Bukefalos 28 år!

PNH Tjatter...

Status
Stängd för vidare inlägg.
:angel::o ja...sorry

Han ser lika stor eller lite mindre som min drygt 1 åring. :devil:
Sen glömmer jag bort att araber är inte så stor alltid. min är en korsning mellan en quarter och en flodhäst....:angel:
Med vit blaze är Saffe (quarter/halvblod ca 151) snart 8 år och till höger är Chopper 13 MÅNADER...nu kanske du förstår. Givetsvis stå han högre och närmare så han ser större ut än han är men...
September092007049.jpg
 
Sv: Re: PNH Tjatter...

Jag älskar min Wade sadel den är helt underbar, det är så tråkigt att den nu inte fungerar. Det speciella med mitt Paint sto Sandy är att hon numera är ganska normalbred där forken ska ligga men bara 10 centimeter längre bak är hennes rygg lika mycket bred och platt som när jag köpte Wade sadeln. Det går liksom inte ihop, 6 1/4" till 6 1/2" gullet vidd och 95 grader bar angle.
Skuggi, du kan väl skicka ett PM med lite upplysningar om vad det är för sadel och varifrån du beställt den.
 
Jag fortfarande har inte taget "fina bilder" av mina men här var några tagen nångång här undervinter.
the 3 amigo's Chopper LB Introvert till vänster mitten är Red min dröm häst och Saffe till höger Ext. LB extrovert. Man kan inte vara i närheten utan att dessa tre vill hälsa så jag måste köpa en starkare zoom så jag kan smygger lite.
Januari2008016.jpg

Och till och Red. min Dröm kille mentalt jag vill säga. När jag hittade han var han lite ful och mager men han var exakt vad jag vill i en häst mentalt, så jag tog han. Han har 3 prikar på charten. Friendly, smart och quiet/obedient men på den possitiva charten har han mer. Aldrig har jag haft en häst som är så okompliserad helt och hållet. Han lära saker och vill ger dig mer än vad du begär. Spela ingen roll om vi har en dålig dag (eller att JAG hade en dålig dag:angel:)nästa dag vänta han när jag kommer ut från sadelkammare och står så still och lös när jag bårste och sadlar. Som Pat säger vet du vad vi kallar det när du ta av grimman? sanningen. Han är min Evolution.:D Vet inte vart man ska sätta han men om jag är tvungen att välja så är han after Positive attributes chart är han LB intro. med RB intro positive. I annat ord han är en häst man kan lita på.
Januari2008030.jpg
 
men en 95 är full quarterbars eller hur? Men 6½ är en ganska små gullet. Jag har 6½ till min quarter men han är inte alls maffig över manken eller ryggen. Jag såg bilden och tog för givet att det var en nordis vi pratade om. Sorry my bad!:cool:

Vet du att de har en sadeling DVD genom Parelli nu också.
 
Sv: PNH Tjatter...

Sthu: Spontant tänker jag, låt honom gå ännu långsammare.

Point to point i slowmotion, ta det tempo han erbjuder korta sträckor - långa stopp. Allt handlar ju om att motivera, kanske du kan lägga ut frisbees (papptallrikar om det inte blåser) på marken med lite godis i innan du går in med honom på banan. Lägg dem i mönster så att du kan variera dig och tänk på att göra korta sträckor med ordentlig paus så att han verkligen tänker. Förhoppningsvis kommerhan fram till att ju snabbare han rör sig ju snabbare får han godis/vila :)

Kolla hur sakta han kan gå, be om myrsteg och tempväxling till slowmotion. Till slut kommer han att be om att få röra sig snabbare för det är enklare.

Testa också att jobba från zon 5, möjligt att han känner sig mindre pressad där med tanke på att ni kan dra harv utan problem. (Förmodligen inser han också att du har ett syfte med arven och därför avger en annan sorts energi. De är förbnnnat smarta de små liven) :D

Savvy on :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: PNH Tjatter...

Jo, men den ena är lite väl tuff! Vid ihopsläppet så tog han tag i Gallardo och lyfte upp honom i luften, så frambenen dinglade. Och nu hade han bitit tag i bringan så det var alldeles blodigt. Men som tur är så biter han inte hål på honom, så det är inget som behöver sys. Fast han ser ju alldeles bedrövlig ut med massa pälstufsar som saknas här och var.

På onsdag är det kastrering som gäller. Alla i stallet vill att jag behåller honom som hingst!? Förstår inte varför. I början var det en himla hingsträdsla hos många, men nu vill dom inte att jag ska kastrera. Men eftersom jag inte har ett eget stall så känns det smidigast så.

__________

Länk till egen hemsida borttagen enligt forumets gemensamma regler. Länka gärna till er egen hemsida i er profil. Men använd då raden för hemsida och INTE bostadsort. Mvh IngelaH, moderator
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: PNH Tjatter...

Hehe.. Det är ingen fara! ;)
Han är en liten kille. Tror han är runt 150 och eftersom han är arab, så är han ju smäcker.
 
Sv: PNH Tjatter...

Tassar in på den nya tråden :bow::bow::bump: HOPPAS nu denna får vara kavr, dålig stil med den andra *tycka*

Vad mycket ni har haft förer och Monica jag vill gärna låna filmen!
Och SNART SNART kommer duu!! Yes! :banana::bump::D

Ja då till min lilla donna så känslig så känslig,nu mer så vill hon inte umgås med mig. Hon går ifrån mig så fort jag kommer in i hagen. Jag har grunnar och klurat på detta och kommit på,kan ju vara för jag själv mått så otroligt dåligt inom bords? JA?

HUbe han bara hänger på han i sin takt så underbar härlig! Har docktappat fantasin med att träna! HJÄLP!
 
Sv: PNH Tjatter...

Bra med en fortsatt tråd =)

Här är fortfarande bra med snö och fint underlag för barfota hästar. Vi tränar på så gott vi kan.
Gyson.JPG


Någon som vet om det är Savvy club rabatt på showen i Birmingham?
Har inte sett det eller läst väldigt slarvigt.........

Vi hade "Nörd-träff" här förra året för intresserade som bor i denna delen av Sverige. Kommer att ha en i år med men vi har inte bokat datum ännu.

(Erika ska till Dalarna i mars och hit i maj)
 
Knasiga funderingar

:eek:
Jag har råkat ut för en underlig fundering....
Jag misstänker att det är sånt som kan drabba en men jag behöver stöttning nu... Jag har liksom tappat greppet om MENINGEN med tränandet... Hästarna gör som jag visar att de ska, de har fått mycket mer liksom respekt för mej och de kommer och kollar vem som ska få träna när jag kommer med stick och grimma/rep i hagen. Men ... jag kommer liksom inte över från att träna så att de kan till att göra något roligt av det, det börjar bli så att varken jag eller de tycker det är kul längre... Jag har lite trista tanter, de vuxna bara gör det jag ber dem, hoppa över stockarna matte? Näpp behövs inte jag kan GÅ över, hoppa över diket här javisst så, vad ska vi göra nu.... sätta nosen på traktorns hjul, javisst sen da? Fattar någon vad jag menar?
INGEN av dem är nåt vidare bra på sideways (alltså är JAG inge bra på sideways) men DET kan jag ju inte hålla på och harva med hela tiden... dte är så det har börjat kännas, att jag bara tränar för att förbättra och det ska man ju passa sig för på min nivå level 1, är det så att jag borde gå vidare till level två tro? nån som vill byta succsessserien mot level2 pakete;-)??

säg nåt uppmuntrande snälla ni;-)

Hur gör man då om man inte har någon klinik att åka till eller kompisar som tränar?
 
Sv: PNH Tjatter...

*Knapplån*

Den gamla tråden FINNS kvar, den är bara LÅST, för att den är för lång och trögöppnad för folk med modem.

Forumet är inte för ett fåtal personer, som det just nu diskuteras om på bukehjälp - ett litet innegäng med bästa vänner som klappar varandra på ryggen. Utan forumet är öppet för alla även er och mig.

Därför stänger moderatorer trådar, när de går över 1000 inlägg.

Med vänliga hälsningar

IngelaH
moderator

som tipsar om sökfunktionen om någon vill läsa i den gamla tråden.
 
Sv: PNH Tjatter...

Fina hästar alla ni som visat bilder här i tråden!

CS: Min häst VAR ganska extremt RB Extrovert för några är sedan för att sen var han mer som en LB Extrovert, det LB kom mest när han liksom "gick över gränsen" från sin Playfullness. Hade jag gjort en horsenality chart på honom då hade den troligen haft såna pluttar överallt på det som inte är så positivt för oss människor. Men han har ju tack och lov förändrats... tänkte att jag skulle sätta mig ner och göra horsenality chart med tanken dåtid när jag började med Parelli och se över nutiden som jag gjode för ca ett halvår sedan. Jag är säker på att många pluttar har gått in mot mitten eller gått bort under resans gång... HOW INTRESTING!!!!!
 
Sv: PNH Tjatter...

Kul! Jag ska gå in och kika på bloggen så snart jag hinner :bow:

Här finns en liten träningsdagbok för vår unghäst som är på utbildning:
Baldur
Vi har som sagt suttit på honom lite innan han for, och så har jag ridit med ledarhjälp för styrningens skull :angel:
Han har nu varit där en vecka, på söndag ska vi hämta hem honom och då försvinner den här dagboken, men jag ska lägga upp lite mer bilder på vår egen blogg sedan.
Måste bara säga att det är ett otroligt mervärde att ha en hemsida att kika på medan hästen är borta på träning :love::bow:

__________

Länk till egen hemsida borttagen enligt forumets gemensamma regler. Länka gärna till er egen hemsida i er profil. Men använd då raden för hemsida och INTE bostadsort. Mvh IngelaH, moderator
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: PNH Tjatter...till Ingela

Ingela! Tror vi alla fattar, det kändes bara så...SNOPET

ANg det där med ALLA, här är verkligen ALLA mkt välkomna som har funderingar som rör det träningssätt vi håller på med, sen råkar en del känna varandra så det ibland blir rätt familjärt men jag tror att anledningen till att vi behöver ha en särskild tråd för oss Parelliserade typer är att vi liksom alltid gör allting bakvänt;-) Om vi skulle ge oss in och ge råd i vanliga trådar så skulle helvetet bryta löst fullkomligt ibland eftersom vi faktiskt OFTA gör precis tvärtom. Typ hästen bits vad göra man, ja är det EFTER att hästen bitit så säg AJ.. eller det går inte att leda hästen- släpp den i längre lina då istället för hingskedja, stigbett ochhåll henne hårt;-)
Så vi BEHÖVER liksom ett reservat för vårt sätt att TÄNKA inte för OSS, men dte tror jag du förstår eftersom den här tråden ofta får roliga kommentarer som men GUD vilken TREVLIG tråd, BRÅKAR ni inte här;-)

TACK för buke!
 
Sv: PNH Tjatter...

Åh! Vilken söt Baldur :love:

Jag har ju inte hunnit sitta på Gallardo än då ;) Väntar tills han har läkt ihop efter kastreringen. Sen sätts det igång.

Ja, jag tänkte att en hemsida vore bra eftersom han är Annas första uppfödning, så då kan det vara kul för henne att kunna följa vad som händer så hon inte tappar kontakten helt :)
 
Sv: PNH Tjatter...

Men nu håller ni ju inte enbart på o tipsar varandra om hur man gör inom PNH utan till stor del talar om vilka gulliga hästar ni har och det är vanliga GNÄGG, för såna trådar. I tråden jag låste handlade det även om alla möjliga djur och vad det nu var... Dessutom gör ni reklam för era bloggar och länkar, något som ALLTID raderas ur andras diskussionstrådar, då det sällan leder till diskussion. Utan bloggarna kan man ju kommentera i respektive blogg och bloggen, kan man ha dold som hemsida i sin profil, som alla vi andra bukefalister. Eller länka till under bukefalos länkar, precis som vi andra bukefalister får göra.

Inom Klassisk ridkonst, har vi ett eget forum precis som hästhanteringsforumet har. Men vi har inget skyddat forum, utan kritiseras och diskuteras oftast öppet i forumet. Och vi har inte särskilda AR-tjattertrådar eller KR-tjattertådar där vi får ha "skyddad verkstad" utan vi får "hålla god min" gentemot alla, även om det stormar ibland.

Det är bara det, jag försöker få er att förstå. Jag är inte ute för att spöka till det under hästhanteringsforumet, där alla former av hästhantering ska kunna diskuteras öppet.

Man får ju räkna med att inte alltid få medhåll, men om trådarna spårar ur, så trianglar man inläggen, så att vi moderatorer kan hjälpa till att reda ut saker och ting.

Forumreglerna är till för alla. Även alla inriktningar inom hästhantering.

Mvh

IngelaH
 
Senast ändrad:
Se jag visst du skulle komma up med nåt:p

Great idea! Det var en jätte bra segment om detta på vår Savvy Club DVD. Vilken skilnad, va?
 
Sv: PNH Tjatter...

Sorry.. jag trodde att man fick länka till bloggar...
Och iaf i mitt fall är det en sida där man ser hur det går till när min häst blir inriden enligt PNH, kunde vara kul att få lite kommentarer på det osv.
Men ska inte göra så mer *lovar*

Om vi ska ta lite seriöst PNH-tjatter då:

Jag har haft lite problem med unghästen att när vi kör porkypine och flyttar framdelen så lägger han örona bakåt och flyttar sig jättesnabbt så jag inte hinner med...
Nu när han är på träning har vi fått visat detta för folk som har lite mer savvy, och de trodde att det nog är så att han flyr från mig, och han kanske tror att det är det jag vill...
Fick testa att samtidigt hålla lite i grimman så han fattar att jag bara vill ha ett steg i taget i början, så han lär sig att det är förflyttning, inte flykt, jag vill ha.
Testade ett par gånger och tyckte nog att han såg mer nöjd ut.

Hur har ni andra gjort vid liknande situationer?

Han är LB ext som blir RB int när han inte fattar.

En annan grej som vi pratade om i bilen hem...

Han verkar nästan lite "trög", när man har gjort en ny grej kan man stå liksom med ihopknipen mun jättelänge innan han tuggar och visar tungan.
Vi pratade om att han nog kanske är lite "korkad/långsam" men samtidigt känns det fel eftersom han brukar fatta nya saker på bara typ andra försöket...
Så i bilen kom jag på att han kanske blir RB int när jag visar en ny grej, och det som tar lång tid är när han ska koppla om till LB ext innan han kan ta till sig den nya situationen. Men om jag bara väntar utan att göra något mer tills han tuggar, så verkar han fatta på en gång...

Kommentarer på mina tankar?
 
Sv: PNH Tjatter...

Sorry, jag försökte egentligen bara säga att buke är en enormt lyckad och rolig företeelse, synd att vi inte kan uppföra oss riktigt som det är tänkt.
Kan inte vi få en PNH underavdelning då? Det är ju faktiskt en METOD som är mycket grundligt utarbetad som vi tränar efter. På samma sätt som Akademisk ridning har den ett eget synsätt på hästen och på hur den bör tränas från uppfostran till ridning i högre skolor. Det skulle dessutom vara mycket bättre ur kunskapshänseende eftersom vi då kunde få mer struktur på de olika saker vi behöver diskutera/fråga om.
Att någon här någonsin skulle ha avvisat en nykomling från att skriva fattar jag inte, jag är själv nykomling och har blivit varmt och tålmodigt mottagen.

Skuggi:
Jag tror jag känner igen det där. Min tvååriga Nell mår absolut bäst av att få tänka otrooligt länge. Man kan pressa henne men då blir det en del protester eller typ flykter. Det är tillochmed så att hon behöver att jag visar vad jag vill och sedan väntar, så kommer det mjukt och med tanke har jag upptäckt. Så vi tränar liksom i slowmotion, för att hon inte ska somna in för hon kan liksom fastna i att stå där och blinka och fundera) hetsar jag upp tempot ngt som i små vågor och sedan går vi tillbaka till "är du med" läget liksom. För dte är just så det känns, jag kan få henne att göra ne massa saker men det blir GÖR utan tanke bakom liksom. Hon är inte trög men det är enorma mängder saker hon processar i huvudet hela tiden, jag tror att det har med ålderna att göra, att hon saknar erfarenheter att sortera efter. Hon får mycket mer confidence och svarar mjukare om jag verkligen väntar in henne både under hjälpgivning och efter!
 
Sv: PNH Tjatter...

Jo, det tipset hade de på en DVD också. Jag testade, och du anar inte hur lycklig hästen blev.. Det tog oss en halvtimme att gå halva padocken (som är 14x20 m), men inte ville han gå fortare i normaltempo för det. Det är bara i padocken som han är sån, ute går han i alla tempon och riktningar och är mycket rolig att greja med. På banan gör han knappt något ens för mat, trots att han är den mest matglada jag träffat. Han ser ut att säga ungefär "ge mej nu! Nähä, då skiter jag väl i det då!" eller så blir han bara odräglig och dryg.

Tror det enklaste är som California säger, undvik banan :p Fast ibland behövs den. Vi är där kanske två gånger i månaden, så jag kan inte säga att jag jobbar speciellt intensivt med det :angel:
Det är ju det att jag vill ta nån ridlektion, men det är ont om tränare som vill ut i skogen och hålla den :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

C
  • Låst
Hästhantering Nu börjar vi om igen. Ingela hade rätt, den andra tråd var lång...:angel: Jag hoppas att detta tråd är lika trevlig och att flera...
53 54 55
Svar
1 093
· Visningar
58 277
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp