Bukefalos 28 år!

PNH Tjatter...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker du svarade dina egna frågor nästan!:banana:

Min varmblod som går LB int. till RB intr. gör samma sak. Ibörjan tog han ca 2-3 min att komma ut nu kan det var bara 10-30 sec. Bara ger den tid han behöver.

Remember what Pat says. There are no stupid(trög) horses, just stupid people....or how did itgo?:angel: :rofl:

Med det han den där youngster flytta sig runt, bruka jag hålla i grimmskaft och boja in huvud bara lite så att om hästen börjar gå så gå det i en circle runt mig sen vill jag fråga med en rub först, porkypine viktig också är komihåg dina phaser i detta (hår, skin, muckel, ben. om han flyttar förmycket förfort- rub, rub rub tills han står still. När de lära att står still när du rub så är det lättare för dig att säga "1 steg" sen "står still". Om du fattar vad jag menar.
 
Han låter som en introvert i banan. Vad om man ställa i ording innan du rider ut en godis grej inne i banan. Rider ut och att sluta dagen du rider i första gången direkt till godiset stiga av och sluta för dagen. Kan det vara att han är så inställde att banan is our enemy så han själv koppla bort? Men om han bara behöver kommer in och det är gjort positivt så you blow his socks off så säga, så kan du gör detta varje gåndg du rider ut och sen att han ska får godis han kanske måste gör en sak du vill för 5 stegar t ex och av stigning direkt. sen varje gång du du lägga på lite mer och lite mer krav.:idea:
 
Sv: PNH Tjatter...

Förut fanns de ju an avdelning kallad Nh varför togs den bort? d eär ju bara att inse att nh oich tradiotinell hantering av hästarna krockar med varandra och de rejält ibland.
Så varför kan vi då inte få ha denna trd dr lugn råder och vi kan tippsa varandra om tränings sätt som vi förstår och kan annamma? (stavning)
Vad är det för fel på de egentligen?
Jag ger mig inte in på andra trådar av olika anledningar,mentyvär har buke fått en viss ton av negativitet.
Så när jag fann denna tråd så blev intresset av flyta omkring här inne mycket större! Och jag tror tråden uppskattas då de inte finns forum för Nh längre. Sedan finns de ju annan Nh än PP men ja jag trivs här och de gör vi alla utan att behöva håll aigen osv. Så varför inte?
 
Sv: PNH Tjatter...

Det är klart att ni får ha tråden och tipsa varandra om PNH och NH. Men i det ingår väl inte blomskötsel, eller fårskötsel och/eller vad det nu var som diskuterades i andra tråden? :rofl: Och ni får räkna med att andra kommer in och frågar :) Precis som alla andra forum är öppna för alla, så är hästhanteringsforumet öppet för alla. :bow:

Diskussionen om varför forumet NH försvann, får ni ta med sidans skapare, Gunnar. Antingen via mejl, PM eller varför inte en allmän debatt-tråd under forumet Bukefalos-Hjälp, där alla frågor gällande själva forumet Bukefalos i stort tas upp. Ju fler som gör sina röster hörda i en tråd där, desto större chans att Gunnar lyssnar :idea:. Jag försökte rädda NH-forumet så länge jag kunde :bow:, då jag var moderator även för det forumet.
 
Senast ändrad:
Sv: PNH Tjatter...

Men Ingela; PNH funkar på allt :D katter...åsnor..älgar..karlar..pelargoner...sura VDar...:rofl::rofl::rofl: you name it :D
 
Sv: PNH Tjatter...

TACK! :bow:
Mycket bra tips att lära honom att rub betyder att jag är nöjd, stanna. :bow:

Ska jag börja träna på direkt när han kommer hem.

När jag flyttar framdelen med porkypine, är det då ok att han har huvudet böjt mot mig?
Jag trodde att han skulle först böja huvudet från mig och sedan flytta bort med bogen?
Eller missförstod jag det du skrev?
 
Sv: PNH Tjatter...

pelargoner??
Hmm.. DET har jag inte försökt :p
Karlar och hundar skriver jag under på.. men inte mina katter :rofl:
 
Som Filosofen säger Och som jag skrev i första inlägg att de som har taget på sig att "träna/studera/praktisera" PNH vet att den spilla över i så många andra delar i vårt liv. INTE bara med hästar.
Visst du att i L2 de har en bok skriven just för oss männsikor,fullt med phykologi om hur vi fungera och hur vi kan bättre oss själv med Räddslar, ilskan tålamod mm? Som i sin tur har hjälpt mig med min personlig liv med andra människor, mer tålamod med mina barn mm. PNH är med stor % baserad på psykologi, och med det vad vi har lärt oss är ENORMT, jämfort vad andra lära ut. Så har jag kunnat använda PNH på en liten älg, mina boskap, får och andra betesdjur. Jag till o med använt det så länge sen som igår kväll på en föräldra möte med en lärare som känner att hon är ignorerad av barnen. "Say what you mean, and mean what you say" Sa jag, och sen prata vi med vad jag lärt av detta genom PNH. OCH därför när vi ramla i andra tråder som nu, folk fatta inte psykologi bakom vad vi säger. Mest tiden är vi ignorerad för det är tvärt om vad folk har lärt eller nån som har inget emot att säger de tycker vi är en kokosnöt(folk som tycker att retas). 95% av folk inte förstår vad vi menar när vi säger "Din häst är en mild RB introvert med tendens att vara en Ext RB Extrovert, och ska handskas som två olika hästar. För detta psykologi har inte nått alla. Men här :love: folk vet precis vad jag säger och jag känner alldrig som en utomjordning. Vi har inte haft många bilder i denna tråd förut tills nu men jag tyckte det var kul att sätta en ansikt till deras trådar de skriver om. Men om du läser vad vi skriver så skriver vi om deras mentalsinnet också Ext. LB Extro. Då vet alla här vad han har för en personalitet. Utan att behöver förklara massa babel.
OCH vi har ALDRIG varit snooken mot en newbi här heller. Tvärtom faktis, "HEj välkommen!" är det mer. För vi vill att mer folk är intresserad av PNH och det spela ingen roll vad de har haft för frågor så har vi alltid svarat de i en väldigt vänligt ton. Ok kanske en men den var jätte länge sen och den person var en anti-pnh som bara vill rettas. Så vi ignorerade den men det var bara en.

Så jag säger det nu...

ALLA folk som är intresserad/nyfiken mm det är att bara hoppa in i tråden. ALLA är välkommen och ingen är utstängt. Ingen diskuation är för dum eller onödigt.

Men vi resevera rätten till att ignorera de som vill bara rettas.

a015.gif

Hmmm, how intresting. Jag har inte hittills hitta en sätt att använder PNH på mina blommer men jag är villig att prova....:D
 
Sv: PNH Tjatter...

Jodå! De kräver undemanding time hela vintern ;)
 
OJ:o nej jag var helt säkert du skrev bakdel...oops my bad!

Boja bort huved, han ska följa näsan. Du sa att han flyttar snabbt med du skrev inte vilket håll så jag skriver för alla, så skriva jag en komihåg list:

Dina phaser är väldigt viktig.
Rub to stop
Om han går fram åt istället så kanske du står för långt bak mot zone 3. Flytta dig fram lite.
Om han backa så är du kanske för nära zone 1.
Och som Pat gör att du t ex står på hästens vänster sidan att du har din grimmskaft i din höger hand så att om han går framåt du kan fortsätter med tryck i zone 1 och skaka grimskaftet så du får han i bakåt tänke.
För att han ska kunna flytta framdelen rätt så måste han skifta vikten på hans bakdel för att lyffta framdelen så ser till han är set up for succes. Jag brukar backa de ett steg eller två tills jag ser de odentligt skifta vikten sen trycka jag åt sidan.
Och sist men mest viktigt!!! Ett steg i taget!!! för att han ska gör det lugnt så dit mål är bara ett steg åt sidan. Spela ingen roll om han flytta bara en fram och spela ingen roll vilken fot han flytta och var det kommer ner, så länge hans energi och kroppen gå sidåt. Sen SLUTA och rub direkt.

A little story about how importent rubbing is.
ca 6-7 år sen Saffe men LB extro var väldigt RB med vatten pular. Jag var ut och jobbade med han ca 20 min med att försöker få han i vatten. vi var vid vatten nu och squeezgame var så att han gick mellan mig och vatten med 40 cm imellan. Men i sista sekund mitt i sqeezet sprang( dålig ord men han "sped up" som de gör) genom. Och jag bakade och det gick bra det var bara den sista biten vid 40 cm som var problemet. Så en gång knuffa han mig bara lite men det räckta att instikten gick ut att jag satt ut min hand att balansera mig (Nu är han vid en fast walk.), och så fort min hand landade på manken så stannade han direkt mellan mig och vatten. Jag släppt ut han som belöning och sen provade viigen ...chooooop rakt förbi sen bumpa han mig igen och ut kom handen och boom stannade han. Vid denna tid hänger min mun öppet sen gick det till detta här
f035.gif
hur dem var jag. Inom 3 min after jag upptäckt att jag var en totalt dumb ass...:angel: så var han stående med alla fyra i vatten och lekt.

Och det fungera med trådar/rep runt ben mm. Handen på (rub)=står still.
 
Och sen att Katter är en Rovdjur (samma med hundar äntligen) vi lämna de till Cesars sidan men karlar...:devil:de är en flyktdjur har jag märkt:angel:
 
Sv: Re: PNH Tjatter...

OJ:o nej jag var helt säkert du skrev bakdel...oops my bad!

Boja bort huved, han ska följa näsan. Du sa att han flyttar snabbt med du skrev inte vilket håll så jag skriver för alla, så skriva jag en komihåg list:

Och det fungera med trådar/rep runt ben mm. Handen på (rub)=står still.

Ja, nej, bakdelen går fint att flytta, men när jag flyttar framdelen, då börjer han bort huvudet och flyttar jättesnabbt åt sidan. Oftast går han inte just fram eller bak, han gör rätt, men bara jättesnabbt.
Men jag tror vi löser det med lite rub :bow:

Mycket intressant story :idea: där ser man vad oväntat man kan få nytta av rubben :bow:
 
Sv: PNH Tjatter...

Åh, äntligen!!! Undrade just när alla PNH are skulle samlas igen! Jag har beställt en carrotstick (de kan ta betalt:o!), tack ändå Racerkorv!:)
Har inte börjat med några övningar alls:crazy: Väntar på att "vasaloppen" ska vara över..
Det e så trist att inte ha någonstans att vara, inte en platt yta någonstans.. När vi väl hittar vårat drömhus ska det finnas möjlighet att träna även på vintern!
CS: Den dvd:n skulle jag vilja se!!!!!!!!!!:bump::bump:
 
Det fixa vi Pm bara din adress. Kopiering var svårare än jag trodde:crazy: men jag jobba på!

När var vassaloppet igen? Jag har lyckats att missa det varje år:banana: med trafik och sånna. Hur hantera dina hästar det för ni är kanska nära eller hur?
 
Sv: PNH Tjatter...

Hej - jag är inte här så ofta nu - måste erkänna att jag trivs bäst i pnh savvyclubforumet utan stängda trådar och där man får diskutera allt.PNH är ju ett sätt att vara.
CS- tack för påminnelsen om "rub" - jag glömmer :o Men sen behövde du inte tala om för hela världen att jag är på den där DVD.n:devil: jag ser ju ut som någons vilsen farmor som rymt från demensboendet:rofl:
Filosofen - Spänningen stiger - nedräkningen har väl börjat! :D

Här börjar isen smälta undan och man får hoppas att vinden avtar lite så det blir lättare att få lite motivation.
 
Sv: PNH Tjatter...

Pojkvännen var med upp igår, tog in Figge i padocken för att ta lite kort när vi gör trick.
Sebastian fick nåt ryck och hoppade upp, utan rep eller någonting. Och killen har ridit max tio gånger i hela livet :p
Tro fasen att det går kanonbra! Figge lyssnade någorlunda på honom (han rider inte så bra kan jag säga..), de travade runt,stannade, flyttade bakdel, backade, ja till och med lite galopp!! Sen spelade vi lite fotboll, har en stor pilatesboll vi brukar sparka runt. Det var supertrevligt!
Det gjorde nog mycket att jag hade sällskap, jag är alltid själv i vanliga fall, det var så trevligt att ha med honom.

Och jag måste säga att jag blev väldigt förvånad över båda två!
Dels att Sebbe hoppade upp överhuvudtaget helt frivilligt utan någon som helst utrustning, dels att Figge inte reagerade mer än han gjorde (Sebbe väger 20 kg mer än mej och har balans som en.. ja.) och att det gick så bra! Det var riktigt roligt att se! Kan slänga upp några bilder en dag :p
 
Men du är en Star Shaka du är en kändis nu. :rofl: Du måste var van att blir i de skvaller tidningar...fast det är bara bukes...:p
 
Kul att höra det gick så bra. Jag har sett det med vissa newbi's att det är som de har ingen förväntningar, räddsla och är så avslappnat i deras "energi" att hästar och andra djur vet att det är ingen fara och bara go with the flow så säga. jätte kul!

Akta vad du nu säger om Seb nu:angel:, det kan kommer tillbaks och bita dig.:devil: :rofl:Jag har också sett att en av paret skratta på den andra och after en kort tid så har den andra blev förälskt med hästar och har gått längre än den som har gjort det mycket längre.:angel:
 
Sv: PNH Tjatter...

Haha, ja jag har märkt att han sneglar misstänkt mycket åt ponnyhållet på sista tiden :rofl:
Vilken tur att han inte är hemma så ofta, så jag får ha ponny för mig själv!
Lite bilder på Sebbo och Figge in action
Full fart framåt!
..framåt framåt
Vilopaus
Och en bonus :p



Var ute i regnet och vinden idag, och gick på grusvägen. Tänkte att vi skulle ut i skogen och traska runt, det är nästan alltid uppskattat av oss båda. Men när jag skickade honom över ett dike, och sen skulle hoppa efter själv så sjönk vi :angel:
Det hade regnat så mycket att mossan blivit för mjuk.

Jag erkänner, jag gav upp direkt och gick hem till stallet och ställde Figge på en lastpall istället. Avskyr blöta sockar!
 
Sv: PNH Tjatter...

Ja vädret är inte riktigt med oss nu.
Var ute och red en stund igår men det blåste helt vansinnigt och en massa eltrådar hade blåst loss och fladdrade över hela grusvägen, inte så kul. Han har väldig respekt för eltrådar, vilket på både gott och ont... Så då fick min lilla häst äta lite på närmaste gran, han suckade djupt och tyckte det var gott!
För att sen vända hemmåt.
Jag kom ju ihåg det som Linda säger i Level 2 paket, när hon rider ut när de låter hästarna äta lite gräs för de blev lite oroliga en bit på deras ridtur.
Det brukar jag ta till, vilket funkar bra för min häst (ibland är det behändigt med en mycket mat orienterad häst) och jag slipper att han stressar upp, vilket han har lätt till att komma tillbaka i de gamla gängorna om jag inte är mycket observant och släcker ut minsta lilla pyr av det, men igår kändes det bra iaf... "Don´t make assumtions" som Pat säger!!!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

C
  • Låst
Hästhantering Nu börjar vi om igen. Ingela hade rätt, den andra tråd var lång...:angel: Jag hoppas att detta tråd är lika trevlig och att flera...
53 54 55
Svar
1 093
· Visningar
58 251
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp