Bukefalos 28 år!

PNH- Någon?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: PNH- Någon?

Hehe, jag tog några bilder i helgen, han är blöt och ser gräslig ut, men jag kan lägga ut dem ikväll i alla fall.

Den här gånger har jag tagit Hempfling till hjälp med att välja föl. Är ju så svårt att säga hur de kommer att bli när de är små, och enligt min erfarenhet har Hempflings "personlighets-uttydning" stämt väldigt bra. Så nu har jag valt ett föl med stora öppna snälla ögon, bred mule med stora näsborrar, han har brett mellan ögonen och rejäla vida ganscher.
Så får vi se om det stämmer :angel:

Sedan stämde ju kemin perfekt, jag var där för att titta på en med färg, men det blev denna lilla svarta istället... Så det kan bli :crazy:
 
Självklart ska man inte accepertera sånt beteende men tak PNH så finns det andra sättet än att "dunsa till" de när det händer. Och att vi förstår mer varför det händer. Jag tror du är på rätt spår och att du känna henne naturligvis bättre än nån av os.

Jag menade inte att hon försöker säger att du gör fel hela tiden men just då i den tiden hon sura. hon kanske känner hon kan det du begär och kan blir ut tråkad och då blir hon sur om du förstår vad jag menar...

linda sager att bitande är en LB extro beteende och de är väldigt lätt uttråkad. Hitta på att fråga vad du vill men på ett annat sätt så det blir kul igen kanske samtidet hon vet sånt där är inte omtyckt. It's not about the biting...or is it? :crazy:

Det är framdelen hon inte vill flytta, hon vill heller inte bli ledd från zon 3, det ger samma reaktion. Jag ser att hon gör likadant med tanterna i hagen när de "föser" henne i samma läge!
Det andra hon säger är att jag kräver för mycket och för fort. Hon är kallblod och de har en tendens att ta två steg och sedan tycka att det räcker så;-) Jag vill ha mer och det är irriterande liksom
(jag har hennes mamma också...men HON är dominant)

Min sto är LB intro och har ingen "speed" alls. Men hon är :love: mat så jag kan får hon gör en spin på baken runt om det finns en godbit i handen när hon kommer hela vägen runt, mycket fortare än om jag driva henne själv.

Jag har lärt att vad du beskriva är lite typiskt av kallblod hästar men att hon är ung så på hopningsvis kan du lära henne det finns ett bättre sätt än att bita. Ja, jag tycker de också prova som tonåriga ungar, men då är det nu som man måste vissa att du har läst PNH och inte gör som alla andra!:banana::banana: Jag tror dina blocks kommer fungera och att du byta saker runt mer och då kommer det försvinna det mesta snart.
**håller tummen för er**
 
Nyfikenhet slå till igen...:angel:

Varför breda mulen och stora nässporra?
 
Sv: PNH- Någon?

Enligt Hempfling ska detta betyda att hästen är öppen, samarbetsvillig, klok.. kommer som sagt inte ihåg exakt hur det var, vilket som betydde vad. Jag kan slå upp det ikväll om jag kommer ihåg :)

Nu har jag lagt upp lite bilder på min nya blogg http://skuggabaldur.equisoft.se
De är inte så bra, ska lägga upp några till...
skuggabaldur
 
Sv: PNH- Någon?

Kom förresten på en fråga som kommit upp ett par gånger när jag pratat med andra hästerfarna "icke-PNH"are...

När jag tar en häst till ett nytt ställe/ ny ägare, vad är då viktigast:

1. Att människan hanterar hästen och vinner dess förtroende, innan den släpps ut med nya kompisarna. Då blir människan den största tryggheten, hästens ska inte söka tryggheten i flocken bland sina artfränder.

2. Att man bara låter hästen komma till ro och trygghet i den nya flocken innan människan börjar hantera och arbeta med ledarskapet. Då är hästen mer avslappnad och kan lättare lära känna sin nya ägare och nya omgivningar.

Vad säger Parelli om detta? Hur ska man göra?
 
Sv: PNH- Någon?

California! Tack för att du bryr dej;-)
Du hade alldeles rätt såklart, det var JAG som gjorde fel;-) Eller inte...
Ibland är det bra att göra fel så man får se vad man har om du förstår;-) Hon har ju alltid varit nästan mesig den hästen, nu vet jag hur man får humör i henne i alla fall;-)
Igår var jag mycket lugnare och långsammare och det uppskattade hon, jag bad mer artigt och gav henne mer tid och då gjorde hon som jag ville och funderade på om hon skulle protestera men det blev bara lite halvprotest;-) Hon bits verkligen inte hon bara visar att hon KAN bitas;-)
Nä jag tror verkligen helhjärtat på att straff inte fungerar på hästar...kanske straff inte fungerar alls, det föder ju bara rädsla.
 
Sv: PNH- Någon?

Skuggi!
Vicken sötis! :love: Grattis!
Har inte sett någonstans särskilt mycket om den typen av hästhantering i parellisammanhang.
Jag tror att hästar störs mycket mer av flyttar än vi anar... jag skulle vara väldigt mycket i bakgrunden till att börja med, bara vara där i närheten liksom och låta fölisen vänja sig vid allt annat först. (fast man vill ju vara där och kladda så klart;-)
Präglad på dej kan han inte bli längre så det får väl duga med att du blir hans gud och ledare med parelliträningen;-)
 
Sv: PNH- Någon?

Tack :bow: visst är han söt?

Angående min fråga tänkte jag inte på fölisen, jag vet hur jag vill göra när han kommer.

Men jag blev nyfiken på hur man tänker när det gäller en lite vuxnare häst som byter ägare, typ som Gallardo som är tre nu vid ägarbyte.

Hur tycker Parelli att man ska göra?

Min egen tanke är att hästen är häst i första hand och större delen av dygnet ska han vara med sina artfränder. Därför tycker jag att det är mest naturligt att hålla mig undan i början och låta nya hästen bli trygg och lugn i hagen och i stallet innan jag börjar diskutera ledarskap osv. Jag tänker att det är lättsammare för alla inblandade om det är artfränder som förklarar att "här är det bra, inget farligt" osv.

Andra jag har mött har inställningen att nya hästar ska inte få träffa andra hästar förrän människan jobbat en massa med den först. På detta vis skulle det bli så att det är människan som är tryggheten, och inte flocken.
 
Sv: Re: PNH- Någon?

Min dam är oxå matgalen och använder det till min fördel när vi ska öva in nya saker. Hon har oxå varit naffsig men bara använer läpparna men har gått igenom folks fickor efter godsaker.

Hon har ändrat sig enormt mkt och vårt samarbete går ständigt framåt. En sak som jag märkt är att ju känsligare hon blir för hjälperna ju mer alert och mer åt RBe blir hon.

Förut har vi kunnat gå förbi när de borrat för bergvärme utan större reaktion medans nu så kan det dyka upp en människa i ögonvrån och hon reagerar. Hon gör inte mer än tar ett kast åt sidan och tittar vad det är men hon är mer på vakt än hon brukat vara. Antar dock det är pga mig som hon är på sin vakt då jag är nere i ett skov med stel/ont och ledarskapet inte är på topp.

Känns lite konstigt ändå för annars har jag haft hästar som gått från att vara alerta och ev rädd för saker till att de blivit trygga och lugna hästar. Tyra är min första häst som gått åt andra hållet
 
Sv: PNH- Någon?

Jag brukar oxå låta hästen landa i sitt nya hem innan mer träning börjar. Har man sedan som du flera år på sig innan det är dags för inridningen så har man ingen jätte panik.
 
Sv: PNH- Någon?

hrm jag har som sagt inte stött på några kommentarer i parellimaterialet som har med den sidan av hästhantering att göra, det enda är det där med vattnet;-)

Är det inte så att man borde utgå från vad som är bäst för hästen? Som du säger skuggi så ska den ju faktiskt leva sin mesta tid med de andra hästarna och klara sig bra där...
och oavsett vad andra säger så vet vi väl vid det här laget vad som skapar trygghet mellan häst och människa? :bow: det goda ledarskapet!:bow:;)


Apropå godisälskare så har jag idag stått på en tunna och fått min bråkiga dominanta tant att trava i perfekta cirklar runt mej på bara ett vift med handen för att jag hade skorpor i fickan;-) Men backning rår inte ens skorpa på... Det går med oerhört långsamma kliv ett i taget, men hon startar på fas ett utan tvekan... Alltså ärligt talat KAN det finnas något FYSISKT skäl till att det är oerhört svårt att gå baklänges för en häst?? Hur dominant kan man bli egentligen? :cool:
 
Jag har lite andra åsikter på detta med hästen på ett nya ställen...

Om man tänkar så att varje gång vi åker till en tävling eller en clinic så är det än nu ställen med nya hästar och till o med att ibland kommer en ny människa att ta tag i linjen.

Om hästen har åkt längt så är jag och hästen trött så ja jag kan stalla up den för kvällen. Men jag börjar med den nästa dagen den och mig bara. Jag vill har en lite förhållandet med den innan den går i med de andra hästar. Igen med PNH för vissa hästar kan vi vara lika viktig till de som en annan häst. Så om jag ta en främling häst och vissa att den kan lita på att jag är en bra ledare att följa osv. Då har vi en bra start.

Att jag har alla mina 8 hästar i samma hage och det kommer en ny till de så har jag den nya i hagen bredvid några dagar och lägga jag hö på båda sidor så några av de som vill vara med den nya kommer fram. De som inte tycker om den nya stanna vid stora hö ball. Då kan jag antingen sitter ihop de som kommer överrens med varan direkt eller vänta tills alla är lite mer van att har den nya runt sig.

I annat ord Jag väljer svar #1!:D

Till o med har Pat sagt att det är ingen anledning varför inte man ska börjar sin förhållande direkt. Men man måste läsa hästen för att ser vad den säger och behöver.
 
Kul att du hitta felet;)! Och att hon vissa tecken att kan ändras beteende. De är inte så dum som så många andra tror. Och vad jag tycker är verkligen kul är att även om en häst biter man behöver inte dänga up den för att får stopp på den heller.:D

Saffe var så hemskt med sin bitningen att du kunne aldrig vända huvud från honom och även att har ögonen på han räckte inte. Han tyckte det var så kul att bita mig och spring iväg innan jag märkt vad hände:smirk:sen när jag var bered var det ännu mer kul NU var det en utmaning.:crazy: Han började bita och dra på saker den dagen han landade på marken från mor sin. Men det som fixade han var att sluta leka hans lek. Jag bryde inte mig alls bara använder mina blocks. Innom några dag sluta det med 50%. Nu han är 97% botad men han är busig forfarande. Jag tror han var en hund i sin förre liv.:idea: Jag tror det för om jag kasta pinnar han hämta de och kommer tillbaks med den. Han även håller repet så barnen kan hopprep (måste lära hur man får det video på datan).
 
Re: Sv: PNH- Någon?

Nu blev det mycket prat om en viss Welsh cob...:smirk:

Hey, om vi kan inte skrytta över våra egena fina mest underbara kompisar med varan, då har tråden taget "a wrong turn somewhere" eller hur?:D
 
Hmm, how intressting att man skulle säger så om nässporra och sånt. Skulle vara intresant och ser om det stämmer.

Gud va söt de är när de är små:love::love:. Men pappa var verkligen än snygging:love:. Mamman med i den bilden på sommar när han var just född hon hade en fin färg verkligen.
 
Re: Sv: Re: PNH- Någon?

Min dam är oxå matgalen och använder det till min fördel när vi ska öva in nya saker. Hon har oxå varit naffsig men bara använer läpparna men har gått igenom folks fickor efter godsaker.
Min sto om folk har händerna i fickor ta mulen i armens krok och lifta ut armen sen med mulan får vänd så att handflat är up åt. Hon aldrig nibblar eller äns öppna mune,...så länge du inte har godis i handen. Hon bara MÅSTE kollla i säkerhetsskuld. Och om du sitter tillbaks händerna så börjar det om igen. Hon är rädd att hon skulle missa nåt.:crazy:

Hon har ändrat sig enormt mkt och vårt samarbete går ständigt framåt. En sak som jag märkt är att ju känsligare hon blir för hjälperna ju mer alert och mer åt RBe blir hon.

Förut har vi kunnat gå förbi när de borrat för bergvärme utan större reaktion medans nu så kan det dyka upp en människa i ögonvrån och hon reagerar. Hon gör inte mer än tar ett kast åt sidan och tittar vad det är men hon är mer på vakt än hon brukat vara. Antar dock det är pga mig som hon är på sin vakt då jag är nere i ett skov med stel/ont och ledarskapet inte är på topp.

Känns lite konstigt ändå för annars har jag haft hästar som gått från att vara alerta och ev rädd för saker till att de blivit trygga och lugna hästar. Tyra är min första häst som gått åt andra hållet
Ja det är verkligen skumt att hon skulle andra hållet. Men jag håller med vad du skrev...det är du som det bero på:angel:;). Nångång nånstans har det säkert hänt nåt och kanske innan du hitta PNH så man har inte tänkt poå det på samma sätt. Och att du tyckt det var så litet du har inte har haft en annan tänke på det. Men det räckte för henne. När de har tappat förtrorände som de kan gör i olika del av eras förhållande så är det bäst att börjar från början igen. om du ridder börjar hitta på saker ute du kan tränna på att bygga up den igen. Gör det på marken också. Det finns nåt som du kanske har missat. Jag vet att det känns tråkig att man måste gå bakåt som ni har redan gjort det här men om hon går RB så det kanske behövs.

Var du inte där när jag hade den hästen som var liv rädd för en bom liggande på backen? Så pass att hon började "pop" sina läppar.
 
Jag har lite andra åsikter på detta med hästen på ett nya ställen...

Om man tänkar så att varje gång vi åker till en tävling eller en clinic så är det än nu ställen med nya hästar och till o med att ibland kommer en ny människa att ta tag i linjen.

Märkt att jag skrev inte färdig på detta meningen. Det är inte lätt när man prata i telefon samtidet:o.

Om man tänkar så att varje gång vi åker till en tävling eller en clinic så är det än nu ställen med nya hästar och till o med att ibland kommer en ny människa att ta tag i linjen. Men detta är ok med oss. fast det är ungefär samma situation för hästen. Men vi inte tänkar på det på det sättet.
 
Re: Sv: PNH- Någon?

Apropå godisälskare så har jag idag stått på en tunna och fått min bråkiga dominanta tant att trava i perfekta cirklar runt mej på bara ett vift med handen för att jag hade skorpor i fickan;-) Men backning rår inte ens skorpa på... Det går med oerhört långsamma kliv ett i taget, men hon startar på fas ett utan tvekan... Alltså ärligt talat KAN det finnas något FYSISKT skäl till att det är oerhört svårt att gå baklänges för en häst?? Hur dominant kan man bli egentligen? :cool:

:bow::bow:yeahhh!!! now she's movin!

Jag vet inte det om det är nåt fysiskt med henne själv klart kan det händer med hästar men de hästarna som jag har haft the plesure att träna och de som vägrade, mest envis och var svåraste att får att backa var alltid en bruks nordis eller en dörly (stavning? norges svar till bruks). Why? Just becouse they can.:smirk: It's like trying to move a army tank.:smirk: :cry:

Igen är henne den tid hon behöver. Men ser till att hon försöker samtidet att förstår.


Ok nu är CS klart med hennes attack på PNH tråden.

Hey, här är en idea. ska vi inte ta lite nya vinter bilder på våra Parelli hästar och dela det med varan. Bilder vi kan ser HELA hästen i inte de bilder var det är bara från bogen och hästen titta helt bort från kameran (:angel:no names mentioned Satterstina:smirk:).
Vad tycker ni?

Och jag tycker Shaka skulle kommer tillbaks och inte bara tjuvläsa....
 
Sv: Re: Sv: Re: PNH- Någon?

Det är när vi är ute och jag åker häst (är passagerare) som hon reagerar på saker. Börjar jag akivt rida och ger henne uppgifter så hon koncentrerar sig på mig så bryr hon sig inte för något.

Min tanke är att hon tar ledar- och beskyddarrollen när jag är svagare. Hon har ett hjärta av guld och tar hand om sin människa och busar när jag är fräsch. Och nu på vintern är jag i sämmre skick så blir lätt att jag åker häst.

Har böjat träna mer i corallen nu när Tyra har hållt sig helt fräch i snart 6 månader och vi har 2 lekdagar i veckan med PNH och promenader och markarbete.

Kan fortfarande inte fatta att jag köpte ett Tmärkt sto som troligen inte skulle hålla för mer ridning än kortare skritt turer och med lynnesfel. Det har tagit tid, tålamod, kiropraktor och veterinärhjälp men har en helt fräsch häst som verkar hålla för hur mkt träning som helst. Hon kommer alltid att vara speciell men kan definitivt inte säga att hon har något sämre lynne än någon annan häst. Snacka om att man haft tur som hittat den lilla busa.

Har hänt en del sedan hon blev min och är nu ännu smalare än kortet från december och hon gick med föl på det första kortet.
tyraforrnu.jpg
 
Sv: PNH- Någon?

Apropå godisälskare så har jag idag stått på en tunna och fått min bråkiga dominanta tant att trava i perfekta cirklar runt mej på bara ett vift med handen för att jag hade skorpor i fickan;-) Men backning rår inte ens skorpa på... Det går med oerhört långsamma kliv ett i taget, men hon startar på fas ett utan tvekan... Alltså ärligt talat KAN det finnas något FYSISKT skäl till att det är oerhört svårt att gå baklänges för en häst?? Hur dominant kan man bli egentligen? :cool:
Låter som våra damer har många likheter :D
Min dam totalvägrade att backa i början och sedan när hon började backa så ruskade hon hela kroppen i protest eller lättade fram. Det blev väldigt aktivt repföring i början men numer så behöver jag oftast bara höja handen och säga backa. Eller gå backom henne och knacka lite på korset så backar hon efter hur jag går. Har kört med kombination PNH och med godis till hjälp.

Hur gör din dam när du jobbar aktivt med repet?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
730
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
708
Senast: Nepenthe
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
446
Senast: hamilton1
·
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 693

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp