Bukefalos 28 år!

PNH tjatter part III...

Sv: PNH tjatter part III...

jag hade inte accepterat att någon *rycker* i min häst... men det är ju bara jag :angel:
 
:D du är så välkommen hit när du vill.


Tibicia- Jag lära de att halt i stegar, börja från marken så när jag har klivat up de förstår vad jag vill. Men när jag ber de att halt nu så är det med min kropp (ssitsen) sin om de inte lyssna så vika jag mina foter. På en häst som är inte tränat till det så beger jag med sätet sin lyfta tyglar sin dra jag i en tygel, fast allt detta händer rätt så fort. Om det är akut så dra i ena tygel.
 
Sv: Re: PNH tjatter part III...

Jag sitter nu och smurfar och försöker hitta en traktor att köpa plus en balance sadel... Jag vet att jag traskat i denna djungel många ggr förr och fått tips om dessa sadlar men jag har lyckats slarva bort det så jag ber er på mina bara knän... VILKEN sort ska man välja för att lyckas komma så nära det här med balance point och bra pass på hästen? Matrix verkar bäst tror jag för både Obe och Tuss men shit, jag begriper knappt hälften av allt när man läser om dessa sadlar och system.. Men visst lär man kunna använda en Theraflex i stället för deras egna special paddar? Jag hittade en på nätet men det var en Frank Baines mot dressyr.. inte svart men nästan:D har ni några tips om fler ställen att hitta beg. balance sadlar..
Jag börjar bli riktigt sugen på att sitta upp... men jag kommer nog ner lika fort:rofl:
Någon som har en traktor eller sadel att sälja????:angel:
 
Sv: PNH tjatter part III...

Du har Pm! :)

Ha ha vad det går fort när man inte är här och läser i "trådarna" :D nu för tiden! Själv har jag varit lite nerkörd i sadel träsket men nu börjar jag hitta fast mark igen!!! Så skönt!

Jag läste tidigare i tråden när jag satt och läste igenom att ni diskuterade bett så jag tänkte att jag slänger in ett inlägg om det här och nu, bättre sent än aldrig hoppas jag på :angel:. Jag har Cradle C3 till min häst och det fungerar verkligen :eek: till min LB Extro/Intro :laugh: det är det som är så sjukt! Min häst älskar det här bettet sedan tidigare då jag red på det som vanligt Myler men jag fick det aldrig riktigt 150% att fungera... Men med kombinationen att det verkar nosen, nacken och munnen verkar vara ett bra koncept för min häst. Han vill ha fast "snöre" under hakan och så tight som det står på Parellis hemsida. Jag sätter tygeln i den stora ringen för det är där vi är nu, men jag tror att om jag ska rida mer finlir så är det den lilla ringen som gäller.
Det är lite av ett "How Intresting" moment med detta bett eftersom det är ju inte ett "Oh boy", för det är ju det som är det sjuka att Parellis grejjer bara fungerar :confused::angel:
Lite Hallelulja över detta men jag tycker det är intressant.
Sen ska det tilläggas att ibland när jag tycker att det behövs så kan jag rida honom en enstaka gång på Parellis Confidence snaffle (tjocka Korsteel Tredelade bettet) för att få en riktigt genomstretchning för överlinjen.
Detta har jag bara som ett hjälpmedel "vid behov" för han har bra "sug" och balans i Cradle med för det mesta.
 
Sv: PNH tjatter part III...

Man behöver inte ha Balance Paddar under Balance sadlar även om det är det som Balance rekomenderar och om en Konsult kommer så provar dom ut med Balance paddar.
Jag har båda padsystemen (Balance och Theraflex) och jag red mycket med Theraflex Pad under min Balance sadel. Sadeln är ju liksom Fluiditysadeln gjord för att paddas och jag tror det är därför det fungerar såpass bra :)!
 
Sv: PNH tjatter part III...

Hur pass mycket spelar egentligen sadelns passform om man har en Theraflex under??
 
Sv: PNH tjatter part III...

Ganska stor skulle säga 80-90 %, man kan avhjälpa en hel del men det är ju ingen undergörare. Sadelns form påverkar ju även din balancepoint och inverkan på hästen. Även om man kan hjälpa hästen rörlighet kanske du inte hamnar rätt eller vice versa. Det är ju ett helt paket :) Jag fick lära mig när jag var i Pagosa att man inte ska överstiga 4 shims så redan där har man en indikation på vad som är rimligt att vänta sig av Theraflexen.
 
Sv: Re: PNH tjatter part III...

Hur lägger man in adressen till hemsidan, så folk ser den??

Klicka på kontrollpanel, uppe i högra hörnet, där det bla står Välkommen, Alyssa. Senast här bla bla

Sen står det högst upp till vänster en rubrik: Din Profil och under den rubriken står det Ändra dina upgifter, Klicka på Ändra dina uppgifter sen är det en ruta lite längre ner på sidan och sen är det bara att fylla i din hemsideadress där
 
Sv: PNH tjatter part III...

Åh shit nu känns det ju redan bättre... :angel: Jag hatar sadlar! Hoppas att Marks kan hjälpa mig nu när jag ska kika på deras balance sadlar! Hoppas Ni andra kan komma med synpunkter och hjälpa en dum brunett..Jag blir ju inte klokare när jag sett deras sadel dvd om hur sadeln passar i rörelse och höjer ryggen mm.. jag var ju den som tittade på ryggen i stillastående position!:crazy: Som man inte ska göra!Hans rygg e så omusklad och tunn än.. Vore bättre om man kunde trolla dit lite muskler..Såg även en balance saddle som fungerar på en bred rak rygg..legat på islänning.. Känns som om jag måste chansa som vanligt, köpa...sälja..köpa..sälja... Råna en bank oxå..:angel:
 
Sv: PNH tjatter part III...

Mm, jag hatar sadlar oxå o PEEENGAR!! Tänker att sadeln måste passa hästen o dig o som E O sa så sätter man inte i för tjocka strumpor i för små skor. Ska man ha en massa Pad ska det få plats för det oxå.

Ligger hemma med lunginflammation, ja välkommen i klubben...och fick Savvy Times igår o va roligt å läsa om att det blir nåt med Ceasar Milan!! Det vill jag se NUUUU!

Lotus, hur går det för dig? inte tid...kollar Patterns o lär sig utantill :d
 
Sv: PNH tjatter part III...

Marks, har du ingen bild på ekipaget iklätt? :d

Haha, jag kan ju bidra med en bild. Fast det känns lite blää över det. och jaa, det är jag där...Majsan ser ut o ska ha kul eller.?..hon har tredelat confidence snaffle o kapsonen..
21325298.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: PNH tjatter part III...

Pengar ÄLSKAR jag...Önskar att jag hade några fler bara!:D Tänkte visa hur lite snö vi har...

februariisasimonobesn126.jpg
[/IMG]

februariisasimonobesn117.jpg
[/IMG]

februariisasimonobesn135.jpg
[/IMG]
 
Sv: PNH tjatter part III...

Oj! Vad mycket ni har hunnit skriva!

Ja det där med sadlar är inte lätt! Önskar att man vore gjord av pengar så att man bara kunde handla det man ville... en fluidity sadel t.ex.:d

Vet ni om theraflexpadden passar under en vanlig sadel? Har en morris och nolan sadel och har inte råd att köpa någon ny just nu. Har shimat norris och molan sadeln med Erikas hjälp och det borde ju iaf vara bättre än att bara lägga på den som den är. Visserligen är den ju utprovad av sadelinprovare, men man har ju fått lära sig lite annat den dess... Mest rider jag faktiskt barbacka och i vinter har jag som sagt inte ridit någonting då Cornelius har varit dålig, men nu ska jag börja sätta igång honom lite försiktigt och sedan ska vi tillbaka till kliniken om ca 4-5 veckor och kolla att (om) han är schysst.

Det bara måste han vara!!:eek: min älskling!:love:
 
Sv: PNH tjatter part III...

Jag ska se om jag kan fixa en bild, hm... gäller bara att hitta en positiv vinkel så magen inte ser så stor ut och vinterpäls och allt. Idag hade han kletat in hela manen i kåda i hagen.... WOW vilken håruppsättning (el. manuppsättning) det blev av det... :grin: suck imorgon är det operation avkådning...

Han är hursomhellst helt underbar min lilla älskling! För när jag kommer med bilen till stallet så går han ifrån höhäcken och sina ston och kommer ner till grinden och gneggar på mig :love::love::love: vilken känsla det är!
 
Sv: PNH tjatter part III...

Måste bara fråga er. Ni som har eget stall o lite mark, hur gör ni med sommarbetet? Själv har jag 2hektar mark och det räcker inte till 2 hästar o ett föl. Men jag vill ju ha min häst NÄRA inte nån mil bort!

Hur gör ni, vad tycker ni? Hur gör de som inte har något sommarbete??
 
Sv: PNH tjatter part III...

Vi har för lite med bete till våra kossor men får låna 8 ha utav granngår´n. Och bara tväröver en grusväg från oss. Kalasbra! =) Så det är väl så det flesta gör, arrenderar.
 
Sv: PNH tjatter part III...

Ja theraflexen passar nog bra under MoN :D
 
Sv: PNH tjatter part III...

Iuuh va härliga snöiga bilder :bump: Här har vi nu isgata igen......bläääää:mad: Men nu e vi snart inne i Mars o då ska det väl börja på å bli lite vårigt snart!!! :love:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har ett hus som jag funderar på att flytta till permanent, det ligger i grannkommunen men också i ett annat län. Jag är för...
Svar
2
· Visningar
259
Senast: manda
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 087
Senast: mamman
·
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
234
Skola & Jobb Ska på intervju imorgon på ett ställe som jag tidigare har jobbat på via ett bemanningsföretag. Bara 2 veckor vid två olika tillfällen...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp