på bensinkostnaderna hade det inte varit rimligt för en halvtid i form av 4h/dag.

Om jag inte får en fast tjänst på nuvarande kan jag tänka mig att veckopendla till en tjänst 14 mil bort.
 
För mig beror det mycket på hur jag reser. Måste jag åka bil så är min tröskel lägre numera, iom de betydligt högre kostnader det för med sig att vara beroende av bil.

Jag bor så att jag har bra kommunikationer till och från en stad som ligger ca 30min bort med tåg (plus ca tio minuter promenad till tåget), ca en timme bort med buss (plus ca fem minuter promenad till bussen). Sen tillkommer eventuell vidare resa inom stan. I dagsläget hade jag absolut kunnat tänka mig det, bara jag då kunnat åka kollektivt. Jag har bilpendlat till samma stad innan, och idag blir den kostnaden alltför hög (om inte lönen skulle ligga på runt 35 tusen innan skatt, men det tvivlar jag på är aktuellt för mig i vilket fall..).

Lönen spelar förstås in, också. Ska jag ha bil så kostar den ändå ett antal tusenlappar i månaden, och jag har i dagsläget valt bort att äga en egen sen min förra gick vidare i somras. Just för att det kostar som det gör. Månadskort för kollektivtrafiken här i länet kostar under tusenlappen, så skillnaden blir väldigt kännbar för mig. Ska jag jobba mindre än heltid så är det nog definitivt kollektivtrafiken som gäller, ingen bil!

I dagsläget har jag ca 30min (tre mil) med bil.
 
Beror på arbetstiderna för barnen kan tidigast lämnas 06.15 och behöver hämtas senast 18 tror jag. Ja jag har en man som kan hämta barnen men jag vill slippa byta jobb om livet ändras. Men upp till 60 minuter kan jag pendla för en heltidstjänst. Har 1 mil till närmaste kollektivtrafik så jag får väga in vart jag bor, tillgång till arbete som inte är vårdrelaterat och bensinkostnader.
 
Jag har haft ca 45 minuter enkel väg. Lite drygt och bytte så småningom om till ett närmare. Det blev också rätt dyrt att köra 8,5 mil varje dag, min bil drog runt en liter på den tiden. Med tanke på bensinkostnaderna hade det inte varit rimligt för en halvtid i form av 4h/dag.

Om jag inte får en fast tjänst på nuvarande kan jag tänka mig att veckopendla till en tjänst 14 mil bort.
Hängde inte med där. Tog det dig 45 minuter att köra 8,5 mil? Och hur blev det 4 timmar om dagen?
 
Med dagens bensinpriser skulle jag inte pendla alls om det gick att undvika,jobbar i stan som ligger 1,5 mil från mitt hem och det är max.
Min man har 5 mil till jobbet blir trött bara av tanken.
 
Haft 75 min med bil till helgjobb, jobbade då 10 timmar per dag och brukade sova över i bilen istället för att åka hem på lördagskvällen. Nu skulle inte det vara ett alternativ längre.
Bor i en stor stad stad, så tänker att jag inte behöver pendla så långt. Så 45 min kanske är gränsen.
 
När jag studerade hade jag 20-25 minuter med bil till jobbet. Det är nog det längsta jag skulle kunna tänka mig. Däremot är jag väldigt bekväm med mina 8 min just nu. Skulle jag få jobb i den stad där jag studerade skulle det bli en högre grundlön men försvinna mer i bränsle och tid.
 
Jag har 2,5 mil enkel väg till mitt ena jobb. 1km till det andra. Föredrar såklart att slippa pendla pga bränslepriserna, men jag jobbar ju inte så många dagar på det jobbet där jag måste pendla så kostnaden är rätt liten.

Det beror nog helt enkelt på vilka möjligheter man har där man bor. Det går ju inte alltid att välja bort pendling. Jag bor i en stad så jag kan gå till jobbet, men hade jag bott i glesbygd vore det annat. Sen är det såklart trafikläget, i Sthlm vill jag knappast pendla 2,5 mil, medan 2,5 mil i Norrlands inland är lyxigt kort avstånd.
 
Nej, jag ska försöka vara tydligare.
45 minuter dit, 45 minuter hem. Totalt 8,5 mil/dag. Om jag jobbade halvtid i form av 4 h/dag skulle det inte vara värt det. Skulle jag jobba 3 dagar i veckan, men 8 h så skulle det vara ett alternativ.

Precis. Jobbar man halvtid för halva lönen men samma pendlingskostnad är ju en helt annan sak än att även ha halva pendlingskostnaden...
 
Beror på jobbet.
Sökte för ett par år sedan ett jobb som låg 16 mil hemifrån (2h med tåg per riktning). Planen då var att ha en övernattningsbostad i den staden och bo där må-to, jobba distans fredag.

I dagsläget har jag 2 mil till jobbet, beroende på trafiken tar det i allmänhet mellan 25 min och 35 min att köra. 1 h kollektivt/väg.
Tidigare åkte jag kollektivt och hade kring 40 min/väg.

Kan tänka mig att ha lång väg om jobbet är rätt.

Drar av resekostnader i skatten.
 
Jag har nästan alltid pendlat. När jag bodde i 'Uppsala jobbade jag i Stockholm :D

Som mest har jag pendlat 1h30 min med tåg enkel resa. Kunde använda tiden på tåget till att jobba, sova eller bara slöa.
Jag är nog beredd att åka ganska långt bara jag får jobba. (eller fick, mitt arbetsliv är sannolikt över nu) 30 minuter till en timme har varit vanligast.

Att jag älskar att köra bil väger in....
 
Jag har alltid ogillat pendling starkt, och prioriterat närhet till jobb. Har istället varit flyttbar och flexibel med mitt boende.

Har bytt jobb för nåt år sen och har nu 45 min enkel väg med elcykel (eller kollektivtrafik på vintern). Det känns max, för längre än så hade jag flyttat. (Åandra sidan har jag mest jobbat hemifrån nu, och kommer fortsätta med det ett par dagar/vecka även efter pandemin, och då kan man ju stå ut med lite längre pendling färre dagar.)
 
Jag har pendlat som mest fem mil landsväg (ungefär 45 minuter med bil - lite skiftande beroende på trafikmängd, och väglag vintertid - och över timmen med buss).

Då hade jag inga problem med det (tyckte tvärtom t.o.m. att det kunde vara skönt speciellt på eftermiddagen att ha den stunden att varva ned; buss tiiidigt på morgonen var däremot ingen hit för då hann man ju typ somna om 😆).

Jag hade så länge jag kan välja inte velat pendla längre än så, men tänker att det ändå inte är en särskilt onormal sträcka/restid. Jag hade lagt den tiden även för ett deltidsjobb, om det var möjligt och vad jag hade att välja på.

Även om jag nu blivit bortskämd med en betydligt kortare sträcka och inte saknar den längre pendlingen alls.
 
Jag har ca 45-60min med bil till jobbet beroende på trafik. Åker jag kommunalt, vilket jag försöker göra minst en dag i veckan, tar det 1.5 timme. Jag gillar att ha den sträckan till jobbet. Tycker det är skönt att släppa jobbet i bilen påväg hem och varva ned. Börjar oftast jobba kl 6.30 eller 9 så blir ju tidiga morgnar när jag börjar tidigt men tycker inte det är så himla farligt faktiskt. Tycker det känns lyxigt att få sluta så tidigt på dagen då.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har fått nytt jobb. Något helt annat än innan och byter verkligen riktning i livet. Blev nästan head-huntad till tjänsten (som...
2
Svar
32
· Visningar
2 654
Senast: Elo
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 971
Senast: Ramona
·
Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
605
Fordon Många här bor antagligen lantligt och har långa pendlingsresor. Var går din gräns? När måste man vara beredd att flytta för jobb?
5 6 7
Svar
136
· Visningar
6 877
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp