Bukefalos 28 år!

Plegicil som smärthöjare?

alice

Trådstartare
För ett tag sen läste jag på forumet om att plegicil skulle vara smärthöjande samtidigt som det är lugnande. Nu undrar jag om detta bara är ett illasinnat rykte eller om det finns belägg för detta? Om det är "bevisat" undrar jag var någonstans jag kan läsa om detta?!?! Det är ju ofta det går rykten om både det ena och det andra. Kan ju vara så med detta oxå....

//Alice
 
Nej, plegicil ökar inte smärtförnimmelser. Däremot kan hästen i sitt lite lulliga tillstånd reagera kraftigare för t ex beröring av bakbenen. Istället för att som normalt vifta lite med svansen eller kanske lyfta bakbenet klipper den till med full kraft och så sitter man där i väggen. Detta har dock inte med smärta att göra utan beror på sederingen, vissa hämningar kan försvinna.
 
Okey, så det ska alltså vara en av dessa miljoner skrönor som vandrar runt?!?! :confused: Finns det något lite mer "vetenskapligt" att läsa om detta, eller om plegicil överlag? *nyfiken*

//Alice
 

Liknande trådar

Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
869
Senast: Fibusen
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
587
Senast: tessan.g
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag blev ju bannad härifrån en månad. Jag förstår beslutet men tycker väl inte att det har precis hjälpt. Inte vad gäller alkoholen...
21 22 23
Svar
457
· Visningar
52 755
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
6 092
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp