Bukefalos 28 år!

Piggare häst?

E

eliiun

Hejsan, jag har ett halvblodsto som är väldigt slö.jag har provat med både det ena och andra,både veterinär,massör,och kilopraktor har kollat på henne. Helt felfri.

Vad gör ni för att få era hästar piggare?:)

Mvh Elin
 
Sv: Piggare häst?

min pålle är redan väldigt pigg:D
men vad ger du h*n för foder?


Just nu går hon bara på havre betfor hö och mineraler.
Förra ägaren provade allt möjligt men enligt henne kändes hon stabilast på det hon äter nu.
jag hara bara haft henne i några månader.
så jag har inte hunnit testa på så mkt.

Men du har inget bra foder att rekomendera?:)
 
Sv: Piggare häst?

foder med mkt energi!
kan använda dig av foderforumet och söka där!


annars så blir ju hästen piggare ju bättre kondition den har.

att ha hästen ute i hagen i 10 timmar om dagen gör ju sitt åxå, speciellt i värmen. de blir mer loj då.

pälsen hur är den? tjock? klipp hästen.

mitt bästa tips är ändå att lydnads och kondiionsträna.
säger du framåt då är det det som gäller och inget annat. ta hjälp av en duktig tränare om du inte får till det själv!

lycka till
 
Sv: Piggare häst?

Jag håller med remmis här :idea:

Ju mer kondition desto piggare häst :)
och se till att göra träningen varierande så hästen tycker att det är roligt, men var samtidigt konsekvent, hästen får aldrig sega runt utan ska alltid gå på framåt om du ber om det.
 
Sv: Piggare häst?

foder med mkt energi!
kan använda dig av foderforumet och söka där!


annars så blir ju hästen piggare ju bättre kondition den har.

att ha hästen ute i hagen i 10 timmar om dagen gör ju sitt åxå, speciellt i värmen. de blir mer loj då.

pälsen hur är den? tjock? klipp hästen.

mitt bästa tips är ändå att lydnads och kondiionsträna.
säger du framåt då är det det som gäller och inget annat. ta hjälp av en duktig tränare om du inte får till det själv!

lycka till

hejsan,
Ja konition det har hon,vi tränar fär en jätteduktig tränare.
Kontition och lydnad har vi tränat på vädligt mkt. Det är inte så att hon inte går frammåt när jag ber henne för det gör hon..Men hon känns så seg förövrigt. det där riktiga " goet!" finns inte.
klippt henne har jag gjort.


men ett stort tack för hjälpen. nu ska jag in och kolla lite foder:D
 
Sv: Piggare häst?

Hur varierat rider du? Jag upplever att sega hästar behöver MYCKET varierad träning. Rida olika vägar i skogen, du behöver inte hålla dig på stigarna, utforska nya ställen.
Rid ut varierat både själv (Om det går) och i grupp.
Träna inte för mycket på bana, och när du gör det rid hela tiden olika ridvägar så det blir så varierat som möjligt.

Ge lite havre, det brukar pigga upp hästarna (På gott och ont :angel: )

Men det bästa tycker jag är att se över sin ridning.
Sen är inte alla hästar heta och pigga, och om du har en sån häst så är det nog bara att acceptera tyvärr. :crazy:
 
Sv: Piggare häst?

Ja,vi varierar väldigt mycket. Med tuvärr får det inte henne inte att piggna upp för det=/
 
Sv: Piggare häst?

Det där du efterlyser tror jag heter livsenergi och livsglädje. :)
Vad kan det vara som hindrar din häst att känna detta?
Frånvaro av sjukdom betyder inte automatisk hälsa med stark livsenergi. Det är mycket som inte syns som spelar in i välmåendet.
Det gäller att se till helheten och stärka alla svaga länkar. Mycket av denna energin bör komma ifrån "hjärtats värme och känslor".
Trivs din häst med livet som häst, stallmiljön och sin ryttare?
Får den mat som gör att den har ett överskott?
:)
 
Sv: Piggare häst?

ja det är ju så att hon är en glad liten tös, inte så att hon är deppig och hängig.Men hon har inget go i sig när dte gäller ridingen även om hon får göra det hon tycker alra bäst om, tex hoppa teräng bana eller liknade så tycker jag hon inte riktigt hon är så framåt.

kemin är jättebra mellan oss,och vi trivs med varandra.
:rofl:
 
Sv: Piggare häst?

Rid mycket i skogen, galoppera på fält, hoppa...

Det kanske är så att din häst har denna personlighet. Man kan inte förändra allt tyvärr!
 
Sv: Piggare häst?

Ja, det kan iallafall vara livsenergin som är för låg, även om hon är glad och du gillar henne. :)
 
Sv: Piggare häst?

*kl*
Det kanske behövs lite motivering från din sida också :)
när du själv tycker att det är väldigt roligt brukar hästen bli mkt piggare och nyfiknare. Men fodret spelar säkert en viss roll också. ? kanske så att hästen inte trivs:D ja det kan vara allt möjligt.
 
Sv: Piggare häst?

Just nu går hon bara på havre betfor hö och mineraler.
Förra ägaren provade allt möjligt men enligt henne kändes hon stabilast på det hon äter nu.
jag hara bara haft henne i några månader.
så jag har inte hunnit testa på så mkt.

Men du har inget bra foder att rekomendera?:)

Hej!
innan hade jag en lat ponny, men han blev mkt piggare om man gav han ett foder som heter" Salsa Mix Hot" tror jag det heter eller ngt med "salsa" och "hot" va det iaf........ Det blev en explosion kan man ju säga:love:
 
Sv: Piggare häst?

Min häst är inte direkt seg,utan väldigt pigg och frammåt i grund och botten,men alltid i början av varje dressyrpass testar hon mig genom att gå o maska,går inte fram för skönkeln öth,då rider jag enbart frammåt,skiter i form osv, utan fram för skänkeln! Hästen ska svara direkt,jag brukar även lägga henne i galopp och galoppera på! Sen brukar hästen bjuda till!:banana:
 
Sv: Piggare häst?

Hästar är individer.
Oika helt enkelt.

Får hästen rätt foder, varierad träning och inte har några fysiska fel får du nog helt enkelt finna dig i att den är den lite lojare typen.
 
Sv: Piggare häst?

***knapplån***

Mitt sto fick som mest tre kilo havre/dag, och hon blev bara slöare och slöare. Sen minskade vi havregivan successivt och då piggnade hon till.
Idag får hon hösilage, 2 dl (torrt mått) betfor, 1 dl linfröolja samt mineraler, och hon är piggare än någonsin. Hösilaget är analyserat och täcker hennes behov.

Immer
 
Sv: Piggare häst?

hej m jag va du så skulle jag gett henne kraft för avelston unghästar och föl , sedan hade jag låigt bli å rida henne på två dar å inte heöller släppa ut henne då är dom oftast jätte pigga brukar göra så är min är allt för slö :)
 
Sv: Piggare häst?

Knappast rätt metod. Att låta hästen stå inne två dagar bara för att den ska vara pigg när man rider?

Det är klart mycket bättre att ta reda på varför hästen är slö. För lite kraftfoder? För mycket kraftfoder? Brist på motivation? Osv osv.

Immer
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
520
Senast: tessan.g
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 270
Senast: Oknytt
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 497
Senast: Roheryn
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 242

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp