Bukefalos 28 år!

PNH- Någon?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: PNH- Någon?

Måste fråga om fler än jag har samma erfarenhet av kallblodstravare och även en del bruksnordisar. Att de kan vara ganska svåra och man får jobba väldigt mkt på känsla för ena stunden kan de vara buffliga ångvältar för att i nästa vara hyperkänsliga.
 
Sv: PNH- Någon?

OHHJA!!! Absolut! Jag har två st kallblods tarvare och har fått den ära att CS har hjälpt mig på traven och dom är raka motsattsen till varandra. Damen i fråga är som att vända på bladet så kan ho super stressa för att sedan vara "lite trög" elvad manska säga. John Moore lärdemig att ett kallblod är oftast mycket stolt av sig och känsliga,fast de visar de int eförrän man gått för långt då expolderar de. Min HUbbe gjorde så men jag lär mig snabbt ;)
Så visst kallblod är känsliga fast man uppfattar demn ofta som trög och då tajatar man istället för att ge dem tid för man förstår inte :D
 
Sv: PNH- Någon?

jag är så ensam här i vårat län känns det som,det är jag och en kompis osm verkligen är inne med detta med Nh men jag undrar de borde vällan finnas fler så vi skulle kunna träffas och glo film och hjälpa varandra mer "in live" ?
 
Sv: PNH- Någon?

Är lika här. Förut var det en grupp som träffades på ridklubben och tränade men när det var dags att sätta igång mitt sto så hade de slutat träffas. Finns det inte en duktig tjej här på buke som bor utanför Järvsö någon stanns?
 
Sv: PNH- Någon?

diny
"hur gör din dam när du jobbar aktivt med repet?"
Åh hon hatar mej såklart;-)
Skämt å sido så är hon mycket mån om att slippa fas 4 med repet, så hon börjar backa (dvs flyttar en fot bakåt) så fort jag vickar på fingret.
Om jag låter det ta tid så går hon 12 fot ut från mej (hela repet) på vicka finger, ett steg i taget. Så hon backar ju, men det går låååångsamt och är definitivt under protest;-) Men vi jobbar vidare på det... överhuvudtaget är hon mån om att ha all fötterna fast förankrade utom när hon vill röra sig;-) Söta är dom.
 
Sv: PNH- Någon?

Sa inte Parelli något typ att de svåraste hästarna blir de bästa hästarna? :angel:

Kommer säkert gå jättebra med din dam och skulle inte bli förvånad om du med tiden skriver att hon är den bästa häst du haft
 
Sv: PNH- Någon?

Ensam? Jo så in i vassen. Gotland...fler hästar än människor, akademisk ridkonst och westernridning och islänningar och trav och vanliga hästmänniskor men Parelli??? Vad är det, och jag kan inte åka härifrån heller, ibland är det jättetrist.

Pat Parelli säger ju också pick your partner not your poison;-) eller nåt. Min Jas är den jag VILL ha som partner men frågan är om hon inte är lite av mitt gift i alla fall, det är hon som utmanar mej hela tiden, genom att sätta mina känslor i gugnning...

Men det är klart ju smartare hästen är i samspel med folk desto häftigare att jobba med om man bara kommer innanför skalet;-)

Ja Jas kan säkert bli en fantastisk häst eftersom hon har fantasi, humor, leklust, nyfikenhet och massor av självförtroende, men det känns rätt ofta som jag helt enkelt inte räcker till för henne, hon skåpar ständigt ut mej med sina lekar... men gud vad jag lär mej...
Man får se... Alltså ett problem vi har är ärligt talat at jag så himla gärna VILL att det ska funka, det gör mej känslomässig på ett dumt sätt... knepigt eller hur?
 
Sv: PNH- Någon?

Vinterbilder på beställning:
skuggabaldur


Har inte så mycket med Parelli att göra.. hittar kanske några såna också... :angel:
 
Sv: PNH- Någon?

hrmm hrmm... piken tagen... Jag skulle tömma min kamera idag och ta kort på dem medans jag lagade hagen för Obe fleur hade sprungit rakt igenom.. Slut på batteri!:(

Californiaswed, kaffet e fortfarande varmt... Dacke, hästen jag sålde om du minns har varit på rymmen vid riksväg 70 idag! Men inga olyckor som tur va! Han har lyckats kasta av henne i höstas pga av att han blev rädd för något och hon fick en spricka i svanskotan och hjärnskakning! OOps:o Men han stannade kvar vid henne, alltid något. Men hon e fortfarande kär i honom!:love:

Nu har jag kollat igenom level 1! Frågan lyder som följer: Nu har min två pållar blivit kära:love: och kan inte vara ifrån varann, hur ska jag göra??? Hon blir jättestressad och vill inte ens äta om han inte e i närheten. Jag vet inte hur jag ska lyckas skilja på dem utan att bli manglad i processen..:eek: Tips någon?

Här e sommarbilder så länge tills i morgon...

Obe8augpalmagrdenjuli016.jpg


Kolla in vilka bra hästvänliga skor min sambo har...


TinaochTuss003.jpg


Semestermage..

tussodacke008.jpg


Min sålda älskling Dark Stardom...
 
Sv: PNH- Någon?

Diny: för att återkoppla till det du skrev om att din häst gått från att ha varit cool och inte reagerat så mycket till att vara lite over reactiv som du skrev. Jag tror jag förstår ditt dilemma lite eftersom jag tror att jag gått igenom lite liknande med min häst.
För min häst var fullkomligt overreactiv för ca 6-7 år sedan innan jag började med Parelli och även några år in i mitt och pållens "Parelli liv :D" (livet före och efter Parelli). Men vartefter tiden gick så blev han lugnare och lugnare och tillslut hade jag motsatt problem.... :( en häst som var fööör lugn och sävlig. Men i allt detta kunde han vara mycket skvätten ute, när jag red eller gick med honom och liksom varva upp ute (utanför ridhuset, ridbanan och stallets område) tills han var fullkomligt RB extrovert igen, vilket var mycket svårt att hantera för mig eftersom jag inte riktigt hängde med i svängarna :confused: då han gjorde förändringarna snabbt.
Men jag efter mycket testande och några år senare har fokuserat mer på relationen samt balansen mellan tillit och respekt, vilket för mig och min häst är så viktigt, för jag tror att det handlade ganska mycket om introvert beteende, och när han inte kunde det så slog det över och han blev extrovert för han hade inte självförtroende nog att "möta omvärlden". Jag var noga med att se hans trösklar också som nämns i Level 2 materialet :love:. Nu ska det kanske tilläggas att min häst är en ganska confident och dominant häst som inte är bangen, men jag tror att vi liksom nådde till en djupare del som han inte riktigt hade haft kontakt med bland människor iaf tidigare. Och han var på väg att släppa mig närmare inpå i detta skede vilket var svårt för honom och för mig att förtjäna detta förtroende.

Men som det är nu så försöker jag att genom motivation och tillit/respekt få honom att vilja engagera sig lite mer än han gör när han är "lat" och lite loj. MEN viktigast för mig är nu att hans hjärna och hjärta :love: är med mig och då kommer så mycket. Han har nu blivit mindre skvätten ute och mer trygg men trots det så finns det lite energi att plocka fram. Min häst är väldigt komplex och det är kanske inte så att du har alla saker likadant som jag men något kanske kan hjälpa dig, du verkar ha en underbart härlig häst som har förändrats mycket att se på de före och efter fotografierna.

För att stärka min hästs självförtroende ute gick jag ut och gick med honom mycket och jag gick i zon 3-4-5 för hans problem var att han vågade inte ta itu med sakerna som skrämde honom med sin zon 1 före min (att jag gick före honom). (För när jag rider honom så är ju hans zon 1 först, jag sitter ju i hans zon 3, detta tänk gjorde stor skillnad för mig.) Han började till slut ta med mig ut på större äventyr och inte bara runt runt på stallplanen. Jag gjorde Passanger fast från marken kan man säga. DÅ blev det en helt annan häst att rida ut på.
Men ibland om han blir lite rastlös eller lite unconfident igen så brukar jag göra något som du skrev fungerade för dig. Tex att hans ansvar är att gå i vägkanten eller längs stigen till DEN grästuvan eller DET trädet (som follow the rail or trail). Eller sideways från DEN busken till DEN stenen. Då får han en uppgift och då ser han en anledning till varför han ska göra det.
Med tiden har jag kunnat åka häst lite mer på honom vilket kan vara ganska skönt ibland när man bara är ute och strosar.
 
Det har allt med Parelli att göra! Horseplay vissa att dina hästar trivs med varan och deras närvaror( tror jag ordet är):D.

Jag ska försöker idag igen att ta lite bilder igår var batterier helt borta och vi hade ingen mer hemma.:smirk:

Satterstina: JAg fick sällsskap med mig i måndags och hon är ingen häst människar. Om vi ska fika med varran så ska vi kunna snacka häst hela tiden eller hur?:angel:

Själv klart minns jag Dacke. Tur att han kom inte till skada eller någon annan för den del. Mina en gång bla med kompisars hästar sprang 6-7 km och stannade 50-100m från E4 engång. Prata om hjärtklapning. Tur att en gård hade hästar precis bredvid E4 så sprang de dit inne. Horse can get your blood pumping sometimes. Synd att tjejen blev skadad men glad att hurra hon vill har han kvar. Dammen ser bättre ut än sist jag såg henne.:D
 
Sv: PNH- Någon?

Brist på självförtroende och framåtanda vet inte min dam vad det är :D

Hon har förut alltid varit högsta hönset i vilken flock hon än gått med ända tills det kom en vallack från island som tog över direkt.

Just nu tränar vi på att skritta för nu när hon fått upp flåset är det en onödig gångart som man bara använder sig av när man är trött eller pulsar i snö. Hon är inte stressad eller så men enorm framåtanda. Hon reagerar inte för allt och är skvättig när man är ute och så kanske det är 2 saker på en 1,5tim tur. Jämför med hästarna man haft förut så är det ingenting men ovant med Tyra då hon inte varit så. Som tex igår då jag red så lyssnade hon bara på mig och struntade helt i fräsande lastbilar osv.

Dock så förut så lyssnade hon inte alltid på hjälperna men nu är hon känsligast för dom men inte jobbigt känslig utan alldeles lagom.

Längtar tills isgatorna är borta så man kan ut och lufsa i skogen och promenera. Är så tråkigt att få hålla sig till vägarna hela tiden.
 
Sv: PNH- Någon?

Kommer hon från Orsa? Är väldigt lik ett sto som jag pysslade jättemkt med när hon kom vanvårdad och mager för flera år sedan (är nog kanske 6-7 år sedan). Trevlig men könslig och har lite ljusare ögon. Kallades Lotta men tror inte hon hette det egentligen men hade en dotter som hette Fröja som redan fanns på gården.
 
Sv: PNH- Någon?

Kommer hon från Orsa? Är väldigt lik ett sto som jag pysslade jättemkt med när hon kom vanvårdad och mager för flera år sedan (är nog kanske 6-7 år sedan). Trevlig men könslig och har lite ljusare ögon. Kallades Lotta men tror inte hon hette det egentligen men hade en dotter som hette Fröja som redan fanns på gården.

Nix, hon kommer från Norrtälje och jag köpte henne som föl. Hon har varit med mig i nästan sitt hela 16 åriga liv! Oj, vad tiden går fort!!! Hon e ju fortfarande min lilla bebis..
 
Sv: PNH- Någon?

Gillar den typen av nordisar och tycker det är lite synd att fler inte får upp ögonen för denna typen av perfekta allroundhästen.

Man hör kommentarer som typ en seg gammal nordis av de som aldrig provat. Kan inte påstå att jag träffat så många sega nordisar. Inte ens de hästarna som man körde turister med utan de haft glöd och framåtanda.
 
Sv: PNH- Någon?

Bilder;-)
vackra.jpg

Mor och dotter (ja jag VEEET CS inte helfigur och allt, men dom e söta;-)

chifen.jpg

Vinterlandskap från Gotland;-) Cita underofficeren slinker in i stallet
för att kolla läget, genast måste chiefen med stoora kliv dit för att
hålla ordning och lilla (hrm?) tösen hänger på...
 
Sv: PNH- Någon?

Vilka fina hästar du har!
Jag har träffat många super trevliga nordisar som ni skriver om, men dom är inte alltid så lätta :angel: så sant som det var sagt!

Racerkorv: Coola färgkontraster på den översta bilden, fina hästar som verka ha en trevlig flock!
 
Re: Sv: PNH- Någon?


:love:Det är en enormt vackert bild. De stor ut och ta dig på nåt sätt. Svårt attt förklara, en enkelt bild men det lever förfult, om ni förstår vad jag menar. En bild jag skulle älskar har på vägen. Kinda like when you see certain foto's of just an eye, but you see so much deeper inside...:love: Beautiful!

Marks: Håller med detta med Nordisar men de är kallblodig och har en enormt kort flykt avstånd. Min man har Hajlo en bruks som är faktis en mild RB kille, Jag tror till den normala ögat ingen skulle se det men oss PNH ser det. Första gången jag skulle jobba med han så tog jag han från hagen och han vara lite för nära så jag stannade snabbt och var bared för en "nordis" han var/är så kännslig han nästan skit ner sig och hade den "Va fan va det?" Jag brukar reta Min man att Hajlo är en som det Tecknad serier som en kvinna som ser en mus som hoppar up på en stol och lifter kjolen. "eek, a Mouse!!!". Av 100 nordisar jag har träffat så är han och en till lika mjukt och lätt. So the odds are against us!:smirk: De är en enormt trevlig ras, men lätt? inte exakt, va?

Idag är jag ledig från kunder:banana: så jag ska försöker rida, prova min ny sadel och leka med mina kompisar och...ta lite bilder!:banana: Jag håller tummen att min plan går genom. Det brukar alltid kommer up nåt annat här i bushen.:crazy:

Läst i E-news idag att Conferencen i Birmingham på första dagen biljett försäjlning öppnat utsålde Westlife och Matchbox 20.:banana:

Ha en Savvy dag!!!
 
Sv: PNH- Någon?

Här kommer lite bilder och en film från min och busans promenad och lek i vintersolen.
Gjorde ett tappert försök att filma och fota själv

Om någon undrar varför vi har en vanliga grimma så synns det lite på det här kortet.
Hon har haft problem länge med en ink som öppnar sig och hon har en förmåga att
klia upp den. Om man tittar mellan nosryggen och ringen på grimman som nosdelen
sitter i så syns det lite. Den här grimman är mjuk och håller sig från inken
8-feb-2008-037.jpg


Varför ska jag stanna nu? Det var väll en korkad ide
8-feb-2008-015.jpg


Har hon inte en fantasisk hoppteknik? :D
8-feb-2008-017.jpg


8-feb-2008-018.jpg

8-feb-2008-019.jpg


Sedan tog vi en lång promenad där jag växlade mellan att gå framför och bakom.
8-feb-2008-032.jpg


Här är filmen
http://s63.photobucket.com/albums/h124/diananystrom/Video/?action=view&current=8feb2008008.flv
 
Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 693
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 570
Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 640
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 768
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp