Bukefalos 28 år!

Piggare häst?

Sv: Piggare häst?

Hej, jag kan klart rekomendera ett foder som heter DYNAVENA. Du hittar det på: http://www.dynavena.se/ . Alla hästar jag har sett som fått det blir blanka i pälsen, får fint hull och blir PIGGA. :bump:

Totalt sett så vet jag om ett 10-tal hästar förutom min egen. Dynavena finns som helfoder eller som kombinationsfoder med havre eller korn. Ger man Dynavena behövs inga mineraler om inte hästen har något speciellt behov. Det är i alla fall väldigt höga energivärden och ger man för mycket brukar hästarna explodera!

Betfor slutade jag ge för 15 år sedan för oftast så bränner våra hästar inte allt de får i sig utan det lägger sig som slaggprodukter i blodet har jag hört. Det är ju annorlunda med trav och galopphästar. Jag upplever att min häst dessutom är bättre i magen utan betfor.

Var och en gör det som man tror bäst på, jag tror på Dynavena utan betfor andra tror på betfor kombinerat med annat foder. Ville bara tippsa om vad som fungerat på mina och mina kompisars hästar.

Lycka till, det kan ju vara så att din häst är lugnare av naturen också! :bump:
 
Sv: Piggare häst?

Men borsta av honom ute istället då, låt honom ha täcke när han går ute, skaffa bättre ventilation inne i stallet, medicinera, har han kronisk hosta så har han det ju bättre av att gå ute MER och inte mindre!! Hästar med hosta behöver massor med frisk luft, självklart blir han hostig om han står inne 23 timmar om dygnet :eek: hur tänker du?! Din häst mår förmodligen otroligt dåligt psykist om hans naturliga beteende blir så hämmat som det blir nu.

Det finns många bra sätt att hantera ett häst med hosta, har själv haft hand om såna hästar. Och dom mådde alltid alltid bättre ju mer dom fick vara ute istället för att stå inne i ett stall där luften stannar och alla partiklar blir kvar för hästen att andas in. Finns även en hel del bra fodertillskott och saltstenar för hästar med hosta som har funkat super för väldigt många.

Enligt mig är det borderline, om inte solklar, vanvård att ha sin häst så som du har. En häst måste få vara ute för att må bra, dom är byggda för det både fysiskt och psykiskt. Tycker du ska kontakta en veterinär som är duktig med host-hästar och höra om alla alternativ du har som inte involverar att stänga in sin stackars häst!
 
Sv: Piggare häst?

Läste att din häst inte får gå ute mer än 1 timme!!!!:mad: Jag hade min häst uppstallad på en ridskola där de bara var ute i 6-8 timmar, sedan var det aldrig lugnt i stallet förrän efter 22. Min häst blev slö, apatisk och var som en robbot. Gjorde allt men inget mer, ingen glädje alls. På slutet innan jag lyckades byta stall så hjälpte ingenting, hon rörde sig knappt.

Det tog 3 dagars vila på nya stället sedan fick jag så mycket fart på min häst att hon snudd på var okontrollerbar! Hon hade ju fått så mycket kraft på andra stället att det exploderade nu när hon kunde sova och få vara ute som en riktig häst! Nu är hon glad och pigg och behöver nästan inget kraftfoder utan äter fritt med hö.

Hästar behöver vara ute, inte instängda mellan fyra väggar! Och ha ett lugnt stall! :)
 
Sv: Piggare häst?

hej m jag va du så skulle jag gett henne kraft för avelston unghästar och föl , sedan hade jag låigt bli å rida henne på två dar å inte heöller släppa ut henne då är dom oftast jätte pigga brukar göra så är min är allt för slö :)



fan bruden de är sjukt :/ mrn tyvärr allt för vanligt :(
 
Sv: Piggare häst?

På ett stall där jag höll till så var det en häst som var ganska seg allmänt och han fick b-vitaminer och sen har det varit mycket bättre, så prova med det! :)
 
Sv: Piggare häst?

Jag tror jag låter bli de där B-vitaminerna eftersom mina hästar är pigga så att det räcker till och blir över :p

Immer
 
Sv: Piggare häst?

kronisk hosta har han, om han blir lerig å jag sedan borstar av han de kan han dö istället. därför får han inte vara ute mer än den tiden nu på vintern på sommaren går de bättre när han äter gräs , men inte nu när de är hö å foder. så därför har jag häldre honnom inne än ute.

Är du på riktigt? Eller driver du med oss?

En hosthäst ska vara ute så mycket som möjligt, och då håller din stackare instängd i stallet?
Jag har också en häst som är att betrakta som hosthäst. Hon går ute så mycket det någonsin är möjligt, hon vältrar sig gärna i leran och är mer grå än svart när hon tas in på kvällen. Jag spolar benen och borstar henne utomhus.

Immer
 
Sv: Piggare häst?

Är du på riktigt? Eller driver du med oss?


Immer

Jag har läst denna tråden för första gången i kväll och antar eller i alla fall hoppas att det är som du tror. Det finns väl ingen vettig människa som har en hosthäst instängd i ett stall 23 timmar om dygnet? Allt damm från stallet måste vara mkt värre än lite lera.

Min hosthäst går i alla fall ute så mkt som möjligt dvs tolv timmar om dygnet.
 
Sv: Piggare häst?

Hej, jag kan klart rekomendera ett foder som heter DYNAVENA. Du hittar det på: http://www.dynavena.se/ . Alla hästar jag har sett som fått det blir blanka i pälsen, får fint hull och blir PIGGA. :bump:

Totalt sett så vet jag om ett 10-tal hästar förutom min egen. Dynavena finns som helfoder eller som kombinationsfoder med havre eller korn. Ger man Dynavena behövs inga mineraler om inte hästen har något speciellt behov. Det är i alla fall väldigt höga energivärden och ger man för mycket brukar hästarna explodera!

Betfor slutade jag ge för 15 år sedan för oftast så bränner våra hästar inte allt de får i sig utan det lägger sig som slaggprodukter i blodet har jag hört. Det är ju annorlunda med trav och galopphästar. Jag upplever att min häst dessutom är bättre i magen utan betfor.

Var och en gör det som man tror bäst på, jag tror på Dynavena utan betfor andra tror på betfor kombinerat med annat foder. Ville bara tippsa om vad som fungerat på mina och mina kompisars hästar.

Lycka till, det kan ju vara så att din häst är lugnare av naturen också! :bump:

Visst är det så att var och en ger sina hästar det som den själv tror är bäst. Mina får förutom ensilage, lusern, betfor, linfröolja och mineraler. De är både blanka i pälsen, har bra hull och är pigga.
Det var intressanta påståenden om betfor var har du hört dem?

Till ts
Min egen häst var inte så pigg tidigare. Då var hon lite överviktig. Nu har jag bantat henne och hon har blivit mkt piggare. Det är möjligt att man kan fodra en del hästar så att de blir pigga men det stämmer inte på alla.
 
Sv: Piggare häst?

kronisk hosta har han, om han blir lerig å jag sedan borstar av han de kan han dö istället. därför får han inte vara ute mer än den tiden nu på vintern på sommaren går de bättre när han äter gräs , men inte nu när de är hö å foder. så därför har jag häldre honnom inne än ute.

Du kan bara inte va från denna planet!
 
Sv: Piggare häst?

är det en HET häst du vill ha eller bara en med egen motor?

Vill du ha en het häst... kanske du får leta efter en ny...
Men mera motor får du om hästen inte är för tjock...Ge energi rikt foder , prova "sprutan" som finns i ridsportsbutiker, som ger energi kick! Jag gav en "spruta" till min innan en tävling och ja j*vlar där blev myror i brallan :rofl:
Min häst är tjock och lat nu, men när hon tävlas och är slimmad står hon och hoppar i boxen i bland :bump:
kolla dodson & horell.. de har toppen fina foder för alla typer av hästar!
Det kan även vara så att den bara fattas lite B- vitamin... be veterinären ge den en spruta, så ser du om den kvicknar till. Detta konstiga vädret gör att hästarna inte vet om de ska fälla eller sätta päls!
 
Sv: Piggare häst?

Hejsan, jag har ett halvblodsto som är väldigt slö.jag har provat med både det ena och andra,både veterinär,massör,och kilopraktor har kollat på henne. Helt felfri.

Vad gör ni för att få era hästar piggare?:)

Mvh Elin

Mitt standardrecept för slöa (och även heta) hästar är halvhalter, övergångar och tempoväxlingar utan att kräva att hästen kröker på nacken. Att kräva uppmärksamhet. (Förutsatt att hästen får vad den behöver, förstås.) Funkar på nästan alla ridrelaterade problem.
 
Sv: Piggare häst?

*kl*
Jag hade ett shiresto som verkligen var den lugna lite slöa typen tills jag började galopp träna henne....då tjo hoppsan vad den damen vaknade. Hon fullkomligt älskade snabbjobben och träningstävlandet. :D
 
Sv: Piggare häst?

Är du på riktigt? Eller driver du med oss?

En hosthäst ska vara ute så mycket som möjligt, och då håller din stackare instängd i stallet?
Jag har också en häst som är att betrakta som hosthäst. Hon går ute så mycket det någonsin är möjligt, hon vältrar sig gärna i leran och är mer grå än svart när hon tas in på kvällen. Jag spolar benen och borstar henne utomhus.

Immer

Jag hoppas inte att det är på riktigt. Är också ägare till sk hosthäst och får rysningar när jag läser inläggen om hästen som står inne 23 h/dygn :eek::eek:
 
Sv: Piggare häst?

enligt lag ska hästar ha möjlighet att röra sig fritt i alla gångarter minst 4 timmar dag.. ( tror det var 4 timmar..) så det är förbjudet att ha en häst inne om det inte är pga sjukdom eller liknande!;)
 
Sv: Piggare häst?

Men.... alla mina tre hästar är pigga, de har energi nog till att kunna dela med sig.
Men svaret var kanske till TS?

Immer
 
Sv: Piggare häst?

enligt lag ska hästar ha möjlighet att röra sig fritt i alla gångarter minst 4 timmar dag..


Inte riktigt sant, det står ingenting om tiden i Djurskyddsmyndighetens föreskriftsmotiv ( http://www.sjv.se/download/18.1d8730ed11439d875d180003006/foreskriftsmotiv_4_2007_L101.pdf ):

5 kap 1 § Hästar ska normalt sett dagligen ges möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter.
För föl och unghästar upp till 12 månaders ålder ska denna rastning ske tillsammans med minst en annan häst.


Och författningen träder i kraft först den 1 augusti 2010. Det kan du läsa här:
http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/djurskydd/hastar.4.b1bed211329040f5080002447.html
 
Senast ändrad:
Sv: Piggare häst?

Inte riktigt sant, det står ingenting om tiden i Djurskyddsmyndighetens föreskriftsmotiv ( http://www.sjv.se/download/18.1d8730ed11439d875d180003006/foreskriftsmotiv_4_2007_L101.pdf ):

5 kap 1 § Hästar ska normalt sett dagligen ges möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter.
För föl och unghästar upp till 12 månaders ålder ska denna rastning ske tillsammans med minst en annan häst.


Och författningen träder i kraft först den 1 augusti 2010. Det kan du läsa här:
http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/djurskydd/hastar.4.b1bed211329040f5080002447.html


ok, men jag kanske var 1½ år förtidig där, men trist läge om alla dessa hästar ska behöva stå inne tills dess:eek:

2010
Varje dag ska din häst få möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter

Men för i år, vad jag kan se står det!


För hästar som tränas tillgodoses
rörelsebehovet delvis med motion men
hästar ska även ges möjlighet att röra sig
lösa utan inverkan av yttre faktorer
. De ska
kunna rulla sig och röra sig i olika
gångarter. Hästar som p.g.a. skada ska
hålla sig i stillhet får vistas i mindre hage.
De flesta hästar mår bra av att vistas ute så
mycket som möjligt. För unga hästars
sociala utveckling är det av yttersta vikt att
de får umgås med artfränder. Därför är det
ett krav att de ska hållas och vistas ihop
med minst en annan häst.
Kravet att hästar normalt dagligen ska
kunna röra sig fritt dagligen
gäller inte om
hästen tillfälligt är på en tävlingsplats, ett
djursjukhus, under långturer etc. Det gäller
inte heller om hästen p.g.a. konvalescens
måste förvaras i box.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
520
Senast: tessan.g
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 270
Senast: Oknytt
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 497
Senast: Roheryn
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 242

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp