Bukefalos 28 år!

PNH Tjatter...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: PNH Tjatter...

ahhh de där ska jag ta åt mig absolut å se hur damen reagerar på de! Ja vi hade tjej förmiddag hos kompsi och de blev Parelli då för hela slanten en massa prat och horsenality prat! så snart har jag prickat i mina och jag har två totalt olika hästar så jag måste då lära mig de mesta :D
 
Sv: PNH Tjatter...

Ja jag tycker det är ett bra tankesätt! Eftersom jag har en häst som nuför tiden ligger på Left brain sidan, LB introvert mest enligt Horsenality kartan men även LB extrovert så är det viktigt för honom att vi är på väg någonstans! att vi har en plan men att den kan ändras också! och som det blev i går så var/blev vårat mål granen! Som han tyckte var GOD :d Dom luktar ju så gott när dom äter gran också!
Men hur det fungerar på en mer RB häst vågar jag inte svara på eftersom jag mest har LB hästar i min närhet. Men kan tänka mig att de gillar om man sätter det här tänket i en rutin tex, vi går till den korsningen eller vårt mål där vi ska stanna en stund och finna en viss lugn sinnestämning tex.... från marken eller uppsuttet, osv osv man kan ju bygga på hur mycket som helst, är min uppfattning, vet inte vad ni tycker?
 
Sv: PNH Tjatter...

*kl*

Igår var vi och hämtade hem unghästen från hans två-veckors-PNH-inridning :bump::bump:

Han har blivit riden typ totalt 10 ggr nu och hon som har ridit in honom har tom varit ute och galopperat!

Jag hade med mig min ridhäst dit, så efter att maken fått en liten lektion på ridbanan gav vi oss ut i skogen på en tur!! Det gick huuur bra som helst, även fast en donna i hagen gapade och hade sig efter vår lilla unghäst så uppförde hans sig utmärkt.

Vi är helt saligt glada att den här inridningen gått så bra och vi har fått massor med hjälp med hur vi ska få lite mer savvy :love:

Lite bilder:
PICT3646.JPG

(min skuggi)
PICT3655.JPG

PICT3667.JPG

Vart inga ridbilder tyvvärr :(
 
Sv: PNH Tjatter...

Fina bilder och fina hästar :) KUL att det gått så bra! Vem är det som ridit in honom *nyfiken*
 
Sv: PNH Tjatter...

Tycker du diskuterar sunt jag. Jag är ju bara i början av att lära mig och är så otroligt betagen hur bra de fungerar ÄVEN på mig som männsika så blir jag lugnare mer tolerant osv,ur härligt. Ja nu vet jag inte riktigt vart mina hästar är då de int eär riktigt klart än men jag tror att med den hjälpen man kan ge hästarna rätt hjälp och inte slita sig grå varje gång för en sak inte fungerar på en häst men inte den andre :D
Gran luktar jätte gott när de knaprat på! Min kille tycke rom de,men oftast bara när vi är ute, i hagen är den inte intressant.
 
Sv: PNH Tjatter...

Jag tycker också PNH givit otroligt mycket till oss människor :bow::love:
Man förstår så mycket bättre varför saker och ting händer, och hur man ska fixa det...

Tex igår när unghästens flickvän gapade och tjöt i hagen när vi skulle rida iväg. Han gapade tillbaka och då fick maken (jag satt ju på min häst) skaffa hans uppmärksamhet genom att ge honom en massa uppgifter som att flytta bakdel och framdel. Inget ryck och slit, inga smällar, ingen människa som attackerar och skriker, bara en massa uppgifter som snabbt fick honom att inse att det var bäst att lyssna på människan, så många ideer som den hade... :idea:
Sedan stod han lugnt bredvid och väntade.

I mitt pre-PNH-liv hade jag antagligen ryckt i grimskaftet och skällt på honom.. :o:crazy:

Jag kollade på Horsenality-DVDn för någon vecka sedan, tyckte den var jättebra och man fick hjälp med att se vad ens egen häst är för typ, vad den har lätt för, och vad som är mindre lätt och måste övas. Rekommenderas verkligen :bow:
 
Sv: Knasiga funderingar

en fråga!!!!
jag har precis börjat och mitt fullblod har super svårt att hålla sig koncentrerad.. allt annat är sååååååååå roligt eller läskigt. han vänder bort huvudet från mig..
samt om jag vill flytta honom så går han ofta framåt och åt sidan istället för bara flytta sig..
jag behöver hjälp..
sen undrar jag vart ni köpte era dvder... letar efter begangnade level 1
snälla hjälp hjälp:)
 
Sv: PNH Tjatter...

Välkommen!

För att fånga hästens koncentration tycker jag att det bästa är att hela tiden ge den uppgifter. Flytta baken, flytta frammen, backa osv.
Tillslut verkar du så krävande att hästen inser att det är enklast att ha fokus på dig.

Om hästen driver framåt när man vill flytta tex framdelen kan man skaka lite med repet och bara ta ett steg i taget. Ibland kan man backa ett steg innan man ber om ett steg åt sidan. Så hästen faktiskt förstår vad man menar.
Detta förutsätter förståss att man först lärt hästen att skak i linan betyder backa..

Jag har fått låna level 1 av en kompis, men köpte level 2 på tradera.com, där kan man faktiskt göra små klipp.
Sedan finns det en liten begagnatmarknad på www.dalpraktiken.se där man kan annonsera vad man vill köpa/sälja.
Vissa här i tråden brukar också ha koll på om det finns något level 1 som söker ny ägare :idea:

Lycka till med ditt nya PNH-liv :idea:
 
Sv: PNH Tjatter...

jag försökte idag igen och det går bättre.
men vi har fortarande problem.
han gör alla sakerna 2-3 gånger och sen slutar han bara....tittar på annat o.s.v
han är jätte duktig sen tycker han det är tråkigt eller börja vandra runt mig, nära men ändå runt mig..
 
Sv: PNH Tjatter...

Kul att du hittat till tråden!!!! :banana: Välkommen!

Jag tror att med Skuggis tips i tankarna samt att du använder dig av lekarna (som du har lärt din häst vad de betyder, iaf de 3 första principlekarna som är viktigast) till att använda till ett syfte med olika grejor, leksaker för hästen och dig, så fokuset kommer bort från bara honom och den specifika övningen ni gör, så slipper han bli såuttråkad som du skrev att han lätt blev. Detta gör det intressantare och han kommer kanske att känna sig mer motiverad att göra det du föreslår. Lite flummigt svar kanske men fråga om du inte förstår.

Som leksaker kan man använda allt möjligt, använd fantasin som tex Bommar, bollar, stockar, presseningar, löv, pinnar, granar, trädstammar allt möjligt handlar eg om svårighetsgrad och hur specifierad man vill bli, ett löv tex är ganska svårt.

Detta har fungerat mycket bra för min häst och det här tänket hjälpte mig enormt mycket! Han började se mig med "lite andra ögon" efter att han insåg att vi kunde leka med dessa leksaker tillsammans!
 
Sv: PNH Tjatter...

hej hallå!!
tack jag har blivit frälst :rofl:
tack för tippsen jag letar efter videon nu.
Hur tycker ni det funkar att praktisera PNH och rida "vanligt"??
jag och min fullblods kille ska nämligen träna för fälttävlan.

ska nog trappa ner lite göra alla sakerna 1-2 g och sen nöja mig:) innan han tröttnar..

har ni flera tipps är jag sååå tacksam:bow:
 
Sv: PNH Tjatter...

Jag fortsätter i denna tråden så jag inte förstör lastningtråden...:):angel:

Ska köra approach and retreat på valacken jag har, men så ploppa de upp en fråga när jag låg och grubblade i natt...
Mina hästar går på lösdrift men jag tar in dem en gång om dan och borstar av dem och kratasar hovarna. Om jag nu ska köra approach and retreat med honom blir det ju att jag endå en gång om dan är så där jobbig och tar i honom (måste ju det för att kunna borsta) i alla fall. Hur påverkas han av det, att jag ena stunden lyssnar på honom och i den andra struntar i vad han tycker? (kanske lite förmänskligat men du fattar nog vad jag menar)
 
Sv: PNH Tjatter...

*kl*

Jag skulle också vilja ha lite konreta råd om hur jag ska göra med unghästarna jag får hem om två veckor, tänkte att jag ville göra som CS säger, att skapa en relation till den nya hästen på den nya platsen innan han får bekanta sig med hästkompisarna.

Det är alltså en -07:a och en -06:a som kommer, islandshingstar.
07:an har blivit verkad, klappad, lite ledd, inte precis mycket hanterad. En snäll, lugn och ganska ranglåg individ tror jag.
06:an har varit uppbunden, stått inne, verkats, blivit ledd utan problem. Är samarbetsvillig, gosig utan att vara påflugen, har följt snällt och står still vid verkning.
Alltså ett par ganska mjuka killar. De kommer att ha gått ihop en vecka ca innan de kommer till mig.
Min plan är att dela av lösdriften med trästaket typ, så killarna får stå inne från lördagen (när de kommer) till söndagen. Då hinner de träffa de två vuxna lite över staketet och äta tillsammans innan de släpps ihop på söndagen.

Det jag nu vill ha tips på är konkret hur jag ska bete mig när de kommer.
Ska man bara ställa in dem i lösdriften direkt så de får nosa på de andra? (lär bli ganska livat)
Eller ska man "jobba" med dem lite först?
Hur ska man då i så fall "jobba" med dem då de ju inte kan någon PNH ännu :crazy:
Eller ska man bara vara med dem typ på ridbanan lite, gå runt, kela, visa omgivningarna?

07:an är till en kompis till mig, och hon kommer att vara på plats vid ankomsten och hantera sin, så jag behöver bara ha koll på den ena så att säga. Men vi vill båda uppfostra dessa pojkar enligt PNH.

Så, kloka ni, hjälp mig med tips och råd! :bow:
 
Sv: PNH Tjatter...

Jag började med tanken att jag skulle köra PNH och rida "vanligt" parallellt.
Men jag inser att framstegen går långsammare med den hästen, än med unghästen som enbart rids och hanteras enligt PNH.

Alltså, jag tror att det bästa är att göra en paus från den vanliga ridningen, skapa en fin PNH-grund, sedan tror jag den vanliga ridningen kommer gå mycket bättre. :idea:
 
Hej!:banana:

Kula att en till hitta hit! Jag också tror att din kille är lite uttråkad med. Det eller att han stängar av men att han tittar på annat än dig så luta jag mer med de andra att han har det tråkig och stänga ut dig istället. *barnen klappa dig i öronen, "Jag kan inte höra dig"* typ. Lek sakerna är nycklen till dessa hästar och att du variera jämt och matcha hans tempo.

PNH kommer gör dina fälttävlingar till att du blir en med hästen (låter lite för mycket starwars aktig men ni förstår vad jag menar:D). Det kommer att erans resultat blir enumer bättre. PNH eller NH är absolut inte bara för western folk det är för att utveckla den disciplin folk rider och det förhålande ni kommer har.
 
Skit kul fråga!:banana: Och extra kul att du tänkar på såna saker.:bow:

Det finns en övningen som kallas för "undamanding time" Och det är en sätt att socialera med hästen utan att kräva nånting av han. Du gå i hangen och bara häng med de. Du "tjatta" med att titta på han hela tiden är bara där. På så sättet är du runt om kring men de flesta förvänta att du har something up your sleeve. Om han kommer up och vill ser vad du gör låt han lukta och undersöker men klappa inte om han ser ut som han skulle undvika med huvud eller nåt, och de bruka ta emot klapping bättre efter de har taget kontakt med mulan, annars ska du ta emot bara. Sen kan du går där ifrån. Ibland du kan har godis och när han kommer up ger honom nåt gott sen gå där ifrån. På så sättet kan du får up hans nyfikenhet och att han vill komma fortare till dig än att vänta. Han kanske kommer inte alls och det är helt ok prata med de andra hästar som kommer up. Nu är det mer än vad jag skrev med det är för mycket att skriva om. Han kan gå ett par dag utan en bårstningen eller ta han in sist så att han vill att du är i närheten om han är ensam så han kanske kan bond med dig lite mer.


Jag skulle börjar ut i hagen några dag först.
Nu trampsa min man här, vi ska åker skooter men jag skiver färdig snart...:)
 
Sv: PNH Tjatter...

De var lite min tanke var med, även med de här med approach and retreat. Mina hästar står ofta och "hänger" med mej när jag mockar stallet, i väntan på att jag ska lägga ut hösilaget, vilket jag gör sist. Min tanke var då att jag skulle ställa mig i närheten av honom då.
Testade detta idag lite idag innan jag såg ditt inlägg..
Han kommer gärna fram och vill kolla läget och så länge jag står still är allt reko, men vill jag ta kontakt så är de inte ok längre.
Ska jag fortsätta och bara stå och va där eller hur ska jag gå vidare??
 
Sv: PNH Tjatter...

tack!
försökte lite idag och det gick mycke bättre:)
körde inte mycke lite lekar bara.. slutade efter 2 g.
Jag är nog lite ivrig då han är så duktig:d
trick gillar han mycke.. vill inte köra det för mycke men roligt är det
 
I början stå bara och ta inget kontakt. Har nåt gott med dig ge honom det sen gå nån annans stans och ser om han följer. Ingen krav att han måste men om du ignorerra och den sista gång han kom det var gott och du retreated och tog bort det lite trycket som fans. För vissa hästar är det lättare att följer en att det kommer direkt till han. Du kan börjar backa om han äter ur din hand t ex. Ibland i början när de är osäkert för det är tvärt om vad man brukar gör. Men så fort de lära du inte ska "ta" de så lära de det är ok att vara av slappnat runt dig. Det kan ta 5 min det kan ta 40 min. Det beror helt på din häst och hur osäkert han är.

Min dotters ponny Pors när han kom var väldigt RB och hade en 20-30 meter threshold (gräns) det tog ett par timmar för fd ägaren att få tag i han. I början tog det mig 20-30 min. bara att får han titta på mig sen så fort han gjorde det så gick jag in. han såg ut så här ":eek: va?" Då lära han om jag vända och titta på henne så gå bort trycket han känner. Det är bara när han tittar så kan jag jobba med han ordenligt för då vet jag att jag har hans upp märksamhet. när jag fick lura han i en mindre paddock så kunna ja göra approach and retreat. tills jag kunne kom fram klia lite på fram benet sen gick jag in. jobba så 3-4 dagar med fler om gånger inom dagen. Så fick jag ta på han mycket fortare. Men så fort jag hade en annan agenda (dottern skulle rida så visst han det direkt. så många gånger när min dotter skulle rider så visst hon iförväg att om han springer så rider vi inte, vi ska nöja med att han titta på oss och att vi ska klia och ger godis. Sen sist jag gjorde var lära han att när han gå iväg från mig så gå jag mot zone 5 (svansen) om han fortsatt med zone 5 i min ansikt så sa det SMACK på roven med grimmskaft (om jag fick komma så nära:D) Jag följade runt han tills han tittade på mig med DET MINSTA försök, då vända jag DIREKT och gick andra hållet. Efter en stund så vända han om och följade mig runt i stället. Även testade idag var upp och ströde halm i ligghallen och då kom alla hästar och Pors sist raka spår till mig, jag fick klia och när han skulle iväg så stirrade på roven med min best ugly face med finger ut som att säga flytta baken, och vips vända han tillbaks till mig, sen gick jag.


Många hästar också "tilllåta" dig komma nära men de kan vända huvud bort när man ska ta på de, det är också en threshold. You can stand here but no touchy!Lek med han och får hans nyfikenhet uppe så han behöver inte känner nån tryck från dig att han måste vara med dig men om han gör det så ska det vara värt det om du förstår vad jag menar. Och tänk på din ägen kroppspråk, du måste tänka på i huvud "idag skulle jag ser om han bara vill titta på mig" allt efter det är en bonus. Om du går ut och tänker "idag ska jag ser om han springa iväg som normalt och jag aldrig kommer får tag i han" så visa det i vårt kropp, han läser det och wa-la your wish is has come true dvs du måste har den inställing att det är ok att han inte kommer till dig i början och det kanske ta tid men ger inte up. Och så får du gärna dagligen säger vad han gör eller inte gör när du är ut med han så vi kan följer med också.:d
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

C
  • Låst
Hästhantering Nu börjar vi om igen. Ingela hade rätt, den andra tråd var lång...:angel: Jag hoppas att detta tråd är lika trevlig och att flera...
53 54 55
Svar
1 093
· Visningar
58 443
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Avmaskning trots nollat träckprov?
  • Bildtråden
  • Hur få stilla händer?

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp