Bukefalos 28 år!

PNH- Någon?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: PNH- Någon?

Har ridit en hingst en gång som dock var grövre än din kille. Var välutbildad i dressyr och det var en häftig känsla att sitta på så mkt dunder som var fullt kontrollerbart. Enda gången jag fått känna på passage men det är för mkt rörelse i en så stor häst för min kropp tyvärr. Fast det var verkligen en upplevelse och hade jag varit fräsch i kroppen hade jag nog kidnappat honom.
 
Sv: PNH- Någon?

CS: hoppas du har möjlighet att se färdigt filmen! Med familjen utestängd eller ej!
Jag har fått din DVD och sett den, tyckte den var mycket fachinerande! Eftersom man får se dem så brevid varandra hela tiden!

Fin Frieser Satterstina!
Påminner mig om när min svarta ögonsten kom av lastbilen (importerad från Wales) för 10 år :D tänk att det var så länge sedan!!!
 
Sv: PNH- Någon?

Jag tittade nyligen på Collection Naturally :bow: i Success Series, när Linda rider Remmer helt underbart :love: han bara erbjuder henne massa saker Piaff o Passage tex.... bara sådär! det är ju det jag skulle vilja göra någon gång i framtiden, eller i alla fall en liten del av det, med min Lunns NATURALLY :bump: oj oj oj oj nu hamnade jag i drömmarnas land!!!! och svävade iväg på små Parelli moln.......:angel:
 
Sv: PNH- Någon?

Sorry blev lite "carried away" så jag bombar tråden med en bild på min svartis när han busar i somras
y1py-Ksy8-scV-pmIC0xt9k9UlcI0rHp03fIwdKUI_5PmNqAXSjfAWGHLSW_uEtyN1vt6UufdJfPvA
 
Sv: PNH- Någon?

Är det många som rider ut i repgrimma?

Har testat en gång för länge sedan men testade idag (dock med träns under och de tyglarna uppknytna).
Red först i paddocken och gick jättebra och hon lyssnade direkt på vikthjälperna mm och på volt kunde jag
göra halvhalter genom att bara sträcka innertygeln.

Gick bra ute oxå tills vi ökade farten och hon blev hetsig. Så då fick jag ta båda tyglarna och ta tyglarna i bettet.

Hon är inte så lätt alltid och fick tom ta några one-reins-stop för hon hetsade och lade sig i pass och drog.
Hon har genetisk sett en enorm vilja föutom på hennes fars sida så hade hennes mor det oxå och stack tom
med en domare när hon bedömdes :angel:
 
Sv: PNH- Någon?

Jag brukar rida ut med repgrimma ibland och träns ibland, jag använder tränset när jag ska rida samlande och grimman när jag bara ska ut och skritta eller bara motionsrida i trav och galopp. Jag tycker jag har lika bra kontroll i grimman som tränset, men det tog lite tid att komma hit för mig då min häst tidigare utnyttjade sin starka hals och nacke och bara låste den, samt blev stum i hela kroppen med, då hade jag inte vidare kontroll med varken tränset eller grimman.
Men nu kommer kontrollen på min häst med kontrollen av hans zon 3, dvs kan jag få honom lös och ledig där, så har jag förbättrad kontroll.

Detta har tagit en enorm tid och det har varit mycket träning med hans confidence ute för att jag ska kunna komma hit och kunna njuta av ridturerna.
 
Jag med rider ute med en rep grimma utan varmblodet när jag jobba med boskapet då har jag en bett för användning av neckreining.

Marks: :cry:fortfarande har inte sett resten:cry:. They're killing me here!:crazy: Kanske efter lunchen är klar idag :d jag har bara 30 pers till lunch idag så jag är slut tidigt...hoppas jag.

Filosofen: Ska du till Birmingham i år? Jag förstår om det skulle vara lite förmycket med båda. So...how excited are you about going to Colorado???:banana::p

Satterstina: De bilder var bättre:bow:. . Kanske vi ska gör en fika hos dig så får jag träffa hästarna och Lill snyggingen och den nyaste guldklump!:idea:
 
Sv: PNH- Någon?

Californiaswed, Your are so welcome!:rofl: E hemma mest så man känner sig lite isolerad från omvärlden just nu..
Rida i repgrimma... jag har såååå lååångt kvar innan jag ens kan sitta upp.. Tuss hade skrattat och passat på att göra sig kvitt mig!:D
 
Jag måste till Mora innan tisdag. Jag ring när jag vet att jag ska åka ner från berget och köra mot civilisation.:D
 
Sv: PNH- Någon?

*KL*

Jag var ute på första promenaden med Gallardo idag. Han skötte sig väll ganska bra med tanke på att allt är så nytt för honom här.
Han kom nämligen hit igår eftermiddag.
Men han var lite hoppig och blev rädd för precis allt.
Hur kan jag förstärka hans förtroende? Han hade på sig repgrimma och 3,5m långt grimskaft, så han fick gå en bit ifrån mig.
Direkt när det är minsta lilla så hoppar han emot mig med bogen så jag nästan trillar. Har läst att det är för att de är flockdjur och om ett rovdjur är efter dom, så försöker de hålla sig i mitten av flocken när de flyr. Vad kan jag göra åt detta? Det känns inte trevligt att få en häst på ca 400kg på sig.

Det här måste väll räknas som "invades space". Det är likadant när man står och borstar honom. Då vill han använda mig som klistolpe.
Det går jag inte med på så jag håller mig bara undan.
Enligt Pat så beror "invades space" på att hästen är rädd eller dominant. Men han gör det ju i båda situationerna. Då måste han vara både och?

Vad är jumping jacks? Det skulle man tydligen använda får att lyckas hålla avståndet bättre mellan mig och honom.

Dominansgrejen skulle man korrigera med att "wiggle the rope", men hur tusan gör jag det när han står på gången?

Sen är han ju hingst också. Han nafsar på precis allting. Ibland biter han till och sen när man säger åt honom så ser han jätteoskyldig ut.

Enligt Pat så beror bitandet på att han antingen är rädd för mig eller hatar mig. Jag tycker inte att jag har gjort något som skulle uppfattas som farligt enligt honom, så hatar han mig med andra ord?

Jag tror ju på att han är lite "Left Brain" eftersom det känns som en dominansgrej. Hoppas han inte hatar mig.

Jag vet att mycket av nervositeten kommer att lägga sig eftersom allt är så nytt än så länge, men jag vore ändå väldigt tacksam för lite svar och synpunkter.
 
Senast ändrad:
Sv: PNH- Någon?

KUL att du äntligen fått hem honom! :bump:

Jag tror först och främst att hans självförtroende kommer att stärkas av sig själv när han "landar" lite och hunnit bli kompis med de nya i hagen. Dessutom är ju många hästar skvättiga när de har mycket överskottsenergi, och DET har han ju gott om ;)
Jag skulle nog låta honom härja av sig i hagen några dagar innan jag började hålla på en massa med honom.

Angående att han går på dig, jumpin jacks är bra nästan jämt. Det är alltså sånt man brukade göra som uppvärmning på gympan, när man hoppar ut med benen och landar med dem brett isär samtidigt som man slänger ut armarna åt sidorna, nästa hopp så hoppar man ihop fötterna och slår armarna längs sidorna. Fattar du?
Så om han kommer och tränger dig så ska du INTE "hålla dig undan" utan stå där du tänkt stå, men börja hoppa och flaxa med armarna. Hur mycket man ska vifta med armarna beror på hur RB hästen är, det märker man snart.

Jag tror han är mest dominant, eller provar om han kan få vara det. Han är ju hingst. Hormonerna hade visst börjat killa lite nu också som jag förstod det? När min unghäst klänger för nära mig har jag "råkat" hålla upp en armbåge precis där han kommer farande med huvudet. Alltså så han slår sig på mig, inte att jag slår honom. Funkade utmärkt :bow:

Skaka repet ska du först göra när du lärt honom vad det betyder. Att han ska backa. Men sedan brukar jag lägga repet över mankammen, då kan jag vicka på det lite vid behöv. Men då kan ju inte hästen stå uppbunden, det blir konstigt.

Angående bitandet måste du nästan han misförstått? Mina killar ääälskar varann, och biter varann heeela tiden :p Det är ju en ganska hårdhänt men rolig lek som han vill leka med dig. Eller någon. När han fått bita lite på hagkompisarna kommer han sluta bita på dig :idea:

Dessutom han den här pojken aldrig varit hemifrån, bara hanterats av samma människa hela sitt liv, såklart undrar han vem du är och om det är du eller han som kommer att bestämma. Det går nog till sig det mesta med lite tid.
 
Sv: PNH- Någon?

Ja! Det är helt underbart! Han är redan stallets charmör. Alla älskar honom! :love:

Han får gå i en egen hage nu i början tills han har acklimatiserat sig lite (stallägaren som bestämde det), men till helgen kommer han förmodligen få släppas med de andra.
Igår morse när hästarna skulle släppas ut, så stannade en av de äldre valackerna till vid Gallardos box och nosade på honom. Gallardo visade underkastelse direkt och började tugga, så jag tror inte att det blir några problem att släppa ihop dom.

Jag har inte grejat något med honom nu, utan jag har bara borstat, tvättat benen och så. Sen sa Anna att hon rekommenderade mig att gå på en massa promenader med honom, så därför testade jag igår ;)
Det gick ju iofs ganska bra med tanke på att det var första gången i de här omgivningarna.

Men jäklar vad känslig han är för signaler! Bara man lyfter handen mot baken så flyttar han sig direkt. Helt underbar!

Kan man göra jumping jacks när han står på gången då? Eller måste han ha mer utrymme att backa?
Jag får ta och testa det där med armbågen. Det var en bra idé!

Jaha! Det är därför han ser så glad ut när han har nafsat tag i mig då. Lilla gubben då. Jag som trodde att han redan hatade mig.

Tack för tipsen! :banana:
 
Sv: Re: PNH- Någon?

Åh vad spännand med en alldeles ny häst Gallardo (avis)
Tänk på att han är helt ovan vid ALLT klart han är både skvättig och lite ororlig. Ta det lugnt lugnt i början skulle jag vilja råda dej!

Apropå ingenting så skriver jag en blogg om min träning. Det vore jättekul om jag fick lite feedback här och var om någon är intresserad. Jag för anteckningar där om mina fram- och baksteg med mina tre tanter. Adressen är www.omstart.se/parelli
Det är inte alls nåt flashigt alltså jag behöver bara skriva ner vad jag är med om så jag inte glömmer!
Välkomna!
 
Hej

Är det någon annan än Shaka och jag som ska till Birmingham i år?

Just köpt biljetter idag. Jag är så jätte "excited" att får åka igen. Ni som kan måste försöker åka. Vi har en Savvy Clubb träff på lördag kväll 9:e augusti och det var jätta många som kom. I år ska det vara större säkert.

Satterstina, ni då? Du har den jätte snälla sambon:smirk: :D som gör allt för dig. Säger till han att du vill till Birmingham!!!!:banana:

Marks?
Racerkorv?
Skuggi?
Diny, vet jag säkert redan att det är en nej:cry:
Och ni andra ska ni åka?
 
Sv: Re: PNH- Någon?

Tyvärr men kanske nästa år med ett stort (inte längre tandlöst) leende :banana:.

Hoppas ni som åker kommer hem med mkt kort, film och inspiration till oss här oxå :angel:
 
Sv: PNH- Någon?

Vad betyder PNH? Vet bara om NH och vanlig Horsemanship då såklart..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
852
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
784
Senast: Nepenthe
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
628
Senast: Lady_S
·
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 826

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp