Pinsam vuxenaktivitet

Det verkar helt livsfarligt, vi får våra rondeller genomkörda med jämna mellanrum av folk som antingen inte uppfattar att där är en rondell eller tycker det är kul att köra rakt igenom. Personal får inte vistas i rondellerna utan utbildning (arbete på väg), varselkläder och helst skyltning.
Det här var rondell a´la stridsvagnshinder, dessutom i ett lågtrafikerat område så lite självbevarelsedrift hade dom iallafall. :D
 
Men jag antar att det handlar mer om personligheter samt ev generationstiölhörighet (tänker att min farmor är något äldre än dina föräldrar?) men det är en fin stereotyp att längta till om en, som jag, är ett kakmomster :D
Mina föräldrar är 74 och 77. De går på teater, restaurang, bio, utställningar, gallerier, läser mängder av böcker, reser utomlands hit och dit, samt studerar på halvfart på universitetet. Kakor får man aldrig i mitt föräldrahem. Aldrig. :( (Möjligen tårta på sin födelsedag, då köpt på något konditori.)
 
Finns det någon som någonsin har träffat en pensionär som lever upp till den här bilden av pensionärer?

(Det påminner mycket lite om mina föräldrar, om vi säger så.)

min farmor äter kakor och bullar konstant, min mormor dricker mest sprit :P













eller nej,nu överdrev jag hon dricker nog inte sprit, men kakor äter hon inte så mycket av.
 
Mina föräldrar är 74 och 77. De går på teater, restaurang, bio, utställningar, gallerier, läser mängder av böcker, reser utomlands hit och dit, samt studerar på halvfart på universitetet. Kakor får man aldrig i mitt föräldrahem. Aldrig. :( (Möjligen tårta på sin födelsedag, då köpt på något konditori.)

Vilka mobila och öppna föräldrar du verkar ha! :) (trist på kakorna dock)

Hos min farmor (83) ser livet ut ungefär såhär; lyssna på P4 till morgonkaffet, baka, ta en promenad med rullatorn, fika, lösa korsord beklaga sig över vädret, fika, prata i telefon med sina sysslingar i Småland, fika, titta på rapport, läsa tidningen Land och äta middag.

Ungefär samma när farfar levde också även om de hade hus att sköta om, men de har aldrig varit några kulturella eller resande personer. På sin höjd har de gjort en utflykt till Danmark eller Österlen tillsammans med oss, men annars händer det inte mycket.

Så ja, de är rätt bra på att upprätthålla min bild av ett "typiskt" pensionärsliv även om jag ju förstår att det ser annorlunda ut för andra. Och om dina föräldrar är så "med" och öppna för saker förstår jag om de inte väljer att umgås med torrbollar i stil med min farmor. :)
 
Vilka mobila och öppna föräldrar du verkar ha! :) (trist på kakorna dock)

Hos min farmor (83) ser livet ut ungefär såhär; lyssna på P4 till morgonkaffet, baka, ta en promenad med rullatorn, fika, lösa korsord beklaga sig över vädret, fika, prata i telefon med sina sysslingar i Småland, fika, titta på rapport, läsa tidningen Land och äta middag.

Ungefär samma när farfar levde också även om de hade hus att sköta om, men de har aldrig varit några kulturella eller resande personer. På sin höjd har de gjort en utflykt till Danmark eller Österlen tillsammans med oss, men annars händer det inte mycket.

Så ja, de är rätt bra på att upprätthålla min bild av ett "typiskt" pensionärsliv även om jag ju förstår att det ser annorlunda ut för andra. Och om dina föräldrar är så "med" och öppna för saker förstår jag om de inte väljer att umgås med torrbollar i stil med min farmor. :)

Jag vill också ha ett pensionärsparty! :laugh:

Ang. stereotyper så tänker jag mig att det är en fråga om åldersgenerationer. Hur jag (och min generation) tänker sig en stereotyp pensionär och hur mina barn och deras vänner tänker sig en sterestyp pensionär. Mina föräldrar som är i 70-årsåldern liknar Petruskas föräldrar och det gör antagligen att mina barn tänker sig att pensionärer har rikt sällskapsliv med en massa fester, reser mycket, bygger växthus etc.. Medan jag ex.vis uppfattar min farmor (f. 1911) och hennes vänner som stereotypen av en pensionär (Hem till gården, korsord, fika, PRO etc). Men hon tillhörde ju en helt annan generation (skulle ha varit 103 år om hon levt idag).
 
Ang. stereotyper så tänker jag mig att det är en fråga om åldersgenerationer. Hur jag (och min generation) tänker sig en stereotyp pensionär och hur mina barn och deras vänner tänker sig en sterestyp pensionär.

Och klasstillhörighet, eller livsstil på det stora hela.

Mina far- och morföräldrar var alla födda runt år 1900. Farmor var utarbetad bondkvinna och jag minns henne som en rätt trött och framförallt skröplig gamling (som läste Bibeln och oroade sig döden), medan mina högutbildade morföräldrar inte blev slitna av sina liv på samma vis, och höll igång ungefär som mina föräldrar nu gör. De reste utomlands på ganska självständiga vis högt upp i åldern, och liknande.

Den där stereotypa pensionären som frågesporten utgår från, framstår för mig som ett slags "arbetarklasspensionär". Det är ju också delvis en ekonomisk fråga om man har utrymme att föredra restaurangbesök med vännerna framför kaffe och hembakt med vännerna, tex, även om båda delarna absolut kan vara lika trevligt.
 
Mormor och morfar och farmor gör rätt mycket utanför hemmet. Resor, musikkår, bilbingo osv.

Eller gjorde är nog rätt beskrivning.

Mormor har spridd cancer i hela underlivet och buken och är inlagd till och från. Det gör att de andra två inte kommer iväg så mycket heller. Farmor börjar bli ordentligt virrig :(

Mamma och pappa runt fem år kvar till pension och hur de kommer leva är väl som nu minus jobb. Lite promenader och mycket pub.

Jag vill vara som mormor och morfar innan mormor blev sjuk. De är 80+.

Farfar lyssnade alltid på sjörapporten, ring så spelar vi och Melodikrysset så det gör jag när jag jobbar helg :love:
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Och klasstillhörighet, eller livsstil på det stora hela.
Den där stereotypa pensionären som frågesporten utgår från, framstår för mig som ett slags "arbetarklasspensionär". Det är ju också delvis en ekonomisk fråga om man har utrymme att föredra restaurangbesök med vännerna framför kaffe och hembakt med vännerna, tex, även om båda delarna absolut kan vara lika trevligt.

Det tror jag också. Och arbetarklasspensionärerna lär ju vara fler än "överklasspensionärerna" så det är nog inte underligt att de får sätta pensionärssterestypen för de flesta ur min generation.
 
Det är intressant det där med pensionärer. Min farmor (90+) skulle nog resa rätt mycket fortfarande om hon hade någon att resa med, kortare resor inom landet blir det dock fortfarande ett par gånger per år. Hon bor själv och bakar fortfarande småkakor och liknande.

Mormor (också 90+) bor själv i hus och beklagar sig över sina knän. Om det inte vore för dem skulle hon fortfarande trava all ved, skotta hela gården för hand och liknande som hon alltid gjort förr. Höjdpunkten var för något år sedan när hon köpte en vedklyv, den var verkligen bra att ha. Potatislandet har minskat med åren, nu är det kanske bara årsförbrukningen av potatis för två familjer som hon har i landet.

Jag hoppas att jag blir som de när jag blir gammal! PRO-pensionärerna har jag också sett men inte så många, de flesta har varit av typen som min mormor och farmor. Det beror säkert också på vilken landsända man bor i, här bor ju många i egna hus och håller sig aktiva tack vare det. Min morfar (död sedan tio år) var den första jag kommer ihåg som skaffade mobiltelefon, den åkte i en egen väska till och från stugan :D
 
Finns det någon som någonsin har träffat en pensionär som lever upp till den här bilden av pensionärer?

(Det påminner mycket lite om mina föräldrar, om vi säger så.)

Varje pensionär kanske tar tag i en eller två delar av sporterna :D Mamma kör på Bridge och långfärdsskridskor. Det verkar ta massor av tid.

(Och så "jobbar" hon, föreslog att hon skulle kunna plocka svamp en vardag istället för att hänga på jobbet, så kunde hon gå på museum med mig o fyraåring på lördagen, men jag tror inte hon gick på den lätta.)

(ytterligare en gren, -hämta annans fyraåring på dagis och sätta på overall :p)
 
(ytterligare en gren, -hämta annans fyraåring på dagis och sätta på overall :p)

Jag tar det här som inspiration till nästa gång jag anordnar mästerskap (borde typ ha ett buke-mästerskap i arbetarklasspensionärsgrenar?! :D)

*antecknar* "låna" några sockerstinna, leriga och snörvlande barn från närmsta förskola...
 
Jag tar det här som inspiration till nästa gång jag anordnar mästerskap (borde typ ha ett buke-mästerskap i arbetarklasspensionärsgrenar?! :D)

*antecknar* "låna" några sockerstinna, leriga och snörvlande barn från närmsta förskola...
Helst även hungriga, men då kanske du får dagisbarnsrättsorganisationerna på dig.
 
Men snörvlande dagisbarn har ju värsta mördarbacillerna! Pensionärerna kommer att ligga däckade i veckor efter detta (oavsett samhällsklass)!

Åh nej! Så kan vi ju inte ha det! Vi ersätter snoriga med hungriga då, så kan vi mata barnen med kakor innan vi lämnar tillbaka dem ännu mer sockerstinna? (Så gjorde mina mor och farföräldrar med mig när jag var liten, mycket uppskattat av föräldrarna har jag hört :angel: )


(Jag tänkte vidare på ert resonemang f.ö om min och mina vänners uppfattning om pensionärer. I princip alla mina vänner är från arbetarklass (och de flesta av oss lär icke komma därifrån) så på något sätt tror jag att pensionärer som dina föräldrar ter sig lite annorlunda och troligtvis inte så vi själva kommer att spendera vår pension. Därav är det enklare att köra på utifrån våra förutfattade meningar vid ett mästerskap än att försöka täcka in alla typer av pensionärer) :)
 
Därav är det enklare att köra på utifrån våra förutfattade meningar vid ett mästerskap än att försöka täcka in alla typer av pensionärer) :)
Försöka täcka in alla typer av pensionärer vid ett fånigt skojsamt frågesportsevent, verkar vara att gå till överdrift med sina inkluderande anspråk, tycker jag. Det roliga bygger ju på någon form av (stereotypiserad) igenkänning. "Min" pensionärsstereotypi är istället en likaledes stereotypiserad kulturtant som pga pensionen har all tid i världen att leva ut sin kulturtantighet, och som också gör det (så länge hälsan står bi). Energiskt travar hon till bussen med sin marimekkoväska full av böcker och olika programblad.

Socker is da shit! Barn blir underbara när de är samtidigt övertrötta och sockerstinna!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 421
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 191
Senast: skiesabove
·
Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
4 034
Senast: Pinus
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 800
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp