Bukefalos 28 år!

Piggare häst?

Sv: Piggare häst?

är du säker på de? har jag ute min ponny för länge på dan somnar han när vi rider han kan inte va ute mer än max en timma
 
Sv: Piggare häst?

Vad har du för analysvärden på ditt grovfoder och hur mycket foder får hon sammanlagt? Trivs hon i stallet och med hagkamraterna?
Hur mkt utegång har hon? Är du noga med berömmet och eftergifterna? Finns det något du märkt att hon verkligen gillar (skogspromenader, fältgalopper) som du kan locka henne med?

Har de kollat blodprov om hon har någon allmäninfektion?
 
Sv: Piggare häst?

Ja, fullständigt. På sommaren går mina hästar ute och äter gräs dygnet runt. men de är ändå pigga när det kommer till ridning. Vintertid går de ute 13-14 timmar och det fungerar likadant.

Jag tycker synd om din häst som inte får vara ute mer än en timma om dagen.

Immer
 
Sv: Piggare häst?

Ja, fullständigt. På sommaren går mina hästar ute och äter gräs dygnet runt. men de är ändå pigga när det kommer till ridning. Vintertid går de ute 13-14 timmar och det fungerar likadant.

Jag tycker synd om din häst som inte får vara ute mer än en timma om dagen.

Immer


okey men då kan dina göra de ,
tycka synd om han de borde du inte göra
ja men allt är lika från häst till säst vad dom mår bra av ch inte
 
Sv: Piggare häst?

Jag tror faktiskt inte att din häst mår särskilt bra, om den bara får gå ut en timma varje dag. Den visar ju också att den mår dåligt (genom att den är slö). Jag hade också blivit deprimerad och slö om jag varit instängd.
Jag ser fram emot en lag som säger att alla hästar måste få vara ute minst åtta timmar/dag.....

Immer
 
Sv: Piggare häst?

skulle bara säga att hon är pigg och glad nu´var väl bara någon höst deprition hon hade el ngt;)
 
Sv: Piggare häst?

hej m jag va du så skulle jag gett henne kraft för avelston unghästar och föl , sedan hade jag låigt bli å rida henne på två dar å inte heöller släppa ut henne då är dom oftast jätte pigga brukar göra så är min är allt för slö :)




Detdär lät ju heltsjukt :S:S:S Hur kan man göra så mot sin häst?
 
Sv: Piggare häst?

Jag tror faktiskt inte att din häst mår särskilt bra, om den bara får gå ut en timma varje dag. Den visar ju också att den mår dåligt (genom att den är slö). Jag hade också blivit deprimerad och slö om jag varit instängd.
Jag ser fram emot en lag som säger att alla hästar måste få vara ute minst åtta timmar/dag.....

Immer

Håller med! MINST 8 timmar..

1timme? Jag menar, hur kan man göra så mot ett djur som behöver få vara ute :S fattar inte..
 
Sv: Piggare häst?

Men usch, det låter ju inte bra alls! Det är ju som att spärra in en liten unge när den leker dåligt på dagis, bara för han ska bli mer aktiv när man släpper ut honom igen :crazy:
Man vill väl att hästen ska vara pigg och glad, inte pigg och galen?


Till TS
Jag har också en häst av den mer loja typen. Tror inte det är så mycket man kan göra, om hästen inte har några fysiska eller psykiska problem (man blir lätt "hemmablind" vad gäller det psykiska..) så är det nog helt enkelt hästens personlighet. Personligen tycker jag det är trevligt med en sån häst, man måste rida mer med hjärnan än kroppen.
Öka kraftfodret tror jag inte hjälper, hästen kanske blir piggare men inte på ett trevligt sätt.
Nej, som många andra redan sagt, motivation och lek fungerar bäst! Då får man en lite spralligare häst automatiskt. Och, som några också sagt, om du tycker det är kul smittar det ofta av sig på hästen.
 
Sv: Piggare häst?

Det finns få hästar som är slöa på riktigt. Man måste oftast få dem att inse att det är kul att gå fram. tempo växlingar och övningar Halt-trav-halt/ halt-galopp-halt kan fungera men då är det viktigt att man inte "håller" i hästen utan att den får gå fritt tills den har tänt till. Ingen form utan bjudning!
 
Sv: Piggare häst?

***knapplån***

Mitt sto fick som mest tre kilo havre/dag, och hon blev bara slöare och slöare. Sen minskade vi havregivan successivt och då piggnade hon till.
Idag får hon hösilage, 2 dl (torrt mått) betfor, 1 dl linfröolja samt mineraler, och hon är piggare än någonsin. Hösilaget är analyserat och täcker hennes behov.

Immer

Jag gjorde efter inrådan av kloka bukefolk och även min tränare precis så som Immer....Sänkte fodergivan och ökade på höet istället....Jisses sicken pigg pålla jag fick....:o

Så hon äter endagst ett halvt kg Mustang Original om dagen.

Funkar kanon!:D

//Domino_s
 
Sv: Piggare häst?

Får man fråga hur i hela världen du tänker som låter din häst vara ute en timme och ibland låter den stå inne 2 dygn på raken?? :confused:

Hästar är ju flock och betesdjur! Dom är byggda för att vara ute om inte dygnet runt så iaf så länge det är ljust ute, ingen häst oavsett vad det är för någon mår bra av att stå som din gör! Om den är slö eller seg så finns det en anledning till varför, foder, träning, uttrustning, variation, stimulans... Man måste bara ta reda på vad det är och inte ta den lätta utvägen och stänga in sin häst tills den blir pigg, vilket enligt mig inte är humant!

Jag förstår inte hur du med gott samvete kan stänga in din häst merparten av dygnet eller flera dygn på raken, för mig är det vanvård och jag håller med om att jag ser verkligen fram emot den dagen då hästar enligt lag MÅSTE gå ute MINST 8 timmar!
 
Sv: Piggare häst?

Får man fråga hur i hela världen du tänker som låter din häst vara ute en timme och ibland låter den stå inne 2 dygn på raken?? :confused:

Hästar är ju flock och betesdjur! Dom är byggda för att vara ute om inte dygnet runt så iaf så länge det är ljust ute, ingen häst oavsett vad det är för någon mår bra av att stå som din gör! Om den är slö eller seg så finns det en anledning till varför, foder, träning, uttrustning, variation, stimulans... Man måste bara ta reda på vad det är och inte ta den lätta utvägen och stänga in sin häst tills den blir pigg, vilket enligt mig inte är humant!

Jag förstår inte hur du med gott samvete kan stänga in din häst merparten av dygnet eller flera dygn på raken, för mig är det vanvård och jag håller med om att jag ser verkligen fram emot den dagen då hästar enligt lag MÅSTE gå ute MINST 8 timmar!
:bow::bow::bow:
Kan inte annat än hålla med, även dig Immer (alltid kloka ord från dig):bow:
Hade precis nyligen en i stallet som hade sin fölunge inne i två månader, ensam hela dagarna. H*n va så ohanterad så h*n rymde och va rädd i hagen.
När kravet kom att fölisen skulle ut, försvann ägare och föl en dag utan ett ord. Undrar vilket stall som tog emot dom, så hastigt.:cool::eek: utan att be om referenser.......
 
Sv: Piggare häst?

hej m jag va du så skulle jag gett henne kraft för avelston unghästar och föl , sedan hade jag låigt bli å rida henne på två dar å inte heöller släppa ut henne då är dom oftast jätte pigga brukar göra så är min är allt för slö :)

BAH:eek: vad är det du säger?! jag blir bara svimm färdig och ledsen när jag läser det där! DUMMING!
 
Sv: Piggare häst?

Hur ofta rider du din häst?
Det kan hända att din häst kanske får för mycke/lite motion... om du rider ca 5 dagar i veckan, pröva då med att rida kanske 6 dagar i veckan så hon får komma igång! Försök variera din ridning ordentligt också så hon inte blir uttråkad heller!
Vad får hästen för foder? Får hon för mycke/för lite? Försök få reda på hur mycket foder just din häst ska ha...
 
Sv: Piggare häst?

Jag tror faktiskt inte att din häst mår särskilt bra, om den bara får gå ut en timma varje dag. Den visar ju också att den mår dåligt (genom att den är slö). Jag hade också blivit deprimerad och slö om jag varit instängd.
Jag ser fram emot en lag som säger att alla hästar måste få vara ute minst åtta timmar/dag.....

Immer

kronisk hosta har han, om han blir lerig å jag sedan borstar av han de kan han dö istället. därför får han inte vara ute mer än den tiden nu på vintern på sommaren går de bättre när han äter gräs , men inte nu när de är hö å foder. så därför har jag häldre honnom inne än ute.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
520
Senast: tessan.g
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 270
Senast: Oknytt
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 497
Senast: Roheryn
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 242

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp